JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Kampen om universitetet

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Immanuel Kant ville ikkje at dei «høgare» fakulteta teologi, jus og medisin skulle ha forrang for det filosofiske fakultetet.

Immanuel Kant ville ikkje at dei «høgare» fakulteta teologi, jus og medisin skulle ha forrang for det filosofiske fakultetet.

Foto: NTB scanpix

Immanuel Kant ville ikkje at dei «høgare» fakulteta teologi, jus og medisin skulle ha forrang for det filosofiske fakultetet.

Immanuel Kant ville ikkje at dei «høgare» fakulteta teologi, jus og medisin skulle ha forrang for det filosofiske fakultetet.

Foto: NTB scanpix

4383
20190531
4383
20190531

Høgkulturar har sine kunnskapssenter der kunnskap blir utvikla og tatt vare på. Grekarane hadde sitt akademia og sitt lykeion. Rundt år 1000 dukka dei første universiteta opp på våre kantar. Det var senter for medisin, jus og teologi. I Bologna, som vart mønster for mange universitet, regjerte teologien.

Første tusenåret av vår tidsrekning vart ein glansperiode for teologien, læra om Gud. Den nye religionen, den ekspanderande kristendommen, skulle utforme læra si. Paulus gjorde grunnarbeidet, men mykje stod att. Det vart kamp om forståinga av Jesu guddom, om bruk av bilete i gudshusa, om treeininga, om sakramenta og om mykje meir. Det vart kyrkjemøte og fordømming av kjettarane, dei med rang lære. Teologane førte kampane, etter kvart også saman med statsmakta.

Dette var viktige spørsmål i samtida. Det handla om frelse og dom og om det evige livet i himmelen hos Gud.

Og det var teologmat. Teologane var åndsarbeidarar som stelte med dei viktige sakene.

Teologane fekk ei viktig rolle i europeisk filosofi, i utforminga av europeisk tenking, med namn som Augustin, Thomas Aquinas og Johannes Duns Scotus.

Og dei rykte inn i dei nye universiteta. Der skulle dei granske skriftene, utforme den rette læra og forsvare henne, og utdanne mannskapet i kyrkja, prestane som skulle leie kyrkjelydane. Fundamentet for arbeidet, skrifta og openberringa, var kjent, nedfelt i historia.

Det gjorde at det var lite plass for fundamentalt nye tankar, som den nye vitskapen kom med. På 1600-talet vart det skapt såkalla vitskapsakademi både her og der, til og med i Trondheim. Dei skulle gi rom for dei nye tankane som universiteta ikkje gav plass til.

Den svenske idéhistorikaren Sven-Eric Liedman skriv om dette. Universiteta hadde eit regelverk som ekskluderte det nye, eller gjorde det usynleg om noko nytt skulle dukke opp. Han skriv: «Den som uppställde några revolutionerande teser måste dölja dem under en sky av citat från Bibeln, Aristoteles og andra auktoriteter.»

Dei klassiske universitetsfaga vart teologi med språk, filosofi, jus og medisin.

Men ny kunnskap og nye fag trengde seg på, naturfag, teknikk, økonomi. Dei ville inn på universiteta. Det vart strid om makta på universitetet. Teologane og filosofane meinte at dei forpakta tradisjonen og den eigentlege kunnskapen. Universitetet var deira. Dei ortodokse teologane ved vårt universitet i København mot slutten av 1700-talet var redde for å sleppe «verda» inn ved universitetet, fortel John Petter Collett i historieverket til universitetsjubileet, Historien om Universitetet i Oslo. Dei forsvara seg og reviret sitt så godt dei kunne.

Den norske biskopen Johan Ernst Gunnerus, som var med og skipa vitskapsakademiet i Trondheim, vart henta til hovudstaden for å gjere noko med universitetsstrukturen. Han ville organisere universitetet annleis. Fagfelta måtte avgrensast frå kvarandre og bli meir sjølvstyrte, etter den indre logikk og samanheng i kvart felt. Det måtte bli slutt på at teologi og filosofi overstyrte dei andre. Og latin skulle bort som undervisningsspråk.

Nokre år før var Immanuel Kant invitert av den prøyssiske ministeren til å sjå på universitetet i Berlin. Tankane sine la han fram i boka Der Streit der Fakultäten, fakultetsstriden. Det kunne ikkje vere slik, sa den svært kristne Kant, at dei «høgare» fakulteta teologi, jus og medisin skulle ha forrang for det filosofiske fakultetet. I den tids språkbruk var filosofisk fakultet stort sett det vi meiner med naturvitskapleg fakultet.

Teologi, jus og medisin skulle rette seg etter krav frå det ytre samfunnet og var under styring av det. Det filosofiske fakultetet skulle einast godta vitskapens eigen autoritet. Sa Kant. Så måtte det frigjerast frå dei andre, som arbeidde mot andre mål. Collett skriv om dette òg i boka si, ei interessant bok.

Det er den akademiske fridommen Kant talar for, mennesketankens frie vandring. Sanninga er ikkje kjend. Ho må finnast, i fridom.

Dette er i dag rådande lære ved dei fleste universitet på våre kantar. Dei nye vitskapane har trengt seg fram og fylt opp universiteta. Her og der har dei fått eigne universitet eller såkalla høgskular.

Og teologane og filosofane, med si ærerike fortid, er blitt ein liten avgrensa teig i det store akademiske landskapet.

Dei kan ikkje lenger endre det politiske landskapet, slik Paulus, Augustin og Luther kunne.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Høgkulturar har sine kunnskapssenter der kunnskap blir utvikla og tatt vare på. Grekarane hadde sitt akademia og sitt lykeion. Rundt år 1000 dukka dei første universiteta opp på våre kantar. Det var senter for medisin, jus og teologi. I Bologna, som vart mønster for mange universitet, regjerte teologien.

Første tusenåret av vår tidsrekning vart ein glansperiode for teologien, læra om Gud. Den nye religionen, den ekspanderande kristendommen, skulle utforme læra si. Paulus gjorde grunnarbeidet, men mykje stod att. Det vart kamp om forståinga av Jesu guddom, om bruk av bilete i gudshusa, om treeininga, om sakramenta og om mykje meir. Det vart kyrkjemøte og fordømming av kjettarane, dei med rang lære. Teologane førte kampane, etter kvart også saman med statsmakta.

Dette var viktige spørsmål i samtida. Det handla om frelse og dom og om det evige livet i himmelen hos Gud.

Og det var teologmat. Teologane var åndsarbeidarar som stelte med dei viktige sakene.

Teologane fekk ei viktig rolle i europeisk filosofi, i utforminga av europeisk tenking, med namn som Augustin, Thomas Aquinas og Johannes Duns Scotus.

Og dei rykte inn i dei nye universiteta. Der skulle dei granske skriftene, utforme den rette læra og forsvare henne, og utdanne mannskapet i kyrkja, prestane som skulle leie kyrkjelydane. Fundamentet for arbeidet, skrifta og openberringa, var kjent, nedfelt i historia.

Det gjorde at det var lite plass for fundamentalt nye tankar, som den nye vitskapen kom med. På 1600-talet vart det skapt såkalla vitskapsakademi både her og der, til og med i Trondheim. Dei skulle gi rom for dei nye tankane som universiteta ikkje gav plass til.

Den svenske idéhistorikaren Sven-Eric Liedman skriv om dette. Universiteta hadde eit regelverk som ekskluderte det nye, eller gjorde det usynleg om noko nytt skulle dukke opp. Han skriv: «Den som uppställde några revolutionerande teser måste dölja dem under en sky av citat från Bibeln, Aristoteles og andra auktoriteter.»

Dei klassiske universitetsfaga vart teologi med språk, filosofi, jus og medisin.

Men ny kunnskap og nye fag trengde seg på, naturfag, teknikk, økonomi. Dei ville inn på universiteta. Det vart strid om makta på universitetet. Teologane og filosofane meinte at dei forpakta tradisjonen og den eigentlege kunnskapen. Universitetet var deira. Dei ortodokse teologane ved vårt universitet i København mot slutten av 1700-talet var redde for å sleppe «verda» inn ved universitetet, fortel John Petter Collett i historieverket til universitetsjubileet, Historien om Universitetet i Oslo. Dei forsvara seg og reviret sitt så godt dei kunne.

Den norske biskopen Johan Ernst Gunnerus, som var med og skipa vitskapsakademiet i Trondheim, vart henta til hovudstaden for å gjere noko med universitetsstrukturen. Han ville organisere universitetet annleis. Fagfelta måtte avgrensast frå kvarandre og bli meir sjølvstyrte, etter den indre logikk og samanheng i kvart felt. Det måtte bli slutt på at teologi og filosofi overstyrte dei andre. Og latin skulle bort som undervisningsspråk.

Nokre år før var Immanuel Kant invitert av den prøyssiske ministeren til å sjå på universitetet i Berlin. Tankane sine la han fram i boka Der Streit der Fakultäten, fakultetsstriden. Det kunne ikkje vere slik, sa den svært kristne Kant, at dei «høgare» fakulteta teologi, jus og medisin skulle ha forrang for det filosofiske fakultetet. I den tids språkbruk var filosofisk fakultet stort sett det vi meiner med naturvitskapleg fakultet.

Teologi, jus og medisin skulle rette seg etter krav frå det ytre samfunnet og var under styring av det. Det filosofiske fakultetet skulle einast godta vitskapens eigen autoritet. Sa Kant. Så måtte det frigjerast frå dei andre, som arbeidde mot andre mål. Collett skriv om dette òg i boka si, ei interessant bok.

Det er den akademiske fridommen Kant talar for, mennesketankens frie vandring. Sanninga er ikkje kjend. Ho må finnast, i fridom.

Dette er i dag rådande lære ved dei fleste universitet på våre kantar. Dei nye vitskapane har trengt seg fram og fylt opp universiteta. Her og der har dei fått eigne universitet eller såkalla høgskular.

Og teologane og filosofane, med si ærerike fortid, er blitt ein liten avgrensa teig i det store akademiske landskapet.

Dei kan ikkje lenger endre det politiske landskapet, slik Paulus, Augustin og Luther kunne.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Håvard Rem
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.

Foto: Warner Bros. Discovery

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Dyster dobbeldose

Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature
Hallgeir Opedal

Om Gud og lausriving

Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis