Ein hard nagl
Elena Samokisj-Sudkovskaja illustrerte ei utgåve av «Jevgenij Onegin» i 1908.
Eg har lenge tenkt at det har vore for lite Pusjkin i sjakkspalta. Men så kom eg i hug Olav Rytter (1903–92), ein ven i nauda frå Ørsta. Lektoren i slaviske språk sette om storverket Jevgenij Onegin til nynorsk, ein verseroman på over 200 sider (Samlaget 1966/1992). Den kritiske strofa kjem i song 4, vers 20, der Lenskij og Olga har varme kjensler for kvarandre:
Dei stikk seg av i stovekroken
og tar eit sjakkbrett fram. Så sit
dei bøygde over det, og slit
med einkvan vridne tankefloken.
Og Lenskij tar så, spreidd i sinn,
sitt eige tårn med bonden sin.
Slik lyder sjakkgreina i pusjkinistikken. Aleksandr Sergejevitsj Pusjkin (1799–1837) er for russarane den største – mykje viktigare for språket, kulturen og nasjonen enn Dostojevskij og Tolstoj. Han er Wergeland, Lord Byron og meir til.
Han spela sjakk til det siste, berre få dagar før han døydde i ein duell utanfor sjakkbrettet mot den franske offiseren d’Anthès. Sjakkbrikkene flytta han på karakteristisk vis med ein uvanleg lang nagl på den høgre veslefingeren. Pusjkin skreiv varmt om sjakkspelet som ein naudsynt komponent for å skapa gode relasjonar mellom menn og kvinner. Han var særs nøgd då han høyrde at kona, den vene Natalja Gontsjarova, studerte sjakkens ABC. Ho var den store kjærleiken hans, ho var kvinna han ville døy for – og som han døydde for berre 37 år gamal, då franskmannen spreidde sladder, og poeten måtte retta opp æra til ekteskapet.
Men så var det partiet mellom Lenskij og Olga, der helten i historia er så gripen av venleiken til den unge kvinnelege motstandaren at han slår ut sitt eige (!) tårn med ein bonde. Partiet har vore ein hard nagl for Pusjkin-forskarane. Sjakkspelarar har freista tolka det ulovlege tabbetrekket i ein sjakkfagleg kontekst. I ein rekonstruksjon av den russiske sjakkspelaren Sjumov på slutten av det 19. hundreåret sette Olga kavaleren sin matt i seks trekk etter tårnbukken.
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Eg har lenge tenkt at det har vore for lite Pusjkin i sjakkspalta. Men så kom eg i hug Olav Rytter (1903–92), ein ven i nauda frå Ørsta. Lektoren i slaviske språk sette om storverket Jevgenij Onegin til nynorsk, ein verseroman på over 200 sider (Samlaget 1966/1992). Den kritiske strofa kjem i song 4, vers 20, der Lenskij og Olga har varme kjensler for kvarandre:
Dei stikk seg av i stovekroken
og tar eit sjakkbrett fram. Så sit
dei bøygde over det, og slit
med einkvan vridne tankefloken.
Og Lenskij tar så, spreidd i sinn,
sitt eige tårn med bonden sin.
Slik lyder sjakkgreina i pusjkinistikken. Aleksandr Sergejevitsj Pusjkin (1799–1837) er for russarane den største – mykje viktigare for språket, kulturen og nasjonen enn Dostojevskij og Tolstoj. Han er Wergeland, Lord Byron og meir til.
Han spela sjakk til det siste, berre få dagar før han døydde i ein duell utanfor sjakkbrettet mot den franske offiseren d’Anthès. Sjakkbrikkene flytta han på karakteristisk vis med ein uvanleg lang nagl på den høgre veslefingeren. Pusjkin skreiv varmt om sjakkspelet som ein naudsynt komponent for å skapa gode relasjonar mellom menn og kvinner. Han var særs nøgd då han høyrde at kona, den vene Natalja Gontsjarova, studerte sjakkens ABC. Ho var den store kjærleiken hans, ho var kvinna han ville døy for – og som han døydde for berre 37 år gamal, då franskmannen spreidde sladder, og poeten måtte retta opp æra til ekteskapet.
Men så var det partiet mellom Lenskij og Olga, der helten i historia er så gripen av venleiken til den unge kvinnelege motstandaren at han slår ut sitt eige (!) tårn med ein bonde. Partiet har vore ein hard nagl for Pusjkin-forskarane. Sjakkspelarar har freista tolka det ulovlege tabbetrekket i ein sjakkfagleg kontekst. I ein rekonstruksjon av den russiske sjakkspelaren Sjumov på slutten av det 19. hundreåret sette Olga kavaleren sin matt i seks trekk etter tårnbukken.
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk
Fleire artiklar
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Foto: Gyldendal
Erfaringar av tap og nytt liv
Debutdikta til Anngjerd Rustand eig omhug for omverda og er skrivne med klårleik og vent, sanseleg nærvær.