JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Luksus, synd og skam

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Honningtyven», av Albrecht Durer, 1514.

«Honningtyven», av Albrecht Durer, 1514.

Foto: Wikimedia Commons

«Honningtyven», av Albrecht Durer, 1514.

«Honningtyven», av Albrecht Durer, 1514.

Foto: Wikimedia Commons

3518
20210305
3518
20210305

Bibelen er grunnboka i kulturen vår, med styring av tru og tanke gjennom tusenåra.

På dei første sidene i Første Mosebok, etter forteljinga om det fatale syndefallet, dikterte Gud livsvilkåra for menneska for all ettertid. Livet skulle bli hardt, brutalt og kort, som ein filosof ein gong formulerte det.

Kvinna skulle føde sine born med verk og vande, og mannen fekk vite at jorda var forbanna for hans skuld. Han skulle få slite for maten i alle sine levedagar og ete sitt brød med sveitt ansikt.

Det var karrige utsikter. Slit og fattigdom vart den etablerte, gudgitte normalen.

Og rikdommen har liten prestisje i Bibelen, spesielt i Det nye testamentet. Den rike mannen i evangeliet hamna i eldsjøen, medan den fattige Lasarus enda vel i Guds himmel. Og Jesus sjølv hevda at det var lettare for ein kamel å kome gjennom eit nålauge enn det var for ein rik å kome inn i Guds rike.

Men rikdommen fanst, og vart ei moralsk og tankemessig utfordring i hundreåra som kom. Tiggarmunkane tok avstand frå rikdommen og prakta i kyrkja. Mange gjorde fattigdommen til ei dygd.

Andre, som Max Weber, meinte at den protestantiske, kristne etikken var ein nødvendig føresetnad for utviklinga av kapitalismen, med si kapitaloppsamling.

Eit klassisk innlegg i denne moraldebatten om rikdommen, er fabelen om biene, publisert i 1705 av den hollandsk-engelske forfattaren Bernard de Mandeville. Mandeville fortel om eit biesamfunn som ein gong var rikt, sløsande og overdådig i levemåten. Bedrageri, hovmod og vellivnad hadde gjort innbyggjarane glade og framgangsrike. Advokatane levde på skurkane, legane på dei sjuke, kjøpmennene på dei lettlurte og så vidare. Allting fungerte bra og alle var lukkelege. Tore Frängsmyr fortel denne historia i si svenske idéhistorie.

Så skjedde ulukka. Zevs greip inn og skapte biene om til flittige og moralske medborgarar, noko som fekk katastrofale konsekvensar. Dei omtala advokatane, legane og kjøpmennene vart utan inntekter. Det medførte at mange vart arbeidslause. Det vart ikkje liv og endring i samfunnet. Det vart stivna. Innbyggjarane levde i fattigdom. Livet vart grått og trist, og all glede forsvann.

Mandevilles fabel vart svært populær. Han innebar eit nytt syn på luksus og overflod i det økonomiske systemet, i kontrast til det gamle puritanske og strikte synet på velstand og rikdom.

Debatten om luksus – yppighet, som svenskane kallar det – får fleire sider i den svenske idéhistoria. Presesen i det svenske vitskapsakademiet tok opp emnet i 1740: Tal om yppighetens nytta. Om forfedrane våre hadde stige opp or grava, ville dei ha blitt forskrekka av overfloda, sa han. Det dei ville ha sett på som luksus, framstår i dag som noko heilt nødvendig. I dag reagerer ingen på eit par silkestrømper, seier presesen. På Henrik 2.s tid, i Frankrike på 1500-talet, var silkestrømper så sjeldne og merkverdige at dei vart tatt vare på som dei kongelege regalia og berre nytta ved kroningsfestar.

Å søkje luksus er ein del av menneskets natur, ei drivkraft for å utvikle flid og arbeidsvilje. Presesen i det svenske vitskapsakademiet dreg fram antikkens Krøsus som eit føredøme. Han var ein vellysting som levde i overflod. Slik skapte han arbeid til ei rad handverkarar og andre fagfolk.

Om vi avskaffa overflod av dette slaget, skulle vi også rydde bort alle dei handverk, vitskapar og næringar som er avhengige av luksusen. Sa presesen.

Det er god avstand til den kamelen og det nålauget alle dei tre første evangelistane har fått med seg.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Bibelen er grunnboka i kulturen vår, med styring av tru og tanke gjennom tusenåra.

På dei første sidene i Første Mosebok, etter forteljinga om det fatale syndefallet, dikterte Gud livsvilkåra for menneska for all ettertid. Livet skulle bli hardt, brutalt og kort, som ein filosof ein gong formulerte det.

Kvinna skulle føde sine born med verk og vande, og mannen fekk vite at jorda var forbanna for hans skuld. Han skulle få slite for maten i alle sine levedagar og ete sitt brød med sveitt ansikt.

Det var karrige utsikter. Slit og fattigdom vart den etablerte, gudgitte normalen.

Og rikdommen har liten prestisje i Bibelen, spesielt i Det nye testamentet. Den rike mannen i evangeliet hamna i eldsjøen, medan den fattige Lasarus enda vel i Guds himmel. Og Jesus sjølv hevda at det var lettare for ein kamel å kome gjennom eit nålauge enn det var for ein rik å kome inn i Guds rike.

Men rikdommen fanst, og vart ei moralsk og tankemessig utfordring i hundreåra som kom. Tiggarmunkane tok avstand frå rikdommen og prakta i kyrkja. Mange gjorde fattigdommen til ei dygd.

Andre, som Max Weber, meinte at den protestantiske, kristne etikken var ein nødvendig føresetnad for utviklinga av kapitalismen, med si kapitaloppsamling.

Eit klassisk innlegg i denne moraldebatten om rikdommen, er fabelen om biene, publisert i 1705 av den hollandsk-engelske forfattaren Bernard de Mandeville. Mandeville fortel om eit biesamfunn som ein gong var rikt, sløsande og overdådig i levemåten. Bedrageri, hovmod og vellivnad hadde gjort innbyggjarane glade og framgangsrike. Advokatane levde på skurkane, legane på dei sjuke, kjøpmennene på dei lettlurte og så vidare. Allting fungerte bra og alle var lukkelege. Tore Frängsmyr fortel denne historia i si svenske idéhistorie.

Så skjedde ulukka. Zevs greip inn og skapte biene om til flittige og moralske medborgarar, noko som fekk katastrofale konsekvensar. Dei omtala advokatane, legane og kjøpmennene vart utan inntekter. Det medførte at mange vart arbeidslause. Det vart ikkje liv og endring i samfunnet. Det vart stivna. Innbyggjarane levde i fattigdom. Livet vart grått og trist, og all glede forsvann.

Mandevilles fabel vart svært populær. Han innebar eit nytt syn på luksus og overflod i det økonomiske systemet, i kontrast til det gamle puritanske og strikte synet på velstand og rikdom.

Debatten om luksus – yppighet, som svenskane kallar det – får fleire sider i den svenske idéhistoria. Presesen i det svenske vitskapsakademiet tok opp emnet i 1740: Tal om yppighetens nytta. Om forfedrane våre hadde stige opp or grava, ville dei ha blitt forskrekka av overfloda, sa han. Det dei ville ha sett på som luksus, framstår i dag som noko heilt nødvendig. I dag reagerer ingen på eit par silkestrømper, seier presesen. På Henrik 2.s tid, i Frankrike på 1500-talet, var silkestrømper så sjeldne og merkverdige at dei vart tatt vare på som dei kongelege regalia og berre nytta ved kroningsfestar.

Å søkje luksus er ein del av menneskets natur, ei drivkraft for å utvikle flid og arbeidsvilje. Presesen i det svenske vitskapsakademiet dreg fram antikkens Krøsus som eit føredøme. Han var ein vellysting som levde i overflod. Slik skapte han arbeid til ei rad handverkarar og andre fagfolk.

Om vi avskaffa overflod av dette slaget, skulle vi også rydde bort alle dei handverk, vitskapar og næringar som er avhengige av luksusen. Sa presesen.

Det er god avstand til den kamelen og det nålauget alle dei tre første evangelistane har fått med seg.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Foto: Eva Furseth

Meldingar
Eva Furseth

Retrobølgje på Haustutstillinga

Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

BokMeldingar
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Personleg rapport om SV

Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

Samfunn
Andrej Kurkov

Pengar er makt

Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal
Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis