JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Jerusalems skomakar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ahasverus, «den vandrande jøden», slik den franske kunst­naren Gustave Doré såg han på 1800-talet.

Ahasverus, «den vandrande jøden», slik den franske kunst­naren Gustave Doré såg han på 1800-talet.

Foto: Wikipedia

Ahasverus, «den vandrande jøden», slik den franske kunst­naren Gustave Doré såg han på 1800-talet.

Ahasverus, «den vandrande jøden», slik den franske kunst­naren Gustave Doré såg han på 1800-talet.

Foto: Wikipedia

3826
20190412
3826
20190412

I eit par tusenår har Bibelen vore hovudkjelde for tru og tanke i kulturkrinsen vår. Ved sida av å vere ei heilag bok var Bibelen også litteratur, med mange dramatiske forteljingar og små historier.

Bibelen har eit rikt persongalleri. Om mange blir lite omtalte. Dei er innom og spelar rolla si. Kvar dei kom frå, veit vi lite om. Vi veit heller ikkje kvar dei vart av då rolla var spela.

Her kjem folkefantasien til hjelp og fyller ut tomromma.

Mange av bipersonane i det første påskedramaet har fått eit rikt liv i folketrua i ettertid.

Då Pontius Pilatus var død, ville ikkje liket falle til ro. Det måtte flyttast og gravleggjast fleire gonger før det fekk fred i grava. Men det enda vel. Han vart gjort til helgen i den koptisk-ortodokse kyrkja, som meiner at han vart omvend til kristendommen før han døydde. Kona hans, Procula, som åtvara han mot å dømme Jesus, vart helgen i den gresk-ortodokse kyrkja. Maria Magdalena, sentral i påskeforteljinga, vart av ettertida pådytta eit vidløftig seksualliv og har sidan vandra gjennom europeisk litteratur med eit pikant og skandalisert rykte, mellom anna som mor til Jesu born. Ho fekk sitt eige evangelium, som vi kjenner delar av. Der er ho den sentrale i disippelflokken. Judas Iskariot fekk også eit eige evangelium. For nokre år sidan vart delar av det funne i sanden i Egypt. Det rehabiliterer Judas og gjer han til den einaste i disippelflokken som forstår Jesu bodskap. Alle desse har sentrale roller i påskeforteljinga slik ho står i evangelia.

Men folkefantasien gjekk vidare. Det vart dikta til og skapt nye figurar som fekk sentrale roller i påskedramaet, som fylte det ut og gjorde det litterært rikare.

Ein av desse var Ahasverus. Han budde ved Via Dolorosa i Jerusalem. Då Jesus gjekk framom huset hans på langfredag, berande på korset sitt, bad Jesus om å få kvile der på vegen. Det nekta Ahasverus. Denne dødsdømde brotsmannen skulle ikkje kvile ved hans hus. Då vart han forbanna av Jesus. Som straff for det hjartelause svaret skulle han aldri få ro og fred. Han skulle vere dømd til å vandre kvilelaus omkring på jorda til evig tid.

Det har Ahasverus sidan gjort, i folkefantasi, dikting og annan kunst. Av og til var han den evige jøden. Andre gonger var han Jerusalems skomakar.

Folkefantasien kunne vere eksakt og presis. Somme gjorde han til Chartaphilius, dørvaktar hos Pontius Pilatus. Andre kunne fortelje at den evige vandringa hans kunne avsluttast om nokon sette ein plog ut på åkeren julenatta. Der kunne då Ahasverus kvile, og så var vandringa over og han var fri frå Jesu forbanning.

I Noreg vart Ahasverus kjend gjennom ei folkebok frå 1602, omsett frå tysk. Visa «En skomaker har jeg været» omhandlar Ahasverus. Og det er truleg Jerusalems skomakar, Ahasverus, som har gitt namn til norske fjell med skomakar i namnet.

I Lappiske eventyr og sagn kan J. Quigstad fortelje at samane kjende vel til forteljinga om Ahasverus. Og han vart sett og lagt merke til. Salomonsens danske leksikon fortel at han vart sett i Hamburg i ei kyrkje i 1542.

Stendig vandrar han rundt i litteraturen, hos Goethe, Fröding, Lagerkvist og mange fleire. I Pär Lagerkvist nest siste roman, Ahasverus död, får Ahasverus avslutte den endelause vandringa og døy i eit kloster. Med hans Ahasverus endar det slik: «Men hans frid var stor. Det kunne man se.»

Nazistane hengde seg på. I 1940 laga tyskarane filmen Der evige Jude, ein antisemittisk propagandafilm.

I dag er nok vandringa hans slutt, og han har fått fred.

