JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

2474
20190322

Heinrich Schütz (1585–1672)

I landsknektenes land, hvor

det myrdes for Frelseren og

det daglige brød. I rottenes

rike, hvor utbrente landsbyer

sverter keiseres og pavers

falske håndtrykk. I enkenes

egn, hvor kornet mugner i det

kalde regnet og nye bander

leiesoldater leker i gjørmen.

Kirken falmer i lyset fra en

magrere guddom og bibelordene

renner som ormegift fra

blodløse lepper. Da vekker

Italias varme det flittige

tyske frøet og en glattpannet

guttestemme blomstrer i den

knortede neven: som rubinen

lyser i det pure gull. Dette

alene vedvarer.

Henning Kramer Dahl

2474
20190322

Heinrich Schütz (1585–1672)

I landsknektenes land, hvor

det myrdes for Frelseren og

det daglige brød. I rottenes

rike, hvor utbrente landsbyer

sverter keiseres og pavers

falske håndtrykk. I enkenes

egn, hvor kornet mugner i det

kalde regnet og nye bander

leiesoldater leker i gjørmen.

Kirken falmer i lyset fra en

magrere guddom og bibelordene

renner som ormegift fra

blodløse lepper. Da vekker

Italias varme det flittige

tyske frøet og en glattpannet

guttestemme blomstrer i den

knortede neven: som rubinen

lyser i det pure gull. Dette

alene vedvarer.

Henning Kramer Dahl

«Musikk er mellomrommet mellom/ sprinklene i tidens fengsel», heiter fyrste line i prologdiktet til ei av dei merkelegaste diktsamlingane i norsk litteratur: Værhårmusikk (1995) av Henning Kramer Dahl. Prologen held fram: «Disse historiene handler om mennesker/ som tilbrakte sine liv/ med hendene i mellomrommet/ istedenfor rundt sprinklene./ Historiene er mine. Musikken/ tilhører alle.»

Korleis skal vi forstå prologen? «Tidens fengsel» er sjølvsagt ein metafor for det timelege, det forgjengelege, medan mellomromet er det evige. Musikk er såleis det som lyfter oss opp frå noet og inn i det uforgjengelege. «Music, the mosaic of the air», skreiv den engelske poeten Andrew Marvell.

Samlinga inneheld historier om store komponistar, frå gresk antikk fram til samtidsmusikken, det endar med amerikanaren John Cage, som døydde i 1992. Heinrich Schütz, som diktet attmed handlar om, er rekna som den største tyske komponisten før Bach og saman med Claudio Monteverdi, ein av dei største komponistane på 1600-talet.

Som det går fram av innhaldet i diktet, levde Schütz i ei turbulent tid: midt i trettiårskrigen, religionskrigen mellom katolikkar og protestantar. Trass i elendet makta Schütz å skapa stor musikk: ein vokal kyrkjemusikk som «lyser som det pure gull» frå guterøyster. Referansen til Italia viser sannsynlegvis til reisa hans til Sør-Europa i 1628, midt i trettiårskrigen. Opphaldet gav tyskaren nye kunstnarlege impulsar.

Som Håkan Sandell fortel i etterordet til Samlede dikt av Henning Kramer Dahl (2018), kom òg diktet om Schütz til å oppleva eit elende. «Har en stemme panne? Kan den blomstre», skreiv ein kritikar om dette diktet. Meldaren hadde tydelegvis vanskar med å skjøna det mest essensielle i poesien, biletspråk.

Henning Kramer Dahl gjekk frå oss i altfor ung alder, i 2017. Men dikta skin der enno som gull. Som han sjølv skriv: «Dette alene vedvarer.»

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

«Musikk er mellomrommet mellom/ sprinklene i tidens fengsel», heiter fyrste line i prologdiktet til ei av dei merkelegaste diktsamlingane i norsk litteratur: Værhårmusikk (1995) av Henning Kramer Dahl. Prologen held fram: «Disse historiene handler om mennesker/ som tilbrakte sine liv/ med hendene i mellomrommet/ istedenfor rundt sprinklene./ Historiene er mine. Musikken/ tilhører alle.»

Korleis skal vi forstå prologen? «Tidens fengsel» er sjølvsagt ein metafor for det timelege, det forgjengelege, medan mellomromet er det evige. Musikk er såleis det som lyfter oss opp frå noet og inn i det uforgjengelege. «Music, the mosaic of the air», skreiv den engelske poeten Andrew Marvell.

Samlinga inneheld historier om store komponistar, frå gresk antikk fram til samtidsmusikken, det endar med amerikanaren John Cage, som døydde i 1992. Heinrich Schütz, som diktet attmed handlar om, er rekna som den største tyske komponisten før Bach og saman med Claudio Monteverdi, ein av dei største komponistane på 1600-talet.

Som det går fram av innhaldet i diktet, levde Schütz i ei turbulent tid: midt i trettiårskrigen, religionskrigen mellom katolikkar og protestantar. Trass i elendet makta Schütz å skapa stor musikk: ein vokal kyrkjemusikk som «lyser som det pure gull» frå guterøyster. Referansen til Italia viser sannsynlegvis til reisa hans til Sør-Europa i 1628, midt i trettiårskrigen. Opphaldet gav tyskaren nye kunstnarlege impulsar.

Som Håkan Sandell fortel i etterordet til Samlede dikt av Henning Kramer Dahl (2018), kom òg diktet om Schütz til å oppleva eit elende. «Har en stemme panne? Kan den blomstre», skreiv ein kritikar om dette diktet. Meldaren hadde tydelegvis vanskar med å skjøna det mest essensielle i poesien, biletspråk.

Henning Kramer Dahl gjekk frå oss i altfor ung alder, i 2017. Men dikta skin der enno som gull. Som han sjølv skriv: «Dette alene vedvarer.»

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes
Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes

Foto: Vibeke Ekeland Grønn

Frå sjakkverdaKunnskap
Atle Grønn

«For nokre månader sidan fekk eg eit anonymt tips i posthylla på jobben»

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis