JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Fela dukkar opp

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ei romantisert framstilling av Antonio Stradivari.

Ei romantisert framstilling av Antonio Stradivari.

Målarstykke av Edgar Bundy, 1893.

Ei romantisert framstilling av Antonio Stradivari.

Ei romantisert framstilling av Antonio Stradivari.

Målarstykke av Edgar Bundy, 1893.

3917
20200612
3917
20200612

Historia fartar rundt i geografien. Ei tid valde ho å slå seg ned i Aten, og seinare i Roma, der ho la ned mykje arbeid på å forme ettertida. Begge desse byane vart tildelte hovudroller i det som skulle kome. Andre storbyar fekk viktige roller seinare, som London, Paris, etter kvart også Moskva og Beijing.

Men av og til gav ho viktige roller til småbyar og småstader som på ulikt vis kom til å prege ettertida på sine felt. Småbyen Betlehem kom til å prege europeisk tru og tanke eit par tusenår. Eidsvoll ruver i norsk historie. Kongsberg har dominert historia om skihopping. Lenge hadde Kongsberg fleire olympiske medaljar i skihopping enn nokon stat.

Cremona, ein by i Nord-Italia på storleik med Stavanger, har sett sterke og varige spor i musikkhistoria. Fiolinen, eit hovudinstrument i europeisk musikk, vart skapt her.

Strengeinstrument er gamle i historia. Men bogen, fiolinbogen, er mykje nyare. Truleg er han komen frå Persia og Kina for over 1000 år sidan, meiner Yehudi Menuhin i musikkhistoria si. Fiolinbogen er ei av menneskets store oppdagingar, meiner han. Før bogen vart strengene knipsa. Av det vart det klimpring og raske lydar. Med bogen kunne tonen haldast så lenge spelaren ville. Og han kunne varierast utan brot.

Fela, slik vi kjenner henne, var på veg.

Midt på 1500-talet byrja Andrea Amati i Cremona og Gasparo da Salò i Brescia å laga nokre nye instrument. Fiolinen, fela, var fødd.

Amati-felene vart svært populære. Sønene og sonesønene hans førte arbeidet vidare. Ein brorson til Amati fekk seinare ein elev som heitte Stradivarius. Fleire felebyggjarar kom.

To av dei største var Antonio Stradivari og Bartolomeo Giuseppe Guarneri del Gesù, som fekk namna sine latiniserte til Stradivarius og Guarnerius. Guarnerius har fått Gesù, Jesus, knytt til namnet sitt fordi han dediserte alle felene sine til Jesus.

Det vart storindustri. Stradivarius bygde med eigne hender over tusen fiolinar, i tillegg til mange bratsjar, celloar og bassar. Den eldste stradivariusfiolinen vi kjenner, er frå 1666. Då var Stradivarius 23 år gammal. Den yngste er frå 1737. Då var han 93. Han heldt det med andre ord gåande i 71 år.

Amati-, Stradivarius- og Guarneri-fiolinane har vore ei utfordring for all ettertid. Ingen seinare fiolinbyggjar har nådd opp til deira standard og musikalske kvalitet. Mange er framleis i bruk av framståande fiolinistar, og dei har eventyrlege prisar. Ofte er det rikingar eller rike selskap som kjøper desse fiolinane og låner dei ut til gode utøvarar, som gjerne ikkje har råd til så dyre instrument.

Kva er mysteriet? Fernissen? Aldringsprosessen? Ein fiolin kunne hengje på veggen hos Stradivarius i årevis før han var mogen for sal. Ettertida har ikkje funne ut av mysteriet med kvaliteten på cremonafiolinane. Men dei er dagleg å høyre i konsertsalar, platestudio, radioprogram og heimar over heile verda.

Gullalderen vart kort. På eitt tiår rundt 1740 døydde alle dei beste fiolinmakarane. Og så var det over.

Cremona har laga sitt eige fiolinmuseum, der ein kan følgje fiolinens veg frå den utvalde trestokken til ferdig instrument. Men mysteriet med dei gamle cremonafiolinane kan heller ikkje museet fortelje.

Denne vesle byen i Nord-Italia hadde plassert seg godt og grundig i musikkhistoria før fiolinen fekk sin gullalder. Claudio Monteverdi var fødd der. Som musikar kom han i teneste hos hertugen av Mantua. Der sette han opp musikkframsyninga Orfevs i 1607. Dette er rekna som starten for den italienske operaen. Det skapte det Menuhin kallar ein operafeber i landet, og operascenane skaut opp rundt om, slik kinoane spratt opp overalt tre hundreår seinare.

Mysteriet rundt cremonafiolinane er uløyst.

Men instrumenta tonar, og Orfevs, den første operaen, blir framleis spela på scenar verda over.

Historia gav musikken som arena til denne vesle norditalienske byen. Og Cremona tok godt vare på rolla byen fekk.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historia fartar rundt i geografien. Ei tid valde ho å slå seg ned i Aten, og seinare i Roma, der ho la ned mykje arbeid på å forme ettertida. Begge desse byane vart tildelte hovudroller i det som skulle kome. Andre storbyar fekk viktige roller seinare, som London, Paris, etter kvart også Moskva og Beijing.

Men av og til gav ho viktige roller til småbyar og småstader som på ulikt vis kom til å prege ettertida på sine felt. Småbyen Betlehem kom til å prege europeisk tru og tanke eit par tusenår. Eidsvoll ruver i norsk historie. Kongsberg har dominert historia om skihopping. Lenge hadde Kongsberg fleire olympiske medaljar i skihopping enn nokon stat.

Cremona, ein by i Nord-Italia på storleik med Stavanger, har sett sterke og varige spor i musikkhistoria. Fiolinen, eit hovudinstrument i europeisk musikk, vart skapt her.

Strengeinstrument er gamle i historia. Men bogen, fiolinbogen, er mykje nyare. Truleg er han komen frå Persia og Kina for over 1000 år sidan, meiner Yehudi Menuhin i musikkhistoria si. Fiolinbogen er ei av menneskets store oppdagingar, meiner han. Før bogen vart strengene knipsa. Av det vart det klimpring og raske lydar. Med bogen kunne tonen haldast så lenge spelaren ville. Og han kunne varierast utan brot.

Fela, slik vi kjenner henne, var på veg.

Midt på 1500-talet byrja Andrea Amati i Cremona og Gasparo da Salò i Brescia å laga nokre nye instrument. Fiolinen, fela, var fødd.

Amati-felene vart svært populære. Sønene og sonesønene hans førte arbeidet vidare. Ein brorson til Amati fekk seinare ein elev som heitte Stradivarius. Fleire felebyggjarar kom.

To av dei største var Antonio Stradivari og Bartolomeo Giuseppe Guarneri del Gesù, som fekk namna sine latiniserte til Stradivarius og Guarnerius. Guarnerius har fått Gesù, Jesus, knytt til namnet sitt fordi han dediserte alle felene sine til Jesus.

Det vart storindustri. Stradivarius bygde med eigne hender over tusen fiolinar, i tillegg til mange bratsjar, celloar og bassar. Den eldste stradivariusfiolinen vi kjenner, er frå 1666. Då var Stradivarius 23 år gammal. Den yngste er frå 1737. Då var han 93. Han heldt det med andre ord gåande i 71 år.

Amati-, Stradivarius- og Guarneri-fiolinane har vore ei utfordring for all ettertid. Ingen seinare fiolinbyggjar har nådd opp til deira standard og musikalske kvalitet. Mange er framleis i bruk av framståande fiolinistar, og dei har eventyrlege prisar. Ofte er det rikingar eller rike selskap som kjøper desse fiolinane og låner dei ut til gode utøvarar, som gjerne ikkje har råd til så dyre instrument.

Kva er mysteriet? Fernissen? Aldringsprosessen? Ein fiolin kunne hengje på veggen hos Stradivarius i årevis før han var mogen for sal. Ettertida har ikkje funne ut av mysteriet med kvaliteten på cremonafiolinane. Men dei er dagleg å høyre i konsertsalar, platestudio, radioprogram og heimar over heile verda.

Gullalderen vart kort. På eitt tiår rundt 1740 døydde alle dei beste fiolinmakarane. Og så var det over.

Cremona har laga sitt eige fiolinmuseum, der ein kan følgje fiolinens veg frå den utvalde trestokken til ferdig instrument. Men mysteriet med dei gamle cremonafiolinane kan heller ikkje museet fortelje.

Denne vesle byen i Nord-Italia hadde plassert seg godt og grundig i musikkhistoria før fiolinen fekk sin gullalder. Claudio Monteverdi var fødd der. Som musikar kom han i teneste hos hertugen av Mantua. Der sette han opp musikkframsyninga Orfevs i 1607. Dette er rekna som starten for den italienske operaen. Det skapte det Menuhin kallar ein operafeber i landet, og operascenane skaut opp rundt om, slik kinoane spratt opp overalt tre hundreår seinare.

Mysteriet rundt cremonafiolinane er uløyst.

Men instrumenta tonar, og Orfevs, den første operaen, blir framleis spela på scenar verda over.

Historia gav musikken som arena til denne vesle norditalienske byen. Og Cremona tok godt vare på rolla byen fekk.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).

Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).

Foto: Thomas Fure / AP / NTB

PolitikkSamfunn
Marita Liabø

Mors liv i salen

Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.

Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.

Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Ane Tusvik Bonde

«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Foto: Ole Berg-Rusten

Samfunn

Når nokon har snakka saman

Det er ikkje slik at media berre er megafonar for dei som vil kaste Støre, seier kommentator Magnus Takvam.

Per Anders Todal
Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Foto: Ole Berg-Rusten

Samfunn

Når nokon har snakka saman

Det er ikkje slik at media berre er megafonar for dei som vil kaste Støre, seier kommentator Magnus Takvam.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis