Dei udøypte borna
Snikkaren kjem med likkista til det døde barnet.
Målarstykke av Christen Dalsgaard (1824–1907)
I 1993 skipa Bokåret ein konkurranse i Møre og Romsdal om den eldste boka, trykt i Noreg, som fanst i fylket. Vinnaren vart fjerde bandet av Postilla Catechetica, trykt i Kristiania i 1652, eigd av Erling Bjørkedal. Jostein Fet fortel om dette i boka Stemmer frå ei fjern tid.
Postilla Catechetica er eit verk på 8900 sider i åtte store band, utgitt av Christen Staphensøn Bang på eigen kostnad i tida 1652–1665. Heile verket er ei lang forklaring på Luthers katekisme.
Den lutherske læra var truga av katolisisme og kalvinisme. Læra måtte forsvarast ved å spreie kunnskap om den rette lutherske læra. Og det vart brukt makt. Dei som ikkje tileigna seg trusartiklane, fekk ikkje gå til nattverd. I 1645 kom det påbod om at presten ikkje fekk trulove folk som ikkje kunne sin barnelærdom. Katekismekunnskap var nødvendig både for å vere fullverdig kyrkjemedlem og for å oppnå frelse i det neste livet, skriv Fet.
Det skapte marknad for ein stor litteratur om luthersk lære, gjerne i form av spørsmål og svar. Klassikaren vart Erik Pontoppidans forklaring frå 1737, med 759 spørsmål og svar. Pontoppidan gjekk nøye til verks. Om det sjette bodet skriv han:
«216. Hvad er hoeraktige Gebærder?
Svar: Allehaande udvortes Tegn, som forraade et u-blue Hierte, være sig Øynenes og Ansigtets Miner, Legemets u-anstændige Blottelse, u-anstændig Klæde-Dragt, lætferdig Kyssen, Dandsen, Springen og deslige.»
Desse katekismekommentarane skulle gje gyldige svar på viktige spørsmål. Luthersk lære slo fast at dåpen var inngangen til Guds rike, nødvendig for frelsa. Difor måtte nyfødde døypast så fort råd var, lova gav ein frist på åtte dagar etter fødselen.
Men kva med dei borna som døydde før dei var døypte? Gjekk dei då fortapt? Kyrkja og læra gav uklåre svar. Dette var viktige spørsmål. Når ein les om denne tida, kan ein få ei kjensle av at livet etter døden var viktigare enn livet før døden. I æva var det to svært ulike stader å hamne, og æva var lang, medan livet var kort.
Daniel Helset i Volda var gift to gonger. I dei to ekteskapa vart det født 20 born. Av dei døydde tolv. Han hadde ein Skriv- og Reyse-Calender der han skreiv ned det som hende.
25. mai 1750 døydde første kona, Marte Olsdatter, i barselseng. Barnet, Morten Danielsen, døydde åtte dagar seinare. Barnet har namn og er nok då døypt.
Nokre år før fødde ho «et Pige barn uden liv». Om eit dødfødt barn sa Augustin ingen ting. Men Daniel Helset noterer: «…fød i Verden men er dog av sin Moders liv af den heli Aand opfylt og ledsaget til det Evige lif og Salighed, udi Luc.1.C.15. Saa er ikke faderens Vilie som er i Himlen at en af disse Smaa skulle fortabes, udi Matt.18. Cap. 14 v.»
Det døde barnet er altså ikkje fortapt, slår Daniel Helset fast. Her er han på line med Pontoppidan, som han sikkert kjenner. Gud kan også utan dåp «giøre salig», slår Pontoppidan fast.
Men sann og gyldig kunnskap var viktig. Pontoppidans forklaring til Luthers katekisme er «Inneholdende alt det, som den, der vil blive salig, har behov, at vide og giøre».
Men, spør Bang, kan eit barn, sju, åtte, ni eller ti år gammalt, som døyr «uden nogen sand Kundskab om Christo», bli salig? Han er ikkje sikker. Om born blir forsømde «udi deris Saligheds Vundervsning» og døyr, «er ded ganske farligt for deris Salighed».
Og Bang, forfattaren av dei 8900 sidene om Luthers katekisme, utgitt til eigen kostnad? Han vart ruinert av prosjektet sitt og døydde som fattiglem i Kristiania, 94 år gammal.
Bøkene til Jostein Fet tek oss nær forfedrane våre, også det såre og vonde dei sleit med.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I 1993 skipa Bokåret ein konkurranse i Møre og Romsdal om den eldste boka, trykt i Noreg, som fanst i fylket. Vinnaren vart fjerde bandet av Postilla Catechetica, trykt i Kristiania i 1652, eigd av Erling Bjørkedal. Jostein Fet fortel om dette i boka Stemmer frå ei fjern tid.
Postilla Catechetica er eit verk på 8900 sider i åtte store band, utgitt av Christen Staphensøn Bang på eigen kostnad i tida 1652–1665. Heile verket er ei lang forklaring på Luthers katekisme.
Den lutherske læra var truga av katolisisme og kalvinisme. Læra måtte forsvarast ved å spreie kunnskap om den rette lutherske læra. Og det vart brukt makt. Dei som ikkje tileigna seg trusartiklane, fekk ikkje gå til nattverd. I 1645 kom det påbod om at presten ikkje fekk trulove folk som ikkje kunne sin barnelærdom. Katekismekunnskap var nødvendig både for å vere fullverdig kyrkjemedlem og for å oppnå frelse i det neste livet, skriv Fet.
Det skapte marknad for ein stor litteratur om luthersk lære, gjerne i form av spørsmål og svar. Klassikaren vart Erik Pontoppidans forklaring frå 1737, med 759 spørsmål og svar. Pontoppidan gjekk nøye til verks. Om det sjette bodet skriv han:
«216. Hvad er hoeraktige Gebærder?
Svar: Allehaande udvortes Tegn, som forraade et u-blue Hierte, være sig Øynenes og Ansigtets Miner, Legemets u-anstændige Blottelse, u-anstændig Klæde-Dragt, lætferdig Kyssen, Dandsen, Springen og deslige.»
Desse katekismekommentarane skulle gje gyldige svar på viktige spørsmål. Luthersk lære slo fast at dåpen var inngangen til Guds rike, nødvendig for frelsa. Difor måtte nyfødde døypast så fort råd var, lova gav ein frist på åtte dagar etter fødselen.
Men kva med dei borna som døydde før dei var døypte? Gjekk dei då fortapt? Kyrkja og læra gav uklåre svar. Dette var viktige spørsmål. Når ein les om denne tida, kan ein få ei kjensle av at livet etter døden var viktigare enn livet før døden. I æva var det to svært ulike stader å hamne, og æva var lang, medan livet var kort.
Daniel Helset i Volda var gift to gonger. I dei to ekteskapa vart det født 20 born. Av dei døydde tolv. Han hadde ein Skriv- og Reyse-Calender der han skreiv ned det som hende.
25. mai 1750 døydde første kona, Marte Olsdatter, i barselseng. Barnet, Morten Danielsen, døydde åtte dagar seinare. Barnet har namn og er nok då døypt.
Nokre år før fødde ho «et Pige barn uden liv». Om eit dødfødt barn sa Augustin ingen ting. Men Daniel Helset noterer: «…fød i Verden men er dog av sin Moders liv af den heli Aand opfylt og ledsaget til det Evige lif og Salighed, udi Luc.1.C.15. Saa er ikke faderens Vilie som er i Himlen at en af disse Smaa skulle fortabes, udi Matt.18. Cap. 14 v.»
Det døde barnet er altså ikkje fortapt, slår Daniel Helset fast. Her er han på line med Pontoppidan, som han sikkert kjenner. Gud kan også utan dåp «giøre salig», slår Pontoppidan fast.
Men sann og gyldig kunnskap var viktig. Pontoppidans forklaring til Luthers katekisme er «Inneholdende alt det, som den, der vil blive salig, har behov, at vide og giøre».
Men, spør Bang, kan eit barn, sju, åtte, ni eller ti år gammalt, som døyr «uden nogen sand Kundskab om Christo», bli salig? Han er ikkje sikker. Om born blir forsømde «udi deris Saligheds Vundervsning» og døyr, «er ded ganske farligt for deris Salighed».
Og Bang, forfattaren av dei 8900 sidene om Luthers katekisme, utgitt til eigen kostnad? Han vart ruinert av prosjektet sitt og døydde som fattiglem i Kristiania, 94 år gammal.
Bøkene til Jostein Fet tek oss nær forfedrane våre, også det såre og vonde dei sleit med.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Å forveksla aggressor med forsvarar
«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.