JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Tolmod er også mot

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Quintus Fabius Maximus fekk tilnamnet Nølaren.

Quintus Fabius Maximus fekk tilnamnet Nølaren.

Foto: Wikipedia

Quintus Fabius Maximus fekk tilnamnet Nølaren.

Quintus Fabius Maximus fekk tilnamnet Nølaren.

Foto: Wikipedia

3322
20200828
3322
20200828

Det er Halldis Moren Vesaas som ordlegg seg slik i ei bok frå 1967.

For mange år sidan sat eg saman med ein framståande motstandsmann frå siste krigen. Han var høgt dekorert og hadde vore med på dramatiske og livsfarlege operasjonar.

«Krig er å vente», sa han. «I krig hender det nesten ingen ting. Men når det hender, går det fort. Og då kan det gå med mykje folk. Det er difor krigen har fått slikt uord på seg.»

Eg siterer han ordrett. Orda sokk i meg. Han visste kva krig var, og han hata krigen, både den raske, hektiske aksjonen og den lange, nerveslitande ventinga. Begge delar høyrde krigen til, uløyseleg samanbundne.

Resten av livet, i freden, brukte han til å prøve å forhindre nye ulukker av det slaget krigen var.

Tolmod som våpen i krig har fått ein ærefull plass i krigshistoria.

På 200-talet f.Kr. voks det fram ei rivalisering om makta over Middelhavet mellom det fønikiske Kartago og det latinske Roma. I ettertid ser vi at denne rivaliseringa handla om kven som skulle forme det Europa som var i emning. Det førte til tre krigar, dei tre puniske krigane.

I den andre av desse krigane førte den kartagiske generalen Hannibal hæren sin gjennom Spania og over Alpane inn i Nord-Italia. Og der vart han ståande. Den romerske motstandaren hans var general Fabius Maximus. Hans strategi var å unngå å halde slag. Han innsåg at Hannibal hadde den militære overmakta og ville vinne eit slag. Han ville einast plage Hannibal og hæren hans og vinne tid. Han satsa på ein utmattingskrig som han då skulle vinne.

Strategien var ikkje populær i Roma, og han fekk oppnamnet Cunctator, forseinkaren. Namnet var meint som ei fornærming.

Strategien var vellukka. Hannibal reiste heim og vart sidan slått heime av romarane under Scipio, sidan kalla Africanus.

Fabius Cunctator vart sidan ein helt i romersk historie, «ein mann som berga staten for oss ved å forseinke», som ein romersk historikar skriv.

På militærakademia lærer dei framleis om fabiusstrategien. Motstandaren hans, Hannibal, som vart utmanøvrert av Fabius, er rekna som ein av dei største generalane i alle tider.

Mikhail Kutuzov var ein russisk general som var fallen i unåde hos tsaren etter nederlaget mot Napoleon i slaget ved Austerlitz. Då Napoleon invaderte Russland i 1812, vart han henta inn som kommanderande general. Dei to hærane møttest ved Borodino i 1812, det største slaget i historia til då. Ein kvart million soldatar var med i slaget. Tredjeparten av dei vart drepne eller såra.

Etter det valde Kutuzov strategien til Fabius Cunctator: å dra seg tilbake og vente og ta vare på sin eigen armé. Han lét Napoleon ta eit folketomt Moskva, utan å forsvare byen, før Napoleon vart tvinga til ein katastrofal retrett. Berre sjuandeparten av La Grande Armée på 700.000 kom levande heim.

Kutuzov vart sterkt kritisert i samtida for å vike unna og unngå slag.

Ettertida har gjort han til ein helt, ein av dei store i russisk historie. Tolstoj, med romanen Krig og fred, har hjelpt til med det.

Under siste krigen oppretta regjeringa i Sovjetunionen ein æresorden i hans namn, ein orden som framleis finst i Russland. Ordenen var den nest høgaste det var råd å få. Berre ordenen i namnet til general Georgij Sjukov, generalen frå Berlin 1945, hadde høgare status.

Som Fabius nådde han sine mål ved å vente.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er Halldis Moren Vesaas som ordlegg seg slik i ei bok frå 1967.

For mange år sidan sat eg saman med ein framståande motstandsmann frå siste krigen. Han var høgt dekorert og hadde vore med på dramatiske og livsfarlege operasjonar.

«Krig er å vente», sa han. «I krig hender det nesten ingen ting. Men når det hender, går det fort. Og då kan det gå med mykje folk. Det er difor krigen har fått slikt uord på seg.»

Eg siterer han ordrett. Orda sokk i meg. Han visste kva krig var, og han hata krigen, både den raske, hektiske aksjonen og den lange, nerveslitande ventinga. Begge delar høyrde krigen til, uløyseleg samanbundne.

Resten av livet, i freden, brukte han til å prøve å forhindre nye ulukker av det slaget krigen var.

Tolmod som våpen i krig har fått ein ærefull plass i krigshistoria.

På 200-talet f.Kr. voks det fram ei rivalisering om makta over Middelhavet mellom det fønikiske Kartago og det latinske Roma. I ettertid ser vi at denne rivaliseringa handla om kven som skulle forme det Europa som var i emning. Det førte til tre krigar, dei tre puniske krigane.

I den andre av desse krigane førte den kartagiske generalen Hannibal hæren sin gjennom Spania og over Alpane inn i Nord-Italia. Og der vart han ståande. Den romerske motstandaren hans var general Fabius Maximus. Hans strategi var å unngå å halde slag. Han innsåg at Hannibal hadde den militære overmakta og ville vinne eit slag. Han ville einast plage Hannibal og hæren hans og vinne tid. Han satsa på ein utmattingskrig som han då skulle vinne.

Strategien var ikkje populær i Roma, og han fekk oppnamnet Cunctator, forseinkaren. Namnet var meint som ei fornærming.

Strategien var vellukka. Hannibal reiste heim og vart sidan slått heime av romarane under Scipio, sidan kalla Africanus.

Fabius Cunctator vart sidan ein helt i romersk historie, «ein mann som berga staten for oss ved å forseinke», som ein romersk historikar skriv.

På militærakademia lærer dei framleis om fabiusstrategien. Motstandaren hans, Hannibal, som vart utmanøvrert av Fabius, er rekna som ein av dei største generalane i alle tider.

Mikhail Kutuzov var ein russisk general som var fallen i unåde hos tsaren etter nederlaget mot Napoleon i slaget ved Austerlitz. Då Napoleon invaderte Russland i 1812, vart han henta inn som kommanderande general. Dei to hærane møttest ved Borodino i 1812, det største slaget i historia til då. Ein kvart million soldatar var med i slaget. Tredjeparten av dei vart drepne eller såra.

Etter det valde Kutuzov strategien til Fabius Cunctator: å dra seg tilbake og vente og ta vare på sin eigen armé. Han lét Napoleon ta eit folketomt Moskva, utan å forsvare byen, før Napoleon vart tvinga til ein katastrofal retrett. Berre sjuandeparten av La Grande Armée på 700.000 kom levande heim.

Kutuzov vart sterkt kritisert i samtida for å vike unna og unngå slag.

Ettertida har gjort han til ein helt, ein av dei store i russisk historie. Tolstoj, med romanen Krig og fred, har hjelpt til med det.

Under siste krigen oppretta regjeringa i Sovjetunionen ein æresorden i hans namn, ein orden som framleis finst i Russland. Ordenen var den nest høgaste det var råd å få. Berre ordenen i namnet til general Georgij Sjukov, generalen frå Berlin 1945, hadde høgare status.

Som Fabius nådde han sine mål ved å vente.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis