Den siste romantikaren
Rudolf Spielmann i Uppsala i 1941.
Foto: Paul Sandberg
Praha og Wien, 25 mil frå kvarandre, er dei to store sjakkbyane rundt det førre hundreårsskiftet. Båe er sentrale i det mektige monarkiet Austerrike-Ungarn. Den fyrste verdsmeisteren i 1886, Wilhelm Steinitz, kom frå den jødiske gettoen i Praha. Med han vart sjakk vitskap.
Men i kafeane i Praha og Wien hadde dei glade amatørane praktisert den romantiske sjakken, der ein kan ofra brikker for eit nobelt mål: å setja kongen til motstandaren sjakk matt. Var denne romantiske ideen for naiv? Steinitz meinte det.
I 1883 vart Rudolf Spielmann fødd i Wien. Han gjekk direkte til åtak på kongen og skulle i 1935 skriva klassikaren Richtig Opfern! (engelsk tittel: The Art of Sacrifice in Chess). Det er slik sjakk amatørane elskar.
Spielmann slo godt frå seg på sjakkbrettet og vann eit trettital store turneringar. Han hadde til dømes heilt jamn score mot den cubanske verdsmeisteren José Raúl Capablanca (6–6). Spielmann var ungkar og ein fanatisk sjakkspelar, men elles ikkje eksentrisk på noko vis. Han var intelligent, høfleg og godt likt. Men Europa var i krise.
På 1930-talet flykta jødiske Spielmann til Nederland. Han drog snart vidare til Praha, men der var det heller ikkje trygt. I desember 1938 sende han eit desperat brev til leiaren for det svenske sjakkforbundet, Ludvig Collijn, som hadde hjelpt han ein gong etter den fyrste verdskrigen, i 1919. Collijn stilte opp på ny og fekk sjakkmeisteren til Sverige i 1939.
Diverre døydde Collijn like etter, og Spielmann måtte finna nye alliansar i svensk sjakk. Den nye leiinga i det svenske forbundet var nazivennleg og gjorde alt dei kunne for å øydeleggja for sjakkens siste romantikar. På same tid vart broren og systera til Spielmann tekne av tyskarane i Tsjekkoslovakia og sende til ein konsentrasjonsleir. Spielmann freista ta del i svensk sjakkliv, men i august 1942 gav han opp. Han låste seg inne på rommet sitt og døydde av svolt.
Svenske sjakkvener reiste ein gravstein: «Rastlös flykting, hårt slagen av ödet…» til «minnet av en genial mästare och en ädel människa».
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Praha og Wien, 25 mil frå kvarandre, er dei to store sjakkbyane rundt det førre hundreårsskiftet. Båe er sentrale i det mektige monarkiet Austerrike-Ungarn. Den fyrste verdsmeisteren i 1886, Wilhelm Steinitz, kom frå den jødiske gettoen i Praha. Med han vart sjakk vitskap.
Men i kafeane i Praha og Wien hadde dei glade amatørane praktisert den romantiske sjakken, der ein kan ofra brikker for eit nobelt mål: å setja kongen til motstandaren sjakk matt. Var denne romantiske ideen for naiv? Steinitz meinte det.
I 1883 vart Rudolf Spielmann fødd i Wien. Han gjekk direkte til åtak på kongen og skulle i 1935 skriva klassikaren Richtig Opfern! (engelsk tittel: The Art of Sacrifice in Chess). Det er slik sjakk amatørane elskar.
Spielmann slo godt frå seg på sjakkbrettet og vann eit trettital store turneringar. Han hadde til dømes heilt jamn score mot den cubanske verdsmeisteren José Raúl Capablanca (6–6). Spielmann var ungkar og ein fanatisk sjakkspelar, men elles ikkje eksentrisk på noko vis. Han var intelligent, høfleg og godt likt. Men Europa var i krise.
På 1930-talet flykta jødiske Spielmann til Nederland. Han drog snart vidare til Praha, men der var det heller ikkje trygt. I desember 1938 sende han eit desperat brev til leiaren for det svenske sjakkforbundet, Ludvig Collijn, som hadde hjelpt han ein gong etter den fyrste verdskrigen, i 1919. Collijn stilte opp på ny og fekk sjakkmeisteren til Sverige i 1939.
Diverre døydde Collijn like etter, og Spielmann måtte finna nye alliansar i svensk sjakk. Den nye leiinga i det svenske forbundet var nazivennleg og gjorde alt dei kunne for å øydeleggja for sjakkens siste romantikar. På same tid vart broren og systera til Spielmann tekne av tyskarane i Tsjekkoslovakia og sende til ein konsentrasjonsleir. Spielmann freista ta del i svensk sjakkliv, men i august 1942 gav han opp. Han låste seg inne på rommet sitt og døydde av svolt.
Svenske sjakkvener reiste ein gravstein: «Rastlös flykting, hårt slagen av ödet…» til «minnet av en genial mästare och en ädel människa».
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.