JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Taparane i historia

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lysshow ved pyramidane og sfinksen i Giza utanfor Kairo.

Lysshow ved pyramidane og sfinksen i Giza utanfor Kairo.

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Lysshow ved pyramidane og sfinksen i Giza utanfor Kairo.

Lysshow ved pyramidane og sfinksen i Giza utanfor Kairo.

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

4120
20180914
4120
20180914

For nokre år sidan var eg i Egypt saman med nokre vener. Vi såg det turistar brukar å sjå i Egypt: fantastiske gravfunn med enorm rikdom, pyramidane over døde kongar, tempel i Luxor og Abu Simbel. Etter ei tid var det ein i følgjet som byrja undre seg: «Var det noko liv før døden i det gamle Egypt», spurde han.

Det meste av det vi såg, handla om livet etter døden. Og livet etter døden var storslått, omfattande og dyrt. Dei døde fekk med seg ufattelege rikdommar frå det gamle livet inn i det nye. Og desse kostnadene var det livet før døden som betalte, dei egyptarane som enno var att i sitt fattige og slitsame liv, dei som sleit og bygde gravminne på ei ussel løn og ein like ussel kost. Slik blir dei mektige gravminna også minnesmerke over det usle livet før døden.

Døden, og livet etter døden, forsynte seg grovt av nasjonalproduktet, ville vi nok seie i vårt sosialøkonomiske språk.

Dette er ingenting nytt eller eineståande. Frå vår eiga historie kjenner vi liknande funn og gravskikkar. Vestfolddronninga som låg i Oseberghaugen hadde med seg i grava rikdommar som samtida hennar berre kunne drøyme om. Det rike dronninglivet skulle halde fram på den andre sida.

Og slik er det nesten overalt der vi finn far etter menneske. Gravfunn er av dei rikaste historiske kjeldene vi har til gamle tider. Dei rike fekk rikdommen sin med seg til det nye livet.

Men det var fleire som tok godt for seg av det som var. I dei fleste kulturar er gudshusa dei mektigaste byggverka som finst, vår tids turistmagnetar: Angkor Vat i Kambodsja, pagodar i Søraust-Asia, sikhtempelet i Amritsar, moskear frå Spania til langt inn i Asia, Nôtre Dame i Paris, Peterskyrkja i Roma, St. Paul’s Cathedral og Westminster Cathedral i London, Nidarosdomen i Trondheim ... Mellomalderkyrkja heime på Finnøy er nok den største investeringa som nokon gong er gjort på den rike øya.

Gudane bur dyrt. I tillegg krev dei offer, av mange slag: gull og grøde, dyr og menneske. Historiebøkene våre, som Bibelen og Heimskringla, er fulle av slikt.

Døden og dei mektige gudane hadde makt over mennesketanken. Dryge rekningar vart presenterte og betalte av menneske som sjølv hadde svært god bruk for det dei mura inn i svære byggverk eller la på eit kravstort altar.

Og i dag? Gudane er ei yrkesgruppe historia har fare ille med. Heile gudegrupper, som dei norrøne, er kasta på røysa. Av dei greske og romerske gudane, som eingong stod høgast i gudeverda, er det berre templa att. Dei norrøne, som bygde hov i tre, har ikkje eingong sine eige ruinar å vise til.

Katedralar blir ikkje lenger bygde på våre kantar. Vi strevar med å bevare dei vi alt har. Arkitektane byggjer arbeidskyrkjer, og det er eit politisk stridsspørsmål kven som skal ha ansvaret for dei gamle kyrkjene. Kulturminne eller gudshus?

Og livet etter døden? Det er avkonkretisert. Astronomane har lagt ned den konkrete himmelen. Det er berre tomrom der oppe. Det var ingen himmel Jesus kunne fare til på himmelfartsdagen. Og geologane har lagt ned helvetet. Det er berre glødande masse der nede. Teologane som framleis snakkar om himmel og helvete, gjev omgrepa eit åndeleg, ikkje konkret, fysisk innhald. Både Gud og djevelen er blitt utan fast adresse.

Og dette har slått ut i gravskikkane våre. Vi ærar døden ved å følgje våre kjære ut av livet med fine seremoniar, med talar, blomar og vakker musikk.

Men ingen ville i dag finne på å sende med den døde noko han eller ho skulle ha nytte av i det neste livet. Ein del trur framleis at den døde går inn i eit nytt og annleis liv. Men for mange er gravferda endeleg punktum.

Historisk sett kan vår vestlege kultur sjåast på som eit opprør og ein kamp mot makter og maktene, der mennesket, individet, har brøyta seg fram og fortrengt etablerte makter.

Denne lange kampen har gitt vinnarar og taparar. Vinnaren har vore det sjølvstendige individet, med eigne tankar. Mellom taparane har vore gudane og livet etter døden.

Livet etter døden var mykje rikare i det gamle Egypt og på Oseberg enn det er hos oss i dag. Og dei lokale gudane hadde ein langt sterkare posisjon enn våre har i dag.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

For nokre år sidan var eg i Egypt saman med nokre vener. Vi såg det turistar brukar å sjå i Egypt: fantastiske gravfunn med enorm rikdom, pyramidane over døde kongar, tempel i Luxor og Abu Simbel. Etter ei tid var det ein i følgjet som byrja undre seg: «Var det noko liv før døden i det gamle Egypt», spurde han.

Det meste av det vi såg, handla om livet etter døden. Og livet etter døden var storslått, omfattande og dyrt. Dei døde fekk med seg ufattelege rikdommar frå det gamle livet inn i det nye. Og desse kostnadene var det livet før døden som betalte, dei egyptarane som enno var att i sitt fattige og slitsame liv, dei som sleit og bygde gravminne på ei ussel løn og ein like ussel kost. Slik blir dei mektige gravminna også minnesmerke over det usle livet før døden.

Døden, og livet etter døden, forsynte seg grovt av nasjonalproduktet, ville vi nok seie i vårt sosialøkonomiske språk.

Dette er ingenting nytt eller eineståande. Frå vår eiga historie kjenner vi liknande funn og gravskikkar. Vestfolddronninga som låg i Oseberghaugen hadde med seg i grava rikdommar som samtida hennar berre kunne drøyme om. Det rike dronninglivet skulle halde fram på den andre sida.

Og slik er det nesten overalt der vi finn far etter menneske. Gravfunn er av dei rikaste historiske kjeldene vi har til gamle tider. Dei rike fekk rikdommen sin med seg til det nye livet.

Men det var fleire som tok godt for seg av det som var. I dei fleste kulturar er gudshusa dei mektigaste byggverka som finst, vår tids turistmagnetar: Angkor Vat i Kambodsja, pagodar i Søraust-Asia, sikhtempelet i Amritsar, moskear frå Spania til langt inn i Asia, Nôtre Dame i Paris, Peterskyrkja i Roma, St. Paul’s Cathedral og Westminster Cathedral i London, Nidarosdomen i Trondheim ... Mellomalderkyrkja heime på Finnøy er nok den største investeringa som nokon gong er gjort på den rike øya.

Gudane bur dyrt. I tillegg krev dei offer, av mange slag: gull og grøde, dyr og menneske. Historiebøkene våre, som Bibelen og Heimskringla, er fulle av slikt.

Døden og dei mektige gudane hadde makt over mennesketanken. Dryge rekningar vart presenterte og betalte av menneske som sjølv hadde svært god bruk for det dei mura inn i svære byggverk eller la på eit kravstort altar.

Og i dag? Gudane er ei yrkesgruppe historia har fare ille med. Heile gudegrupper, som dei norrøne, er kasta på røysa. Av dei greske og romerske gudane, som eingong stod høgast i gudeverda, er det berre templa att. Dei norrøne, som bygde hov i tre, har ikkje eingong sine eige ruinar å vise til.

Katedralar blir ikkje lenger bygde på våre kantar. Vi strevar med å bevare dei vi alt har. Arkitektane byggjer arbeidskyrkjer, og det er eit politisk stridsspørsmål kven som skal ha ansvaret for dei gamle kyrkjene. Kulturminne eller gudshus?

Og livet etter døden? Det er avkonkretisert. Astronomane har lagt ned den konkrete himmelen. Det er berre tomrom der oppe. Det var ingen himmel Jesus kunne fare til på himmelfartsdagen. Og geologane har lagt ned helvetet. Det er berre glødande masse der nede. Teologane som framleis snakkar om himmel og helvete, gjev omgrepa eit åndeleg, ikkje konkret, fysisk innhald. Både Gud og djevelen er blitt utan fast adresse.

Og dette har slått ut i gravskikkane våre. Vi ærar døden ved å følgje våre kjære ut av livet med fine seremoniar, med talar, blomar og vakker musikk.

Men ingen ville i dag finne på å sende med den døde noko han eller ho skulle ha nytte av i det neste livet. Ein del trur framleis at den døde går inn i eit nytt og annleis liv. Men for mange er gravferda endeleg punktum.

Historisk sett kan vår vestlege kultur sjåast på som eit opprør og ein kamp mot makter og maktene, der mennesket, individet, har brøyta seg fram og fortrengt etablerte makter.

Denne lange kampen har gitt vinnarar og taparar. Vinnaren har vore det sjølvstendige individet, med eigne tankar. Mellom taparane har vore gudane og livet etter døden.

Livet etter døden var mykje rikare i det gamle Egypt og på Oseberg enn det er hos oss i dag. Og dei lokale gudane hadde ein langt sterkare posisjon enn våre har i dag.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis