JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Mennesket og maktene

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lyn slår ned i havet utanfor Rognsfjorden ved Langesund.

Lyn slår ned i havet utanfor Rognsfjorden ved Langesund.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Lyn slår ned i havet utanfor Rognsfjorden ved Langesund.

Lyn slår ned i havet utanfor Rognsfjorden ved Langesund.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

3094
20221104
3094
20221104

Frå mennesket dukka opp i historia, har det lege i konstant konflikt med naturen og naturmaktene. Storm, flaum, kulde og rovdyr var stendige trugsmål for fysisk veike skapningar, som mennesket var.

Historia handlar mykje om denne kampen, der menneska etter kvart skaffa seg eit overtak.

Stormen var framleis vill og farleg. Men flaumvern vart bygde og elvar regulerte. Gode hus og klede gjorde kulden mindre farleg. Villmarka vart kultivert, og kulturplantane våre overtok mykje av jorda. Rovdyra vart drivne unna.

Dette overtaket over naturen har drive naturen ut av byane våre. Byane er unge innslag i historia, seint tilkomne. Og dei har skapt stor avstand til naturen og naturlege livsvilkår.

Når vi byfolk spør om vêret, er det for å vite om vi skal ha med oss paraply eller regnfrakk. Og torevêr er festleg, spesielt om det er mørkt ute. Innomhus er det varmt i byane, og rovdyra er borte.

Men naturen finn det nødvendig, rett som det er, å minne om at hans finst og er mektig.

Rundt i verda kan tropestormar rasere heile byar, gjerne i USA, og flaumar kan drukne heile landskap, gjerne i Asia.

Havet har aldri late seg disiplinere. Det krev stendig sine offer.

På våre kantar er det flaumane som først og fremst minner om naturens makt. Snøsmeltinga kan gje vassmengder samfunna ikkje kan handtere, som vårflaumane i Glomma og andre elvar. Det kan bli gjort stor skade.

Men andre naturkrefter kan liggje og kvile i ro i årevis før dei brått slår til med rå kraft.

I 1949 gjekk det eit kraftig torevêr over Finnøy, heimøya mi. Lynet slo ned i låven til grannen og slo i hel den premierte merra hans. Mange grannar måtte til for å få det store døde dyret ut av stallen og ned i ei grav som var djup nok og trygg nok for det store hestekadaveret.

Ein annan granne hadde ein bjørkeskog. Han hogg skogen ned og gjorde jorda til eit frodig kulturbeite, der oksane hans beita. Men fire store og vakre eiketre vart ståande att, som ein variasjon i alt det grøne graset. I storm og uvêr brukte oksane å søke ly under den største eika. Under eit kraftig torevêr slo lynet ned i eika og slo i hel fire oksar.

I ein hauststorm i 1951 vart lokalrutebåten «Sandeid» broten ned av straum og bølgjer på Mastrafjorden i Ryfylke. Mange menneske drukna. Dette var vår rutebåt. Dei som drukna, var frå grannelaget vårt.

Naturen viste si makt over menneskets avmakt. At naturen var mektig, visste vi bønder på ryfylkeøyane.

Vårt samliv med naturen var nært. Sol og regn gav livsvilkåra for det vi dyrka. For mykje og for lite av det eine og det andre kunne avgjere om året var godt eller dårleg. For mykje regn i høyonna kunne gjere det vanskeleg å få godt vinterfôr i hus.

Samtidig hadde vi den store og ville naturen innpå oss, han som råder over liv og død, og som ingen kan rå med.

Dette gav tunge perspektiv over dagleglivet. Livet var risikabelt.

No har mange av oss flytta til byen, frå den mektige og lunefulle naturen. Livet er framleis eit risikoprosjekt. Men naturen er ikkje så vill og farleg her i byen som han var på bygda eller på sjøen.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Frå mennesket dukka opp i historia, har det lege i konstant konflikt med naturen og naturmaktene. Storm, flaum, kulde og rovdyr var stendige trugsmål for fysisk veike skapningar, som mennesket var.

Historia handlar mykje om denne kampen, der menneska etter kvart skaffa seg eit overtak.

Stormen var framleis vill og farleg. Men flaumvern vart bygde og elvar regulerte. Gode hus og klede gjorde kulden mindre farleg. Villmarka vart kultivert, og kulturplantane våre overtok mykje av jorda. Rovdyra vart drivne unna.

Dette overtaket over naturen har drive naturen ut av byane våre. Byane er unge innslag i historia, seint tilkomne. Og dei har skapt stor avstand til naturen og naturlege livsvilkår.

Når vi byfolk spør om vêret, er det for å vite om vi skal ha med oss paraply eller regnfrakk. Og torevêr er festleg, spesielt om det er mørkt ute. Innomhus er det varmt i byane, og rovdyra er borte.

Men naturen finn det nødvendig, rett som det er, å minne om at hans finst og er mektig.

Rundt i verda kan tropestormar rasere heile byar, gjerne i USA, og flaumar kan drukne heile landskap, gjerne i Asia.

Havet har aldri late seg disiplinere. Det krev stendig sine offer.

På våre kantar er det flaumane som først og fremst minner om naturens makt. Snøsmeltinga kan gje vassmengder samfunna ikkje kan handtere, som vårflaumane i Glomma og andre elvar. Det kan bli gjort stor skade.

Men andre naturkrefter kan liggje og kvile i ro i årevis før dei brått slår til med rå kraft.

I 1949 gjekk det eit kraftig torevêr over Finnøy, heimøya mi. Lynet slo ned i låven til grannen og slo i hel den premierte merra hans. Mange grannar måtte til for å få det store døde dyret ut av stallen og ned i ei grav som var djup nok og trygg nok for det store hestekadaveret.

Ein annan granne hadde ein bjørkeskog. Han hogg skogen ned og gjorde jorda til eit frodig kulturbeite, der oksane hans beita. Men fire store og vakre eiketre vart ståande att, som ein variasjon i alt det grøne graset. I storm og uvêr brukte oksane å søke ly under den største eika. Under eit kraftig torevêr slo lynet ned i eika og slo i hel fire oksar.

I ein hauststorm i 1951 vart lokalrutebåten «Sandeid» broten ned av straum og bølgjer på Mastrafjorden i Ryfylke. Mange menneske drukna. Dette var vår rutebåt. Dei som drukna, var frå grannelaget vårt.

Naturen viste si makt over menneskets avmakt. At naturen var mektig, visste vi bønder på ryfylkeøyane.

Vårt samliv med naturen var nært. Sol og regn gav livsvilkåra for det vi dyrka. For mykje og for lite av det eine og det andre kunne avgjere om året var godt eller dårleg. For mykje regn i høyonna kunne gjere det vanskeleg å få godt vinterfôr i hus.

Samtidig hadde vi den store og ville naturen innpå oss, han som råder over liv og død, og som ingen kan rå med.

Dette gav tunge perspektiv over dagleglivet. Livet var risikabelt.

No har mange av oss flytta til byen, frå den mektige og lunefulle naturen. Livet er framleis eit risikoprosjekt. Men naturen er ikkje så vill og farleg her i byen som han var på bygda eller på sjøen.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis