Finst det ein røyndom?
Illustrasjon: Wikimedia Commons
Vi er kasta inn i verda, seier den tyske filosofen Martin Heidegger. Av denne innsikta vart det mange tankar og mange bøker.
Jar är en främling.
Jag är en pilgrim.
Blott en afton, blott en afton bor jag här,
song Einar Ekberg i Ønskekonserten i gamle dagar.
Å orientere seg i verda, å overvinne framandkjensla, å prøve å meistre verda har vore menneskets store prosjekt så lenge det har levd på jorda. Det startar på livets første dag, når den nyfødde straks orienterer seg mot mors bryst og mjølka der.
Men denne verda vi skal orientere oss i og mot, kva er no det?
Korleis kan vi vite at det er ein faktisk røyndom vi vandrar omkring i, og ikkje illusjonar, draumar og løgner?
For det finst mange røyndomar. Det har menneska alltid visst. Rusen gjev éin røyndom, draumen ein annan, ekstasar av ulikt slag har sine røyndomar. Johannes på Patmos er ikkje åleine i historia. Feber og psykiske sjukdomar skaper sine eigne røyndomar.
Filosofane, dei største i filosofihistoria, har vore opptekne av dette, å finne ut kva røyndomen er, og om han finst.
Klassikaren er Platon. I boka Staten skildrar han menneskelivet som eit samfunn djupt inne i ei mørk hole. Utanfor hola brenn det eit bål. Mellom bålet og inngangen til hola går det ein veg. På denne vegen vandrar det ulike skapningar. Desse skapningane blir synlege inne i hola som skuggar mot bakveggen i hola. Og skuggane lever. Dei kjem og går.
Desse skuggane er det einaste menneska i hola veit om verda utanfor hola, om røyndomen der.
Om nokon utanfrå kjem inn i hola og prøver å fortelje om livet der ute, vil både han og dei få problem.
Sanseverda gjev oss ikkje røyndomen. Hos Platon ligg røyndomen ein annan stad, i idéverda.
René Descartes er ein annan klassikar. Også han streva med å gripe røyndomen, kva det no måtte vere.
Sanseerfaring og fornuft kan skape illusjonar og er såleis ikkje å lite på. Dei kan vere skapte av ein svikefull gud, ein deus deceptor, eller ei vond ånd, ein genius malignus, som driv eit erkjenningsmessig narrespel med menneska. Det sa Descartes.
Hans løysing var å utvikle ein vitskapleg metode der tvilen var ein hovudaktør. Metoden tok utgangspunkt i sanningar som stod fast og var urokkelege. Ei slik sanning var at Gud fanst og var god.
Tvilsame sanningar skulle tvilen ta seg av.
Ved denne metoden, som vart viktig i all europeisk vitskap, kunne gyldige sanningar leitast fram.
Immanuel Kant er ein tredje klassikar i soga om tankens strev med å avdekke røyndomen. Han meinte at sansane og forstanden vår ikkje strakk til når det galdt å lære røyndomen å kjenne. Den verkeleg verda, die Welt an sich, kunne vi aldri nå fram til. Det vi kunne lære å kjenne og forstå, var den verda sansane og forstanden gav oss tilgang til, die Welt für mich.
Alle desse tre klassikarane bygger ned trua på sansar og forstand. Vi må dempe ambisjonane når det gjeld å fatte og forstå. Vi forstår stykkevis, som Paulus seier.
Dei siste par tusenåra har filosofar og vitskapsfolk streva med å avdekke røyndomen. Kunnskapen om røyndomen, kva han no er, har auka dramatisk.
Men framleis er dei svarlause gåtene tallause, i universet, i partikkelfysikken, i filosofien, i menneskesinnet, kor som helst.
Etterkomarane våre skal få nok å streve med, slik også forfedrane hadde det.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Vi er kasta inn i verda, seier den tyske filosofen Martin Heidegger. Av denne innsikta vart det mange tankar og mange bøker.
Jar är en främling.
Jag är en pilgrim.
Blott en afton, blott en afton bor jag här,
song Einar Ekberg i Ønskekonserten i gamle dagar.
Å orientere seg i verda, å overvinne framandkjensla, å prøve å meistre verda har vore menneskets store prosjekt så lenge det har levd på jorda. Det startar på livets første dag, når den nyfødde straks orienterer seg mot mors bryst og mjølka der.
Men denne verda vi skal orientere oss i og mot, kva er no det?
Korleis kan vi vite at det er ein faktisk røyndom vi vandrar omkring i, og ikkje illusjonar, draumar og løgner?
For det finst mange røyndomar. Det har menneska alltid visst. Rusen gjev éin røyndom, draumen ein annan, ekstasar av ulikt slag har sine røyndomar. Johannes på Patmos er ikkje åleine i historia. Feber og psykiske sjukdomar skaper sine eigne røyndomar.
Filosofane, dei største i filosofihistoria, har vore opptekne av dette, å finne ut kva røyndomen er, og om han finst.
Klassikaren er Platon. I boka Staten skildrar han menneskelivet som eit samfunn djupt inne i ei mørk hole. Utanfor hola brenn det eit bål. Mellom bålet og inngangen til hola går det ein veg. På denne vegen vandrar det ulike skapningar. Desse skapningane blir synlege inne i hola som skuggar mot bakveggen i hola. Og skuggane lever. Dei kjem og går.
Desse skuggane er det einaste menneska i hola veit om verda utanfor hola, om røyndomen der.
Om nokon utanfrå kjem inn i hola og prøver å fortelje om livet der ute, vil både han og dei få problem.
Sanseverda gjev oss ikkje røyndomen. Hos Platon ligg røyndomen ein annan stad, i idéverda.
René Descartes er ein annan klassikar. Også han streva med å gripe røyndomen, kva det no måtte vere.
Sanseerfaring og fornuft kan skape illusjonar og er såleis ikkje å lite på. Dei kan vere skapte av ein svikefull gud, ein deus deceptor, eller ei vond ånd, ein genius malignus, som driv eit erkjenningsmessig narrespel med menneska. Det sa Descartes.
Hans løysing var å utvikle ein vitskapleg metode der tvilen var ein hovudaktør. Metoden tok utgangspunkt i sanningar som stod fast og var urokkelege. Ei slik sanning var at Gud fanst og var god.
Tvilsame sanningar skulle tvilen ta seg av.
Ved denne metoden, som vart viktig i all europeisk vitskap, kunne gyldige sanningar leitast fram.
Immanuel Kant er ein tredje klassikar i soga om tankens strev med å avdekke røyndomen. Han meinte at sansane og forstanden vår ikkje strakk til når det galdt å lære røyndomen å kjenne. Den verkeleg verda, die Welt an sich, kunne vi aldri nå fram til. Det vi kunne lære å kjenne og forstå, var den verda sansane og forstanden gav oss tilgang til, die Welt für mich.
Alle desse tre klassikarane bygger ned trua på sansar og forstand. Vi må dempe ambisjonane når det gjeld å fatte og forstå. Vi forstår stykkevis, som Paulus seier.
Dei siste par tusenåra har filosofar og vitskapsfolk streva med å avdekke røyndomen. Kunnskapen om røyndomen, kva han no er, har auka dramatisk.
Men framleis er dei svarlause gåtene tallause, i universet, i partikkelfysikken, i filosofien, i menneskesinnet, kor som helst.
Etterkomarane våre skal få nok å streve med, slik også forfedrane hadde det.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.
Foto: Spartacus
Fall og vekst i Sør-Atlanteren
Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.
I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.
Foto: Per Anders Todal
Talknusaren og den store avsporinga
For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.
Tanya Nedasjkivska i Butsja i Ukraina sørger over ektemannen, som var mellom dei mange myrda sivilistane som russiske invasjonsstyrkar på retrett lèt etter seg langs gatene i 2022.
Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB
«Utan den militære støtta ville Ukraina i dag vore okkupert av Russland.»
Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt
Arvingane til Amundsen
Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.
Hübner (t.v.) mot verdsmeister Karpov i 1979.
Foto: Rob Croes / Anefo
Doktor utan fjas
Den mest akademiske sjakkspelaren i historia døydde sundag 5. januar, 76 år gamal.