På rette staden
No gjeld det å halda tunga rett i munnen og syta for at alt går rett for seg, for i dag skal me retta merksemda mot adjektivet rett. Då lyt rettsida av kleda venda ut, og dei som skjønar seg på slikt, må gjerne æra rett med moterette fargar og snitt. Me andre kan heidra rett med å stå rett opp og ned og leggja andletet i dei rette faldane medan me held auga med rettskrivinga.
Som rett og rimeleg er, kjem rett (norr. réttr, eng. right, ty. recht osb.) frå ei retteleg stor ætt. Rett er i ætt med substantivet rett (‘det rette, rettferd; privilegium; domstol’ ofl.) og verba retta (‘strekkja ut, rekkja, ordna’, t.d. «retta fram handa») og retta (‘betra; bøta på, korrigera’, t.d. «retta stilar»). Lånordet riktig høyrer òg heime her. Substantivet rett i tydinga ‘mat tillaga for seg eller som del av større måltid’ («tre retters middag») er visst opphavleg same ordet som det nemnde substantivet rett.
Rett er òg nærskyldt rak, og grunntydinga er rett og slett ‘bein, strak’. Til grunn for det heile ligg ei rot med tydinga ‘strekkja ut, rekkja fram, ordna, styra’. Denne rota har òg skjenkt oss latin regere (‘retta; styra, leia’). Rett mange av slektningane til rett kan sporast attende til dette verbet, som regjera, rektor, regime og regi.
Det rette plar vera jamgodt med det gode og ynskjelege. Det er fint å hugsa rett, få tolv rette, gjera noko i rett tid, vera i sitt rette element, koma på rett hylle i livet, få noko på rett kjøl eller vera på rett veg (som rett nok ikkje tyder at vegen er snorrett). Diverre kan det vera vanskeleg å gjera det rette: «D’er ikkje alltid rettast som er lettast.» Mange driv difor med rettleiing og irettesetjing (jf. «stå skulerett»). Dei som held på med slikt, skal helst vera rettvise (eig. ‘vis til å skjøna kva som er rett’).
Det hender at me nyttar rett til å målbera noko leitt. Å få ein rett høgre eller regelrett juling er ikkje moro. Å verta ordrett sitert er jamnast fint, men ikkje når ein har sagt noko dumt. Rett har elles vore nytta om folk som tenkjer og ter seg annleis enn fleirtalet, men då i lag med ei nekting («ikkje vera rett navla», «ikkje vera rett i hovudet»). Om det er rett å nytta rett slik, kan nok diskuterast. Men dette ordtaket står fast: «D’er låkt å rosa rett og gjera urett.»
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
No gjeld det å halda tunga rett i munnen og syta for at alt går rett for seg, for i dag skal me retta merksemda mot adjektivet rett. Då lyt rettsida av kleda venda ut, og dei som skjønar seg på slikt, må gjerne æra rett med moterette fargar og snitt. Me andre kan heidra rett med å stå rett opp og ned og leggja andletet i dei rette faldane medan me held auga med rettskrivinga.
Som rett og rimeleg er, kjem rett (norr. réttr, eng. right, ty. recht osb.) frå ei retteleg stor ætt. Rett er i ætt med substantivet rett (‘det rette, rettferd; privilegium; domstol’ ofl.) og verba retta (‘strekkja ut, rekkja, ordna’, t.d. «retta fram handa») og retta (‘betra; bøta på, korrigera’, t.d. «retta stilar»). Lånordet riktig høyrer òg heime her. Substantivet rett i tydinga ‘mat tillaga for seg eller som del av større måltid’ («tre retters middag») er visst opphavleg same ordet som det nemnde substantivet rett.
Rett er òg nærskyldt rak, og grunntydinga er rett og slett ‘bein, strak’. Til grunn for det heile ligg ei rot med tydinga ‘strekkja ut, rekkja fram, ordna, styra’. Denne rota har òg skjenkt oss latin regere (‘retta; styra, leia’). Rett mange av slektningane til rett kan sporast attende til dette verbet, som regjera, rektor, regime og regi.
Det rette plar vera jamgodt med det gode og ynskjelege. Det er fint å hugsa rett, få tolv rette, gjera noko i rett tid, vera i sitt rette element, koma på rett hylle i livet, få noko på rett kjøl eller vera på rett veg (som rett nok ikkje tyder at vegen er snorrett). Diverre kan det vera vanskeleg å gjera det rette: «D’er ikkje alltid rettast som er lettast.» Mange driv difor med rettleiing og irettesetjing (jf. «stå skulerett»). Dei som held på med slikt, skal helst vera rettvise (eig. ‘vis til å skjøna kva som er rett’).
Det hender at me nyttar rett til å målbera noko leitt. Å få ein rett høgre eller regelrett juling er ikkje moro. Å verta ordrett sitert er jamnast fint, men ikkje når ein har sagt noko dumt. Rett har elles vore nytta om folk som tenkjer og ter seg annleis enn fleirtalet, men då i lag med ei nekting («ikkje vera rett navla», «ikkje vera rett i hovudet»). Om det er rett å nytta rett slik, kan nok diskuterast. Men dette ordtaket står fast: «D’er låkt å rosa rett og gjera urett.»
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.