På ordentleg
Er det orden eller uorden som oftast står på dagsordenen? Å vera på eit møte der møteleiaren har snakketøyet i orden, men ikkje har orden i papira sine, kan vera ei ordentleg påkjenning. Det er greitt nok som ei overgangsordning, men so lyt ein finna eit ordensmenneske som kan ordna opp i kaoset og gå gjennom sakene i tur og orden.
I ordbøker flest står orda i alfabetisk orden. Orden står dimed før ordinera, ordinær, ordna og ordre, men orda heng etymologisk i hop. Dei kjem av latin ordo (genitiv ordinis), som mellom anna tyder ‘rekkje; rekkjefylgje; avdeling; klasse, stand; harmoni; plan, ordna skikk; religiøs orden’. Opphavet til ordo er uvisst. Det er lettare å greia ut om avleiingane, til dømes veit me at adjektivet ordentleg kjem frå tysk (ordentlich, av Orden). Ordinær har grunntydinga ‘som kjem eller står i sedvanleg orden’.
Mange av orden-samansetjingane i ordbøkene er nemningar for samskipnader som fylgjer faste reglar. Her finst ei rad ulike nonneordenar og munkeordenar, til dømes birgittinarordenen og benediktinarordenen (jf. òg orda ordenssyster, ordensbror, klosterorden). Frimurarorden har me òg. Ordet riddarorden er mangtydig. Det kan tyda ‘samskipnad av riddarar; institusjon som deler ut ein orden i tydinga ‘heidersteikn, dekorasjon’; ordensteikn av graden riddar’. Det er mykje å halda orden på!
Ein kan verta riddar av St. Olavs orden jamvel om ein ikkje har ordenssans. Ein er ikkje nøydd til å sjå ordentleg ut heller. Det er gjerningane ein har gjort, som tel. Likevel er det mange som ordnar håret før utdelinga. Ja, nokre brukar mange timar på å ordna seg. Andre likar å gå rundt med manken i vill uorden. Det er sjølvsagt heilt i orden.
Ordenspolitiet skal syta for ro og orden i gatene, medan lærarane har ansvar for klasserommet og gjev elevane karakter i orden og åtferd («få nedsett i orden»). Helst skal elevane læra noko om sideordning og underordning i grammatikken òg. Folk flest likar velordna samfunn betre enn gateuorden og rot, og nokre går ikring som sjølvutnemnde ordenskvinner og ordensmenn. Dersom dei er misnøgde med ei køordning eller valordning, eller dei kjem over ei maskin som er i uorden, seier dei klårt ifrå. For ordens skuld: Jamvel om slike ordensfolk kan vera brysame, er dei gode å ha.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Er det orden eller uorden som oftast står på dagsordenen? Å vera på eit møte der møteleiaren har snakketøyet i orden, men ikkje har orden i papira sine, kan vera ei ordentleg påkjenning. Det er greitt nok som ei overgangsordning, men so lyt ein finna eit ordensmenneske som kan ordna opp i kaoset og gå gjennom sakene i tur og orden.
I ordbøker flest står orda i alfabetisk orden. Orden står dimed før ordinera, ordinær, ordna og ordre, men orda heng etymologisk i hop. Dei kjem av latin ordo (genitiv ordinis), som mellom anna tyder ‘rekkje; rekkjefylgje; avdeling; klasse, stand; harmoni; plan, ordna skikk; religiøs orden’. Opphavet til ordo er uvisst. Det er lettare å greia ut om avleiingane, til dømes veit me at adjektivet ordentleg kjem frå tysk (ordentlich, av Orden). Ordinær har grunntydinga ‘som kjem eller står i sedvanleg orden’.
Mange av orden-samansetjingane i ordbøkene er nemningar for samskipnader som fylgjer faste reglar. Her finst ei rad ulike nonneordenar og munkeordenar, til dømes birgittinarordenen og benediktinarordenen (jf. òg orda ordenssyster, ordensbror, klosterorden). Frimurarorden har me òg. Ordet riddarorden er mangtydig. Det kan tyda ‘samskipnad av riddarar; institusjon som deler ut ein orden i tydinga ‘heidersteikn, dekorasjon’; ordensteikn av graden riddar’. Det er mykje å halda orden på!
Ein kan verta riddar av St. Olavs orden jamvel om ein ikkje har ordenssans. Ein er ikkje nøydd til å sjå ordentleg ut heller. Det er gjerningane ein har gjort, som tel. Likevel er det mange som ordnar håret før utdelinga. Ja, nokre brukar mange timar på å ordna seg. Andre likar å gå rundt med manken i vill uorden. Det er sjølvsagt heilt i orden.
Ordenspolitiet skal syta for ro og orden i gatene, medan lærarane har ansvar for klasserommet og gjev elevane karakter i orden og åtferd («få nedsett i orden»). Helst skal elevane læra noko om sideordning og underordning i grammatikken òg. Folk flest likar velordna samfunn betre enn gateuorden og rot, og nokre går ikring som sjølvutnemnde ordenskvinner og ordensmenn. Dersom dei er misnøgde med ei køordning eller valordning, eller dei kjem over ei maskin som er i uorden, seier dei klårt ifrå. For ordens skuld: Jamvel om slike ordensfolk kan vera brysame, er dei gode å ha.
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.