JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

«…de lokale Forholde»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Midnattssol på Nordkapp, eit lokalt forhold nord for polarsirkelen.

Midnattssol på Nordkapp, eit lokalt forhold nord for polarsirkelen.

Foto: Berit Keilen / NTB

Midnattssol på Nordkapp, eit lokalt forhold nord for polarsirkelen.

Midnattssol på Nordkapp, eit lokalt forhold nord for polarsirkelen.

Foto: Berit Keilen / NTB

4034
20211029
4034
20211029

Det er boktrykkjaren Aslaksen i Ibsen-stykket De unges Forbund som stendig vender tilbake til desse «lokale Forholde». Dei formar og avgrensar livet hans og avgjer kva han kan gjere og ikkje gjere. Langt på veg er han fange av desse «lokale Forholde».

Han er ikkje Ibsens helt i stykket.

No er det ikkje så enkelt, dette med oss og det lokale. Vi lever og døyr lokalt. Vi veks i den lokale matjorda. I vår moderne tid har vi fått ei blomstrande turistnæring som har lagt det meste av kloden under seg. Vi i det rike nord har snart vore overalt og sett det meste.

Likevel er vi djupt prega av våre «lokale Forholde». Vi i Europa reknar oss stort sett som kristne av noko slag, dei fleste er vel til og med døypte. Vår klassiske musikk er europeisk. Våre ulike styreformer er våre eigne, utvikla i Europa.

I arabiske land er dei fødde som muslimar, som dei blir verande. Dei har sin eigen gåtefulle musikk og stort sett andre styreformer enn våre.

Etter hundreår med kontakt, samarbeid og konfliktar er både vi og dei prega av våre «lokale Forholde».

Visdomsboka Kongsspegelen frå kring 1250, då mykje av verda var langt meir ukjent enn det er i dag, drøftar dette problemet, om vi og dei andre, der vi veit lite om dei, og dei veit lite om oss.

Kongsspegelen fortel at det er kome ei lita bok om India, Indialand, som dei seier. Og der blir det fortalt mykje rart, utrulege ting som ikkje kan vere sanne. Faren, som er den som svarar på spørsmål frå sonen, er ikkje sikker på at det med løgn og sanning er så enkelt. For, seier han, «om vi skal granske nøye i våre land, då er det ikkje færre ting her enn dei som der er omskrivne, som må synast like underlege eller endå underlegare for folk i andre land, der dei ikkje har sett slike ting».

Sonen har problem med det som blir fortalt i indiaboka, «at små menn kan temje dei sterke flygande drakane som finst i fjella, slik at dei kan ri på desse grimme og eiterfulle dyra kvar dei vil, som hestar».

Ja ja, seier faren. Men det kan godt vere at det er råd å temje fæle dyr, slik boka fortel. «(...) dei må truleg oppleve det som eit større under om det blir fortalt dei om folk som kan temje tre eller fjøler.» Og så legg han ut om skigåing. «Den mannen som ikkje er raskare på foten enn andre menn når han ikkje har anna enn skoa sine på føtene – like fort som han bind fjøler på føtene, åtte eller ni alen lange, så sigrar han over fuglen i flukt eller mynden på sprang, dei som er raskast til å springe, eller reinen, som spring dobbelt så fort som hjorten. Det er også mange menneske som kan jage slik på ski at ein mann kan stikke ni eller fleire reinar i eitt renn med spydet sitt. Desse tinga må synast utrulege og underlege i alle dei landa der folk ikkje veit med kva kunst og kunnskap slikt kan gjerast, at ei fjøl kan temjast til slik fart oppe på fjellet, at ikkje noko av det som følgjer jorda, kan kome unna den mannen som har slike fjøler under føtene, i susande fart. Men så snart han tek fjølene av føtene sine, så er kan ikkje raskare enn andre menn. Der folk ikkje er vane med slikt, kan det knapt finnast ein så fotrapp mann at det ikkje ville ta all farten frå han, om slike trestykke vart bundne til føtene hans. Men vi veit dette, og når det er snø om vinteren, kan vi sjå nok av menn som kan slike kunstar.»

Så mykje om den norske skigåinga, som indarane nok ikkje ville forstå så mykje av, langt mindre tru på.

Han avrundar indiadebatten ved å vise til midnattssola, «som må synast som store under på dei fleste andre stader, fordi det er imot den naturen som dei fleste andre land har med skifte mellom natt og dag».

Dei visste nok ikkje mykje om India midt på 1200-talet i Noreg. Den vesle boka som dukka opp, fortalde nok rare historier, som også resten av Europa var vel forsynt med. Det meste av verda var framleis ukjent.

Men faren i Kongsspegelen, som representerer klokskapen og visdomen, visste at livsvilkåra var lokale og ulike, i Noreg som i resten av verda. Rammene rundt livet var «de lokale Forholde».

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er boktrykkjaren Aslaksen i Ibsen-stykket De unges Forbund som stendig vender tilbake til desse «lokale Forholde». Dei formar og avgrensar livet hans og avgjer kva han kan gjere og ikkje gjere. Langt på veg er han fange av desse «lokale Forholde».

Han er ikkje Ibsens helt i stykket.

No er det ikkje så enkelt, dette med oss og det lokale. Vi lever og døyr lokalt. Vi veks i den lokale matjorda. I vår moderne tid har vi fått ei blomstrande turistnæring som har lagt det meste av kloden under seg. Vi i det rike nord har snart vore overalt og sett det meste.

Likevel er vi djupt prega av våre «lokale Forholde». Vi i Europa reknar oss stort sett som kristne av noko slag, dei fleste er vel til og med døypte. Vår klassiske musikk er europeisk. Våre ulike styreformer er våre eigne, utvikla i Europa.

I arabiske land er dei fødde som muslimar, som dei blir verande. Dei har sin eigen gåtefulle musikk og stort sett andre styreformer enn våre.

Etter hundreår med kontakt, samarbeid og konfliktar er både vi og dei prega av våre «lokale Forholde».

Visdomsboka Kongsspegelen frå kring 1250, då mykje av verda var langt meir ukjent enn det er i dag, drøftar dette problemet, om vi og dei andre, der vi veit lite om dei, og dei veit lite om oss.

Kongsspegelen fortel at det er kome ei lita bok om India, Indialand, som dei seier. Og der blir det fortalt mykje rart, utrulege ting som ikkje kan vere sanne. Faren, som er den som svarar på spørsmål frå sonen, er ikkje sikker på at det med løgn og sanning er så enkelt. For, seier han, «om vi skal granske nøye i våre land, då er det ikkje færre ting her enn dei som der er omskrivne, som må synast like underlege eller endå underlegare for folk i andre land, der dei ikkje har sett slike ting».

Sonen har problem med det som blir fortalt i indiaboka, «at små menn kan temje dei sterke flygande drakane som finst i fjella, slik at dei kan ri på desse grimme og eiterfulle dyra kvar dei vil, som hestar».

Ja ja, seier faren. Men det kan godt vere at det er råd å temje fæle dyr, slik boka fortel. «(...) dei må truleg oppleve det som eit større under om det blir fortalt dei om folk som kan temje tre eller fjøler.» Og så legg han ut om skigåing. «Den mannen som ikkje er raskare på foten enn andre menn når han ikkje har anna enn skoa sine på føtene – like fort som han bind fjøler på føtene, åtte eller ni alen lange, så sigrar han over fuglen i flukt eller mynden på sprang, dei som er raskast til å springe, eller reinen, som spring dobbelt så fort som hjorten. Det er også mange menneske som kan jage slik på ski at ein mann kan stikke ni eller fleire reinar i eitt renn med spydet sitt. Desse tinga må synast utrulege og underlege i alle dei landa der folk ikkje veit med kva kunst og kunnskap slikt kan gjerast, at ei fjøl kan temjast til slik fart oppe på fjellet, at ikkje noko av det som følgjer jorda, kan kome unna den mannen som har slike fjøler under føtene, i susande fart. Men så snart han tek fjølene av føtene sine, så er kan ikkje raskare enn andre menn. Der folk ikkje er vane med slikt, kan det knapt finnast ein så fotrapp mann at det ikkje ville ta all farten frå han, om slike trestykke vart bundne til føtene hans. Men vi veit dette, og når det er snø om vinteren, kan vi sjå nok av menn som kan slike kunstar.»

Så mykje om den norske skigåinga, som indarane nok ikkje ville forstå så mykje av, langt mindre tru på.

Han avrundar indiadebatten ved å vise til midnattssola, «som må synast som store under på dei fleste andre stader, fordi det er imot den naturen som dei fleste andre land har med skifte mellom natt og dag».

Dei visste nok ikkje mykje om India midt på 1200-talet i Noreg. Den vesle boka som dukka opp, fortalde nok rare historier, som også resten av Europa var vel forsynt med. Det meste av verda var framleis ukjent.

Men faren i Kongsspegelen, som representerer klokskapen og visdomen, visste at livsvilkåra var lokale og ulike, i Noreg som i resten av verda. Rammene rundt livet var «de lokale Forholde».

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature
ÅshildEliassen

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Traust revolusjon

Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis