JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kommentarar

Knut Ødegård bortdømd

Den famøse nullinga av siste diktsamlinga til Jan Jakob Tønseth (1947–2018) i 2015 er alt gløymd. No er Knut Ødegård bortdømd. 

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Knut Ødegård i 2006.

Knut Ødegård i 2006.

Foto: NTB / Knut Herskedal

Knut Ødegård i 2006.

Knut Ødegård i 2006.

Foto: NTB / Knut Herskedal

3375
20210108
3375
20210108

KOMMENTAR

At den statlege innkjøpsordninga for ny norsk skjønnlitteratur er under press, er ikkje noko nytt. Det har ho vore i meir enn 40 av dei 56 åra ordninga har eksistert. 

I byrjinga vart nye romanar og novelle- og diktsamlingar automatisk innkjøpte til folkebiblioteka i tusen eksemplar, men etter at ordninga vart skipa i 1965, auka titteltalet frå forlaga, og i 1978 kom ei forsiktig innstramming. Bøker som vart vurderte som for svake for innkjøp, vart innkjøpte, men den neste boka til forfattaren laut då gjennom ei ekstra vurdering før eit eventuelt innkjøp. Ein fekk gult kort før ein fekk raudt. 

Slik var opphavet til den illgjetne «nullinga», at bøker ikkje vert funne gode nok til bibliotekinnkjøp. Eg hugsar framleis det orienterande brevet frå Kulturrådet for 43 år sidan, då eg gav ut den andre diktsamlinga mi. Ikkje at det råka meg. Ei nulling opplevde eg ikkje før med den ellevte samlinga, i 2012, då praksisen hadde vorte langt meir omfattande og direkte enn i 1978. 

Men i 2012 tok Kulturrådet seg framleis råd til å halda seg med eit breiare samansett ankeutval på fem personar. Dei sette til sides avgjerda i det smalare samansette lyrikkutvalet på tre personar, og boka vart innkjøpt. 

Sterke barndomsdikt

No er ankeutvalet nedlagt, og ei nulling lèt seg ikkje overprøva. Feilvurderingane til det smale fagutvalet vert uopprettelege. I 2015 råka det den formsikre lyrikaren Jan Jakob Tønseth (1947–2018), då han gav ut det som synte seg å vera den siste samlinga, Muntre dødsdikt og andre dikt, skrive om og med ein døyeleg kreftsjukdom. 

Ikkje noko ankeutval kunne då fortelja fagutvalet kvifor ein dødsmerkt diktar med stort døds- og formmedvit valde å rasera dei vande skilja mellom høgt og lågt i lyrikken, mellom tøys og tyngsle, gapskratt og gravskrift, lått og liding.

Lærdommen fagutvalet kunne ha teke av Tønseth-fadesen, var å møta den nye samlinga til Knut Ødegård, Sirkusdirektøren og andre dikt (2020), med ei opnare haldning, når 75-åringen no opnar seg som aldri før, i blottande og skakande sterke barndomsdikt, som til dømes «NS-unge», attgjeve som baksidedikt her i bladet 25. september i fjor, i samband med utgjevinga. 

Ei samling dikt

Ei fattig trøyst er det at nivået for nulling ikkje lenger vert fastsett av litterær kvalitet, men av årlege budsjettrammer. Presset på ordninga veks i takt med auken i boktitlar frå forlag ein før i tida kalla «eige». Det vert kutta i talet på innkjøpte eksemplar av kvar bok, på betalinga til forlaga, til forfattarane, ankeutvalet vert nedlagt, og når det ikkje er nok, strammar ein inn på det totale titteltalet, slik at ei samling som Sirkusdirektøren fell ned på feil side. 

I ein slik innstrammingsprosess vert stundom litteraturpolitiske og kunstnarlege føringar avgjerande, gjerne medvitslaust, internaliserte som moteprega kvalitetskriterium. Truleg har noko slikt råka Ødegård. I ei tid då lyrikkbøker vert møtte med forventningar om konsept og heilskap, har han gjeve ut ei gamaldags samling dikt, dei beste sidan sist, slik ein gjerne gjorde før, men ikkje no. 

HÅVARD REM

Håvard Rem er journalist i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

KOMMENTAR

At den statlege innkjøpsordninga for ny norsk skjønnlitteratur er under press, er ikkje noko nytt. Det har ho vore i meir enn 40 av dei 56 åra ordninga har eksistert. 

I byrjinga vart nye romanar og novelle- og diktsamlingar automatisk innkjøpte til folkebiblioteka i tusen eksemplar, men etter at ordninga vart skipa i 1965, auka titteltalet frå forlaga, og i 1978 kom ei forsiktig innstramming. Bøker som vart vurderte som for svake for innkjøp, vart innkjøpte, men den neste boka til forfattaren laut då gjennom ei ekstra vurdering før eit eventuelt innkjøp. Ein fekk gult kort før ein fekk raudt. 

Slik var opphavet til den illgjetne «nullinga», at bøker ikkje vert funne gode nok til bibliotekinnkjøp. Eg hugsar framleis det orienterande brevet frå Kulturrådet for 43 år sidan, då eg gav ut den andre diktsamlinga mi. Ikkje at det råka meg. Ei nulling opplevde eg ikkje før med den ellevte samlinga, i 2012, då praksisen hadde vorte langt meir omfattande og direkte enn i 1978. 

Men i 2012 tok Kulturrådet seg framleis råd til å halda seg med eit breiare samansett ankeutval på fem personar. Dei sette til sides avgjerda i det smalare samansette lyrikkutvalet på tre personar, og boka vart innkjøpt. 

Sterke barndomsdikt

No er ankeutvalet nedlagt, og ei nulling lèt seg ikkje overprøva. Feilvurderingane til det smale fagutvalet vert uopprettelege. I 2015 råka det den formsikre lyrikaren Jan Jakob Tønseth (1947–2018), då han gav ut det som synte seg å vera den siste samlinga, Muntre dødsdikt og andre dikt, skrive om og med ein døyeleg kreftsjukdom. 

Ikkje noko ankeutval kunne då fortelja fagutvalet kvifor ein dødsmerkt diktar med stort døds- og formmedvit valde å rasera dei vande skilja mellom høgt og lågt i lyrikken, mellom tøys og tyngsle, gapskratt og gravskrift, lått og liding.

Lærdommen fagutvalet kunne ha teke av Tønseth-fadesen, var å møta den nye samlinga til Knut Ødegård, Sirkusdirektøren og andre dikt (2020), med ei opnare haldning, når 75-åringen no opnar seg som aldri før, i blottande og skakande sterke barndomsdikt, som til dømes «NS-unge», attgjeve som baksidedikt her i bladet 25. september i fjor, i samband med utgjevinga. 

Ei samling dikt

Ei fattig trøyst er det at nivået for nulling ikkje lenger vert fastsett av litterær kvalitet, men av årlege budsjettrammer. Presset på ordninga veks i takt med auken i boktitlar frå forlag ein før i tida kalla «eige». Det vert kutta i talet på innkjøpte eksemplar av kvar bok, på betalinga til forlaga, til forfattarane, ankeutvalet vert nedlagt, og når det ikkje er nok, strammar ein inn på det totale titteltalet, slik at ei samling som Sirkusdirektøren fell ned på feil side. 

I ein slik innstrammingsprosess vert stundom litteraturpolitiske og kunstnarlege føringar avgjerande, gjerne medvitslaust, internaliserte som moteprega kvalitetskriterium. Truleg har noko slikt råka Ødegård. I ei tid då lyrikkbøker vert møtte med forventningar om konsept og heilskap, har han gjeve ut ei gamaldags samling dikt, dei beste sidan sist, slik ein gjerne gjorde før, men ikkje no. 

HÅVARD REM

Håvard Rem er journalist i Dag og Tid.

Ei fattig trøyst er det at nivået for nulling ikkje vert fastsett av litterær kvalitet, men av årlege budsjettrammer.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis