JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Tala talar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kongeleg proposisjon til lov om formannskap datert 1. mars 1836.

Kongeleg proposisjon til lov om formannskap datert 1. mars 1836.

Foto: Odd Harald Kvammen / Stortingsarkivet

Kongeleg proposisjon til lov om formannskap datert 1. mars 1836.

Kongeleg proposisjon til lov om formannskap datert 1. mars 1836.

Foto: Odd Harald Kvammen / Stortingsarkivet

3551
20200103
3551
20200103

Dei formannskapslovene Stortinget vedtok i 1837 var eit av dei store spranga i utviklinga av det norske folkestyret. Kommunane, lokalsamfunna, fekk meir å seie i sakene som galdt folket der. Makta vart spreidd, saman med maktas tvilling, ansvaret.

Samfunnet og rammene var i endring. Nye oppgåver var i kjømda. Vegar måtte finnast. Og pengar.

Finnøy herad gav ut ei jubileumsbok til hundreårsjubileet for formannskapslovene. Der fortel dei korleis dei gjorde det på Finnøy.

To kommisjonar hadde kvart sitt hovudansvar: fattigkommisjonen og skulekommisjonen. Fattigkommisjonen løyvde pengar og legd til dei trengjande. Legdsystemet innebar at trengjande og hjelpelause vart plasserte rundt på gardane, ei tid her og ei tid der. Kommisjonen stelte med dette og plasserte folk ut. Nødvendige pengar skaffa kommisjonen ved å likne utgiftene ut på eige og inntekt i kommunen. Kommisjonens ansvar liknar vel litt på dagens sosialkontor, under heilt andre vilkår. Mellom anna hadde dei plassert ut ein gut på 17 år: «Skoleholderen skulde have ham under den nøiaktigste Opsikt at Drengen ikkje forfører og fordærver de andre Børn.»

Skulekommisjonen fastsette lærarløn og andre utgifter til skulen, og skaffa inntektene sine som fattigkommisjonen.

Budsjettoversikta fortel kva slag samfunn dei levde i, kva som hende og kva dei sleit med. Vi har tal frå 1881 og framover. Fram til første verdskrigen var Fattigkassa den største utgiftsposten. Så kjem skuleutgiftene sigande og dreg forbi. Enkelte år er skuleutgiftene tre gonger så store som fattigkassa. Utover 1920-åra var skulen i sterk vokster, og utgiftene auka sterkt. Denne auken avtok då trettiåra vart passerte, og i 1934–35, som er siste året boka har tal for, skyt fattigkassa ny fart og sig opp på sida av skulen med utgiftene sine. Dei harde trettiåra er komne. Og skatteinntektene går ned.

Kommuneinntektene – skatt og anna – kunne variere sterkt, opptil 30 prosent frå år til år. Utgiftene var nok meir å lite på då også.

Systema utvikla seg. I 1872 valde dei, for første gong, likningsnemnd; dei valde folk som skulle kome saman og fordele skatten rundt i kommunen.

I 1913 gjorde dei vedtak om obligatorisk sjølvmelding frå alle skattytarane.

Dei lærte å styre kommunen og at skatteinntektene var upålitelege.

I budsjettframlegget for 1918–1919, då skatteinntektene var på veg mot noko som viste seg å vere ein forbigåande topp, reflekterte formannskapet over dei skiftande tidene: «Formannskapet har ført opp kr 4000,00 til umfram avdrag og kr 5000,00 å avsetja til nybygging. Summen som skal utliknast er stor, men formannskapet trur det er forstandig finanspolitikk å gjera utlikningi so rundeleg i år, då tidene er sopass «gode» og truleg vil gå ned etter kvart. Det som vert utlikna til avdrag og nybyggjing m.m., vil koma vel med i nedgangstider som kjem.»

Vi er i 1917. Verda er uroleg. Det er krig i Europa og revolusjon i Russland.

Formannskapet i Finnøy driv med finanspolitikk i usikre tider og forstår det. Dei krev at han skal vere forstandig. Og dei «gode» tidene dei har akkurat no, har dei sett i hermeteikn. Dei er ikkje å stole på. Utsegna fortel om uro. Og nedgangstidene kom, og mykje meir.

Dei nye lovene påla kommunalpolitikarane å tenkje i slike banar, om konjunkturar og verda omkring, fordi det var dei som måtte handtere problema som ville kome.

I lokalsamfunna, kommunane, var dette nye tenkjemåtar. Ei ny tid var komen.

Stortinget, storsamfunnet, gav makt, ansvar og tillit til lokalsamfunna.

Og lokalsamfunna, kommunane, tok imot.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Dei formannskapslovene Stortinget vedtok i 1837 var eit av dei store spranga i utviklinga av det norske folkestyret. Kommunane, lokalsamfunna, fekk meir å seie i sakene som galdt folket der. Makta vart spreidd, saman med maktas tvilling, ansvaret.

Samfunnet og rammene var i endring. Nye oppgåver var i kjømda. Vegar måtte finnast. Og pengar.

Finnøy herad gav ut ei jubileumsbok til hundreårsjubileet for formannskapslovene. Der fortel dei korleis dei gjorde det på Finnøy.

To kommisjonar hadde kvart sitt hovudansvar: fattigkommisjonen og skulekommisjonen. Fattigkommisjonen løyvde pengar og legd til dei trengjande. Legdsystemet innebar at trengjande og hjelpelause vart plasserte rundt på gardane, ei tid her og ei tid der. Kommisjonen stelte med dette og plasserte folk ut. Nødvendige pengar skaffa kommisjonen ved å likne utgiftene ut på eige og inntekt i kommunen. Kommisjonens ansvar liknar vel litt på dagens sosialkontor, under heilt andre vilkår. Mellom anna hadde dei plassert ut ein gut på 17 år: «Skoleholderen skulde have ham under den nøiaktigste Opsikt at Drengen ikkje forfører og fordærver de andre Børn.»

Skulekommisjonen fastsette lærarløn og andre utgifter til skulen, og skaffa inntektene sine som fattigkommisjonen.

Budsjettoversikta fortel kva slag samfunn dei levde i, kva som hende og kva dei sleit med. Vi har tal frå 1881 og framover. Fram til første verdskrigen var Fattigkassa den største utgiftsposten. Så kjem skuleutgiftene sigande og dreg forbi. Enkelte år er skuleutgiftene tre gonger så store som fattigkassa. Utover 1920-åra var skulen i sterk vokster, og utgiftene auka sterkt. Denne auken avtok då trettiåra vart passerte, og i 1934–35, som er siste året boka har tal for, skyt fattigkassa ny fart og sig opp på sida av skulen med utgiftene sine. Dei harde trettiåra er komne. Og skatteinntektene går ned.

Kommuneinntektene – skatt og anna – kunne variere sterkt, opptil 30 prosent frå år til år. Utgiftene var nok meir å lite på då også.

Systema utvikla seg. I 1872 valde dei, for første gong, likningsnemnd; dei valde folk som skulle kome saman og fordele skatten rundt i kommunen.

I 1913 gjorde dei vedtak om obligatorisk sjølvmelding frå alle skattytarane.

Dei lærte å styre kommunen og at skatteinntektene var upålitelege.

I budsjettframlegget for 1918–1919, då skatteinntektene var på veg mot noko som viste seg å vere ein forbigåande topp, reflekterte formannskapet over dei skiftande tidene: «Formannskapet har ført opp kr 4000,00 til umfram avdrag og kr 5000,00 å avsetja til nybygging. Summen som skal utliknast er stor, men formannskapet trur det er forstandig finanspolitikk å gjera utlikningi so rundeleg i år, då tidene er sopass «gode» og truleg vil gå ned etter kvart. Det som vert utlikna til avdrag og nybyggjing m.m., vil koma vel med i nedgangstider som kjem.»

Vi er i 1917. Verda er uroleg. Det er krig i Europa og revolusjon i Russland.

Formannskapet i Finnøy driv med finanspolitikk i usikre tider og forstår det. Dei krev at han skal vere forstandig. Og dei «gode» tidene dei har akkurat no, har dei sett i hermeteikn. Dei er ikkje å stole på. Utsegna fortel om uro. Og nedgangstidene kom, og mykje meir.

Dei nye lovene påla kommunalpolitikarane å tenkje i slike banar, om konjunkturar og verda omkring, fordi det var dei som måtte handtere problema som ville kome.

I lokalsamfunna, kommunane, var dette nye tenkjemåtar. Ei ny tid var komen.

Stortinget, storsamfunnet, gav makt, ansvar og tillit til lokalsamfunna.

Og lokalsamfunna, kommunane, tok imot.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.

Foto: Privat

DiktetKunnskap
Svein Gjerdåker

Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid

«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis