Bedehuset – ein kulturell fellesmarknad
Oscar Ahnfelt (1813–1882) var både songar, komponist og musikkforleggjar.
Foto: Wikipedia
Dei fleste av oss er vaksne opp i nærleiken av eit bedehus. Og mange av oss har opplevd at der kunne det vere trongt og innestengt. Og om vi ser bort frå misjonsarbeidet, kunne perspektiva vere svært lokale.
Når vi så kom ut i den store verda, bort frå det heimlege bedehuset, oppdaga vi at dette var biletet av bedehuset også i det etablerte kulturlivet. Bedehuset var heimestrikka og norsk. Bedehuset er ingen vinnar i norsk litteratur. Ikkje i norsk historieskriving heller, om det i det heile har fått plass der.
Som historieskriving er dette litt underleg. Det norske bedehuset og dei folkelege religiøse rørslene, med sitt snakk om personleg frelse, er som så mykje anna i landet vårt lokale nedslag av ei sentral europeisk kulturutvikling. Det norske bedehuset, og folket der, er svært europeiske.
Tyskaren Martin Luther gjorde møtet med Gud til eit personleg møte, gjennom Guds ord. August Hermann Francke og Philipp Jacob Spener, to andre tyskarar, formulerte pietismen mot slutten av 1600-talet. Dei fekk mange med seg. Immanuel Kant, også tyskar, løfte fram menneskets erkjenningsevne. Med sanseapparatet og dei intellektuelle evnene våre formar vi den verda vi lever i. Vi er blitt myndige, Guds medskaparar. Opplevinga vår av verda rundt oss kom i sentrum. Individet steig fram. Romantikken overtok.
På 1800-talet kom den moderne bibelkritikken, og Bibelens autoritet vakla både som historieskriving og som naturvitskap. Religionen var i fare.
Då dukka Kant opp, gjennom ein elev, også ein tyskar, Friedrich Schleiermacher. Religion er noko anna enn vitskap, sa han. Religionen har sjølvstendig eksistens og handlar om kjensla av å vere absolutt avhengig av Gud. Gudsbeviset låg i trusopplevinga. Religionen var frigjord frå trugsmålet frå vitskapen.
Saman med dansken Søren Kierkegaard, som også gjorde trua sentral, kom Schleiermacher til å setje djupe spor i norsk kyrkjeliv. Den fremste representanten for denne læra var nok Ole Hallesby, med sitt krav om omvending til tru og frelse. På norske bedehus trur ein seg frelst. Framleis.
Desse karane, Luther, Francke, Spener, Schleiermacher og Kierkegaard vandrar dagleg rundt i norske bedehus med tankane sine. Kant er også med, i bakgrunnen.
Tankane i norske bedehus og kyrkjer er svært europeiske. Det er også songen og musikken. I hundreår var kyrkja einaste staden der nordmenn kunne høyre Bach, Händel og dei andre.
No dreiv det inn i bedehusa musikk og songar frå mange utland, frå lågkyrkjelege rørsler i England og USA, frå metodistar og andre. John Newman vart å høyre: «Leid milde ljos».
Og frå Sverige. I ettertid er kanskje samlivet mellom bedehusfolka i den svensk-norske unionen det mest fruktbare i heile unionen. Lina Sandell slo igjennom, også i Noreg. «Bred dina vida vingar», song ho. Og «Blott en dag, et øgonblick i sänder». Den finske «Finlandiahymnen» vart til «Stjernesangen» på norske bedehus. Og bedehusfolket song om den dagen då kvar tåke var forsvunnen, til melodi av svensken Oscar Ahnfelt.
Men også orda kryssa grensene. Carl Olof Rosenius var ein stor svensk vekkingspredikant på 1800-talet, også ein produktiv forfattar med andakts- og oppbyggingsbøker. I min barndom var bøkene hans å finne i mange heimar i Ryfylke, til personleg bruk og til husandaktar.
Det finst ingen påliteleg statistikk, men eg vil våge å tru at få svenske forfattarar har hatt fleire lesarar i Noreg enn Rosenius. I mitt heimemiljø rådde han grunnen langt på veg åleine. Og han vart lesen med stort alvor.
Det er mykje som kan seiast om norske bedehus, mykje er sagt, og mykje er sant. Men særnorske og heimestrikka er dei ikkje.
Dei er kanskje, når det kjem til stykket, noko av det mest europeiske vi har.
Andreas Skartveit
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dei fleste av oss er vaksne opp i nærleiken av eit bedehus. Og mange av oss har opplevd at der kunne det vere trongt og innestengt. Og om vi ser bort frå misjonsarbeidet, kunne perspektiva vere svært lokale.
Når vi så kom ut i den store verda, bort frå det heimlege bedehuset, oppdaga vi at dette var biletet av bedehuset også i det etablerte kulturlivet. Bedehuset var heimestrikka og norsk. Bedehuset er ingen vinnar i norsk litteratur. Ikkje i norsk historieskriving heller, om det i det heile har fått plass der.
Som historieskriving er dette litt underleg. Det norske bedehuset og dei folkelege religiøse rørslene, med sitt snakk om personleg frelse, er som så mykje anna i landet vårt lokale nedslag av ei sentral europeisk kulturutvikling. Det norske bedehuset, og folket der, er svært europeiske.
Tyskaren Martin Luther gjorde møtet med Gud til eit personleg møte, gjennom Guds ord. August Hermann Francke og Philipp Jacob Spener, to andre tyskarar, formulerte pietismen mot slutten av 1600-talet. Dei fekk mange med seg. Immanuel Kant, også tyskar, løfte fram menneskets erkjenningsevne. Med sanseapparatet og dei intellektuelle evnene våre formar vi den verda vi lever i. Vi er blitt myndige, Guds medskaparar. Opplevinga vår av verda rundt oss kom i sentrum. Individet steig fram. Romantikken overtok.
På 1800-talet kom den moderne bibelkritikken, og Bibelens autoritet vakla både som historieskriving og som naturvitskap. Religionen var i fare.
Då dukka Kant opp, gjennom ein elev, også ein tyskar, Friedrich Schleiermacher. Religion er noko anna enn vitskap, sa han. Religionen har sjølvstendig eksistens og handlar om kjensla av å vere absolutt avhengig av Gud. Gudsbeviset låg i trusopplevinga. Religionen var frigjord frå trugsmålet frå vitskapen.
Saman med dansken Søren Kierkegaard, som også gjorde trua sentral, kom Schleiermacher til å setje djupe spor i norsk kyrkjeliv. Den fremste representanten for denne læra var nok Ole Hallesby, med sitt krav om omvending til tru og frelse. På norske bedehus trur ein seg frelst. Framleis.
Desse karane, Luther, Francke, Spener, Schleiermacher og Kierkegaard vandrar dagleg rundt i norske bedehus med tankane sine. Kant er også med, i bakgrunnen.
Tankane i norske bedehus og kyrkjer er svært europeiske. Det er også songen og musikken. I hundreår var kyrkja einaste staden der nordmenn kunne høyre Bach, Händel og dei andre.
No dreiv det inn i bedehusa musikk og songar frå mange utland, frå lågkyrkjelege rørsler i England og USA, frå metodistar og andre. John Newman vart å høyre: «Leid milde ljos».
Og frå Sverige. I ettertid er kanskje samlivet mellom bedehusfolka i den svensk-norske unionen det mest fruktbare i heile unionen. Lina Sandell slo igjennom, også i Noreg. «Bred dina vida vingar», song ho. Og «Blott en dag, et øgonblick i sänder». Den finske «Finlandiahymnen» vart til «Stjernesangen» på norske bedehus. Og bedehusfolket song om den dagen då kvar tåke var forsvunnen, til melodi av svensken Oscar Ahnfelt.
Men også orda kryssa grensene. Carl Olof Rosenius var ein stor svensk vekkingspredikant på 1800-talet, også ein produktiv forfattar med andakts- og oppbyggingsbøker. I min barndom var bøkene hans å finne i mange heimar i Ryfylke, til personleg bruk og til husandaktar.
Det finst ingen påliteleg statistikk, men eg vil våge å tru at få svenske forfattarar har hatt fleire lesarar i Noreg enn Rosenius. I mitt heimemiljø rådde han grunnen langt på veg åleine. Og han vart lesen med stort alvor.
Det er mykje som kan seiast om norske bedehus, mykje er sagt, og mykje er sant. Men særnorske og heimestrikka er dei ikkje.
Dei er kanskje, når det kjem til stykket, noko av det mest europeiske vi har.
Andreas Skartveit
Fleire artiklar
Den nyfødde kalven.
Foto: Hilde Lussand Selheim
Ei ny Ameline er fødd
Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.