JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Om å banne i kyrkja

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den amerikanske økonomen Milton Friedman då han tok imot Nobelprisen i økonomi av kong Carl Gustav i Stockholm 10. desember 1976.

Den amerikanske økonomen Milton Friedman då han tok imot Nobelprisen i økonomi av kong Carl Gustav i Stockholm 10. desember 1976.

Foto: Peter Knopp / AP / NTB

Den amerikanske økonomen Milton Friedman då han tok imot Nobelprisen i økonomi av kong Carl Gustav i Stockholm 10. desember 1976.

Den amerikanske økonomen Milton Friedman då han tok imot Nobelprisen i økonomi av kong Carl Gustav i Stockholm 10. desember 1976.

Foto: Peter Knopp / AP / NTB

3860
20230113
3860
20230113

Vitskapshistoria kan lesast som eit triumftog for den frie og modige tanken, ei evinneleg framgangshistorie. Eller ho kan lesast som ei evigvarande gravferd for trygge og veletablerte gamle tankar, som blir nedkjempa med skrik og skrål, før dei hamnar på den romslege minnelunden historia har for utbrukte og utlevde tankar.

Alle våre tradisjonsrike vitskapar, som fysikk, medisin og teologi, er fulle av forteljingar om strid og kamp, der etablerte tankar slåst for sitt liv.

Økonomien som praksis er like gammal som menneska. Ordet er gresk og tyder å forvalte hus og heim. Og det har menneska, etter evne og ressursar, alltid stelt med.

Teoretisk tenking om økonomi er det lite av i antikken og mellomalderen.

I økonomihistoria reknar ein med at faget økonomi starta med dei franske fysiokratane på slutten av 1700-talet. Deira teori var at naturen, den fysiske verda med sine lover, skulle styre økonomien. Stat og styringsmakt skulle halde fingrane av fatet.

Liknande tankar formulerte Adam Smith noko seinare. Han skreiv om arbeid og arbeidsdeling, og om handlingsfridom som ein føresetnad for ein fungerande økonomi. Med økonomisk handlefridom ville konkurransen med ei «usynleg hand» leie utviklinga mot ein tilstand som var til det beste for alle. Tankane hans tok eit stort rom i økonomisk tenking.

Sidan kom andre med andre tankar. John Maynard Keynes, i mellomkrigstida, meinte at nedgangstider måtte møtast med forbruk og investeringar. Staten måtte inn og bruke pengar. Tankane slo rot i mange regjeringskontor og prega politikken i mange land, mellom anna i Noreg. Mange vil meine at tankane hans viste vegen ut av krisa i 1930-åra.

I 1970- og 80-åra gjorde Milton Friedman lykke med sine tankar om den passive staten. Ronald Reagan og Maggie Thatcher fann mykje tankemat hos Friedman.

Når ein følgjer debattar mellom økonomar, får ein ei uroleg kjensle av at dette minner om debattar mellom teologar. Teologane slit med å vite noko om Gud og å fortelje kva dei veit. Kunnskapsgrunnlaget er springande, gjerne knytt til gamle bøker med uviss status.

Økonomane fylkar seg bak profetane sine: Smith, Keynes, Friedman eller kven det måtte vere. Og så denger dei laus på kvarandre.

Som hos teologane er kunnskapsgrunnlaget flyktig og debatten ilter. Og det er langt på veg lov å seie kva som helst.

I Dagens Næringsliv fortel Terje Erikstad om eit opprør mot vår tids sentralbankisme. Teori og praksis har vore at sentralbanken skal halde auge med inflasjonen og pengeverdien. Samtidig skal dei bidra til god økonomisk utvikling og hindre finanskriser. Og inflasjon kan skapast om folk ventar at det blir inflasjon.

Om dette veit sentralbankane ingen ting, skriv økonomen Jeremy B. Rudd i eit dokument frå den amerikanske sentralbanken. Rudd er ingen kven som helst. Han har hatt det meste av sitt arbeidsliv i sentralbanken, i Det kvite huset og i finansdepartementet. Han er kompetent, og inflasjon er hans fag.

Rudd kan lesast slik at han meiner at tenkinga om inflasjonsstyringa i sentralbankane er «rein nonsens», skriv Erikstad. Verre enn det: Rudd meiner nemleg at økonomifaget er prega av såkalla sanningar som alle byggjer på, men som i realiteten er berre tull.

Inflasjonen rundt oss er stigande. Sentralbanksjefar, både her og der, forsikrar alle om at prisstigninga er mellombels. Prisstigninga vil roe seg. Seier dei.

«Men å tro det, kan altså være bare noe erkesludder», skriv Terje Erikstad, med støtte av Jeremy B. Rudd, som har arbeidd med inflasjon heile sitt liv, og som bør vite kva han snakkar om.

Det er økonomien som fag Rudd utfordrar.

Var det ingen som såg dette kome, spurde dronning Elisabeth då den amerikanske – og sidan den globale – finansmarknaden braut saman for ti år sidan. Det kom få svar.

Det ser ut til at økonomien er ukjent landskap, også for økonomane.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Vitskapshistoria kan lesast som eit triumftog for den frie og modige tanken, ei evinneleg framgangshistorie. Eller ho kan lesast som ei evigvarande gravferd for trygge og veletablerte gamle tankar, som blir nedkjempa med skrik og skrål, før dei hamnar på den romslege minnelunden historia har for utbrukte og utlevde tankar.

Alle våre tradisjonsrike vitskapar, som fysikk, medisin og teologi, er fulle av forteljingar om strid og kamp, der etablerte tankar slåst for sitt liv.

Økonomien som praksis er like gammal som menneska. Ordet er gresk og tyder å forvalte hus og heim. Og det har menneska, etter evne og ressursar, alltid stelt med.

Teoretisk tenking om økonomi er det lite av i antikken og mellomalderen.

I økonomihistoria reknar ein med at faget økonomi starta med dei franske fysiokratane på slutten av 1700-talet. Deira teori var at naturen, den fysiske verda med sine lover, skulle styre økonomien. Stat og styringsmakt skulle halde fingrane av fatet.

Liknande tankar formulerte Adam Smith noko seinare. Han skreiv om arbeid og arbeidsdeling, og om handlingsfridom som ein føresetnad for ein fungerande økonomi. Med økonomisk handlefridom ville konkurransen med ei «usynleg hand» leie utviklinga mot ein tilstand som var til det beste for alle. Tankane hans tok eit stort rom i økonomisk tenking.

Sidan kom andre med andre tankar. John Maynard Keynes, i mellomkrigstida, meinte at nedgangstider måtte møtast med forbruk og investeringar. Staten måtte inn og bruke pengar. Tankane slo rot i mange regjeringskontor og prega politikken i mange land, mellom anna i Noreg. Mange vil meine at tankane hans viste vegen ut av krisa i 1930-åra.

I 1970- og 80-åra gjorde Milton Friedman lykke med sine tankar om den passive staten. Ronald Reagan og Maggie Thatcher fann mykje tankemat hos Friedman.

Når ein følgjer debattar mellom økonomar, får ein ei uroleg kjensle av at dette minner om debattar mellom teologar. Teologane slit med å vite noko om Gud og å fortelje kva dei veit. Kunnskapsgrunnlaget er springande, gjerne knytt til gamle bøker med uviss status.

Økonomane fylkar seg bak profetane sine: Smith, Keynes, Friedman eller kven det måtte vere. Og så denger dei laus på kvarandre.

Som hos teologane er kunnskapsgrunnlaget flyktig og debatten ilter. Og det er langt på veg lov å seie kva som helst.

I Dagens Næringsliv fortel Terje Erikstad om eit opprør mot vår tids sentralbankisme. Teori og praksis har vore at sentralbanken skal halde auge med inflasjonen og pengeverdien. Samtidig skal dei bidra til god økonomisk utvikling og hindre finanskriser. Og inflasjon kan skapast om folk ventar at det blir inflasjon.

Om dette veit sentralbankane ingen ting, skriv økonomen Jeremy B. Rudd i eit dokument frå den amerikanske sentralbanken. Rudd er ingen kven som helst. Han har hatt det meste av sitt arbeidsliv i sentralbanken, i Det kvite huset og i finansdepartementet. Han er kompetent, og inflasjon er hans fag.

Rudd kan lesast slik at han meiner at tenkinga om inflasjonsstyringa i sentralbankane er «rein nonsens», skriv Erikstad. Verre enn det: Rudd meiner nemleg at økonomifaget er prega av såkalla sanningar som alle byggjer på, men som i realiteten er berre tull.

Inflasjonen rundt oss er stigande. Sentralbanksjefar, både her og der, forsikrar alle om at prisstigninga er mellombels. Prisstigninga vil roe seg. Seier dei.

«Men å tro det, kan altså være bare noe erkesludder», skriv Terje Erikstad, med støtte av Jeremy B. Rudd, som har arbeidd med inflasjon heile sitt liv, og som bør vite kva han snakkar om.

Det er økonomien som fag Rudd utfordrar.

Var det ingen som såg dette kome, spurde dronning Elisabeth då den amerikanske – og sidan den globale – finansmarknaden braut saman for ti år sidan. Det kom få svar.

Det ser ut til at økonomien er ukjent landskap, også for økonomane.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis