JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeknologiFeature

Blikksporing

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kosmonaut med mobilt blikksporingsutstyr på den internasjonale romstasjonen.

Kosmonaut med mobilt blikksporingsutstyr på den internasjonale romstasjonen.

Illustrasjon: Wikimedia Commons

Kosmonaut med mobilt blikksporingsutstyr på den internasjonale romstasjonen.

Kosmonaut med mobilt blikksporingsutstyr på den internasjonale romstasjonen.

Illustrasjon: Wikimedia Commons

5241
20210528
5241
20210528

Akkurat no les du denne spalta i Dag og Tid. Auga dine flyttar seg rundt omkring i teksten og illustrasjonane. Blikksporing handlar, som namnet seier, om å spore blikket slik det oppfører seg når ein les tekstar, ser videoar eller generelt responderer på visuelle inntrykk.

Synet er den viktigaste sansen vi har, i alle fall er det den sansen som brukar mest av hjernekapasiteten vår. Og for å forstå omgjevnadane våre best mogleg flyttar vi blikket heile tida. Sidan vi også kan sjå kva andre ser på, kan vi bruke blikket til andre i samspelet oss imellom. Vi stadfestar at vi høyrer på folk, ved å sjå på dei når dei snakkar. Når folk flyttar blikket og festar det ein stad, kan vi vite kva dei er opptatt av. Dette må teknologar sjølvsagt utnytte.

Blikksporing har ei historie som går heilt tilbake til 1800-talet, og då vart teknologien brukt mest til åtferdsforsking. Dei første teknologiane for blikksporing var eit ganske tungt og stort apparat. Testinga gjekk føre seg i laboratorium, og testarane måtte halde hovudet i ro for at utstyret skulle verke. Det vart unaturlege situasjonar, og vanskeleg for forskarane å få verdifulle innsikter. Etter kvart har ein utvikla lettare og meir stabilt utstyr som kan brukast i meir naturlege situasjonar.

Blikksporing vert no også brukt til marknadsføring, til tilpassing av visuell kommunikasjon gjennom brukargrensesnitt og til å gjere det mogleg for sterkt funksjonshemma menneske å uttrykkje seg. Om ikkje lenge er det kanskje slik at smarttelefonen har innebygd blikksporing som gjer det mogleg å styre han med blikket og rørsler du gjer med hovudet og auga. I bilindustrien eksperimenterer ein med blikksporing for å avdekkje om føraren er trøytt.

Sporingsutstyr fangar opp tre eigenskapar ved det menneskelege blikket. Vi kan no førestille oss at du les nettversjonen av Dag og Tid på laptopen din.

1. Blikkpunktet viser det auga ser på akkurat no. Dersom desse punkta er tett på kvarandre over ei viss tid, utgjer det ei fiksering. Du får med deg eit ord eller ein tekstdel mens auget sta°r stille.

2. Rykk er raske augerørsler som flyttar blikket frå eitt punkt til eit anna. Studiar av menneskesynet viser at folk ikkje les ved å la blikket gli jamt bortover langs setningane, men ved at det hoppar av garde frå ord til ord, eller frå éi fiksering til ei anna.

3. Jamn forfølging er ordet for det at blikket er fiksert på noko som rører seg, og følgjer denne rørsla heilt til det skjer eit rykk.

Desse tre eigenskapane ved blikket gjer at forskarar og produktutviklarar kan finne ut mykje om menneskeleg åtferd. Dag og Tid kunne finne ut korleis layouten i teknologispalta fungerer ved å studere kva folk ser på, kor lenge dei ser på det, og kva slags retningar og rørsler det er i blikka. Forsta°r brukaren korleis nettstaden er bygd opp? Får han til å skrolle nedover i saka, forstørre eller forminske skjermbiletet og klikke på dei rette ikona og symbola? Kva ser han på utan å klikke pa° det? Kva vert fullstendig oversett? Dersom Dag og Tid hadde informasjon frå 30–40 lesarar ville dei kanskje finne ut at dei burde endre layouten på teknologispalta.

Utstyret for blikksporing til eksperimentelle formål er samansett av sjølve blikksporaren, eit dataprogram som kan lagre og tolke informasjon frå sporaren, og framvisingar av resultatet på skjermen.

Den vanlegaste teknologien for blikksporing er samansett av ein prosjektør som sender nesten infraraudt lys på auga til brukaren, eit kamera som tek høgoppløyselege bilete av augerørslene til brukaren, og eit dataprogram som registrerer augerotasjonen ut frå endringar i refleksjonane som det nesten infraraude lyset har skapt.

Dataprogrammet kan deretter vise fram informasjonen om blikket på ulike måtar, blant anna som grafar, fargekart og linjekart.

Blikksporing er ei form for biometri, det vil seie målingar av biologiske mønster i menneskekroppen. Og blikket er noko vi ikkje lett kan kontrollere. Vi vil gjerne sjå etter noko som rører seg, eller finne ut kva det er om det dukkar opp sterke fargar i synsfeltet. På ei avisnettside vert blikket fort retta mot bilete av vakre og kjende menneske av det andre kjønnet. Det er ei rekkje faste samanhengar i måten vi ser på, og sidan vi lèt oss styre av primitive impulsar kan ein finne samanhengar mellom synsrespons og kva som ser ut til å kommunisere best. Dette er forhold som forskaren ikkje alltid kan finne ut av ved å spørje ein person, og som personen ikkje nødvendigvis veit om sjølv heller. Slik teknologi fangar såleis opp objektive fakta om forholdet mellom mennesket og det vi ser på.

Det finst ei rekkje etiske utfordringar med registrering av biometriske mønster. Ved hjelp av maskinlæring vil data frå blikksporing (og andre mønster) også kunne avsløre informasjon om etnisk bakgrunn, personlegdomstrekk, frykt, kjensler, interesser, evner og den fysiske og mentale helsetilstanden til ein brukar.

Det er vanskeleg å halde oversyn over kor mykje informasjon ein avslører om seg sjølv. Biometri er eit stort fagfelt som utviklar seg raskt, og det får stadig nye og til dels problematiske bruksområde.

Lars Nyre og Bjørnar Tessem

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Akkurat no les du denne spalta i Dag og Tid. Auga dine flyttar seg rundt omkring i teksten og illustrasjonane. Blikksporing handlar, som namnet seier, om å spore blikket slik det oppfører seg når ein les tekstar, ser videoar eller generelt responderer på visuelle inntrykk.

Synet er den viktigaste sansen vi har, i alle fall er det den sansen som brukar mest av hjernekapasiteten vår. Og for å forstå omgjevnadane våre best mogleg flyttar vi blikket heile tida. Sidan vi også kan sjå kva andre ser på, kan vi bruke blikket til andre i samspelet oss imellom. Vi stadfestar at vi høyrer på folk, ved å sjå på dei når dei snakkar. Når folk flyttar blikket og festar det ein stad, kan vi vite kva dei er opptatt av. Dette må teknologar sjølvsagt utnytte.

Blikksporing har ei historie som går heilt tilbake til 1800-talet, og då vart teknologien brukt mest til åtferdsforsking. Dei første teknologiane for blikksporing var eit ganske tungt og stort apparat. Testinga gjekk føre seg i laboratorium, og testarane måtte halde hovudet i ro for at utstyret skulle verke. Det vart unaturlege situasjonar, og vanskeleg for forskarane å få verdifulle innsikter. Etter kvart har ein utvikla lettare og meir stabilt utstyr som kan brukast i meir naturlege situasjonar.

Blikksporing vert no også brukt til marknadsføring, til tilpassing av visuell kommunikasjon gjennom brukargrensesnitt og til å gjere det mogleg for sterkt funksjonshemma menneske å uttrykkje seg. Om ikkje lenge er det kanskje slik at smarttelefonen har innebygd blikksporing som gjer det mogleg å styre han med blikket og rørsler du gjer med hovudet og auga. I bilindustrien eksperimenterer ein med blikksporing for å avdekkje om føraren er trøytt.

Sporingsutstyr fangar opp tre eigenskapar ved det menneskelege blikket. Vi kan no førestille oss at du les nettversjonen av Dag og Tid på laptopen din.

1. Blikkpunktet viser det auga ser på akkurat no. Dersom desse punkta er tett på kvarandre over ei viss tid, utgjer det ei fiksering. Du får med deg eit ord eller ein tekstdel mens auget sta°r stille.

2. Rykk er raske augerørsler som flyttar blikket frå eitt punkt til eit anna. Studiar av menneskesynet viser at folk ikkje les ved å la blikket gli jamt bortover langs setningane, men ved at det hoppar av garde frå ord til ord, eller frå éi fiksering til ei anna.

3. Jamn forfølging er ordet for det at blikket er fiksert på noko som rører seg, og følgjer denne rørsla heilt til det skjer eit rykk.

Desse tre eigenskapane ved blikket gjer at forskarar og produktutviklarar kan finne ut mykje om menneskeleg åtferd. Dag og Tid kunne finne ut korleis layouten i teknologispalta fungerer ved å studere kva folk ser på, kor lenge dei ser på det, og kva slags retningar og rørsler det er i blikka. Forsta°r brukaren korleis nettstaden er bygd opp? Får han til å skrolle nedover i saka, forstørre eller forminske skjermbiletet og klikke på dei rette ikona og symbola? Kva ser han på utan å klikke pa° det? Kva vert fullstendig oversett? Dersom Dag og Tid hadde informasjon frå 30–40 lesarar ville dei kanskje finne ut at dei burde endre layouten på teknologispalta.

Utstyret for blikksporing til eksperimentelle formål er samansett av sjølve blikksporaren, eit dataprogram som kan lagre og tolke informasjon frå sporaren, og framvisingar av resultatet på skjermen.

Den vanlegaste teknologien for blikksporing er samansett av ein prosjektør som sender nesten infraraudt lys på auga til brukaren, eit kamera som tek høgoppløyselege bilete av augerørslene til brukaren, og eit dataprogram som registrerer augerotasjonen ut frå endringar i refleksjonane som det nesten infraraude lyset har skapt.

Dataprogrammet kan deretter vise fram informasjonen om blikket på ulike måtar, blant anna som grafar, fargekart og linjekart.

Blikksporing er ei form for biometri, det vil seie målingar av biologiske mønster i menneskekroppen. Og blikket er noko vi ikkje lett kan kontrollere. Vi vil gjerne sjå etter noko som rører seg, eller finne ut kva det er om det dukkar opp sterke fargar i synsfeltet. På ei avisnettside vert blikket fort retta mot bilete av vakre og kjende menneske av det andre kjønnet. Det er ei rekkje faste samanhengar i måten vi ser på, og sidan vi lèt oss styre av primitive impulsar kan ein finne samanhengar mellom synsrespons og kva som ser ut til å kommunisere best. Dette er forhold som forskaren ikkje alltid kan finne ut av ved å spørje ein person, og som personen ikkje nødvendigvis veit om sjølv heller. Slik teknologi fangar såleis opp objektive fakta om forholdet mellom mennesket og det vi ser på.

Det finst ei rekkje etiske utfordringar med registrering av biometriske mønster. Ved hjelp av maskinlæring vil data frå blikksporing (og andre mønster) også kunne avsløre informasjon om etnisk bakgrunn, personlegdomstrekk, frykt, kjensler, interesser, evner og den fysiske og mentale helsetilstanden til ein brukar.

Det er vanskeleg å halde oversyn over kor mykje informasjon ein avslører om seg sjølv. Biometri er eit stort fagfelt som utviklar seg raskt, og det får stadig nye og til dels problematiske bruksområde.

Lars Nyre og Bjørnar Tessem

På ei avisnettside vert blikket fort retta mot bilete av vakre og kjende menneske av det andre kjønnet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis