JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Ukjent

Foto: Ukjent

2513
20210129

Du bukt som mørkner av ekeløv,

du strand med de hvite skjell,

her kunde jeg ønske at legge mit støv

en sisste blaasende kveld!

 

Da skulde jeg fly som en langbent fugl

bestandig langs disse brott,

trippe i sandet og staa i skjul

under bølgernes hvelv av blaatt.

 

Jeg kom til at sitte paa denne sten

og gi mit vesen til pris

for denne blomstrende nypegren

som svaier i havets bris

 

i denne bakke hvor livets sol

har tendt den evige vaar

med vilde jordbær og kaprifol

og hvite, gressende faar…

Alf Larsen

2513
20210129

Du bukt som mørkner av ekeløv,

du strand med de hvite skjell,

her kunde jeg ønske at legge mit støv

en sisste blaasende kveld!

 

Da skulde jeg fly som en langbent fugl

bestandig langs disse brott,

trippe i sandet og staa i skjul

under bølgernes hvelv av blaatt.

 

Jeg kom til at sitte paa denne sten

og gi mit vesen til pris

for denne blomstrende nypegren

som svaier i havets bris

 

i denne bakke hvor livets sol

har tendt den evige vaar

med vilde jordbær og kaprifol

og hvite, gressende faar…

Alf Larsen

«Du bukt som mørkner» av Alf Larsen (1885–1967), frå I vindens sus (1927), er ein klassikar i norsk litteratur. Men kva tyder eigentleg diktet? Larsen har ein gong vorte kalla «buktenes diktar». Han meinte sjølv han var «havets diktar». Det er likevel noko i den fyrste nemninga, for diktet er eit skjergardsbilete utan havbårer og ulande vind. Rytme og rim –  jambar, daktylar og kryssrim – legg også opp til stemninga i diktet: ei fredsæl eksistensiell fundering, der ved ei bortgøymd bukt, kringsett av høge eiker. I mange religionar er eika eit heilagt tre.

Det er då også eit religiøst tema diktaren tek opp. Larsen var kristen, og diktet utstrålar ei avklåra visse om ein eksistens etter dauden, i «den evige vaar». I den fredsame bukta «kunde jeg ønske at legge mit støv», skriv han. Det er som om vi føler den lune vinden han kjende der, for tinga han påkallar, «blomstrende nypegren» og «vilde jordbær og kaprifol», er ting som mildt og fromt «svaier i havets bris». Det er som om det er støvet hans som svaiar av garde «en sisste blaasende kveld».

Den lette omgangen med dauden kjem særleg fram av jamføringa «som en langbent fugl». Her får vi likevel ein smakebit av storhavet, for denne fuglen – kanskje ein tjeld, kjend for å «trippe i sand» – flyg langs sjøbrot og står under «bølgernes hvelv av blaatt». Men språkbiletet bryt ikkje med den vare stemninga, uttrykt gjennom dansande daktylar, som nok høver betre for ei bukt enn for eit hav.

«Bølgernes hvelv av blaatt» er ein mektig metafor. Fuglen innunder bylgja er som mennesket innunder ein gotisk kyrkjekvelv, som òg er bogeforma. Her er vi inne på ein kristen symbolikk som finst i diktet – utan at han blir påtrengjande. Det er mogeleg siste verslina, «hvite, gressende faar», alluderer til Kristus. Døyparen Johannes omtala Jesus allegorisk som «Guds lam». Lesarane som vil vita meir om denne allegorien, kan studere det storslegne «Gentaltaret», måla av Hubert og Jan van Eyck – utan at det har direkte relevans for diktet.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

«Du bukt som mørkner» av Alf Larsen (1885–1967), frå I vindens sus (1927), er ein klassikar i norsk litteratur. Men kva tyder eigentleg diktet? Larsen har ein gong vorte kalla «buktenes diktar». Han meinte sjølv han var «havets diktar». Det er likevel noko i den fyrste nemninga, for diktet er eit skjergardsbilete utan havbårer og ulande vind. Rytme og rim –  jambar, daktylar og kryssrim – legg også opp til stemninga i diktet: ei fredsæl eksistensiell fundering, der ved ei bortgøymd bukt, kringsett av høge eiker. I mange religionar er eika eit heilagt tre.

Det er då også eit religiøst tema diktaren tek opp. Larsen var kristen, og diktet utstrålar ei avklåra visse om ein eksistens etter dauden, i «den evige vaar». I den fredsame bukta «kunde jeg ønske at legge mit støv», skriv han. Det er som om vi føler den lune vinden han kjende der, for tinga han påkallar, «blomstrende nypegren» og «vilde jordbær og kaprifol», er ting som mildt og fromt «svaier i havets bris». Det er som om det er støvet hans som svaiar av garde «en sisste blaasende kveld».

Den lette omgangen med dauden kjem særleg fram av jamføringa «som en langbent fugl». Her får vi likevel ein smakebit av storhavet, for denne fuglen – kanskje ein tjeld, kjend for å «trippe i sand» – flyg langs sjøbrot og står under «bølgernes hvelv av blaatt». Men språkbiletet bryt ikkje med den vare stemninga, uttrykt gjennom dansande daktylar, som nok høver betre for ei bukt enn for eit hav.

«Bølgernes hvelv av blaatt» er ein mektig metafor. Fuglen innunder bylgja er som mennesket innunder ein gotisk kyrkjekvelv, som òg er bogeforma. Her er vi inne på ein kristen symbolikk som finst i diktet – utan at han blir påtrengjande. Det er mogeleg siste verslina, «hvite, gressende faar», alluderer til Kristus. Døyparen Johannes omtala Jesus allegorisk som «Guds lam». Lesarane som vil vita meir om denne allegorien, kan studere det storslegne «Gentaltaret», måla av Hubert og Jan van Eyck – utan at det har direkte relevans for diktet.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis