JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Kva er poesi?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nils Skaar (1864–1951).

Nils Skaar (1864–1951).

Nils Skaar (1864–1951).

Nils Skaar (1864–1951).

4352
20190405
4352
20190405

«Ingen vet hva poesi er, og ingensinne får noen vite det. Det er en hemmelighet», skreiv poeten Arnulf Øverland, som sjølv streva i faget, både med poesien og poetikken – læra om diktekunsten.

Det kan så vere. Det er likevel eit faktum at folk har streva med spørsmålet gjennom tusenåra, med å forklare kvifor ein tekst kan gripe oss på uforståeleg vis og kanskje slå seg til i sinnet vårt for resten av levetida, til stor glede for oss. Det meste gløymer vi jo, og godt er det. Men vi høyrer stendig om folk på aldersheimen, langt inne i seniliteten, som kan sitere songar, dikt og andre tekstar i uendelege mengder. Det er underleg.

Den første som systematisk gjekk laus på emnet på våre kantar, var Aristoteles. Poesi er sjelereinsing, katarsis, sa han. Poetikken hans er blitt klassisk. Hos oss sat den store historikaren vår, Snorre Sturlason, på Island og skreiv Edda, den yngre, som vi kallar henne. Der har han ei eiga avdeling, «Skaldskaparmål», som fortel korleis diktekunsten vart til. Det var gudane som stod for dette skaparverket. Dei skapte suttungsmjøden. Alle som drikk denne mjøden, blir skaldar eller lærdomsmenn.

Poesiproblemet levde i europeisk tankehistorie gjennom hundreåra. Store namn står på deltakarlista: Lessing, Goethe, Schiller og mange fleire. Norske diktarar, som Erling Christie, har ytra seg. På universitetet har kanskje først og fremst Asbjørn Aarnes halde liv i spørsmålet, delvis med eigne skriftseriar.

Og inne i Skaaro, ein fjellgard inne i Fyksefjorden, 700 meter over havet, sat på slutten av 1800-talet Nils Skaar, ein ung bondeson, og streva med denne poesien, kva det var for noko. Vi var inne i ein litterær gullalder, der poesien farta rundt som aldri før i vår historie. Skaaro var eit lite opplysingssenter i samtida, bra forsynt med samtidig lesestoff. Bestemor hans, Elseber frå grannelaget, hadde lært sønene sine å lese. Ein av sønene vart biskop, ein annan, far til Nils, vart stortingsmann, som Nils også med tida skulle bli.

Det var eit miljø der tankar trengde seg inn og romsterte i unge hjernar, som hos Nils. I skåpa i Skaaro har det dukka opp papir der Nils har delt tankane sine med det linjerte brevpapiret sitt.

Kunnskapen var på veg inn i samfunnet. Og kunnskapshungeren hadde meldt seg. I papira til Nils ligg ei framandordbok han har laga sjølv, over framandord han bør kjenne og forstå.

Og så er det altså at denne problematiske poesien dukkar opp, midt i alt elendet. For elende ser han rundt seg, vesaldom, løgn og svik, som han seier. Kristendomen sopar han unna:

«Kristendomen vil eg ikkje nemna. Berre det at ein innbildar ein annan ei tru, og denne sjølv ikkje gjer seg ei meining um henne – berre det er nok til å gjera det av med poesien der.

Men graset gror paa bøen, trei skyt knupp, og lauv veks fram, blomarne bløma, og soli skin, blenkjande dei grøne vollar og glitrande i vatsdroparne – er ‘kje det poesi?

Ein vonfull, frisinna, livsfrisk ungdom, ein ungdom med adlande tankar og vilje til yrkje; ein ungdom som ein kan venta vil ta eit tak for aa lyfta og bera Norge eit stykke lenger fram – er ‘kje det poesi?

Og folkelivet i det store og heile, og i det smaae – er ‘kje det poesi?»

Så fabulerer han om ein taterflokk som har slått leir på fjellet:

«Og daa maanen kjem fram, vert det med ein gong liv i leiren. Det er guden sin dei ser, Alla, og vert difor glade og byrjar den villaste dans. Minnerne tek dei: dei kjem i hug fedrane sine, som var eit sjølvstendigt folk i eit fritt land langt burte i Asia. Og tateren vert tankefull; dei store, svarte augnebrynene skruvast saman; hugen etter å vera eit folk vaknar, og blodet kokar i han, – er‘kje det poesi?

– aa sjaa to elskande makar, og eg spør: Er kje det poesi?»

Jo, svarar han: Poesien finst over alt. Men han har dårlege kår. Med ungdomen står det dårleg til: «men tyngden hev antan ikkje tankar, eller ligg tankarne deira for høgt; dei held til i det himmelblaa; dei drøymer. Kor vert det av poesien?»

Nils Skaar tenkjer og formulerer seg annleis enn Aristoteles og Snorre. Men som dei legg han eigne røynsler til grunn når han funderer over språkets mysterium.

Han lever ikkje i eit filosofisk miljø, som Aristoteles, og han kan ikkje søkje forklaringshjelp hos gudane, som Snorre.

Men problemet er det same: Poesien kan seie meir enn det som blir sagt. Det er forunderleg.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

«Ingen vet hva poesi er, og ingensinne får noen vite det. Det er en hemmelighet», skreiv poeten Arnulf Øverland, som sjølv streva i faget, både med poesien og poetikken – læra om diktekunsten.

Det kan så vere. Det er likevel eit faktum at folk har streva med spørsmålet gjennom tusenåra, med å forklare kvifor ein tekst kan gripe oss på uforståeleg vis og kanskje slå seg til i sinnet vårt for resten av levetida, til stor glede for oss. Det meste gløymer vi jo, og godt er det. Men vi høyrer stendig om folk på aldersheimen, langt inne i seniliteten, som kan sitere songar, dikt og andre tekstar i uendelege mengder. Det er underleg.

Den første som systematisk gjekk laus på emnet på våre kantar, var Aristoteles. Poesi er sjelereinsing, katarsis, sa han. Poetikken hans er blitt klassisk. Hos oss sat den store historikaren vår, Snorre Sturlason, på Island og skreiv Edda, den yngre, som vi kallar henne. Der har han ei eiga avdeling, «Skaldskaparmål», som fortel korleis diktekunsten vart til. Det var gudane som stod for dette skaparverket. Dei skapte suttungsmjøden. Alle som drikk denne mjøden, blir skaldar eller lærdomsmenn.

Poesiproblemet levde i europeisk tankehistorie gjennom hundreåra. Store namn står på deltakarlista: Lessing, Goethe, Schiller og mange fleire. Norske diktarar, som Erling Christie, har ytra seg. På universitetet har kanskje først og fremst Asbjørn Aarnes halde liv i spørsmålet, delvis med eigne skriftseriar.

Og inne i Skaaro, ein fjellgard inne i Fyksefjorden, 700 meter over havet, sat på slutten av 1800-talet Nils Skaar, ein ung bondeson, og streva med denne poesien, kva det var for noko. Vi var inne i ein litterær gullalder, der poesien farta rundt som aldri før i vår historie. Skaaro var eit lite opplysingssenter i samtida, bra forsynt med samtidig lesestoff. Bestemor hans, Elseber frå grannelaget, hadde lært sønene sine å lese. Ein av sønene vart biskop, ein annan, far til Nils, vart stortingsmann, som Nils også med tida skulle bli.

Det var eit miljø der tankar trengde seg inn og romsterte i unge hjernar, som hos Nils. I skåpa i Skaaro har det dukka opp papir der Nils har delt tankane sine med det linjerte brevpapiret sitt.

Kunnskapen var på veg inn i samfunnet. Og kunnskapshungeren hadde meldt seg. I papira til Nils ligg ei framandordbok han har laga sjølv, over framandord han bør kjenne og forstå.

Og så er det altså at denne problematiske poesien dukkar opp, midt i alt elendet. For elende ser han rundt seg, vesaldom, løgn og svik, som han seier. Kristendomen sopar han unna:

«Kristendomen vil eg ikkje nemna. Berre det at ein innbildar ein annan ei tru, og denne sjølv ikkje gjer seg ei meining um henne – berre det er nok til å gjera det av med poesien der.

Men graset gror paa bøen, trei skyt knupp, og lauv veks fram, blomarne bløma, og soli skin, blenkjande dei grøne vollar og glitrande i vatsdroparne – er ‘kje det poesi?

Ein vonfull, frisinna, livsfrisk ungdom, ein ungdom med adlande tankar og vilje til yrkje; ein ungdom som ein kan venta vil ta eit tak for aa lyfta og bera Norge eit stykke lenger fram – er ‘kje det poesi?

Og folkelivet i det store og heile, og i det smaae – er ‘kje det poesi?»

Så fabulerer han om ein taterflokk som har slått leir på fjellet:

«Og daa maanen kjem fram, vert det med ein gong liv i leiren. Det er guden sin dei ser, Alla, og vert difor glade og byrjar den villaste dans. Minnerne tek dei: dei kjem i hug fedrane sine, som var eit sjølvstendigt folk i eit fritt land langt burte i Asia. Og tateren vert tankefull; dei store, svarte augnebrynene skruvast saman; hugen etter å vera eit folk vaknar, og blodet kokar i han, – er‘kje det poesi?

– aa sjaa to elskande makar, og eg spør: Er kje det poesi?»

Jo, svarar han: Poesien finst over alt. Men han har dårlege kår. Med ungdomen står det dårleg til: «men tyngden hev antan ikkje tankar, eller ligg tankarne deira for høgt; dei held til i det himmelblaa; dei drøymer. Kor vert det av poesien?»

Nils Skaar tenkjer og formulerer seg annleis enn Aristoteles og Snorre. Men som dei legg han eigne røynsler til grunn når han funderer over språkets mysterium.

Han lever ikkje i eit filosofisk miljø, som Aristoteles, og han kan ikkje søkje forklaringshjelp hos gudane, som Snorre.

Men problemet er det same: Poesien kan seie meir enn det som blir sagt. Det er forunderleg.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis