JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Eg var meg i auromheime

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Målarstykke frå Olaf Willums’ (1886–1967) serie «Draumkvedet».

Målarstykke frå Olaf Willums’ (1886–1967) serie «Draumkvedet».

Målarstykke frå Olaf Willums’ (1886–1967) serie «Draumkvedet».

Målarstykke frå Olaf Willums’ (1886–1967) serie «Draumkvedet».

3849
20190215
3849
20190215

«Eg var meg i auromheime», kved Olav Åsteson i Draumkvedet, vårt fremste visjonsdikt. Han har vore i den andre heimen, på den andre sida av døden og vår daglege røyndom, frå «joleftan til trettandagjen». Og han har mykje å fortelje.

Visjonen, der menneske får innsyn i det evige og oversanselege, er ei kjend forteljeform. Klassikaren hos oss er Johannes Openberring, der sjåaren på Patmos får innsyn i dei siste tider og livet i æva, etter døden.

Den store visjonære på våre kantar er den heilage Birgitta i Vadstena. Ho fekk visjonar frå Gud som prestar hjelpte henne å skrive ned. Familien hennar var aktive politisk og motstandarar av kong Magnus Eriksson. I sine visjonar til Birgitta var Gud svært kritisk til kongen. Han kom med grove skuldingar mot Magnus, mellom anna om seksuelle utskeiingar. Historikarar har påvist eit påfallande samanfall mellom det Gud meinte og det Birgittas partifrendar meinte. I dag er kong Magnus reinvaska for det omdømmetapet Gud og Birgitta påførte han. Han var ein god konge. Og Birgittas munkeorden, birgittinarane, lever framleis.

Muhammed var ein stor visjonær. Han fekk koranen frå Allah, og islam var skapt.

I boka Stemmer frå ei fjern tid fortel Josten Fet om Eids-Marit-visa, eit visjonsdikt frå Sunnmøre, trykt i 1769.

Marit var sjuk og svimmel, og hendes Svaghed tog jevnlig til, indtil den 19. januari 1768 da hun i 6 Timer var ganske død og uden Følelse; men imidlertid saae Afgrundens Fælhed og hørte et jammerlig Skrig, samt paa et andet sted saae GUD sidde paa sin majestætiske Throne, omringet af Englers mange Tusinde, og at tilbedes af alle Hellige og Udvalgte etc. Ja, blev underrettet af en Engel, som kom flyvende til hende fra den store Skares Mangfoldighed, at hun endnu havde en kort Tid tilbage at leve, og imidlertid kundgiøre de Ting, som han nu vilde sige hende.

Av dette vart det eit dikt på 42 vers, trykt etter Naboernes Bekræftelse om Tildragelsens Riktighed, og deres Begiæring til Trykken befordret.

Visjonane auka på, midt på 1800-talet gjekk det ei bølgje av bortrykkingar i einskilde nypietistiske miljø rundt i landet, skriv Fet. Han listar opp nokre av dei:

Jonas Haagensen var ein svensk smed. I 1801 hadde han sin visjon, som vart utforma som den mest drastiske av visjonstekstane på 1800-talet. I 1840 vart visjonen trykt på Aarflots boktrykkeri på Ekset.

Marta Lassedotter Hæggestad var frå Veitastrond, «enfoldig med ringe kundskaber», som det vart sagt. Ho såg inn i himmel og helvete i 1840-åra og vart kalla Syne-Marta.

Erika Larsdatter Bogen var bondejente frå Lindås, fødd 1828. 3. februar 1851 viste ein Herrens engel seg for henne og refsa menneska for deira «store Vantro».

Kari Heie frå Flå i Hallingdal fekk si første openberring i 1851. Ho såg forferdelege ting i helvete.

Dorthea Kirkhorn, fødd 1832, vart gift med bakaren Søren Hilde på Eid i 1855. Då byrja ho å bli bortrykt og sjå syner. Bakaren skreiv synene ned og samla dei i skriftet Beretninger om de syner Gud i min sygdom har ladet mig se (Bergen 1855).

Visjonane kan vere svært konkrete. I éin visjon har dei «Udvalgtes Ære-Dragt» i ulik glans, i eit slag gradering. I ein annan visjon har dei ulikt skinande stolar, etter forteneste.

Ei sekulær ettertid har nok problem med å forstå alvoret i desse visjonane, både for dei som fortalde og dei som høyrde. Det evige livet, med himmel og helvete, hadde faktisk, geografisk og eintydig eksistens. Og Bibelens forteljingar gav fantasien råstoff.

Etter kvart vart himmelen, som Gudsriket over stjernene, borte. Over stjernene var det berre eit uendeleg univers. Og djevelen miste sin fysiske bustad under jorda.

Både Gud og djevel vart på sett og vis utan fast adresse. Gud og djevelen, himmel og helvete, vart meir abstrakte og mindre konkrete.

Og då vart det mindre å dikte om. Visjonane vart borte.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

«Eg var meg i auromheime», kved Olav Åsteson i Draumkvedet, vårt fremste visjonsdikt. Han har vore i den andre heimen, på den andre sida av døden og vår daglege røyndom, frå «joleftan til trettandagjen». Og han har mykje å fortelje.

Visjonen, der menneske får innsyn i det evige og oversanselege, er ei kjend forteljeform. Klassikaren hos oss er Johannes Openberring, der sjåaren på Patmos får innsyn i dei siste tider og livet i æva, etter døden.

Den store visjonære på våre kantar er den heilage Birgitta i Vadstena. Ho fekk visjonar frå Gud som prestar hjelpte henne å skrive ned. Familien hennar var aktive politisk og motstandarar av kong Magnus Eriksson. I sine visjonar til Birgitta var Gud svært kritisk til kongen. Han kom med grove skuldingar mot Magnus, mellom anna om seksuelle utskeiingar. Historikarar har påvist eit påfallande samanfall mellom det Gud meinte og det Birgittas partifrendar meinte. I dag er kong Magnus reinvaska for det omdømmetapet Gud og Birgitta påførte han. Han var ein god konge. Og Birgittas munkeorden, birgittinarane, lever framleis.

Muhammed var ein stor visjonær. Han fekk koranen frå Allah, og islam var skapt.

I boka Stemmer frå ei fjern tid fortel Josten Fet om Eids-Marit-visa, eit visjonsdikt frå Sunnmøre, trykt i 1769.

Marit var sjuk og svimmel, og hendes Svaghed tog jevnlig til, indtil den 19. januari 1768 da hun i 6 Timer var ganske død og uden Følelse; men imidlertid saae Afgrundens Fælhed og hørte et jammerlig Skrig, samt paa et andet sted saae GUD sidde paa sin majestætiske Throne, omringet af Englers mange Tusinde, og at tilbedes af alle Hellige og Udvalgte etc. Ja, blev underrettet af en Engel, som kom flyvende til hende fra den store Skares Mangfoldighed, at hun endnu havde en kort Tid tilbage at leve, og imidlertid kundgiøre de Ting, som han nu vilde sige hende.

Av dette vart det eit dikt på 42 vers, trykt etter Naboernes Bekræftelse om Tildragelsens Riktighed, og deres Begiæring til Trykken befordret.

Visjonane auka på, midt på 1800-talet gjekk det ei bølgje av bortrykkingar i einskilde nypietistiske miljø rundt i landet, skriv Fet. Han listar opp nokre av dei:

Jonas Haagensen var ein svensk smed. I 1801 hadde han sin visjon, som vart utforma som den mest drastiske av visjonstekstane på 1800-talet. I 1840 vart visjonen trykt på Aarflots boktrykkeri på Ekset.

Marta Lassedotter Hæggestad var frå Veitastrond, «enfoldig med ringe kundskaber», som det vart sagt. Ho såg inn i himmel og helvete i 1840-åra og vart kalla Syne-Marta.

Erika Larsdatter Bogen var bondejente frå Lindås, fødd 1828. 3. februar 1851 viste ein Herrens engel seg for henne og refsa menneska for deira «store Vantro».

Kari Heie frå Flå i Hallingdal fekk si første openberring i 1851. Ho såg forferdelege ting i helvete.

Dorthea Kirkhorn, fødd 1832, vart gift med bakaren Søren Hilde på Eid i 1855. Då byrja ho å bli bortrykt og sjå syner. Bakaren skreiv synene ned og samla dei i skriftet Beretninger om de syner Gud i min sygdom har ladet mig se (Bergen 1855).

Visjonane kan vere svært konkrete. I éin visjon har dei «Udvalgtes Ære-Dragt» i ulik glans, i eit slag gradering. I ein annan visjon har dei ulikt skinande stolar, etter forteneste.

Ei sekulær ettertid har nok problem med å forstå alvoret i desse visjonane, både for dei som fortalde og dei som høyrde. Det evige livet, med himmel og helvete, hadde faktisk, geografisk og eintydig eksistens. Og Bibelens forteljingar gav fantasien råstoff.

Etter kvart vart himmelen, som Gudsriket over stjernene, borte. Over stjernene var det berre eit uendeleg univers. Og djevelen miste sin fysiske bustad under jorda.

Både Gud og djevel vart på sett og vis utan fast adresse. Gud og djevelen, himmel og helvete, vart meir abstrakte og mindre konkrete.

Og då vart det mindre å dikte om. Visjonane vart borte.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis