JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Finst det ei meining?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nils Bohr ( 1885–1962) var ein dansk fysikar som var avgjerande for forståinga av atomfysikken.

Nils Bohr ( 1885–1962) var ein dansk fysikar som var avgjerande for forståinga av atomfysikken.

Foto: Wikipedia

Nils Bohr ( 1885–1962) var ein dansk fysikar som var avgjerande for forståinga av atomfysikken.

Nils Bohr ( 1885–1962) var ein dansk fysikar som var avgjerande for forståinga av atomfysikken.

Foto: Wikipedia

4128
20190111
4128
20190111

Demokrit var ein gresk filosof som levde ca. 400 år før Kristi fødsel. Han levde i ei tid då dei såkalla joniske naturfilosofane hadde byrja å stille spørsmål ved naturen, ut frå den tanken at menneskets fornuft og tankekraft kunne avdekkje naturen og det som skjedde der, i staden for å overlate forklaringane til gudar, naturånder og vette. Det var starten på vår naturvitskap.

Demokrit lanserte ein drastisk tanke. Universet er eit endelaust, tomt rom. I dette rommet svirrar tallause atom omkring. Og det er alt som finst. Universet er atom og tomrom, ingenting anna. Atom tyder udeleleg. Alt som finst, er kombinasjonar av atom, kroppen vår, tankane våre, draumane våre. Lyset er atom som gjev oss bilete.

Men det ligg inga meining, ikkje noko føremål bak denne dansen atoma gjennomfører. Resultatet, det som blir skapt, også vi, er tilfeldig.

Ideen var dristig og kom til å prege mykje tenking, jamvel om det skulle ta bortimot to og eit halvt tusenår før Albert Einstein prova at atomet fanst. Og då var det ikkje udeleleg lenger.

Alle Demokrits verk er borte, men hans store samtidige, Aristoteles og Platon, refererer han grundig. Og dei tek avstand frå han. Dei meinte at alt som skjedde, hadde eit føremål. Sokrates, læraren til Platon, tykkjer det er greitt at jorda er rund. Men kvifor er ho rund? Kvifor er det godt for jorda å vere rund? Det må fysikarane kunne forklare.

Aristoteles, Sokrates og Platon leita etter meininga i verda rundt seg.

Demokrit gjorde ikkje det. Hans verd var meiningslaus.

Carlo Rivelli skriv om dette i fleire bøker.

Jakta på meininga med det heile kom til å prege europeisk tenking. Drygt eit par tusenår etter Demokrit lanserte eksistensialistane sine svar. Dei hevda at det ikkje finst noka meining. Meininga må mennesket skape sjølv, gjennom vala dei gjer i livet. Eksistensen kjem før essensen, sa Sartre. På enkel norsk tyder det at livet kjem før ei overordna meining. Det er livet som skaper og formar meininga, ikkje omvendt. Og det finst ingen overordna instans som disponerer meininga. Det gjer mennesket sjølv.

Kampen om meininga og forståinga kom til å liggje under i ein av dei store konfliktane i vitskapen i førre hundreåret, konflikten mellom nobelprisvinnarane Albert Einstein og Niels Bohr.

Einstein publiserte i 1905 fire artiklar som revolusjonerte fysikken. Gamle inngrodde omgrep som tid og rom fekk nytt innhald. Han meinte, som dei joniske naturfilosofane, at det var vitskapens oppgåve å avdekkje og forklare naturen, i stort og smått, univers og atom.

Til grunn for arbeidet hans låg nokre grunnleggjande tankar. Den fysiske verda har objektiv eksistens, og alt som skjer der, har ein grunn, ei årsak. Det er denne som må finnast.

Det galdt, utan unntak, det vitskapsfolk kallar eit kausalitetsprinsipp. Alt har ein grunn.

Så dukka kvantefysikarane opp, med Niels Bohr som den største stjerna. Dei meinte å kunne påvise at kausalitetsprinsippet ikkje galdt inne i atomet. Der spratt elektrona omkring i hytt og vêr, fullstendig på sjølvstyr, utan nokon påviseleg grunn. Kvar gong dei skifte bane, sende dei ut ei lita energimengd, kalla ein kvant. Dette baneskiftet, som er den minste måleeininga som finst, er eit kvantesprang.

Nobelprisvinnaren Werner Heisenberg, den tyske atomfysikaren som hadde ei stor rolle i den siste tungvassfilmen, påviste også at det å observere desse spranga påverkar det som skjer inne i atomet, slik at observasjonane alltid er usikre, smitta av observatøren.

Dette gjorde Einstein rasande. At det kunne skje ting inne i atomet utan påviseleg årsak, var ein utoleleg tanke som truga den bastante trua hans på kausalitetsprinsippet og heile verdsbiletet hans. Det tilfeldige braut seg inn i det universet han prøvde å ordne. Det vart intense debattar, over tiår. Einstein, det store geniet, døydde som ein bitter mann.

Nokre spretne elektron inne i Niels Bohrs atom hadde rota det til for han. Dei var meiningslause, på sjølvstyr.

Slik uorden ville ikkje den gamle rebellen Albert Einstein vite av.

Like lite som Aristoteles, Sokrates og Platon ville vite av Demokrits meiningslause atom.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Demokrit var ein gresk filosof som levde ca. 400 år før Kristi fødsel. Han levde i ei tid då dei såkalla joniske naturfilosofane hadde byrja å stille spørsmål ved naturen, ut frå den tanken at menneskets fornuft og tankekraft kunne avdekkje naturen og det som skjedde der, i staden for å overlate forklaringane til gudar, naturånder og vette. Det var starten på vår naturvitskap.

Demokrit lanserte ein drastisk tanke. Universet er eit endelaust, tomt rom. I dette rommet svirrar tallause atom omkring. Og det er alt som finst. Universet er atom og tomrom, ingenting anna. Atom tyder udeleleg. Alt som finst, er kombinasjonar av atom, kroppen vår, tankane våre, draumane våre. Lyset er atom som gjev oss bilete.

Men det ligg inga meining, ikkje noko føremål bak denne dansen atoma gjennomfører. Resultatet, det som blir skapt, også vi, er tilfeldig.

Ideen var dristig og kom til å prege mykje tenking, jamvel om det skulle ta bortimot to og eit halvt tusenår før Albert Einstein prova at atomet fanst. Og då var det ikkje udeleleg lenger.

Alle Demokrits verk er borte, men hans store samtidige, Aristoteles og Platon, refererer han grundig. Og dei tek avstand frå han. Dei meinte at alt som skjedde, hadde eit føremål. Sokrates, læraren til Platon, tykkjer det er greitt at jorda er rund. Men kvifor er ho rund? Kvifor er det godt for jorda å vere rund? Det må fysikarane kunne forklare.

Aristoteles, Sokrates og Platon leita etter meininga i verda rundt seg.

Demokrit gjorde ikkje det. Hans verd var meiningslaus.

Carlo Rivelli skriv om dette i fleire bøker.

Jakta på meininga med det heile kom til å prege europeisk tenking. Drygt eit par tusenår etter Demokrit lanserte eksistensialistane sine svar. Dei hevda at det ikkje finst noka meining. Meininga må mennesket skape sjølv, gjennom vala dei gjer i livet. Eksistensen kjem før essensen, sa Sartre. På enkel norsk tyder det at livet kjem før ei overordna meining. Det er livet som skaper og formar meininga, ikkje omvendt. Og det finst ingen overordna instans som disponerer meininga. Det gjer mennesket sjølv.

Kampen om meininga og forståinga kom til å liggje under i ein av dei store konfliktane i vitskapen i førre hundreåret, konflikten mellom nobelprisvinnarane Albert Einstein og Niels Bohr.

Einstein publiserte i 1905 fire artiklar som revolusjonerte fysikken. Gamle inngrodde omgrep som tid og rom fekk nytt innhald. Han meinte, som dei joniske naturfilosofane, at det var vitskapens oppgåve å avdekkje og forklare naturen, i stort og smått, univers og atom.

Til grunn for arbeidet hans låg nokre grunnleggjande tankar. Den fysiske verda har objektiv eksistens, og alt som skjer der, har ein grunn, ei årsak. Det er denne som må finnast.

Det galdt, utan unntak, det vitskapsfolk kallar eit kausalitetsprinsipp. Alt har ein grunn.

Så dukka kvantefysikarane opp, med Niels Bohr som den største stjerna. Dei meinte å kunne påvise at kausalitetsprinsippet ikkje galdt inne i atomet. Der spratt elektrona omkring i hytt og vêr, fullstendig på sjølvstyr, utan nokon påviseleg grunn. Kvar gong dei skifte bane, sende dei ut ei lita energimengd, kalla ein kvant. Dette baneskiftet, som er den minste måleeininga som finst, er eit kvantesprang.

Nobelprisvinnaren Werner Heisenberg, den tyske atomfysikaren som hadde ei stor rolle i den siste tungvassfilmen, påviste også at det å observere desse spranga påverkar det som skjer inne i atomet, slik at observasjonane alltid er usikre, smitta av observatøren.

Dette gjorde Einstein rasande. At det kunne skje ting inne i atomet utan påviseleg årsak, var ein utoleleg tanke som truga den bastante trua hans på kausalitetsprinsippet og heile verdsbiletet hans. Det tilfeldige braut seg inn i det universet han prøvde å ordne. Det vart intense debattar, over tiår. Einstein, det store geniet, døydde som ein bitter mann.

Nokre spretne elektron inne i Niels Bohrs atom hadde rota det til for han. Dei var meiningslause, på sjølvstyr.

Slik uorden ville ikkje den gamle rebellen Albert Einstein vite av.

Like lite som Aristoteles, Sokrates og Platon ville vite av Demokrits meiningslause atom.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis