Foto: NTB scanpix
Du eig ikkje lykka
Du eig ikkje lykka einsleg.
Lykka er ikkje for to.
Ropet frå verda skal alltid vera
eit vårbrus gjenom ditt blod.
Orkar ditt hjarte femne
lykka, så elsk deg slø!
Menneskeånda rømer ifrå deg
og framtida i deg er død.
Er du eit menneske, eig du
aldri den store ro.
Du eig ikkje lykka einsleg.
Lykka er ikkje for to.
Tor Jonson
Du eig ikkje lykka
Du eig ikkje lykka einsleg.
Lykka er ikkje for to.
Ropet frå verda skal alltid vera
eit vårbrus gjenom ditt blod.
Orkar ditt hjarte femne
lykka, så elsk deg slø!
Menneskeånda rømer ifrå deg
og framtida i deg er død.
Er du eit menneske, eig du
aldri den store ro.
Du eig ikkje lykka einsleg.
Lykka er ikkje for to.
Tor Jonson
I august vert nettene etter kvart lange, og temperaturen fell, noko som kan vera vemodig nok i seg sjølv. Ut frå gamal røynsle har folk dessutan trudd at det mot slutten av månaden kjem tre døgn i fylgje der kulde og nattefrost kan leggja avlingane øyde.
Mange stader i landet har ein nytta nemninga «jarnnettene» om dette tidsromet. Ordet, som kjem av det norrøne ordet ’hjarn’, barfrosen mark eller snø, seier noko om kva som reint fysisk kan ramma jordbruket. Men jarnnettene kan òg tala til diktarfantasien. Ein av dei mange som har nytta dette biletleg, er Knut Hamsun. I romanen Pan (1894) freistar løytnant Glahn å frigjera seg frå kjærleiken til den lunefulle Edvarda ved å gjennomleva dei tre jarnnettene i einsemd ute i skogen, i venting på ein kulde som han vonar både reint fysisk og i overført meining skal herda han. Sjølv om den konkrete frosten ikkje kjem, kan Glahn mot slutten av tredje natta seia: «Nu var det over.»
Jarnnetter er òg tittelen på den tredje og siste diktsamlinga lyrikaren Tor Jonson (1916–51) sjølv rakk å gje ut før han i januar 1951 valde å gjera slutt på sitt eige liv. Samlinga inneheld mange av dei beste og mest kjende dikta hans, hausta store lovord frå kritikarane og tydde eit avgjerande litterært gjennombrot. Her finst dikt om død, einsemd, fattigdom, kjærleikssakn og gudslengt – alt saman velkjende motiv i forfattarskapen, utforma i versliner og strofer så enkle og nakne at dei gjerne festar seg som allgyldige fyndord hjå den som les og høyrer dei. Teksten om lykka ein aldri kan halda fast, er ein slik tekst, og han er vorten så kjent og avhalden at han nærast må kallast «kanonisk». Å sannkjenna meininga i dette diktet kan i seg sjølv kjennast som noko av ei herdsle. I same leia peikar vel òg tittelen på samlinga der det står. Gudbrandsdølane Hamsun og Jonson visste nok båe noko om ein samanheng mellom kjærleik og død.
Vigdis Ystad
Frå Jarnnetter 1948
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I august vert nettene etter kvart lange, og temperaturen fell, noko som kan vera vemodig nok i seg sjølv. Ut frå gamal røynsle har folk dessutan trudd at det mot slutten av månaden kjem tre døgn i fylgje der kulde og nattefrost kan leggja avlingane øyde.
Mange stader i landet har ein nytta nemninga «jarnnettene» om dette tidsromet. Ordet, som kjem av det norrøne ordet ’hjarn’, barfrosen mark eller snø, seier noko om kva som reint fysisk kan ramma jordbruket. Men jarnnettene kan òg tala til diktarfantasien. Ein av dei mange som har nytta dette biletleg, er Knut Hamsun. I romanen Pan (1894) freistar løytnant Glahn å frigjera seg frå kjærleiken til den lunefulle Edvarda ved å gjennomleva dei tre jarnnettene i einsemd ute i skogen, i venting på ein kulde som han vonar både reint fysisk og i overført meining skal herda han. Sjølv om den konkrete frosten ikkje kjem, kan Glahn mot slutten av tredje natta seia: «Nu var det over.»
Jarnnetter er òg tittelen på den tredje og siste diktsamlinga lyrikaren Tor Jonson (1916–51) sjølv rakk å gje ut før han i januar 1951 valde å gjera slutt på sitt eige liv. Samlinga inneheld mange av dei beste og mest kjende dikta hans, hausta store lovord frå kritikarane og tydde eit avgjerande litterært gjennombrot. Her finst dikt om død, einsemd, fattigdom, kjærleikssakn og gudslengt – alt saman velkjende motiv i forfattarskapen, utforma i versliner og strofer så enkle og nakne at dei gjerne festar seg som allgyldige fyndord hjå den som les og høyrer dei. Teksten om lykka ein aldri kan halda fast, er ein slik tekst, og han er vorten så kjent og avhalden at han nærast må kallast «kanonisk». Å sannkjenna meininga i dette diktet kan i seg sjølv kjennast som noko av ei herdsle. I same leia peikar vel òg tittelen på samlinga der det står. Gudbrandsdølane Hamsun og Jonson visste nok båe noko om ein samanheng mellom kjærleik og død.
Vigdis Ystad
Frå Jarnnetter 1948
Fleire artiklar
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?
Teikning: May Linn Clement
17. mai-pengar
«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.