Han vart send inn i tida og verda av folkefantasien. Denne fantasien, denne skapande makta, lét han trave rundt i bygd og by, frå land til land gjennom eit par tusenår.

Når folkefantasien sleppte taket i han, var, endeleg, den evige vandringa slutt.

Han kunne vandre ut av tida og verda og inn i historia.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

I eit par tusenår har Bibelen vore hovudkjelde for tru og tanke i kulturkrinsen vår. Ved sida av å vere ei heilag bok var Bibelen også litteratur, med mange dramatiske forteljingar og små historier.

Bibelen har eit rikt persongalleri. Om mange blir lite omtalte. Dei er innom og spelar rolla si. Kvar dei kom frå, veit vi lite om. Vi veit heller ikkje kvar dei vart av då rolla var spela.

Her kjem folkefantasien til hjelp og fyller ut tomromma.

Mange av bipersonane i det første påskedramaet har fått eit rikt liv i folketrua i ettertid.

Då Pontius Pilatus var død, ville ikkje liket falle til ro. Det måtte flyttast og gravleggjast fleire gonger før det fekk fred i grava. Men det enda vel. Han vart gjort til helgen i den koptisk-ortodokse kyrkja, som meiner at han vart omvend til kristendommen før han døydde. Kona hans, Procula, som åtvara han mot å dømme Jesus, vart helgen i den gresk-ortodokse kyrkja. Maria Magdalena, sentral i påskeforteljinga, vart av ettertida pådytta eit vidløftig seksualliv og har sidan vandra gjennom europeisk litteratur med eit pikant og skandalisert rykte, mellom anna som mor til Jesu born. Ho fekk sitt eige evangelium, som vi kjenner delar av. Der er ho den sentrale i disippelflokken. Judas Iskariot fekk også eit eige evangelium. For nokre år sidan vart delar av det funne i sanden i Egypt. Det rehabiliterer Judas og gjer han til den einaste i disippelflokken som forstår Jesu bodskap. Alle desse har sentrale roller i påskeforteljinga slik ho står i evangelia.

Men folkefantasien gjekk vidare. Det vart dikta til og skapt nye figurar som fekk sentrale roller i påskedramaet, som fylte det ut og gjorde det litterært rikare.

Ein av desse var Ahasverus. Han budde ved Via Dolorosa i Jerusalem. Då Jesus gjekk framom huset hans på langfredag, berande på korset sitt, bad Jesus om å få kvile der på vegen. Det nekta Ahasverus. Denne dødsdømde brotsmannen skulle ikkje kvile ved hans hus. Då vart han forbanna av Jesus. Som straff for det hjartelause svaret skulle han aldri få ro og fred. Han skulle vere dømd til å vandre kvilelaus omkring på jorda til evig tid.

Det har Ahasverus sidan gjort, i folkefantasi, dikting og annan kunst. Av og til var han den evige jøden. Andre gonger var han Jerusalems skomakar.

Folkefantasien kunne vere eksakt og presis. Somme gjorde han til Chartaphilius, dørvaktar hos Pontius Pilatus. Andre kunne fortelje at den evige vandringa hans kunne avsluttast om nokon sette ein plog ut på åkeren julenatta. Der kunne då Ahasverus kvile, og så var vandringa over og han var fri frå Jesu forbanning.

I Noreg vart Ahasverus kjend gjennom ei folkebok frå 1602, omsett frå tysk. Visa «En skomaker har jeg været» omhandlar Ahasverus. Og det er truleg Jerusalems skomakar, Ahasverus, som har gitt namn til norske fjell med skomakar i namnet.

I Lappiske eventyr og sagn kan J. Quigstad fortelje at samane kjende vel til forteljinga om Ahasverus. Og han vart sett og lagt merke til. Salomonsens danske leksikon fortel at han vart sett i Hamburg i ei kyrkje i 1542.

Stendig vandrar han rundt i litteraturen, hos Goethe, Fröding, Lagerkvist og mange fleire. I Pär Lagerkvist nest siste roman, Ahasverus död, får Ahasverus avslutte den endelause vandringa og døy i eit kloster. Med hans Ahasverus endar det slik: «Men hans frid var stor. Det kunne man se.»

Nazistane hengde seg på. I 1940 laga tyskarane filmen Der evige Jude, ein antisemittisk propagandafilm.

I dag er nok vandringa hans slutt, og han har fått fred.

Han vart send inn i tida og verda av folkefantasien. Denne fantasien, denne skapande makta, lét han trave rundt i bygd og by, frå land til land gjennom eit par tusenår.

Når folkefantasien sleppte taket i han, var, endeleg, den evige vandringa slutt.

Han kunne vandre ut av tida og verda og inn i historia.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis