Millionar av arbeidstimar
Jack Olsen på Bridge at Chappaquiddick, som også er tittelen på ei av dei mange bøkene han har skrive.
«Whist førte til bridgewhist, som førte til auksjonsbridge, som førte til kontraktbridge, som førte til drap, skilsmisse, sjølvmord, kaos og andre sosiale vonde.»
Omsetjinga er mi eiga, orda tilhøyrer amerikanaren Jack Olsen. Vi må tru at han har grunnlag for påstanden, for han spela ikkje berre bridge, han var ein profilert journalist og forfattar især innan «true crime»-sjangeren. Han visste òg mangt og mykje om sport, og skreiv mellom anna ein biografi om Muhammad Ali.
I boka The Mad World of Bridge skildrar han korleis bridgen lik ein epidemi breidde om seg i USA frå tidleg på 1900-talet, med ein veritabel eksplosjon i interesse då Harold Stirling Vanderbilt – namnet formeleg osar av pengar og overklasse – på slutten av 1920-talet utvikla den moderne forma for bridge, kontraktbridgen.
Det gjekk såpass langt at mange uroa seg for denne feberen og fylgjene av han. Ein magasinskribent gjorde ein kalkyle, og kom fram til at bridgen kosta den amerikanske nasjonen 273.586.312 arbeidstimar per dag – tid nok til å byggje to Hoover-dammar og ein Panama-kanal. Etter børskrakket i 1929 fekk USA ein depresjon å stri med, og same skribent uttrykte at han var usikker på om det amerikanske folket ville koma seg ut av depresjonen gjennom å springe over til grannekjerringa for å spela bridge i timevis kvar einaste kveld. Men kanskje var det nettopp dette som skulle til?
Olsen skreiv boka si i 1960, innforstått med at tidene skifter, og at bridgen etter ein topp på 40-talet tok til å tapa litt av populariteten sin. Sant å seia har nedgangen kanskje vara heilt fram til no. Men Olsen samanliknar bridgen med ein bakterie som har gått i dvale i isen: På eit eller anna tidspunkt vaknar epidemien til liv att, og kaoset bryt ut på nytt.
Erlend Skjetne
Erlend Skjetne er tidlegare juniorlandslagsspelar i bridge.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
«Whist førte til bridgewhist, som førte til auksjonsbridge, som førte til kontraktbridge, som førte til drap, skilsmisse, sjølvmord, kaos og andre sosiale vonde.»
Omsetjinga er mi eiga, orda tilhøyrer amerikanaren Jack Olsen. Vi må tru at han har grunnlag for påstanden, for han spela ikkje berre bridge, han var ein profilert journalist og forfattar især innan «true crime»-sjangeren. Han visste òg mangt og mykje om sport, og skreiv mellom anna ein biografi om Muhammad Ali.
I boka The Mad World of Bridge skildrar han korleis bridgen lik ein epidemi breidde om seg i USA frå tidleg på 1900-talet, med ein veritabel eksplosjon i interesse då Harold Stirling Vanderbilt – namnet formeleg osar av pengar og overklasse – på slutten av 1920-talet utvikla den moderne forma for bridge, kontraktbridgen.
Det gjekk såpass langt at mange uroa seg for denne feberen og fylgjene av han. Ein magasinskribent gjorde ein kalkyle, og kom fram til at bridgen kosta den amerikanske nasjonen 273.586.312 arbeidstimar per dag – tid nok til å byggje to Hoover-dammar og ein Panama-kanal. Etter børskrakket i 1929 fekk USA ein depresjon å stri med, og same skribent uttrykte at han var usikker på om det amerikanske folket ville koma seg ut av depresjonen gjennom å springe over til grannekjerringa for å spela bridge i timevis kvar einaste kveld. Men kanskje var det nettopp dette som skulle til?
Olsen skreiv boka si i 1960, innforstått med at tidene skifter, og at bridgen etter ein topp på 40-talet tok til å tapa litt av populariteten sin. Sant å seia har nedgangen kanskje vara heilt fram til no. Men Olsen samanliknar bridgen med ein bakterie som har gått i dvale i isen: På eit eller anna tidspunkt vaknar epidemien til liv att, og kaoset bryt ut på nytt.
Erlend Skjetne
Erlend Skjetne er tidlegare juniorlandslagsspelar i bridge.
Fleire artiklar
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.
The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.
President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.
Foto: Javad Parsa / NTB
Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.
Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.
Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB
«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).
Foto: Thomas Fure / AP / NTB
Mors liv i salen
Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.