JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå ei anna verdKunnskap

Mytemøte med posemannen

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Martin Nag (1927–2015) med ei bok han gav ut i 1982.

Martin Nag (1927–2015) med ei bok han gav ut i 1982.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

Martin Nag (1927–2015) med ei bok han gav ut i 1982.

Martin Nag (1927–2015) med ei bok han gav ut i 1982.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

2348
20210416
2348
20210416

Universitetet er stort, men det var uråd å unngå å leggja merke til den lange kroppen til Martin Nag når han trilla sykkelen fullasta med posar over Frederikkeplassen: «Jeg går med poser, altså er jeg!» skreiv Nag. «Alle sier at jeg går med poser, men ingen spør hvorfor jeg gjør det. Er posene mitt bibliotek, min redaksjon, mitt universitetskontor? Over hodet på hyklere, fariseere, mobbere og annet godtfolk bærer jeg mine poser som jeg vil.»

Då eg byrja studera på Blindern i 1990, fekk eg eit fast ritual. Kvar veke tok eg eit gratiseksemplar av NKP-avisa Friheten og las sistesida til Nag. Han hadde ei spalte som var heilt spinnvill. Det var «mytemøte» med Obstfelder, «mytemøte» med Hamsun, «mytemøte» med kvekarane, «mytemøte» med Kveldsbel-eika på Naig i Strand i Ryfylke. Det var ropeteikn og ei teiknsetjing som norsk språk aldri hadde sett før. Det var «myte-substantiv» av ei anna verd. Men det var nesten ikkje verb. Den nagske syntaksen lika ikkje verb. Slik skildra han dialogen mellom norsk og russisk åndsliv – heilt utan verb: «Å, denne usedvanlige ‘nærhet’… Denne gjensidige følelse av slektskap, noe felles… En skapende dialog mellom to grannefolk – underveis til seg selv; via litteraturen.»

Eg la Friheten attende i stativet. Det var ikkje berre eg som skulle lesa om mytemøtet den veka.

Nag var kommunist, journalist, diktar (lyrikkdebut i 1972) og litteraturvitar (leiar i Kritikarlaget). Men fyrst og fremst var han slavist. Som fritenkjar og omsetjar frå russisk, polsk, bulgarsk, tsjekkisk og serbisk gav han ut 150 bøker, somme kom på store forlag, medan andre vart selde direkte frå sykkelveska. Han sat på Blindern og skreiv, men fast stilling kunne han ikkje få. Til slutt, frå 1987, fekk han likevel løn for strevet som statsstipendiat.

I 2019 skreiv eg ein artikkel om Nag for nettsida til Norsk Oversetterleksikon. Det som imponerte meg mest, var kor mykje han gav av seg sjølv i arbeidet utanfor teksten. Han oppdaga sjølv i 1967 Mikhail Bulgakovs Mesteren og Margarita, ein klassikar som fyrst vart kjend for publikum under Gorbatsjovs perestrojka. Kva gjorde Nag før han byrja på omsetjinga? Han vitja enkja, Jelena «Margarita» Bulgakova i Moskva, som smilte til han som Hamsuns Victoria. Eit mytemøte!

Atle Grønn

Atle Grønn skriv frå sjakkverda og ei anna verd.
atle.gronn@ilos.uio.no

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Universitetet er stort, men det var uråd å unngå å leggja merke til den lange kroppen til Martin Nag når han trilla sykkelen fullasta med posar over Frederikkeplassen: «Jeg går med poser, altså er jeg!» skreiv Nag. «Alle sier at jeg går med poser, men ingen spør hvorfor jeg gjør det. Er posene mitt bibliotek, min redaksjon, mitt universitetskontor? Over hodet på hyklere, fariseere, mobbere og annet godtfolk bærer jeg mine poser som jeg vil.»

Då eg byrja studera på Blindern i 1990, fekk eg eit fast ritual. Kvar veke tok eg eit gratiseksemplar av NKP-avisa Friheten og las sistesida til Nag. Han hadde ei spalte som var heilt spinnvill. Det var «mytemøte» med Obstfelder, «mytemøte» med Hamsun, «mytemøte» med kvekarane, «mytemøte» med Kveldsbel-eika på Naig i Strand i Ryfylke. Det var ropeteikn og ei teiknsetjing som norsk språk aldri hadde sett før. Det var «myte-substantiv» av ei anna verd. Men det var nesten ikkje verb. Den nagske syntaksen lika ikkje verb. Slik skildra han dialogen mellom norsk og russisk åndsliv – heilt utan verb: «Å, denne usedvanlige ‘nærhet’… Denne gjensidige følelse av slektskap, noe felles… En skapende dialog mellom to grannefolk – underveis til seg selv; via litteraturen.»

Eg la Friheten attende i stativet. Det var ikkje berre eg som skulle lesa om mytemøtet den veka.

Nag var kommunist, journalist, diktar (lyrikkdebut i 1972) og litteraturvitar (leiar i Kritikarlaget). Men fyrst og fremst var han slavist. Som fritenkjar og omsetjar frå russisk, polsk, bulgarsk, tsjekkisk og serbisk gav han ut 150 bøker, somme kom på store forlag, medan andre vart selde direkte frå sykkelveska. Han sat på Blindern og skreiv, men fast stilling kunne han ikkje få. Til slutt, frå 1987, fekk han likevel løn for strevet som statsstipendiat.

I 2019 skreiv eg ein artikkel om Nag for nettsida til Norsk Oversetterleksikon. Det som imponerte meg mest, var kor mykje han gav av seg sjølv i arbeidet utanfor teksten. Han oppdaga sjølv i 1967 Mikhail Bulgakovs Mesteren og Margarita, ein klassikar som fyrst vart kjend for publikum under Gorbatsjovs perestrojka. Kva gjorde Nag før han byrja på omsetjinga? Han vitja enkja, Jelena «Margarita» Bulgakova i Moskva, som smilte til han som Hamsuns Victoria. Eit mytemøte!

Atle Grønn

Atle Grønn skriv frå sjakkverda og ei anna verd.
atle.gronn@ilos.uio.no

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis