JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Døden som
praktisk problem

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kremasjon var omstridt. Når vi skulle kallast opp av gravene på den ytste dagen, måtte vi vel vere heile og intakte, og ikkje berre ein neve oske?

Kremasjon var omstridt. Når vi skulle kallast opp av gravene på den ytste dagen, måtte vi vel vere heile og intakte, og ikkje berre ein neve oske?

Foto: Henry Mühlpfordt

Kremasjon var omstridt. Når vi skulle kallast opp av gravene på den ytste dagen, måtte vi vel vere heile og intakte, og ikkje berre ein neve oske?

Kremasjon var omstridt. Når vi skulle kallast opp av gravene på den ytste dagen, måtte vi vel vere heile og intakte, og ikkje berre ein neve oske?

Foto: Henry Mühlpfordt

4760
20190315
4760
20190315

Døden er menneskets trufaste følgjesvein. Han hentar alle og har alltid gjort det. Han har alltid vore eit problem for mennesketanken. Dette livet, er det alt? Er det noko etterpå? Har vi noko som kan kallast sjel? Lever denne eventuelle sjela vidare? Om dette er det tenkt mykje i ulike kulturar. Løysinga har oftast vore å forme tankar om eit liv på den andre sida.

Dette er dødens metafysiske og gåtefulle side. Samtidig har døden utgjort eit akutt praktisk problem. Det må løysast raskt.

Historia kjenner mange løysingar. Parsarane la dei døde i høge tårn, der fuglane kunne ta seg av den døde kroppen. Hinduane brende sine døde. Det kinesiske hakkafolket la dei døde i leirkrukker, som dei så tok med seg når dei flytte, som hakkafolket gjerne gjorde. Hos oss vart gravferda, nedgravinga i jord, den naturlege løysinga.

Sluttseremonien kunne ha ulik form. I ein del kulturar er det frammøtte gråtekoner som gjev lyd og tårer til det som skjer. Hos oss ligg det føre forteljingar om svært livlege gravferder med romsleg servering. Ordet gravøl minner om den tradisjonen.

Kremasjonen kom også til oss. I 1889 vart Norsk Likbrændingsforening skipa. Kremasjon var omstridd. Når vi skulle kallast opp av gravene på den ytste dagen, måtte vi vel vere heile og intakte, og ikkje berre ein neve oske? I 1913 fekk vi lov om kremasjon. I dag blir 30 prosent av alle døde kremerte i Noreg.

Tankane om oppstoda levde sterkt hos mange. Sverige var eit land med eit sterkt frenologmiljø. Frenologane meiner dei kan lese ei mengd kunnskap ut av skalleforma. Dei svenske frenologane var opptekne av sameskallane, ikkje minst barneskallane. Difor sneik dei seg inn på kyrkjegardane og grov opp barneskallar, som dei så studerte. Dette vart kjent og skapte uro og sinne i kyrkjelydane. Presten, Lars Levi Læstadius i Pajala, skreiv til Det teologiske fakultetet ved Universitetet i Uppsala og spurde korleis det ville gå på den ytste dagen, når kroppen låg i Lappland, medan skallen låg i Uppsala. Brevet finst og er vist på TV. Noko svar har ingen funne.

Alle religionar har tankar om døden og handteringa av han. I den romersk-katolske kyrkja var kremasjon forbode fram til 1963.

Så mykje om den ytste dagen og teologien.

Men ettersom ein død menneskekropp er raskt forgjengeleg, blir problema også praktiske og tekniske.

Europearane drog til Palestina på strabasiøse krossferder, mange døydde på vegen. Dei fleste fekk ei grav der dei døydde. Men for fint folk var det annleis. Dei måtte kome heim og få ei grav heime, blant sine. Å frakte den døde kroppen den lange vegen var uråd.

Løysinga vart å koke den døde og så plukke ut beina av den kokte massen. Og beina kunne ein så ta med heim og gje dei ei heimleg grav. Beina kom heile heim, for å sitere Jakob Sande.

Horatio Nelson er den store engelske sjøhelten som har fått sin plass i historia og på Trafalgar Square. Han tukta den franske flåten og Napoleon i fleire slag. Siste slaget var ved Trafalgar på vestkysten av Spania, der Nelson fall. Før slaget hadde han sagt at han ville bli gravlagd på land når hans tid kom. Løysinga vart å leggje den døde kroppen i eit fat med rom under ferda heim til England. Vel heime vart den spritfylte kroppen hans sett til kvile ved ei strålande statsgravferd i St. Paul-katedralen.

Vi lever i ei teknifisert verd. Teknikken, med sine problem, også i medisinen, er med oss heilt til slutt. Kvikksølvamalgam i tennene er mykje brukt av tannlegane. Behandlingsmåten er nokså ny. Fleire har peika på at amalgamet vil fordampe ved kremasjonen, og det er diskutert om dette er eit alvorleg miljøproblem.

Det finst lover om utgangen av livet, og kva som skal skje med den døde kroppen. Svenskane er no i ferd med å omarbeide og fornye lovene om utferda. Gravferdsindustrien har meldt om noko dei ser på som eit stigande problem. Kirurgien har blitt flinkare og flinkare til å operere ulike metallprotesar inn i kroppen, i hofter, rygg og lemmer. Det er snakk om ulike metall – stål, titan og anna. Nokre av protesane er nokså store, og dei er mange. Dagens lov seier at alt som passerer krematoriet, skal i oskeurna og til sist i grava.

Metallprotesane vil bli liggjande att, ubrende, saman med oska. Dei er vanskelege å få ned i urna, dei tek mykje plass og kan vera uformelege, på årsbasis handlar det om fleire tonn. Desse metallrestane vil gravferdsindustrien ha lov til å sende til omsmelting eller til skraphandlaren, slik at dei slepp å putte dei i gravurna. Dette bed dei lovgjevarane ta omsyn til i lovrevisjonen.

Så har døden, dette metafysiske mysteriet, også ei fysisk og praktisk – for ikkje å seie industriell – side. Og vårt endelege avskil med livet skjer ved at teknologien gjev oss det siste jordiske handslaget.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Døden er menneskets trufaste følgjesvein. Han hentar alle og har alltid gjort det. Han har alltid vore eit problem for mennesketanken. Dette livet, er det alt? Er det noko etterpå? Har vi noko som kan kallast sjel? Lever denne eventuelle sjela vidare? Om dette er det tenkt mykje i ulike kulturar. Løysinga har oftast vore å forme tankar om eit liv på den andre sida.

Dette er dødens metafysiske og gåtefulle side. Samtidig har døden utgjort eit akutt praktisk problem. Det må løysast raskt.

Historia kjenner mange løysingar. Parsarane la dei døde i høge tårn, der fuglane kunne ta seg av den døde kroppen. Hinduane brende sine døde. Det kinesiske hakkafolket la dei døde i leirkrukker, som dei så tok med seg når dei flytte, som hakkafolket gjerne gjorde. Hos oss vart gravferda, nedgravinga i jord, den naturlege løysinga.

Sluttseremonien kunne ha ulik form. I ein del kulturar er det frammøtte gråtekoner som gjev lyd og tårer til det som skjer. Hos oss ligg det føre forteljingar om svært livlege gravferder med romsleg servering. Ordet gravøl minner om den tradisjonen.

Kremasjonen kom også til oss. I 1889 vart Norsk Likbrændingsforening skipa. Kremasjon var omstridd. Når vi skulle kallast opp av gravene på den ytste dagen, måtte vi vel vere heile og intakte, og ikkje berre ein neve oske? I 1913 fekk vi lov om kremasjon. I dag blir 30 prosent av alle døde kremerte i Noreg.

Tankane om oppstoda levde sterkt hos mange. Sverige var eit land med eit sterkt frenologmiljø. Frenologane meiner dei kan lese ei mengd kunnskap ut av skalleforma. Dei svenske frenologane var opptekne av sameskallane, ikkje minst barneskallane. Difor sneik dei seg inn på kyrkjegardane og grov opp barneskallar, som dei så studerte. Dette vart kjent og skapte uro og sinne i kyrkjelydane. Presten, Lars Levi Læstadius i Pajala, skreiv til Det teologiske fakultetet ved Universitetet i Uppsala og spurde korleis det ville gå på den ytste dagen, når kroppen låg i Lappland, medan skallen låg i Uppsala. Brevet finst og er vist på TV. Noko svar har ingen funne.

Alle religionar har tankar om døden og handteringa av han. I den romersk-katolske kyrkja var kremasjon forbode fram til 1963.

Så mykje om den ytste dagen og teologien.

Men ettersom ein død menneskekropp er raskt forgjengeleg, blir problema også praktiske og tekniske.

Europearane drog til Palestina på strabasiøse krossferder, mange døydde på vegen. Dei fleste fekk ei grav der dei døydde. Men for fint folk var det annleis. Dei måtte kome heim og få ei grav heime, blant sine. Å frakte den døde kroppen den lange vegen var uråd.

Løysinga vart å koke den døde og så plukke ut beina av den kokte massen. Og beina kunne ein så ta med heim og gje dei ei heimleg grav. Beina kom heile heim, for å sitere Jakob Sande.

Horatio Nelson er den store engelske sjøhelten som har fått sin plass i historia og på Trafalgar Square. Han tukta den franske flåten og Napoleon i fleire slag. Siste slaget var ved Trafalgar på vestkysten av Spania, der Nelson fall. Før slaget hadde han sagt at han ville bli gravlagd på land når hans tid kom. Løysinga vart å leggje den døde kroppen i eit fat med rom under ferda heim til England. Vel heime vart den spritfylte kroppen hans sett til kvile ved ei strålande statsgravferd i St. Paul-katedralen.

Vi lever i ei teknifisert verd. Teknikken, med sine problem, også i medisinen, er med oss heilt til slutt. Kvikksølvamalgam i tennene er mykje brukt av tannlegane. Behandlingsmåten er nokså ny. Fleire har peika på at amalgamet vil fordampe ved kremasjonen, og det er diskutert om dette er eit alvorleg miljøproblem.

Det finst lover om utgangen av livet, og kva som skal skje med den døde kroppen. Svenskane er no i ferd med å omarbeide og fornye lovene om utferda. Gravferdsindustrien har meldt om noko dei ser på som eit stigande problem. Kirurgien har blitt flinkare og flinkare til å operere ulike metallprotesar inn i kroppen, i hofter, rygg og lemmer. Det er snakk om ulike metall – stål, titan og anna. Nokre av protesane er nokså store, og dei er mange. Dagens lov seier at alt som passerer krematoriet, skal i oskeurna og til sist i grava.

Metallprotesane vil bli liggjande att, ubrende, saman med oska. Dei er vanskelege å få ned i urna, dei tek mykje plass og kan vera uformelege, på årsbasis handlar det om fleire tonn. Desse metallrestane vil gravferdsindustrien ha lov til å sende til omsmelting eller til skraphandlaren, slik at dei slepp å putte dei i gravurna. Dette bed dei lovgjevarane ta omsyn til i lovrevisjonen.

Så har døden, dette metafysiske mysteriet, også ei fysisk og praktisk – for ikkje å seie industriell – side. Og vårt endelege avskil med livet skjer ved at teknologien gjev oss det siste jordiske handslaget.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis