Eit klikk unna
Dersom det klikkar for deg når du høyrer om klikkvesen og klikkagn, gjer du klokt i å klikka – eller blada – deg snøgt vidare. Eller klikkar du i vinkel når folk fortel deg kva du skal gjera? Her kjem det i alle fall til å verta klikk-klakk og klikkdanningar av mange slag.
Ikkje uventa er klikka eit ljodhermande ord. Til liks med klukka viser klikka til ein stutt og heller veik ljod (me er langt unna dundra og braka), men ein klikkeljod er grannare og turrare enn ein klukkeljod. Klikka ligg slik sett nærare tikka, knetta, smekka og kneppa enn klukka. Det hender likevel at det dukkar opp ein liten klukk i klikka, for i nokre målføre har klikka (ofte uttala klekka) denne bøyinga: klekk – klakk – klukke. Substantivet klikk i tydinga ‘gjeng, flokk’ («Per og klikken hans») kjem frå fransk clique, som kjem av det ljodhermande verbet cliquer (‘smella, larma’). Ordbøkene gjev ikkje noko eintydig svar på korleis ordet har fått den tydinga det har i dag.
Stundom nyttar me klikk-orda til å skildra noko me høyrer, som når me seier at det har byrja klikka i låsen, at skorne klikkar mot hellene og at nokon har klikkeljodar i språket sitt. Klikk og klikka har lenge vore nytta om skytevåpen (og skot, ladningar og liknande) som ikkje går av: «Revolveren klikka.» «Eg lyfte børsa og drog av, men det vart berre eit (eller ein) klikk.» Me skjønar at klikk-orda opphavleg viste til høyrleg klikking i våpenet, men etter kvart fann folk ut at dei kunne nytta orda om andre saker som mislukkast eller ikkje gjekk etter planen, jamfør «motoren slo klikk» og «opplegget klikka». No kan me jamvel nytta orda om folk som misser tenkjeevna og styringa over seg sjølve: «Har det klikka heilt for deg?» «Dei klikka på politiet.»
Den klikkinga me talar mest om i dag, må vera den som har med datamaskiner, mobilar og verdsvev å gjera. Me har ord som museklikk, dobbeltklikka, likarklikk og klikkhoreri. Ein eldre og mindre kjend skikk er å bruka klikk-orda om flekker og tilskitning («borna klikka seg ut med gjørme», «den klikken (d.e. skamflekken) vil han ikkje ha på seg»). I gamle tekster på svensk, dansk og norsk-dansk kan me råka på det lågtyske lånordet beklikka, som tyder ‘skitna til; baktala, sverta’ («beklikke sine Klæder», «beklikke hendes Navn og Rygte»).
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dersom det klikkar for deg når du høyrer om klikkvesen og klikkagn, gjer du klokt i å klikka – eller blada – deg snøgt vidare. Eller klikkar du i vinkel når folk fortel deg kva du skal gjera? Her kjem det i alle fall til å verta klikk-klakk og klikkdanningar av mange slag.
Ikkje uventa er klikka eit ljodhermande ord. Til liks med klukka viser klikka til ein stutt og heller veik ljod (me er langt unna dundra og braka), men ein klikkeljod er grannare og turrare enn ein klukkeljod. Klikka ligg slik sett nærare tikka, knetta, smekka og kneppa enn klukka. Det hender likevel at det dukkar opp ein liten klukk i klikka, for i nokre målføre har klikka (ofte uttala klekka) denne bøyinga: klekk – klakk – klukke. Substantivet klikk i tydinga ‘gjeng, flokk’ («Per og klikken hans») kjem frå fransk clique, som kjem av det ljodhermande verbet cliquer (‘smella, larma’). Ordbøkene gjev ikkje noko eintydig svar på korleis ordet har fått den tydinga det har i dag.
Stundom nyttar me klikk-orda til å skildra noko me høyrer, som når me seier at det har byrja klikka i låsen, at skorne klikkar mot hellene og at nokon har klikkeljodar i språket sitt. Klikk og klikka har lenge vore nytta om skytevåpen (og skot, ladningar og liknande) som ikkje går av: «Revolveren klikka.» «Eg lyfte børsa og drog av, men det vart berre eit (eller ein) klikk.» Me skjønar at klikk-orda opphavleg viste til høyrleg klikking i våpenet, men etter kvart fann folk ut at dei kunne nytta orda om andre saker som mislukkast eller ikkje gjekk etter planen, jamfør «motoren slo klikk» og «opplegget klikka». No kan me jamvel nytta orda om folk som misser tenkjeevna og styringa over seg sjølve: «Har det klikka heilt for deg?» «Dei klikka på politiet.»
Den klikkinga me talar mest om i dag, må vera den som har med datamaskiner, mobilar og verdsvev å gjera. Me har ord som museklikk, dobbeltklikka, likarklikk og klikkhoreri. Ein eldre og mindre kjend skikk er å bruka klikk-orda om flekker og tilskitning («borna klikka seg ut med gjørme», «den klikken (d.e. skamflekken) vil han ikkje ha på seg»). I gamle tekster på svensk, dansk og norsk-dansk kan me råka på det lågtyske lånordet beklikka, som tyder ‘skitna til; baktala, sverta’ («beklikke sine Klæder», «beklikke hendes Navn og Rygte»).
Kristin Fridtun
Kristin Fridtun er filolog og forfattar.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.