JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Khans versjon

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den nye boka om Sultan Khan (1903–1966) får kritikk.

Den nye boka om Sultan Khan (1903–1966) får kritikk.

Den nye boka om Sultan Khan (1903–1966) får kritikk.

Den nye boka om Sultan Khan (1903–1966) får kritikk.

2177
20200626
2177
20200626

Alle elskar Sultan Khan – om det er det ikkje nokon tvil. Likevel kan ein seia at Lahlum og eg gjorde oss skuldige i «strukturell rasisme» i boka Sjakkgeniene for eit par år sidan. Vi fortalde eventyret om eksotiske Sultan Khan slik det alltid vert fortalt.

Sultan Khan frå Punjab i britanes India følgde maharajaen sin, Sir Umar Tiwana, til Europa i 1929. Maharajaen hadde oppdaga Khans talent for «indisk» sjakk, og no villa han at tenaren skulle spela sjakk med europeiske reglar. Den uskolerte mannen var eit sjakkgeni. Han vann den britiske meisterskapen tre gonger og slo verdsstjerner som til dømes cubanaren Capablanca og polakken Rubinstein. Etter matematiske utrekningar var Sultan Khan den sjette beste spelaren i verda i 1931. To år seinare gjekk han lei av det engelske klimaet og europeisk sjakk. Han vende attende til Asia og eit roleg liv på landsbygda med kone og born.

Den same historia vart nyleg fortald i ein biografi skriven av den engelske stormeisteren Daniel King: Sultan Khan: The Indian Servant Who Became Chess Champion of the British Empire (New In Chess, 2020).

Det mest alvorlege dømet på strukturell rasisme kom i 1950, då verdsjakkforbundet FIDE innførte stormeistertittelen, som vart tildelt posthumt til ei rad europeiske og amerikanske toppspelarar, men ikkje til Sultan Khan (som dessutan var i live). Men alt i tittelen på den ferske boka si demonstrerer King «europeisk ukunne». Barnebarnet til Sultan Khan, den unge kvinna Atiyab Sultan, med doktorgrad frå Cambridge, er særs kritisk til korleis vi europearar skriv om geniet Sultan Khan.

For det fyrste var Sultan Khan pakistanar frå Punjab, ikkje indar. For det andre var Sultan Khan ikkje ein tenar, ifølgje barnebarnet, men fødd inn i ein familie av landeigarar og geistlege muslimar. Han hadde få plikter i tenåra og kunne dyrka indisk sjakk. Frå Sir Umar Tiwana fekk han eit slags stipend som finansierte sjakkspelinga i Europa. Barnebarnet aksepterer ikkje myten om den fattige tenaren.

For oss gjer fattigdom og analfabetisme legenda om Khan berre meir fascinerande, men moderne pakistanarar ser det annleis.

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Alle elskar Sultan Khan – om det er det ikkje nokon tvil. Likevel kan ein seia at Lahlum og eg gjorde oss skuldige i «strukturell rasisme» i boka Sjakkgeniene for eit par år sidan. Vi fortalde eventyret om eksotiske Sultan Khan slik det alltid vert fortalt.

Sultan Khan frå Punjab i britanes India følgde maharajaen sin, Sir Umar Tiwana, til Europa i 1929. Maharajaen hadde oppdaga Khans talent for «indisk» sjakk, og no villa han at tenaren skulle spela sjakk med europeiske reglar. Den uskolerte mannen var eit sjakkgeni. Han vann den britiske meisterskapen tre gonger og slo verdsstjerner som til dømes cubanaren Capablanca og polakken Rubinstein. Etter matematiske utrekningar var Sultan Khan den sjette beste spelaren i verda i 1931. To år seinare gjekk han lei av det engelske klimaet og europeisk sjakk. Han vende attende til Asia og eit roleg liv på landsbygda med kone og born.

Den same historia vart nyleg fortald i ein biografi skriven av den engelske stormeisteren Daniel King: Sultan Khan: The Indian Servant Who Became Chess Champion of the British Empire (New In Chess, 2020).

Det mest alvorlege dømet på strukturell rasisme kom i 1950, då verdsjakkforbundet FIDE innførte stormeistertittelen, som vart tildelt posthumt til ei rad europeiske og amerikanske toppspelarar, men ikkje til Sultan Khan (som dessutan var i live). Men alt i tittelen på den ferske boka si demonstrerer King «europeisk ukunne». Barnebarnet til Sultan Khan, den unge kvinna Atiyab Sultan, med doktorgrad frå Cambridge, er særs kritisk til korleis vi europearar skriv om geniet Sultan Khan.

For det fyrste var Sultan Khan pakistanar frå Punjab, ikkje indar. For det andre var Sultan Khan ikkje ein tenar, ifølgje barnebarnet, men fødd inn i ein familie av landeigarar og geistlege muslimar. Han hadde få plikter i tenåra og kunne dyrka indisk sjakk. Frå Sir Umar Tiwana fekk han eit slags stipend som finansierte sjakkspelinga i Europa. Barnebarnet aksepterer ikkje myten om den fattige tenaren.

For oss gjer fattigdom og analfabetisme legenda om Khan berre meir fascinerande, men moderne pakistanarar ser det annleis.

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis