JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

– Poesien kan gje oss eit høve til å koma nærare det som ein gong var, seier lyrikkdebutant Marianne Teie.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Kristine Helliesen

Foto: Kristine Helliesen

3269
20170407
3269
20170407

I samtidspoesien er det som regel «samtida» i trong tyding som gjeld – tida her og no. Men lyrikkdebutant Marianne Teie går sine eigne vegar, i Du bestemmer deg for at dette er et minne har ho vekt til live familien til oldefar sin, Martinus Mathisen (1869–1927), som levde i fattigdom i Lillehammer, der somme av borna hans døydde av tuberkulose. Mathisen høyrde til ein søskenflokk på elleve. Ni av dei emigrerte til eit betre liv i Amerika.

– Var det slektsforsking som gjorde at du interesserte deg for soga til oldefar din?

– Ja, der snubla eg over han. Det har vore gjort mykje slektsforsking i andre greiner av familien, men ingenting på mormor mi si side, og difor valde eg å byrja der. Det viste seg å vera så mykje eg ikkje visste. Eg ana ingenting om dei ni søskena som utvandra, eller at bestemor mi hadde tre halvsøstrer som døydde av tuberkulose. Det gjorde meg nyfiken, og eg byrja å skrive.

– Men kvifor poesi?

– I starten var eg ikkje så oppteken av kva form det var i, det eg skreiv. Eg berre skreiv. Etter kvart skreiv eg fleire poetiske tekstar enn prosatekstar, så det kjendest naturleg å fokusere på poesien, og eg meiner no at det poetiske uttrykket, freistnaden på å uttrykkje ei tid og eit liv ned til nokre få liner, er noko av det mest vellukka ved boka.

– Slektshistorie kan vera tørre greier, som årstal knytte til fødsel og død. Det er ikkje kjensler og sanseinntrykk, som hjå deg: «se hvor blå Mjøsa er / så annerledes enn når det fryser til». Kan dikt gjera historia levande for oss?

– Det er vel ein av dei fremste tinga litteratur kan hjelpe oss med. Han kan gje oss eit høve til å koma nærare det som ein gong var. Men eg vil påstå at boka mi handlar vel så mykje om korleis vi ikkje kan oppleva fortida på nytt. Det er i grunnen for seint å få vita korleis Martinus tenkte og følte. Det einaste som kanskje kan gje eit innblikk i det, ville vera brev eller dagbøker, men mellombels har eg ikkje funne eit einaste dokument han sjølv skreiv. Det som kan bringe meg nær Martinus i dag er mine eigne kjensler og refleksjonar over mitt eige liv, og ein måte å dele dette med andre på, er å skrive det ned.

– Vi lever i eit overflodssamfunn, og du minner oss om ikkje berre tuberkulose, men brød med bark. «Di lengre attende i tid du kan sjå, di lengre fram i tid kan du sjå», er eit sitat av Churchill som boka di opnar med. Har vi gløymt fortida vår?

Ja, eg trur til ein viss grad det. Det er lettare å fortelja dei gode historiene – dei historiene som er morosame, som har ei tydelig retning og poeng, eller kor alt endar godt. Noko av grunnen til at eg ikkje visste noko om Martinus, trur eg var at borna hans ikkje følte at det var noko å tala om. Tuberkulosen var jo fylgt med mykje skam og otte, og elenda han førte med seg, var ikkje noko å dele med borna sine. Sjølv når dei veldokumenterte liva våre skal skrivast om i framtida, trur eg mykje informasjon vil ha gått tapt. Vi tek fleire bilete i fødselsdagsselskap enn når vi tek oppvasken. Det har vore skrive meir om og av kongar og presidentar enn om og av arbeidarar. Å sjå poesien og det interessante i eigen kvardag er svært vanskeleg.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

I samtidspoesien er det som regel «samtida» i trong tyding som gjeld – tida her og no. Men lyrikkdebutant Marianne Teie går sine eigne vegar, i Du bestemmer deg for at dette er et minne har ho vekt til live familien til oldefar sin, Martinus Mathisen (1869–1927), som levde i fattigdom i Lillehammer, der somme av borna hans døydde av tuberkulose. Mathisen høyrde til ein søskenflokk på elleve. Ni av dei emigrerte til eit betre liv i Amerika.

– Var det slektsforsking som gjorde at du interesserte deg for soga til oldefar din?

– Ja, der snubla eg over han. Det har vore gjort mykje slektsforsking i andre greiner av familien, men ingenting på mormor mi si side, og difor valde eg å byrja der. Det viste seg å vera så mykje eg ikkje visste. Eg ana ingenting om dei ni søskena som utvandra, eller at bestemor mi hadde tre halvsøstrer som døydde av tuberkulose. Det gjorde meg nyfiken, og eg byrja å skrive.

– Men kvifor poesi?

– I starten var eg ikkje så oppteken av kva form det var i, det eg skreiv. Eg berre skreiv. Etter kvart skreiv eg fleire poetiske tekstar enn prosatekstar, så det kjendest naturleg å fokusere på poesien, og eg meiner no at det poetiske uttrykket, freistnaden på å uttrykkje ei tid og eit liv ned til nokre få liner, er noko av det mest vellukka ved boka.

– Slektshistorie kan vera tørre greier, som årstal knytte til fødsel og død. Det er ikkje kjensler og sanseinntrykk, som hjå deg: «se hvor blå Mjøsa er / så annerledes enn når det fryser til». Kan dikt gjera historia levande for oss?

– Det er vel ein av dei fremste tinga litteratur kan hjelpe oss med. Han kan gje oss eit høve til å koma nærare det som ein gong var. Men eg vil påstå at boka mi handlar vel så mykje om korleis vi ikkje kan oppleva fortida på nytt. Det er i grunnen for seint å få vita korleis Martinus tenkte og følte. Det einaste som kanskje kan gje eit innblikk i det, ville vera brev eller dagbøker, men mellombels har eg ikkje funne eit einaste dokument han sjølv skreiv. Det som kan bringe meg nær Martinus i dag er mine eigne kjensler og refleksjonar over mitt eige liv, og ein måte å dele dette med andre på, er å skrive det ned.

– Vi lever i eit overflodssamfunn, og du minner oss om ikkje berre tuberkulose, men brød med bark. «Di lengre attende i tid du kan sjå, di lengre fram i tid kan du sjå», er eit sitat av Churchill som boka di opnar med. Har vi gløymt fortida vår?

Ja, eg trur til ein viss grad det. Det er lettare å fortelja dei gode historiene – dei historiene som er morosame, som har ei tydelig retning og poeng, eller kor alt endar godt. Noko av grunnen til at eg ikkje visste noko om Martinus, trur eg var at borna hans ikkje følte at det var noko å tala om. Tuberkulosen var jo fylgt med mykje skam og otte, og elenda han førte med seg, var ikkje noko å dele med borna sine. Sjølv når dei veldokumenterte liva våre skal skrivast om i framtida, trur eg mykje informasjon vil ha gått tapt. Vi tek fleire bilete i fødselsdagsselskap enn når vi tek oppvasken. Det har vore skrive meir om og av kongar og presidentar enn om og av arbeidarar. Å sjå poesien og det interessante i eigen kvardag er svært vanskeleg.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa

UtanriksSamfunn
JeppeBentzen

Verda ifølgje Orbán

BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden
«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis