JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå ei anna verdKunnskap

Rektor Midsem

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anton Midsem skreiv ei rekkje populære bøker om bridge. Her er to av dei.

Anton Midsem skreiv ei rekkje populære bøker om bridge. Her er to av dei.

Foto: Erlend Skjetne

Anton Midsem skreiv ei rekkje populære bøker om bridge. Her er to av dei.

Anton Midsem skreiv ei rekkje populære bøker om bridge. Her er to av dei.

Foto: Erlend Skjetne

1938
20240920
1938
20240920

Ein gong var bridge alvor. I spissen for den alvorlege bridgen stod alvorlege menn. Dette var menn med yrkestitlar uløyseleg knytte til namnet sitt: Oberst Brun. Arkitekt Wagle. Overrettssakførar Krefting. I dag: Rektor Midsem. Kan ein tenkje seg noko meir alvorleg enn ein tysklærar tidleg på 1900-talet?

Anton Baltzer Midsem skreiv ei rekkje lærebøker i tysk, var i lang tid rektor ved latinskulen i Ålesund, og sat i det nasjonale undervisningsrådet. Ein profilert skulemann, men òg eit stort namn i bridgen, av somme kalla «Nordens Culbertson», noko som må tolkast slik at han hadde same plass i utviklinga av bridgen i Norden som Ely Culbertson hadde i Statane og internasjonalt.

Det handla ikkje minst om å gjera spelet kjent og populært, noko Midsem særleg gjorde gjennom bridgebøkene sine. I 1925 skreiv han boka Auksjonsbridge, men han gjekk snart over til det meir sofistikerte spelet som verkeleg skulle ta verda med storm, kontraktbridgen.

Bøkene hans om dette emnet kom i fleire opplag og selde i tusenvis av eksemplar, ja, dei fekk til og med meldingar i avisene. Om Spillet i bridge skreiv ein kritikar i Tidens Tegn:

«Man kan gjerne si, at man ved å gjennemstudere en slik bok som Midsems, avanserer fra de meniges grå forvirrede masser til officerenes rekker.»

Anton Midsem med trofea sine.

Anton Midsem med trofea sine.

Det er altså ikkje tvil om at Midsem, ikkje minst som mangeårig medlem av den dominerande og nokså stive Forcingklubben i Oslo, representerte autoritet med stor A i norsk bridge – men han var openbert òg ein dyktig pedagog.

I dag er det anarki i bridgen, ein kan køyre sin eigen spelestil og treng ikkje lyde råda frå ein einaste rektor i sjakett og slips. Men Midsems minne lever. Han var den fyrste leiaren i Norsk bridgeforbund, i åra 1932–34, og den fyrste bridgeredaktøren i Morgenbladet. Dei har stått utan ein i mange år no, og bør snarast få tilsett ein ny.

Erlend Skjetne

Erlend Skjetne er tidlegare juniorlandslagsspelar i bridge.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ein gong var bridge alvor. I spissen for den alvorlege bridgen stod alvorlege menn. Dette var menn med yrkestitlar uløyseleg knytte til namnet sitt: Oberst Brun. Arkitekt Wagle. Overrettssakførar Krefting. I dag: Rektor Midsem. Kan ein tenkje seg noko meir alvorleg enn ein tysklærar tidleg på 1900-talet?

Anton Baltzer Midsem skreiv ei rekkje lærebøker i tysk, var i lang tid rektor ved latinskulen i Ålesund, og sat i det nasjonale undervisningsrådet. Ein profilert skulemann, men òg eit stort namn i bridgen, av somme kalla «Nordens Culbertson», noko som må tolkast slik at han hadde same plass i utviklinga av bridgen i Norden som Ely Culbertson hadde i Statane og internasjonalt.

Det handla ikkje minst om å gjera spelet kjent og populært, noko Midsem særleg gjorde gjennom bridgebøkene sine. I 1925 skreiv han boka Auksjonsbridge, men han gjekk snart over til det meir sofistikerte spelet som verkeleg skulle ta verda med storm, kontraktbridgen.

Bøkene hans om dette emnet kom i fleire opplag og selde i tusenvis av eksemplar, ja, dei fekk til og med meldingar i avisene. Om Spillet i bridge skreiv ein kritikar i Tidens Tegn:

«Man kan gjerne si, at man ved å gjennemstudere en slik bok som Midsems, avanserer fra de meniges grå forvirrede masser til officerenes rekker.»

Anton Midsem med trofea sine.

Anton Midsem med trofea sine.

Det er altså ikkje tvil om at Midsem, ikkje minst som mangeårig medlem av den dominerande og nokså stive Forcingklubben i Oslo, representerte autoritet med stor A i norsk bridge – men han var openbert òg ein dyktig pedagog.

I dag er det anarki i bridgen, ein kan køyre sin eigen spelestil og treng ikkje lyde råda frå ein einaste rektor i sjakett og slips. Men Midsems minne lever. Han var den fyrste leiaren i Norsk bridgeforbund, i åra 1932–34, og den fyrste bridgeredaktøren i Morgenbladet. Dei har stått utan ein i mange år no, og bør snarast få tilsett ein ny.

Erlend Skjetne

Erlend Skjetne er tidlegare juniorlandslagsspelar i bridge.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis