JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeknologiFeature

Automatiske nyhende

Automatisert nyhendeskriving er i ferd med å verte eit viktig trekk ved nyhendeproduksjonen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Når oppgåva er å rapportere objektivt om hendingar og resultat i ein fotballkamp, som her mellom Start og Molde i 2015, kan ein algoritme vere like god som reporteren Davy Wathne i TV 2. Men Wathne kan noko ingen algoritme gjer etter han, han kan referere subjektivt.

Når oppgåva er å rapportere objektivt om hendingar og resultat i ein fotballkamp, som her mellom Start og Molde i 2015, kan ein algoritme vere like god som reporteren Davy Wathne i TV 2. Men Wathne kan noko ingen algoritme gjer etter han, han kan referere subjektivt.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Når oppgåva er å rapportere objektivt om hendingar og resultat i ein fotballkamp, som her mellom Start og Molde i 2015, kan ein algoritme vere like god som reporteren Davy Wathne i TV 2. Men Wathne kan noko ingen algoritme gjer etter han, han kan referere subjektivt.

Når oppgåva er å rapportere objektivt om hendingar og resultat i ein fotballkamp, som her mellom Start og Molde i 2015, kan ein algoritme vere like god som reporteren Davy Wathne i TV 2. Men Wathne kan noko ingen algoritme gjer etter han, han kan referere subjektivt.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

5374
20210326
5374
20210326

I førre veka kunne VG rapportere frå ein engelsk fotballkamp mellom Derby og Brentford. I sanntidsoppdateringa deira står det: «Mål! Brentford FC får et straffespark som Ivan Toney setter i mål på Pride Park Stadium. Stillingen er dermed 0–1.» Dette ser ut som ein tekst som ein sportsjournalist kunne skrive, men han er faktisk skriven av ein algoritme.

Automatisert nyhendeskriving er i ferd med å verte eit viktig trekk ved nyhendeproduksjonen. Norsk Telegrambyrå (NTB) har truleg kome lengst med slik teknologi i Noreg. Dei har i mange år alt laga automatiserte meldingar om fotballresultat, valresultat og kjøp og sal av eigedom. Men alle dei store mediehusa er i dag med på leiken.

Det trengst ikkje menneskelege journalistar til dette, for skrivearbeidet vert gjort ved hjelp av uttrekk av fakta frå databasar, algoritmar som lagar tekstar, og presentasjonsverktøy som viser rapportane. Rett nok er det menneske som har laga systema, og ein vaktsjef eller redaktør vil ofte sjå gjennom autonyhenda før publisering, men forteljinga vert faktisk sett saman heilt utan hjelp frå menneske.

Denne typen nyhende er vanlegast for sjangrar som sportsreferat, valresultat og eigedomsnytt. Slike tema er i utgangspunktet velordna, og det er relativt lett å lage dataprogram som handterer dette.

Det dreier seg til dømes om 22 fotballspelarar som deltek i ein aktivitet der ein har data om ei avgrensa mengd hendingar (corner, frispark, scoring, utvising etc.) i ei tidsramme som er gitt på førehand (2 x 45 minutt, eventuelt med ekstraomgangar).

Dagens løysingar for slike automatiske nyhende er basert på at dei dataa som vert brukte, er godt strukturerte. All relevant informasjon kan finnast i ein strukturert database der viktige element i det ein vil skrive, er lagra. Til dømes hendingar, tidspunkt og involverte i ein fotballkamp, eller lokasjon, pris, storleik for eit bustadsal. Slike databasar finst offentleg tilgjengeleg for bustadsal, og på kampar som den som vart nemnd over, er det heilt sikkert folk som sit og registrerer viktige hendingar. VG abonnerer nok på slike hendingsdata og kan derfor bruke desse dataa i den automatiske rapporteringa frå kampen.

Illustrasjon 2 viser forskjellen på datamaskin og menneske. Begge sakene er frå VG tysdag 16. mars. Til venstre ser vi eit automatisk referat frå ein engelsk ligakamp. Setningane gjev ingen ny informasjon utover fakta. Det VG gjer, er å bruke malar for korleis dei skal skrive om ulike hendingar, til dømes har dei sikkert 10–20 måtar å rapportere om eit mål eller eit straffespark på. Straffeskyttaren og annan informasjon vert sett inn på rette plassen i malen. Malen i eksempelet var nok «Mål! X får et straffespark som Y setter i mål på Z. Stillingen er dermed W.» For å få variasjon bruker VG ulike malar for kvart straffespark, utan at det eigentleg er meir informasjon for lesaren.

Til høgre ser vi eit referat frå ein Champions League-kamp laga av ein sportsjournalist. «Sergio Ramos kliner ballen i det venstre hjørnet. Sportiello går rett vei, har høyre handske på ballen, men skuddet er så hardt at det går i mål.» Denne teksten gjev oss ei meir levande skildring av dramaet i denne augneblinken. Avisene vil nok gjerne ha slike tekstar automatisk genererte, men då må dei til med kunstig intelligensbaserte analysar av opptak frå fotballkampen, dei må skjønne kva som skjer, og ikkje minst formulere dette som meiningsfulle setningar.

Kunstig intelligens har enno ikkje nådd eit slikt nivå. Framleis er det berre journalistar som kan greie å skrive slike skildringar. Det er elles ein feil i malen til VGs autojournalistikk: «En av mostanderne synder innenfor sekstenmeteren.» Feilen finst følgjeleg i ei lang rekkje fotballreferat. Den skarpe lesaren vil sjå at også den menneskelege journalisten skriv feil, for det står «handske». Neste gong skriv har han kanskje ein heilt annan feil.

Automatiske artiklar om bustadsal er også noko som vi ser avisene i Schibsted-konsernet. Dei har langt meir komplekse og større artiklar, men også desse er baserte på malar for setningar, som så vert sette saman på smarte måtar til ein artikkel basert på dei dataa dei har.

Dei kan til dømes også rapportere om gjennomsnittsprisar på kjøp og sal av eigedom i eit område. Dei malane som avisene bruker til dette, er ganske statiske og gjev ikkje mykje rom for kreativitet. Heile strukturen er regelbunden og gjev ikkje meir informasjon enn det borgaren sjølv kan finne i databasane. Automatisk nyhendeskriving gjer likevel at slik informasjon vert lettare tilgjengeleg, og det er populært stoff.

Automatisert nyhendeskriving gjer at redaksjonar kan spare tid og krefter ved at dei ikkje lenger treng å skrive referat frå fotballkampar eller skildre utviklinga av ein bestemt aksje på aksjemarknaden. Denne teknologien bidreg også til ein auke i volumet av publiserte historier; det kan skrivast ei sak for kvar einaste fotballkamp, kvart einaste eigedomssal og aksje, noko som ikkje gjekk an før.

Fordi produksjonskostnadene er låge, kan avisene tole at det er svært få lesarar på kvar sak. Det er kanskje nok med eit tital lesarar for at saka er verd å lage.

Lars Nyre
og Bjørnar Tessem

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

I førre veka kunne VG rapportere frå ein engelsk fotballkamp mellom Derby og Brentford. I sanntidsoppdateringa deira står det: «Mål! Brentford FC får et straffespark som Ivan Toney setter i mål på Pride Park Stadium. Stillingen er dermed 0–1.» Dette ser ut som ein tekst som ein sportsjournalist kunne skrive, men han er faktisk skriven av ein algoritme.

Automatisert nyhendeskriving er i ferd med å verte eit viktig trekk ved nyhendeproduksjonen. Norsk Telegrambyrå (NTB) har truleg kome lengst med slik teknologi i Noreg. Dei har i mange år alt laga automatiserte meldingar om fotballresultat, valresultat og kjøp og sal av eigedom. Men alle dei store mediehusa er i dag med på leiken.

Det trengst ikkje menneskelege journalistar til dette, for skrivearbeidet vert gjort ved hjelp av uttrekk av fakta frå databasar, algoritmar som lagar tekstar, og presentasjonsverktøy som viser rapportane. Rett nok er det menneske som har laga systema, og ein vaktsjef eller redaktør vil ofte sjå gjennom autonyhenda før publisering, men forteljinga vert faktisk sett saman heilt utan hjelp frå menneske.

Denne typen nyhende er vanlegast for sjangrar som sportsreferat, valresultat og eigedomsnytt. Slike tema er i utgangspunktet velordna, og det er relativt lett å lage dataprogram som handterer dette.

Det dreier seg til dømes om 22 fotballspelarar som deltek i ein aktivitet der ein har data om ei avgrensa mengd hendingar (corner, frispark, scoring, utvising etc.) i ei tidsramme som er gitt på førehand (2 x 45 minutt, eventuelt med ekstraomgangar).

Dagens løysingar for slike automatiske nyhende er basert på at dei dataa som vert brukte, er godt strukturerte. All relevant informasjon kan finnast i ein strukturert database der viktige element i det ein vil skrive, er lagra. Til dømes hendingar, tidspunkt og involverte i ein fotballkamp, eller lokasjon, pris, storleik for eit bustadsal. Slike databasar finst offentleg tilgjengeleg for bustadsal, og på kampar som den som vart nemnd over, er det heilt sikkert folk som sit og registrerer viktige hendingar. VG abonnerer nok på slike hendingsdata og kan derfor bruke desse dataa i den automatiske rapporteringa frå kampen.

Illustrasjon 2 viser forskjellen på datamaskin og menneske. Begge sakene er frå VG tysdag 16. mars. Til venstre ser vi eit automatisk referat frå ein engelsk ligakamp. Setningane gjev ingen ny informasjon utover fakta. Det VG gjer, er å bruke malar for korleis dei skal skrive om ulike hendingar, til dømes har dei sikkert 10–20 måtar å rapportere om eit mål eller eit straffespark på. Straffeskyttaren og annan informasjon vert sett inn på rette plassen i malen. Malen i eksempelet var nok «Mål! X får et straffespark som Y setter i mål på Z. Stillingen er dermed W.» For å få variasjon bruker VG ulike malar for kvart straffespark, utan at det eigentleg er meir informasjon for lesaren.

Til høgre ser vi eit referat frå ein Champions League-kamp laga av ein sportsjournalist. «Sergio Ramos kliner ballen i det venstre hjørnet. Sportiello går rett vei, har høyre handske på ballen, men skuddet er så hardt at det går i mål.» Denne teksten gjev oss ei meir levande skildring av dramaet i denne augneblinken. Avisene vil nok gjerne ha slike tekstar automatisk genererte, men då må dei til med kunstig intelligensbaserte analysar av opptak frå fotballkampen, dei må skjønne kva som skjer, og ikkje minst formulere dette som meiningsfulle setningar.

Kunstig intelligens har enno ikkje nådd eit slikt nivå. Framleis er det berre journalistar som kan greie å skrive slike skildringar. Det er elles ein feil i malen til VGs autojournalistikk: «En av mostanderne synder innenfor sekstenmeteren.» Feilen finst følgjeleg i ei lang rekkje fotballreferat. Den skarpe lesaren vil sjå at også den menneskelege journalisten skriv feil, for det står «handske». Neste gong skriv har han kanskje ein heilt annan feil.

Automatiske artiklar om bustadsal er også noko som vi ser avisene i Schibsted-konsernet. Dei har langt meir komplekse og større artiklar, men også desse er baserte på malar for setningar, som så vert sette saman på smarte måtar til ein artikkel basert på dei dataa dei har.

Dei kan til dømes også rapportere om gjennomsnittsprisar på kjøp og sal av eigedom i eit område. Dei malane som avisene bruker til dette, er ganske statiske og gjev ikkje mykje rom for kreativitet. Heile strukturen er regelbunden og gjev ikkje meir informasjon enn det borgaren sjølv kan finne i databasane. Automatisk nyhendeskriving gjer likevel at slik informasjon vert lettare tilgjengeleg, og det er populært stoff.

Automatisert nyhendeskriving gjer at redaksjonar kan spare tid og krefter ved at dei ikkje lenger treng å skrive referat frå fotballkampar eller skildre utviklinga av ein bestemt aksje på aksjemarknaden. Denne teknologien bidreg også til ein auke i volumet av publiserte historier; det kan skrivast ei sak for kvar einaste fotballkamp, kvart einaste eigedomssal og aksje, noko som ikkje gjekk an før.

Fordi produksjonskostnadene er låge, kan avisene tole at det er svært få lesarar på kvar sak. Det er kanskje nok med eit tital lesarar for at saka er verd å lage.

Lars Nyre
og Bjørnar Tessem

Automatisert nyhendeskriving er i ferd med å verte eit viktig trekk ved nyhendeproduksjonen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis