JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Bak kulturen

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattar Johan Bojer (1872–1959) gav halvparten av Gyldendal-aksjane sine til soknerådet i Rissa.

Forfattar Johan Bojer (1872–1959) gav halvparten av Gyldendal-aksjane sine til soknerådet i Rissa.

Foto: NTB scanpix

Forfattar Johan Bojer (1872–1959) gav halvparten av Gyldendal-aksjane sine til soknerådet i Rissa.

Forfattar Johan Bojer (1872–1959) gav halvparten av Gyldendal-aksjane sine til soknerådet i Rissa.

Foto: NTB scanpix

3592
20190920
3592
20190920

Bak kunsten og kulturen er pengane. Det er eit ubryteleg samliv. Alle kulturinstitusjonar har for lite pengar. Alle vil meir enn dei har pengar til. Og alle må seie nei til framifrå prosjekt fordi nødvendige pengar ikkje finst. Av dette blir det konfliktar, spesielt om det blir mistanke om at lønsam og nødvendig kommers fortrengjer verdfull kunst og kultur.

I boka si om Det Norske Teatrets historie, Trass alt, fortel Alfred Fidjestøl om økonomien til teateret. Han var ofte vanskeleg, kassa var tom. Løysinga var å setje opp Brørne Østermanns huskors. Det gav fulle hus og klirr i kassa. Og kjeft på kultursidene. Dette var å svike teaterets idé, meininga med livet. Men pengane kom inn, og livet gjekk vidare.

Følg pengane, sa professor Johan Schreiner når han bad oss forklare og analysere ei historisk hending. Å følgje pengane i kulturen kan gje interessante funn.

Då eg vart sjef i Gyldendal i 1980, ville eg finne ut kven som åtte forlaget. Aksjonærregisteret fortalde det. Og her var uventa eigarar å finne. Ein mellomstor eigar var Rissa sokneråd, den institusjonen i kommunen Rissa i Trøndelag som steller med kyrkja. Kvifor det?

Svaret var Johan Bojer. Han var fattigguten frå Rissa som førte barndommen og heimkommunen sin inn i norsk litteratur. Heime las vi mykje Bojer.

Han var ein suksessrik forfattar med godt sal også i utlandet, spesielt i Frankrike. Han vart ein velståande mann.

Då Gyldendal skulle kjøpast heim frå Danmark i 1925, prøvde Francis Bull og Harald Grieg å få norske finansinstitusjonar med på heimkjøpet. Finansfolka trudde ikkje på prosjektet og sa nei. Då laga dei ei nasjonal innsamling. Det lukkast, og det vart heimkjøp. Johan Bojer gjekk tungt inn, med største aksjepost etter Knut Hamsun.

Då Johan Bojer skulle skrive testamentet sitt, delte han Gyldendal-aksjane i to, halvparten til familien og den andre halvparten til heimbygda, som ei siste helsing frå fattigguten på stranda. Og desse aksjane skulle soknerådet ha hand om.

Så risla det årleg inn pengar i kassa til soknerådet i Rissa frå bokforlaget i Oslo, byen som skifte namn frå Kristiania samtidig med at Gyldendal vart norsk.

Så vidt eg veit, varer denne pengestraumen ved, til kyrkjelivet i Rissa.

Ein annan, mindre aksjonær, var Finnøy kommune, heimøya mi. Det var overraskande. Ordføraren på Finnøy fortalde historia. Ein ung lærar i Sjernarøy, nabokommunen, vart gripen av tanken på eit norsk Gyldendal. Han tok ut sparepengane sine og kjøpte aksjar. Med tida flytte han til Finnøy og vart buande i eit hus nær skulen på øya. Eg møtte han utan å ane noko om aksjane hans. Han var barnlaus, og i testamentet sitt gav han aksjane til kommunen. Stendig ringjer folk og vil kjøpe aksjane, men vi sel ikkje. Det kjem pengar kvart år, sa ordføraren.

I dag er Finnøy fusjonert med Stavanger, etter å ha blitt fusjonert med Sjernarøy for 60 år sidan. Og no rislar denne vesle pengebekken inn i den store felles kommunekassa, kanskje utan at nokon merkar det.

Første åra i Gyldendal var skranglete. Skepsisen til finansfolka hadde gode grunnar. Det var først Bjørnsonåret i 1932 som sette forlaget på trygg grunn. Harald Grieg gjorde året til Bjørnsonår, med éi bok i månaden. Det vart ein suksess, og Bjørnson berga eit vaklande forlag.

Så ruslar dei rundt i forlagshistoria og i pengehistoria: Hamsun og Bojer som kjøpte forlaget heim, og Bjørnson som jubilerte pengane inn i ei slunken kasse.

Pengane og kunsten gav kvarandre handa, og Gyldendal var skapt, etter kvart til glede for kyrkjelivet i Rissa og kommunekassa i storkommunen Stavanger/Finnøy.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Bak kunsten og kulturen er pengane. Det er eit ubryteleg samliv. Alle kulturinstitusjonar har for lite pengar. Alle vil meir enn dei har pengar til. Og alle må seie nei til framifrå prosjekt fordi nødvendige pengar ikkje finst. Av dette blir det konfliktar, spesielt om det blir mistanke om at lønsam og nødvendig kommers fortrengjer verdfull kunst og kultur.

I boka si om Det Norske Teatrets historie, Trass alt, fortel Alfred Fidjestøl om økonomien til teateret. Han var ofte vanskeleg, kassa var tom. Løysinga var å setje opp Brørne Østermanns huskors. Det gav fulle hus og klirr i kassa. Og kjeft på kultursidene. Dette var å svike teaterets idé, meininga med livet. Men pengane kom inn, og livet gjekk vidare.

Følg pengane, sa professor Johan Schreiner når han bad oss forklare og analysere ei historisk hending. Å følgje pengane i kulturen kan gje interessante funn.

Då eg vart sjef i Gyldendal i 1980, ville eg finne ut kven som åtte forlaget. Aksjonærregisteret fortalde det. Og her var uventa eigarar å finne. Ein mellomstor eigar var Rissa sokneråd, den institusjonen i kommunen Rissa i Trøndelag som steller med kyrkja. Kvifor det?

Svaret var Johan Bojer. Han var fattigguten frå Rissa som førte barndommen og heimkommunen sin inn i norsk litteratur. Heime las vi mykje Bojer.

Han var ein suksessrik forfattar med godt sal også i utlandet, spesielt i Frankrike. Han vart ein velståande mann.

Då Gyldendal skulle kjøpast heim frå Danmark i 1925, prøvde Francis Bull og Harald Grieg å få norske finansinstitusjonar med på heimkjøpet. Finansfolka trudde ikkje på prosjektet og sa nei. Då laga dei ei nasjonal innsamling. Det lukkast, og det vart heimkjøp. Johan Bojer gjekk tungt inn, med største aksjepost etter Knut Hamsun.

Då Johan Bojer skulle skrive testamentet sitt, delte han Gyldendal-aksjane i to, halvparten til familien og den andre halvparten til heimbygda, som ei siste helsing frå fattigguten på stranda. Og desse aksjane skulle soknerådet ha hand om.

Så risla det årleg inn pengar i kassa til soknerådet i Rissa frå bokforlaget i Oslo, byen som skifte namn frå Kristiania samtidig med at Gyldendal vart norsk.

Så vidt eg veit, varer denne pengestraumen ved, til kyrkjelivet i Rissa.

Ein annan, mindre aksjonær, var Finnøy kommune, heimøya mi. Det var overraskande. Ordføraren på Finnøy fortalde historia. Ein ung lærar i Sjernarøy, nabokommunen, vart gripen av tanken på eit norsk Gyldendal. Han tok ut sparepengane sine og kjøpte aksjar. Med tida flytte han til Finnøy og vart buande i eit hus nær skulen på øya. Eg møtte han utan å ane noko om aksjane hans. Han var barnlaus, og i testamentet sitt gav han aksjane til kommunen. Stendig ringjer folk og vil kjøpe aksjane, men vi sel ikkje. Det kjem pengar kvart år, sa ordføraren.

I dag er Finnøy fusjonert med Stavanger, etter å ha blitt fusjonert med Sjernarøy for 60 år sidan. Og no rislar denne vesle pengebekken inn i den store felles kommunekassa, kanskje utan at nokon merkar det.

Første åra i Gyldendal var skranglete. Skepsisen til finansfolka hadde gode grunnar. Det var først Bjørnsonåret i 1932 som sette forlaget på trygg grunn. Harald Grieg gjorde året til Bjørnsonår, med éi bok i månaden. Det vart ein suksess, og Bjørnson berga eit vaklande forlag.

Så ruslar dei rundt i forlagshistoria og i pengehistoria: Hamsun og Bojer som kjøpte forlaget heim, og Bjørnson som jubilerte pengane inn i ei slunken kasse.

Pengane og kunsten gav kvarandre handa, og Gyldendal var skapt, etter kvart til glede for kyrkjelivet i Rissa og kommunekassa i storkommunen Stavanger/Finnøy.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis