Då ti dagar vart borte
Pave Gregor XIII greip inn for å få kalenderen i takt med sola.
Foto: Wikipedia
Julius Cæsar gjorde det egyptiske nilåret, som var nære på identisk med eit solår, til kjernen i kalenderen sin, den julianske kalenderen, som vart Europas kalender. Dette gjekk bra lenge. Men etter kvart dukka det opp problem. Det nøyaktige solåret, den tida jorda bruker på si årlege ferd rundt sola, er på 365 dagar, 5 timar, 48 minutt og 46 sekund. Det er 11 minutt og 14 sekund mindre enn dei 365 og ein kvart dagane som var lengda på det egyptiske/julianske nilåret/solåret.
Denne skilnaden samla seg opp, år for år. Merkedagane seig framover i kalenderen. Meir og meir kom kalenderen i utakt med sola og årstidene. Kyrkjemøtet i Nikea hadde lagt vårjamdøgn til 21. mars. Påsken kom då etter første fullmåne etter vårjamdøgn, som han framleis gjer. I 1582 hadde dette merkedøgnet sige til 11. mars. Den oppsamla skilnaden mellom det eksakte solåret og det egyptiske nilåret/solåret var no blitt til ti dagar.
Noko måtte gjerast for å få kalenderen i takt med sola og årstidene. Saka hadde vore drøfta lenge.
Paven, Gregor XIII, greip inn. Han dikterte at i dette året skulle 4. oktober etterfølgjast av 15. oktober. Ti datoar vart strokne. I tillegg endra han på det julianske skotåret. No fekk hundreåra lov å vere skotår berre når dei kunne delast på 400.
Den gregorianske kalenderen var skapt. Kalenderen og sola var komne i takt. Det er framleis pavens kalender vi lever med.
At endringa kom frå paven, vart eit problem. Paven stod ikkje høgt i kurs hos protestantane. Dei kom seint etter: Danmark-Noreg i år 1700, Sverige i 1753, USA og England i 1752.
Ti dagar var altså borte frå kalenderen. Det vekte uro og protest. Lønsmottakarar kravde løn for dei tapte dagane. Arbeidsgjevarane sa nei. Mange protesterte på at paven forkorta livet deira med ti dagar.
Då USA omsider innførte den gregorianske kalenderen, kom Benjamin Franklin på banen for å roe ned dei misnøgde:
«Bli ikkje overraska eller sint, kjære lesar, over å bli fråteken desse dagane. Sørg heller ikkje over å tape så mykje tid. Trøysta deg heller med at utgiftene dine vil tykkjast mindre, og du vil då vere lettare til sinns. Og kor godt må det ikkje vere for dei som elskar hovudputa si! No kan dei leggje seg i fred den 2. i denne månaden og vakne først den 14. om morgonen.»
Den nye kalenderen slo ikkje gjennom overalt. Den gresk-ortodokse kyrkja, som heller ikkje var glad for dekret frå paven i Roma, bruker framleis den julianske kalenderen for å fastsetje påsken. Kristne kyrkjer har ikkje greidd å bli samde om når Kristi oppstode, sentralhendinga i kristendommen, skal feirast.
Men i dagleglivet regjerer Gregors kalender i den kristne verda.
Muslimane held seg framleis med ein månekalender. «Nymånen gjev tidene for folk og faste og for pilegrimsreiser», seier Koranen. Medan solårskalenderen knyter seg til sola og årstidene, gjer ikkje månekalenderen det. Ramadan, fastemånaden og tida for pilegrimsreise, kan falle både på sommar og vinter.
Men må ein sjå nymånen for å kunne faste? Eller er det nok å vite at han er der, bak skyene?
Om dette sa Muhammed: «De skal ikkje faste før de ser nymånen, og de skal ikkje avbryte fasta før de ser han.»
Om dette, nymånens rolle, synleg, eller bak skyene, er det i dag usemje om i islam. Må ein sjå nymånen, eller er det nok å vite at han er der?
Då Mustafa Kemal Atatürk reformerte Tyrkia i 1926, avskaffa han sløret forkvinner og fessen for menn. Og han skifte også kalender.
Muhammeds månekalender måtte vike for pave Gregors solkalender.
Når sola og månen, dette gamle ekteparet, ser ned på jorda og dei som lever der, undrar dei seg nok over at deira regelbundne og stødige gange over himmelen kan skape så mykje rot med tidsordning og kalender nede på jorda.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Julius Cæsar gjorde det egyptiske nilåret, som var nære på identisk med eit solår, til kjernen i kalenderen sin, den julianske kalenderen, som vart Europas kalender. Dette gjekk bra lenge. Men etter kvart dukka det opp problem. Det nøyaktige solåret, den tida jorda bruker på si årlege ferd rundt sola, er på 365 dagar, 5 timar, 48 minutt og 46 sekund. Det er 11 minutt og 14 sekund mindre enn dei 365 og ein kvart dagane som var lengda på det egyptiske/julianske nilåret/solåret.
Denne skilnaden samla seg opp, år for år. Merkedagane seig framover i kalenderen. Meir og meir kom kalenderen i utakt med sola og årstidene. Kyrkjemøtet i Nikea hadde lagt vårjamdøgn til 21. mars. Påsken kom då etter første fullmåne etter vårjamdøgn, som han framleis gjer. I 1582 hadde dette merkedøgnet sige til 11. mars. Den oppsamla skilnaden mellom det eksakte solåret og det egyptiske nilåret/solåret var no blitt til ti dagar.
Noko måtte gjerast for å få kalenderen i takt med sola og årstidene. Saka hadde vore drøfta lenge.
Paven, Gregor XIII, greip inn. Han dikterte at i dette året skulle 4. oktober etterfølgjast av 15. oktober. Ti datoar vart strokne. I tillegg endra han på det julianske skotåret. No fekk hundreåra lov å vere skotår berre når dei kunne delast på 400.
Den gregorianske kalenderen var skapt. Kalenderen og sola var komne i takt. Det er framleis pavens kalender vi lever med.
At endringa kom frå paven, vart eit problem. Paven stod ikkje høgt i kurs hos protestantane. Dei kom seint etter: Danmark-Noreg i år 1700, Sverige i 1753, USA og England i 1752.
Ti dagar var altså borte frå kalenderen. Det vekte uro og protest. Lønsmottakarar kravde løn for dei tapte dagane. Arbeidsgjevarane sa nei. Mange protesterte på at paven forkorta livet deira med ti dagar.
Då USA omsider innførte den gregorianske kalenderen, kom Benjamin Franklin på banen for å roe ned dei misnøgde:
«Bli ikkje overraska eller sint, kjære lesar, over å bli fråteken desse dagane. Sørg heller ikkje over å tape så mykje tid. Trøysta deg heller med at utgiftene dine vil tykkjast mindre, og du vil då vere lettare til sinns. Og kor godt må det ikkje vere for dei som elskar hovudputa si! No kan dei leggje seg i fred den 2. i denne månaden og vakne først den 14. om morgonen.»
Den nye kalenderen slo ikkje gjennom overalt. Den gresk-ortodokse kyrkja, som heller ikkje var glad for dekret frå paven i Roma, bruker framleis den julianske kalenderen for å fastsetje påsken. Kristne kyrkjer har ikkje greidd å bli samde om når Kristi oppstode, sentralhendinga i kristendommen, skal feirast.
Men i dagleglivet regjerer Gregors kalender i den kristne verda.
Muslimane held seg framleis med ein månekalender. «Nymånen gjev tidene for folk og faste og for pilegrimsreiser», seier Koranen. Medan solårskalenderen knyter seg til sola og årstidene, gjer ikkje månekalenderen det. Ramadan, fastemånaden og tida for pilegrimsreise, kan falle både på sommar og vinter.
Men må ein sjå nymånen for å kunne faste? Eller er det nok å vite at han er der, bak skyene?
Om dette sa Muhammed: «De skal ikkje faste før de ser nymånen, og de skal ikkje avbryte fasta før de ser han.»
Om dette, nymånens rolle, synleg, eller bak skyene, er det i dag usemje om i islam. Må ein sjå nymånen, eller er det nok å vite at han er der?
Då Mustafa Kemal Atatürk reformerte Tyrkia i 1926, avskaffa han sløret forkvinner og fessen for menn. Og han skifte også kalender.
Muhammeds månekalender måtte vike for pave Gregors solkalender.
Når sola og månen, dette gamle ekteparet, ser ned på jorda og dei som lever der, undrar dei seg nok over at deira regelbundne og stødige gange over himmelen kan skape så mykje rot med tidsordning og kalender nede på jorda.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Å forveksla aggressor med forsvarar
«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.