Godt skodd
«Ein får skapa skoen etter foten, og ikkje foten etter skoen», seier ordtaket. Tilhøvet mellom fot og sko har i grunnen vore eit omtykt emne hjå ordtakmakarane. «Det vert ikkje alle skor sauma på same leisten.» «Det høver ikkje éin sko åt alle føter.» Sidan den same skoen sit ulikt på ulike føter, kan me bruka sko til å målbera at folk opplever ein situasjon ulikt, og at dei som er i situasjonen, ofte har ei anna forståing av han enn dei som står utanfor. Jamfør dette ordtaket, som finst i ymse variantar: «Det veit ingen kvar skoen trykkjer, utan den som har han på seg.»
Ordbøkene fortel at ein sko er ein «låg fotklednad». Det er ikkje ravande gale å nytta sko om høge fotklednader, som støvlar, og mange av oss nyttar ord som fjellsko og fjellstøvel om kvarandre. Me plar like fullt skilja mellom høge og låge fotbunader, og i germanske mål er det vanleg å nytta sko om det låge slaget (jf. norr. og isl. skór, fær. skógvur, eng. shoe, ty. Schuh osb.). Somme granskarar har kopla sko til ei indoeuropeisk rot som tyder ‘dekkja’, og då kan me tenkja oss at sko har hatt grunntydinga ‘det (skinnet) som dekkjer foten’. Eit betre framlegg, om me skal tru forfattarane attom Våre arveord, er at sko er i ætt med eit germansk verb som tyder ‘røra seg, ila, gå; henda’ – i moderne norsk kjent som skje. Då kan me tenkja oss at sko har hatt grunntydinga ‘det ein går på’.
Før i tida hadde folk eitt eller kanskje to par sko, medan mange av oss i dag har skor for ulike aktivitetar og årstider: vinterskor, sumarskor, penskor, joggeskor, skiskor og småskor. Kan henda brukar me skohorn eller skoskei når me skor oss, og kan henda steller me skorne med skobørste, skosverte eller annan skosmurning. Er skorne øydelagde, kan me gå til ein skomakar som held seg ved leisten sin, og få vølt dei der.
Den som har store skor å fylla, kan lett gå skorne av seg (‘misfara seg, dumma seg ut’). Det er keitt, men alt er betre enn å møta dårleg skodde vogntog på glatt føre. På sledemeiar og gamle hjul var det ofte skoning (bandjarn). Skoning kjem av sko, og skoning vert òg nytta om påsydd kant nedst på skjørt, stakk eller anna plagg, til vern mot skit og slit. I folkevisene hender det at personane «skor si hand». Då set dei på seg ein hanske (eig. «hand-sko»).
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
«Ein får skapa skoen etter foten, og ikkje foten etter skoen», seier ordtaket. Tilhøvet mellom fot og sko har i grunnen vore eit omtykt emne hjå ordtakmakarane. «Det vert ikkje alle skor sauma på same leisten.» «Det høver ikkje éin sko åt alle føter.» Sidan den same skoen sit ulikt på ulike føter, kan me bruka sko til å målbera at folk opplever ein situasjon ulikt, og at dei som er i situasjonen, ofte har ei anna forståing av han enn dei som står utanfor. Jamfør dette ordtaket, som finst i ymse variantar: «Det veit ingen kvar skoen trykkjer, utan den som har han på seg.»
Ordbøkene fortel at ein sko er ein «låg fotklednad». Det er ikkje ravande gale å nytta sko om høge fotklednader, som støvlar, og mange av oss nyttar ord som fjellsko og fjellstøvel om kvarandre. Me plar like fullt skilja mellom høge og låge fotbunader, og i germanske mål er det vanleg å nytta sko om det låge slaget (jf. norr. og isl. skór, fær. skógvur, eng. shoe, ty. Schuh osb.). Somme granskarar har kopla sko til ei indoeuropeisk rot som tyder ‘dekkja’, og då kan me tenkja oss at sko har hatt grunntydinga ‘det (skinnet) som dekkjer foten’. Eit betre framlegg, om me skal tru forfattarane attom Våre arveord, er at sko er i ætt med eit germansk verb som tyder ‘røra seg, ila, gå; henda’ – i moderne norsk kjent som skje. Då kan me tenkja oss at sko har hatt grunntydinga ‘det ein går på’.
Før i tida hadde folk eitt eller kanskje to par sko, medan mange av oss i dag har skor for ulike aktivitetar og årstider: vinterskor, sumarskor, penskor, joggeskor, skiskor og småskor. Kan henda brukar me skohorn eller skoskei når me skor oss, og kan henda steller me skorne med skobørste, skosverte eller annan skosmurning. Er skorne øydelagde, kan me gå til ein skomakar som held seg ved leisten sin, og få vølt dei der.
Den som har store skor å fylla, kan lett gå skorne av seg (‘misfara seg, dumma seg ut’). Det er keitt, men alt er betre enn å møta dårleg skodde vogntog på glatt føre. På sledemeiar og gamle hjul var det ofte skoning (bandjarn). Skoning kjem av sko, og skoning vert òg nytta om påsydd kant nedst på skjørt, stakk eller anna plagg, til vern mot skit og slit. I folkevisene hender det at personane «skor si hand». Då set dei på seg ein hanske (eig. «hand-sko»).
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Foto: Gyldendal
Erfaringar av tap og nytt liv
Debutdikta til Anngjerd Rustand eig omhug for omverda og er skrivne med klårleik og vent, sanseleg nærvær.