Storting og ombodsmann tekne ved nasen
For ti år sidan vart ein 200 år gammal praksis med å sende lister over embetssøkjarar til Stortinget avslutta.
Embetsutnemningar
Dag og Tid har gjennom fleire artiklar avdekt korleis Solberg-regjeringa har brote ein meir enn 100 år lang praksis om ikkje å utnemne eigne medlemer til statlege embete.
Då søknaden frå den siste av tre statsrådar vart handsama i fjor haust, vart søknaden halden hemmeleg. Dag og Tid klaga det inn for Sivilombodsmannen, som kom med klar kritikk mot hemmeleghaldet.
Aukande hemmeleghald gjennom dei siste åra frå fleire regjeringar har motivert Arne Fliflet, som var sivilombodsmann 1990–2014, til å skrive om noko han opplevde i denne rolla.
Embetsutnemningar
Dag og Tid har gjennom fleire artiklar avdekt korleis Solberg-regjeringa har brote ein meir enn 100 år lang praksis om ikkje å utnemne eigne medlemer til statlege embete.
Då søknaden frå den siste av tre statsrådar vart handsama i fjor haust, vart søknaden halden hemmeleg. Dag og Tid klaga det inn for Sivilombodsmannen, som kom med klar kritikk mot hemmeleghaldet.
Aukande hemmeleghald gjennom dei siste åra frå fleire regjeringar har motivert Arne Fliflet, som var sivilombodsmann 1990–2014, til å skrive om noko han opplevde i denne rolla.
Kommentar
redaksjonen@dagogtid.no
Spørsmålet om når ein søkjar til eit statleg embete skal få sleppe å stå på den offentlege søkjarlista, har vore omstridd heilt sidan vi fekk offentlege søkjarlister. Meininga med slike lister var at ålmenta skulle få vite kven som søkte embeta. Det gjorde det mogeleg å kontrollere kven som søkte, og om dei var kvalifiserte for den stillinga dei søkte. Det ville også gjere det mogeleg for andre søkjarar å sjå om dei som konkurrerte om stillinga, hadde dei kvalifikasjonane som var naudsynte for stillinga.
Fleire klager
Frå fleire hald har det vore hevda at det å offentleggjere namn på dei som søkte stillingar, ville få kvalifiserte søkjarar til å la vere å søkje. Det er særleg advokatar som har meint dette. Tanken er at det offentlege difor ville misse gode søkjarar.
Etter det eg kjenner til, har det ikkje vore granska om det offentlege går glipp av gode søkjarar dersom det vert kjent at ein person har søkt stillinga. Tvert om kan det vere det motsette som er tilfellet. (Jamfør utsegna frå Trangviksposten: «Det er sanneleg godt gjort av ein så ung mann å søkje ei så høg stilling.»)
For om lag ti år sidan vart spørsmålet diskutert, og som Stortingets ombodsmann fekk eg fleire klager frå journalistar som meinte at vilkåra for å gjere unntak ikkje var oppfylte. Eg gav fleire klagarar medhald og viste mellom anna til at regjeringa kvart år som lekk i grunnlovskontrollen sende ei oversikt over tilsetjingane i offentlege embete til Stortinget. På denne lista stod alle som hadde søkt, kven som var innstilt, og kven som fekk embetet. Eg tykte då at det ikkje var nokon reell grunn til å la folk sleppe å stå på dei offentlege søkjarlistene. Ålmenta ville etter kvart i alle høve bli kjend med kven som søkte.
Avslutta praksis
Dette merka regjeringa seg, og det tok ikkje lang tid før ordninga med å sende Stortinget listene over embetssøkjarar vart avslutta.
Ein meir enn 200 år lang praksis var dermed over. I staden for å få ei offentleg liste frå regjeringa var Stortinget nøgd med å få ei liste oversend som ikkje var offentleg, og som berre kontroll- og konstitusjonsnemnda fekk sjå. Mitt argument med at desse opplysningane ville bli kjende i alle høve, vart dermed utan verknad.
Eg har spurt meg sjølv om Stortinget var klår over kva dei gjekk med på, eller om dei ikkje forstod at dei her svekte ombodsmannen og si eiga sak. I alle fall var eg lei meg for å bli teken ved nasen av regjeringa. No vonar eg at dette kan bli retta opp att.
Arne Fliflet er høgsterettsadvokat og tidlegare sivilombodsmann.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kommentar
redaksjonen@dagogtid.no
Spørsmålet om når ein søkjar til eit statleg embete skal få sleppe å stå på den offentlege søkjarlista, har vore omstridd heilt sidan vi fekk offentlege søkjarlister. Meininga med slike lister var at ålmenta skulle få vite kven som søkte embeta. Det gjorde det mogeleg å kontrollere kven som søkte, og om dei var kvalifiserte for den stillinga dei søkte. Det ville også gjere det mogeleg for andre søkjarar å sjå om dei som konkurrerte om stillinga, hadde dei kvalifikasjonane som var naudsynte for stillinga.
Fleire klager
Frå fleire hald har det vore hevda at det å offentleggjere namn på dei som søkte stillingar, ville få kvalifiserte søkjarar til å la vere å søkje. Det er særleg advokatar som har meint dette. Tanken er at det offentlege difor ville misse gode søkjarar.
Etter det eg kjenner til, har det ikkje vore granska om det offentlege går glipp av gode søkjarar dersom det vert kjent at ein person har søkt stillinga. Tvert om kan det vere det motsette som er tilfellet. (Jamfør utsegna frå Trangviksposten: «Det er sanneleg godt gjort av ein så ung mann å søkje ei så høg stilling.»)
For om lag ti år sidan vart spørsmålet diskutert, og som Stortingets ombodsmann fekk eg fleire klager frå journalistar som meinte at vilkåra for å gjere unntak ikkje var oppfylte. Eg gav fleire klagarar medhald og viste mellom anna til at regjeringa kvart år som lekk i grunnlovskontrollen sende ei oversikt over tilsetjingane i offentlege embete til Stortinget. På denne lista stod alle som hadde søkt, kven som var innstilt, og kven som fekk embetet. Eg tykte då at det ikkje var nokon reell grunn til å la folk sleppe å stå på dei offentlege søkjarlistene. Ålmenta ville etter kvart i alle høve bli kjend med kven som søkte.
Avslutta praksis
Dette merka regjeringa seg, og det tok ikkje lang tid før ordninga med å sende Stortinget listene over embetssøkjarar vart avslutta.
Ein meir enn 200 år lang praksis var dermed over. I staden for å få ei offentleg liste frå regjeringa var Stortinget nøgd med å få ei liste oversend som ikkje var offentleg, og som berre kontroll- og konstitusjonsnemnda fekk sjå. Mitt argument med at desse opplysningane ville bli kjende i alle høve, vart dermed utan verknad.
Eg har spurt meg sjølv om Stortinget var klår over kva dei gjekk med på, eller om dei ikkje forstod at dei her svekte ombodsmannen og si eiga sak. I alle fall var eg lei meg for å bli teken ved nasen av regjeringa. No vonar eg at dette kan bli retta opp att.
Arne Fliflet er høgsterettsadvokat og tidlegare sivilombodsmann.
«Eg gav fleire klagarar medhald.»
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.