Villeidd rettleiar
Den 7. april 1867 kunne lesarane av Dølen hyggja seg med eit stykke om tale- og skrivestil. Nokre av domane Aasmund O. Vinje feller her, er vortne vidgjetne. Han skriv til dømes at målføringa åt «den lærde Philologen» er kjenneteikna av «lange Inleidningar til stutte Tankar» eller «store Trapper til smaae Hus». Det treng ikkje vera gale med lange innleiingar, i alle fall ikkje når det som kjem etter, er verdt å venta på. Likevel er det ein føremon å koma snøgt til saka.
Saka her er det nedervde verbet leia. Me finn det i ei rad germanske mål, jamfør til dømes dansk lede (og bokmål lede), svensk leda, engelsk lead, nederlandsk leiden og tysk leiten. Granskarane kan fortelja oss at leia er kausativ til det sterke verbet li(da), som har grunntydinga ‘gå’ (ofte nytta om tid, jf. «det lakkar og lid», «hausten er liden», «når det lid på»). Den opphavlege tydinga til leia var soleis ‘få til å gå’. I dag har ordet ei litt vidare tyding: Me nyttar leia om det å føra noko eller nokon i bokstavleg eller biletleg meining.
Å leia kan til dømes vera å føra nokon med handa eller i eit band: «Han kom leiande med hesten.» «Dei gjekk og leiddest.» «Kua vart leidd til stut i går.» I bokmål og nokre talemål er det vanleg å nytta forma leie når ein talar om å føra med handa eller gå hand i hand (t.d. «leie hverandre»), og so nyttar ein lede om andre former for føring (t.d. «lede noen mot utgangen», «en ledende skikkelse»). I nynorsk nyttar me leia om alt. Me leier eit barn, leier ei verksemd, stiller leiande spørsmål og leier eit skirenn. Jamvel livlause saker kan leia, til dømes seier me at kopar leier elektrisk straum godt (jf. òg lynavleiar).
Kva kjenneteiknar ein god leiar og god leiarskap? Har alle leiartypar dei rette leiareigenskapane? Det er skrive mange bøker og artiklar om emnet, og truleg har nokre av avisene teke det opp på leiarplass. Toppleiarar og partileiarar får i alle fall mykje merksemd. Her finst òg byggjeleiarar, møteleiarar, lagleiarar, streikeleiarar, kursleiarar, nestleiarar og so bortetter, og alle veit at leiaren har mykje å seia. Dersom ein debattleiar, programleiar eller reiseleiar er dårleg, vert som regel debatten, programmet eller reisa dårleg òg. Villeiande brukarrettleiingar er nok likevel det verste.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den 7. april 1867 kunne lesarane av Dølen hyggja seg med eit stykke om tale- og skrivestil. Nokre av domane Aasmund O. Vinje feller her, er vortne vidgjetne. Han skriv til dømes at målføringa åt «den lærde Philologen» er kjenneteikna av «lange Inleidningar til stutte Tankar» eller «store Trapper til smaae Hus». Det treng ikkje vera gale med lange innleiingar, i alle fall ikkje når det som kjem etter, er verdt å venta på. Likevel er det ein føremon å koma snøgt til saka.
Saka her er det nedervde verbet leia. Me finn det i ei rad germanske mål, jamfør til dømes dansk lede (og bokmål lede), svensk leda, engelsk lead, nederlandsk leiden og tysk leiten. Granskarane kan fortelja oss at leia er kausativ til det sterke verbet li(da), som har grunntydinga ‘gå’ (ofte nytta om tid, jf. «det lakkar og lid», «hausten er liden», «når det lid på»). Den opphavlege tydinga til leia var soleis ‘få til å gå’. I dag har ordet ei litt vidare tyding: Me nyttar leia om det å føra noko eller nokon i bokstavleg eller biletleg meining.
Å leia kan til dømes vera å føra nokon med handa eller i eit band: «Han kom leiande med hesten.» «Dei gjekk og leiddest.» «Kua vart leidd til stut i går.» I bokmål og nokre talemål er det vanleg å nytta forma leie når ein talar om å føra med handa eller gå hand i hand (t.d. «leie hverandre»), og so nyttar ein lede om andre former for føring (t.d. «lede noen mot utgangen», «en ledende skikkelse»). I nynorsk nyttar me leia om alt. Me leier eit barn, leier ei verksemd, stiller leiande spørsmål og leier eit skirenn. Jamvel livlause saker kan leia, til dømes seier me at kopar leier elektrisk straum godt (jf. òg lynavleiar).
Kva kjenneteiknar ein god leiar og god leiarskap? Har alle leiartypar dei rette leiareigenskapane? Det er skrive mange bøker og artiklar om emnet, og truleg har nokre av avisene teke det opp på leiarplass. Toppleiarar og partileiarar får i alle fall mykje merksemd. Her finst òg byggjeleiarar, møteleiarar, lagleiarar, streikeleiarar, kursleiarar, nestleiarar og so bortetter, og alle veit at leiaren har mykje å seia. Dersom ein debattleiar, programleiar eller reiseleiar er dårleg, vert som regel debatten, programmet eller reisa dårleg òg. Villeiande brukarrettleiingar er nok likevel det verste.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Foto: Vibeke Ekeland Grønn
«For nokre månader sidan fekk eg eit anonymt tips i posthylla på jobben»
Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.
Foto: Cinemateket
Søte sommarskrømt
Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.
Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB
Den raude streken i Rafah
Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».
Foto: Ida Lødemel Tvedt
Krossveg i den georgiske draumen
TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB