JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Puslete kunnskap

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den tyske filosofen Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646–1716) måla av Christoph Bernhard Francke.

Den tyske filosofen Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646–1716) måla av Christoph Bernhard Francke.

Foto: Wikipedia

Den tyske filosofen Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646–1716) måla av Christoph Bernhard Francke.

Den tyske filosofen Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646–1716) måla av Christoph Bernhard Francke.

Foto: Wikipedia

4570
20190621
4570
20190621

Vi vassar i uendelege kunnskapsmengder. Siste hundreåra har kunnskapsvoksteren eksplodert. Ingen har oversikt over all kunnskapen lenger. Det finst vitskapshistorikarar som meiner at den tyske filosofen Gottfried Leibniz, som levde på slutten av 1600-talet, var den siste som hadde oversikt over all kunnskapen. Det er det sjølvsagt uråd å vite. Utsegna er kanskje berre eit forsøk på å illustrere kva som har hendt med kunnskapen etter hans levetid.

Men når starta kunnskapsvoksteren? Det er det også uråd å vite. Om vi held oss til moseboka, måtte Adam og Eva og sønene livnære seg med jordbruk då dei vart jaga ut av paradiset. Det vart nok ei bratt læringskurve for å skaffe seg ny og nødvendig kunnskap.

I europeisk historie er det vanleg å starte med dei joniske naturfilosofane som levde i dagens Vest-Tyrkia for 2500 år sidan. Dei fekk det for seg at vi burde studere naturen for å lære han å kjenne. Dei var sterkt i tvil om det var ånder, makter og vette som styrte naturen, slik rådande lære var.

Det er ikkje mykje vi veit om dei, og etter det vi veit, var byrjinga nokså puslete. Ein av dei meinte at vatnet var utgangspunkt for alt. Alt flyt, sa han. Ein annan meinte det var elden. Ein tredje vismann meinte at ingen kunne stige ned i same elva to gonger. Andre gongen var det ei ny elv. Det var nok tida han tenkte på. Her var ikkje mykje handfast.

Men ut frå denne puslete starten voks det fram ein gresk vitskap, den første vitskapen i Europa. Det handla om matematikk, astronomi, fysikk og medisin. Og historie. Herodot og Tukydid skapte moderne historie. Det galdt om, både i natur og historie, å sjå det ein såg og prøve å forstå det.

Om vi følgjer dagens avanserte vitskapar bakover i historia, vil vi ofte hamne hos desse grekarane. Men vi finn også mykje rart på vegen.

Dagens kjemi har røter hos handverkarar og gruvearbeidarar som arbeidde med ulike stoff. Og alkymikunsten skapte mange røynsler og kjemisk kunnskap. Alkymi handla om å finne ein metode som kunne omskape simpelt metall til gull. Dette sleit dei med i hundreår. Gull vart det aldri, men mykje ny kunnskap, som med tid og stunder kunne leggje grunnen til kjemifaget. Kjemien var eit biprodukt av gulltørst.

Stjernehimmelen har alltid interessert menneska. For grekarane var himmelen full av gudar, som påverka livet på jorda. Det var viktig å observere desse gudane og finne ut kva dei hadde for seg. Utgangspunktet var astrologi, stjernetyding. Men det grunnla og utvikla astronomien. Astronomien vart såleis også eit biprodukt av religiøs uro.

Menneskekroppen var bustaden til mennesket. Gjennom historia er det oppsamla store kunnskapsmengder om han, noko som har ført oss fram til dagens rikdom av medisinar og diagnosar. Tidleg i medisinens historie var krigen ei rik kjelde til kunnskap om menneskekroppen. Barberane og feltskjerane i feltet amputerte og stelte sår. Dei fekk meir kunnskap om menneskekroppen enn andre. Og dissekeringa kom seint. Medisinsk kunnskap vart eit biprodukt av krigen.

Også i vår moderne tid kan slik spesialkunnskap kome til nytte.

Vêret i ryfylkefjordane kan bli dramatisk. Øyane kan i praksis bli isolerte. Når kvinner då skulle føde, kunne det vere uråd å få tak i både lege og jordmor. Så måtte ein bruke det ein hadde, om det vart vanskeleg, den kunnskapen som fanst om korleis kroppar var laga. Og den var det slaktaren som hadde.

Ein kar eg kjende godt, vart forløyst av slaktaren ved ein dramatisk fødsel. Når det heile var over, var det tydeleg at barnet var så ille faren at det stod om livet. Guten måtte døypast for å kome rett i det neste livet. Så døypte slaktaren like godt guten – nauddåp, heiter det vel på fagspråket.

I høg alder kom dette dåpsbarnet til meg for å be om ein samtale. Eg hadde utdanning, artium. Han ville vite om eg trudde denne slaktardåpen var gyldig når han stod for St. Peter. Slaktaren var ikkje av Guds beste barn. Burde han døype seg om att? Eg, som hadde utdanning, var trygg på at dåpen var god nok. Dåp er dåp. Så vidt eg veit, er det også det kyrkja meiner.

Så berga denne litt lurvete slaktaren, med sin slaktarkunnskap, livet til mor og barn, samtidig som han ordna med himmelbilletten.

Naturkreftene hadde gjort den eksisterande kunnskapen utilgjengeleg. Så måtte dei bruke den kunnskapen dei hadde.

Det er i grunnen det medisinens historie handlar om, å bruke den kunnskapen ein har.

No er kunnskapen enorm. Men det går ikkje alltid bra likevel, slik det gjorde då slaktaren mobiliserte den tarvelege kunnskapen sin på ei ryfylkeøy for over hundre år sidan.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Vi vassar i uendelege kunnskapsmengder. Siste hundreåra har kunnskapsvoksteren eksplodert. Ingen har oversikt over all kunnskapen lenger. Det finst vitskapshistorikarar som meiner at den tyske filosofen Gottfried Leibniz, som levde på slutten av 1600-talet, var den siste som hadde oversikt over all kunnskapen. Det er det sjølvsagt uråd å vite. Utsegna er kanskje berre eit forsøk på å illustrere kva som har hendt med kunnskapen etter hans levetid.

Men når starta kunnskapsvoksteren? Det er det også uråd å vite. Om vi held oss til moseboka, måtte Adam og Eva og sønene livnære seg med jordbruk då dei vart jaga ut av paradiset. Det vart nok ei bratt læringskurve for å skaffe seg ny og nødvendig kunnskap.

I europeisk historie er det vanleg å starte med dei joniske naturfilosofane som levde i dagens Vest-Tyrkia for 2500 år sidan. Dei fekk det for seg at vi burde studere naturen for å lære han å kjenne. Dei var sterkt i tvil om det var ånder, makter og vette som styrte naturen, slik rådande lære var.

Det er ikkje mykje vi veit om dei, og etter det vi veit, var byrjinga nokså puslete. Ein av dei meinte at vatnet var utgangspunkt for alt. Alt flyt, sa han. Ein annan meinte det var elden. Ein tredje vismann meinte at ingen kunne stige ned i same elva to gonger. Andre gongen var det ei ny elv. Det var nok tida han tenkte på. Her var ikkje mykje handfast.

Men ut frå denne puslete starten voks det fram ein gresk vitskap, den første vitskapen i Europa. Det handla om matematikk, astronomi, fysikk og medisin. Og historie. Herodot og Tukydid skapte moderne historie. Det galdt om, både i natur og historie, å sjå det ein såg og prøve å forstå det.

Om vi følgjer dagens avanserte vitskapar bakover i historia, vil vi ofte hamne hos desse grekarane. Men vi finn også mykje rart på vegen.

Dagens kjemi har røter hos handverkarar og gruvearbeidarar som arbeidde med ulike stoff. Og alkymikunsten skapte mange røynsler og kjemisk kunnskap. Alkymi handla om å finne ein metode som kunne omskape simpelt metall til gull. Dette sleit dei med i hundreår. Gull vart det aldri, men mykje ny kunnskap, som med tid og stunder kunne leggje grunnen til kjemifaget. Kjemien var eit biprodukt av gulltørst.

Stjernehimmelen har alltid interessert menneska. For grekarane var himmelen full av gudar, som påverka livet på jorda. Det var viktig å observere desse gudane og finne ut kva dei hadde for seg. Utgangspunktet var astrologi, stjernetyding. Men det grunnla og utvikla astronomien. Astronomien vart såleis også eit biprodukt av religiøs uro.

Menneskekroppen var bustaden til mennesket. Gjennom historia er det oppsamla store kunnskapsmengder om han, noko som har ført oss fram til dagens rikdom av medisinar og diagnosar. Tidleg i medisinens historie var krigen ei rik kjelde til kunnskap om menneskekroppen. Barberane og feltskjerane i feltet amputerte og stelte sår. Dei fekk meir kunnskap om menneskekroppen enn andre. Og dissekeringa kom seint. Medisinsk kunnskap vart eit biprodukt av krigen.

Også i vår moderne tid kan slik spesialkunnskap kome til nytte.

Vêret i ryfylkefjordane kan bli dramatisk. Øyane kan i praksis bli isolerte. Når kvinner då skulle føde, kunne det vere uråd å få tak i både lege og jordmor. Så måtte ein bruke det ein hadde, om det vart vanskeleg, den kunnskapen som fanst om korleis kroppar var laga. Og den var det slaktaren som hadde.

Ein kar eg kjende godt, vart forløyst av slaktaren ved ein dramatisk fødsel. Når det heile var over, var det tydeleg at barnet var så ille faren at det stod om livet. Guten måtte døypast for å kome rett i det neste livet. Så døypte slaktaren like godt guten – nauddåp, heiter det vel på fagspråket.

I høg alder kom dette dåpsbarnet til meg for å be om ein samtale. Eg hadde utdanning, artium. Han ville vite om eg trudde denne slaktardåpen var gyldig når han stod for St. Peter. Slaktaren var ikkje av Guds beste barn. Burde han døype seg om att? Eg, som hadde utdanning, var trygg på at dåpen var god nok. Dåp er dåp. Så vidt eg veit, er det også det kyrkja meiner.

Så berga denne litt lurvete slaktaren, med sin slaktarkunnskap, livet til mor og barn, samtidig som han ordna med himmelbilletten.

Naturkreftene hadde gjort den eksisterande kunnskapen utilgjengeleg. Så måtte dei bruke den kunnskapen dei hadde.

Det er i grunnen det medisinens historie handlar om, å bruke den kunnskapen ein har.

No er kunnskapen enorm. Men det går ikkje alltid bra likevel, slik det gjorde då slaktaren mobiliserte den tarvelege kunnskapen sin på ei ryfylkeøy for over hundre år sidan.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis