JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Kunnskapens veg

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Michael Faraday (1791–1867) oppdaga i 1831 at det var mogleg å lage elektrisk spenning ved å bevege ein magnet.

Michael Faraday (1791–1867) oppdaga i 1831 at det var mogleg å lage elektrisk spenning ved å bevege ein magnet.

Målarstykke av Thomas Phillips

Michael Faraday (1791–1867) oppdaga i 1831 at det var mogleg å lage elektrisk spenning ved å bevege ein magnet.

Michael Faraday (1791–1867) oppdaga i 1831 at det var mogleg å lage elektrisk spenning ved å bevege ein magnet.

Målarstykke av Thomas Phillips

3793
20210604
3793
20210604

Den enorme kunnskapsmengda er kanskje det mest karakteristiske ved våre moderne kulturar. Dagens kunnskapsmengd er uendeleg, uoversiktleg og uhandterleg. Ingen veit alt, og det er lenge sidan nokon gjorde det. Det blir sagt at den tyske filosofen Leibnitz, som døydde for godt tre hundre år sidan, var den siste som visste alt. Om det er det lov å ha sine tvil.

Kunnskapen om det største, universet, er grenselaus og veksande, som universet er det. Små partiklar, som verda er bygd opp av, og som er så små at ingen nokon gong har sett dei, er blitt avlurte mange av sine løyndommar. Også det minste, for ikkje å seie dei minste, har levert grenselause og veksande kunnskapsmassar.

Og mellom det ekstreme – det største og det minste – flyt det eit hav av kunnskap, også kvardagskunnskapar som eingong var nye og spennande. No går vi rundt og veit meir enn vi anar.

Kunnskapen, og kunnskapshandteringa, organiserer samfunnet vårt. Enorme ressursar blir sette inn for at vi skal skaffe ny kunnskap. Mektige forskingsinstitusjonar driv med det. Like enorme ressursar blir sette inn for å spreie den etablerte kunnskapen.

I mange moderne samfunn blir mykje av barndomstida og det meste av ungdomsåra brukt til skulegang og læring av ulikt slag. I historia er dette relativt nytt. Men kunnskapen som triumferer i vår tid, har hatt ein lang veg å gå. Kunnskapens veg gjennom historia har vore stridsfull, bratt, ulendt og strevsam.

Dei joniske naturfilosofane, kring 500 år før vår tidsrekning, tok naturen ut av hendene på gudane og deira forklaringsmakt og gav denne forklaringsmakta til menneska. Og den europeiske naturvitskapen trengde seg inn i historia. Og gudane forsvarte seg, både i Hellas og seinare i det kristne Europa. Tilhøvet mellom kyrkja og naturvitskapen vart konfliktfylt gjennom hundreåra.

Kampen om Bibelens skapingssoge er av dei store kampane i europeisk historie og vart utkjempa på alle nivå i samfunnet. Mange kampar kom til å handle om Bibelens autoritet.

Fagnemninga geologi, læra om jorda, dukka først opp ved naturmuseet i Paris i 1741. Emna var gamle og kjende, men nemninga var ny. Og faget skapte to stridande lærer: neptonismen, som meinte at jorda hadde fått si noverande form gjennom Bibelens mektige syndflod, og plutonismen, som meinte at jorda hadde fått forma si ved ei gradvis utvikling gjennom uendeleg lang tid.

Syndfloda kom til å dominere faget i hundreår. Bibelen var framleis sterk i vitskapen. Bibelen var gammal og etablert kunnskap. Og den nye kunnskapen trengde seg på.

Og ny kunnskap vart skapt, på uventa og planlaus vis. Gjennom heile mellomalderen streva folk med alkymien, ein vitskap som skulle skape rikdom ved å gjere vanleg metall om til gull. Av dette vart det lite gull, men mykje kunnskap om kjemiske reaksjonar og samanhengar mellom ulike stoff, ein rikdom for kjemien som var i utvikling.

Hærane hadde feltskjerar og barberar med seg. Dei tok hand om såra soldatar og måtte auke og utvikla kunnskapen om korleis menneskekroppen var laga, på ein langt meir jordnær og fysisk måte enn det som vart gjort på universiteta rundt om.

Sjøfolka laga primitive kart over kystar, grunnar og farlege straumar, medan dei lærde streva med å få Bibelen og den fantasirike geografien i han inn på kartet. Det vart meir fantasi enn kunnskap.

Michael Faraday, ein av dei store i fysikken, var son av ein grovsmed i London og byrja i bokbindarlære, der han las det han kom over av naturvitskapleg litteratur.

I boka Den moderne verdens idéhistorie meiner Sven-Eric Liedman at grunnlaget for kjemien vart lagd av bergverksfolk, av handverkarar, til og med av trollmenn, ikkje på universiteta.

Dei enorme kunnskapsmengdene våre er rike historiske frukter, framdyrka gjennom tusenåra, tilsynelatande på tilfeldig vis.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den enorme kunnskapsmengda er kanskje det mest karakteristiske ved våre moderne kulturar. Dagens kunnskapsmengd er uendeleg, uoversiktleg og uhandterleg. Ingen veit alt, og det er lenge sidan nokon gjorde det. Det blir sagt at den tyske filosofen Leibnitz, som døydde for godt tre hundre år sidan, var den siste som visste alt. Om det er det lov å ha sine tvil.

Kunnskapen om det største, universet, er grenselaus og veksande, som universet er det. Små partiklar, som verda er bygd opp av, og som er så små at ingen nokon gong har sett dei, er blitt avlurte mange av sine løyndommar. Også det minste, for ikkje å seie dei minste, har levert grenselause og veksande kunnskapsmassar.

Og mellom det ekstreme – det største og det minste – flyt det eit hav av kunnskap, også kvardagskunnskapar som eingong var nye og spennande. No går vi rundt og veit meir enn vi anar.

Kunnskapen, og kunnskapshandteringa, organiserer samfunnet vårt. Enorme ressursar blir sette inn for at vi skal skaffe ny kunnskap. Mektige forskingsinstitusjonar driv med det. Like enorme ressursar blir sette inn for å spreie den etablerte kunnskapen.

I mange moderne samfunn blir mykje av barndomstida og det meste av ungdomsåra brukt til skulegang og læring av ulikt slag. I historia er dette relativt nytt. Men kunnskapen som triumferer i vår tid, har hatt ein lang veg å gå. Kunnskapens veg gjennom historia har vore stridsfull, bratt, ulendt og strevsam.

Dei joniske naturfilosofane, kring 500 år før vår tidsrekning, tok naturen ut av hendene på gudane og deira forklaringsmakt og gav denne forklaringsmakta til menneska. Og den europeiske naturvitskapen trengde seg inn i historia. Og gudane forsvarte seg, både i Hellas og seinare i det kristne Europa. Tilhøvet mellom kyrkja og naturvitskapen vart konfliktfylt gjennom hundreåra.

Kampen om Bibelens skapingssoge er av dei store kampane i europeisk historie og vart utkjempa på alle nivå i samfunnet. Mange kampar kom til å handle om Bibelens autoritet.

Fagnemninga geologi, læra om jorda, dukka først opp ved naturmuseet i Paris i 1741. Emna var gamle og kjende, men nemninga var ny. Og faget skapte to stridande lærer: neptonismen, som meinte at jorda hadde fått si noverande form gjennom Bibelens mektige syndflod, og plutonismen, som meinte at jorda hadde fått forma si ved ei gradvis utvikling gjennom uendeleg lang tid.

Syndfloda kom til å dominere faget i hundreår. Bibelen var framleis sterk i vitskapen. Bibelen var gammal og etablert kunnskap. Og den nye kunnskapen trengde seg på.

Og ny kunnskap vart skapt, på uventa og planlaus vis. Gjennom heile mellomalderen streva folk med alkymien, ein vitskap som skulle skape rikdom ved å gjere vanleg metall om til gull. Av dette vart det lite gull, men mykje kunnskap om kjemiske reaksjonar og samanhengar mellom ulike stoff, ein rikdom for kjemien som var i utvikling.

Hærane hadde feltskjerar og barberar med seg. Dei tok hand om såra soldatar og måtte auke og utvikla kunnskapen om korleis menneskekroppen var laga, på ein langt meir jordnær og fysisk måte enn det som vart gjort på universiteta rundt om.

Sjøfolka laga primitive kart over kystar, grunnar og farlege straumar, medan dei lærde streva med å få Bibelen og den fantasirike geografien i han inn på kartet. Det vart meir fantasi enn kunnskap.

Michael Faraday, ein av dei store i fysikken, var son av ein grovsmed i London og byrja i bokbindarlære, der han las det han kom over av naturvitskapleg litteratur.

I boka Den moderne verdens idéhistorie meiner Sven-Eric Liedman at grunnlaget for kjemien vart lagd av bergverksfolk, av handverkarar, til og med av trollmenn, ikkje på universiteta.

Dei enorme kunnskapsmengdene våre er rike historiske frukter, framdyrka gjennom tusenåra, tilsynelatande på tilfeldig vis.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis