Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Feature

Sosiale robotar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dei olympiske maskotane Miraitowa og Someity viser kva dagens sosiale robotar er i stand til å gjere, men viser òg avgrensingane.

Dei olympiske maskotane Miraitowa og Someity viser kva dagens sosiale robotar er i stand til å gjere, men viser òg avgrensingane.

Foto: Shugo Takemi

Dei olympiske maskotane Miraitowa og Someity viser kva dagens sosiale robotar er i stand til å gjere, men viser òg avgrensingane.

Dei olympiske maskotane Miraitowa og Someity viser kva dagens sosiale robotar er i stand til å gjere, men viser òg avgrensingane.

Foto: Shugo Takemi

5418
20210806
5418
20210806

Dei olympiske leikane i Tokyo har to maskotar som heiter Miraitowa og Someity. Og sjølvsagt har japanarane laga robotversjonar av dei.

Robotane helsar utøvarane og publikum velkomne. Dei reagerer på rørsler, tale og ansiktuttrykk med sine eigne uttrykk. Til dømes kan dei vise stjerner og hjarte i auga.

Miraitowa og Someity er fyrst og fremst leikerobotar for små og store born. Men dei er og eksempel på sosiale robotar, eit felt der Japan er langt framme. Dei har til dømes tatt slike robotar i bruk i eldreomsorg, og spesielt i pleie av demente på sjukeheimar.

Sosiale robotar treng andre eigenskapar enn til dømes jordbærplukkerobotane vi har omtalt tidlegare. Industri- og landbruksrobotar effektiviserer arbeid og tek frå ein del menneske jobben, men dei skapar ikkje særleg endring i livsførselen til menneska. Ofte arbeider dei i lukka rom der det ikkje eingong er lov for menneske å vere til stades.

Sosiale robotar, derimot, er laga for å kommunisere med menneska og kan såleis samanliknast med radio, fjernsyn, mobiltelefon og sosiale medium. Slike robotar kan få stor innverknad på livsførselen vår i framtida.

Det er særleg to bruksområde som er aktuelle i fyrste omgang, nemleg leikerobotar for små barn og omsorgsrobotar for demente eldre.

Sosiale robotar fungerer ved å simulere samvere. Til dømes kan ein einsam eldre person slappe betre av og føle seg vel, eller eit lite barn kan leike med roboten når det er åleine. Roboten treng ikkje å vere særleg intelligent for å få dette til, han må berre framstå som om han er det. Vi har lett for å uttrykke kjensler overfor gjenstandar som minner oss om menneske – dette vert kalla antropomorfisme. Omgrepet stammar frå gresk ánthropos, som tyder «menneskeleg», og morphe, som tyder «form».

For å appellere må ein sosial robot må ha ein truverdig personlegdom. Han må kunne gi merksemd, uttrykke kjensler og engasjere seg i leik og narrestreker – alt på sin eigen karakteristiske måte. Personlegdomen vert vist fram gjennom rørsler, blikk og tale.

Robotens synssystem må minne om det menneske har. Roboten må kunne snu hovudet, fokusere på éin ting og så endre fokus. Eit gyroskop simulerer det indre øyret og lèt systemet oppdage sine eigne hovudrørsler, slik at auge og øyre snur seg naturleg etter hendingar, akkurat som hjå eit menneske. Folk veit instinktivt korleis dei bør samhandle med ein slik merksam robot. Vi får augekontakt, og vi hindrar augekontakt for å signalisere kven sin tur det er til å snakke. Blikkretninga fortel om roboten er klar til å snakke med deg eller ikkje. Viss han vender seg og ser på deg, er det eit signal om at interaksjonen vår kan byrje. Roboten lærer seg namnet ditt og brukar det som ein viktig del av interaksjonen.

Det må kjennast naturleg å snakke med roboten, sjølv om det er ein ganske innhaldstom samtale. Menneska kommuniserer i stor grad med stemningar, til dømes når vi «snakkar» med ein hund. Roboten har eit høyrslesystem som kjenner igjen markørar for slike stemningar, og reagerer «sosialt intelligent» på dei. Det gjeld særleg å gi godkjenning, gi forbod, be om merksemd og roe seg ned.

Det er viktig at roboten forstår kven sin tur det er til å snakke. Han må vere i stand til å ta ein pause, flytte blikket og fylle ei ubehageleg stille når partnaren ikkje seier noko. Vi kan fortelje når folk har problem eller lykkast ut frå andletsuttrykka deira. Det same må gjelde for robotar.

Det finst mange positive sider med sosiale robotar. Dei kan skape djupe emosjonelle band. Vi ynskjer å føle oss viktige for dei, og vi engasjerer oss med sterke kjensler som kjærleik, sjalusi og sorg. Det finst anekdotar om folk som held gravferd for roboten sin når han sluttar å verke.

Sosiale robotar vil på sikt kunne fungere godt i eldreomsorga, men dei er ikkje godt nok utvikla enno. Det ville bli problem om dei vart brukte på ein heim utan at pleiarar passa på. Vi kan ikkje stole på at roboten tar ansvar dersom nokon dett og vert liggande, eller handlar rett dersom nokon vert frustrert og hissar seg opp.

Kritikarar peikar på at sosiale robotar ikkje kan gje oss ekte kjensler tilbake. Sosiale robotar er designa for å engasjerte oss sosialt, ikkje til dømes med språkleg intelligens og felles oppgåveløysing. Vi knyter oss lett til teknologiar som hermar etter menneskeleg åtferd, men dei har jo ikkje ekte omsorg, dei fungerer berre ved å trykke på «darwinistiske knappar». Vi tek vare på dei vi elskar, men vi elskar også det vi tar vare på. Sosiale robotar utnyttar evna vi har til å tilskrive menneskelege eigenskapar til noko ikkje-menneskeleg, på måtar som i verste fall er kyniske.

Dei olympiske maskotane Miraitowa og Someity viser kva muligheiter dagens sosiale robotar har, men viser òg avgrensingane. Det er framleis omtrent umuleg å lage sosiale robotar som kan gjere service- og kommunikasjonsoppgåver. Dei kan til dømes ikkje servere på ein kafé eller stå i skranken og ta imot gjester. Når omgjevnaden er kompleks og uføreseieleg vert roboten forvirra. Han stansar opp og seier: «Unnskyld, eg forstår ikkje kva du seier.» Tru mot vår natur vil vi kunne få sympati med den hjelpelause figuren og forsøke å hjelpe han. Omsorgsevna vår gjer at vi menneske nesten garantert kjem til å utvikle eit intenst og ektefølt engasjement for sosiale robotar.

Lars Nyre og
Bjørnar Tessem

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dei olympiske leikane i Tokyo har to maskotar som heiter Miraitowa og Someity. Og sjølvsagt har japanarane laga robotversjonar av dei.

Robotane helsar utøvarane og publikum velkomne. Dei reagerer på rørsler, tale og ansiktuttrykk med sine eigne uttrykk. Til dømes kan dei vise stjerner og hjarte i auga.

Miraitowa og Someity er fyrst og fremst leikerobotar for små og store born. Men dei er og eksempel på sosiale robotar, eit felt der Japan er langt framme. Dei har til dømes tatt slike robotar i bruk i eldreomsorg, og spesielt i pleie av demente på sjukeheimar.

Sosiale robotar treng andre eigenskapar enn til dømes jordbærplukkerobotane vi har omtalt tidlegare. Industri- og landbruksrobotar effektiviserer arbeid og tek frå ein del menneske jobben, men dei skapar ikkje særleg endring i livsførselen til menneska. Ofte arbeider dei i lukka rom der det ikkje eingong er lov for menneske å vere til stades.

Sosiale robotar, derimot, er laga for å kommunisere med menneska og kan såleis samanliknast med radio, fjernsyn, mobiltelefon og sosiale medium. Slike robotar kan få stor innverknad på livsførselen vår i framtida.

Det er særleg to bruksområde som er aktuelle i fyrste omgang, nemleg leikerobotar for små barn og omsorgsrobotar for demente eldre.

Sosiale robotar fungerer ved å simulere samvere. Til dømes kan ein einsam eldre person slappe betre av og føle seg vel, eller eit lite barn kan leike med roboten når det er åleine. Roboten treng ikkje å vere særleg intelligent for å få dette til, han må berre framstå som om han er det. Vi har lett for å uttrykke kjensler overfor gjenstandar som minner oss om menneske – dette vert kalla antropomorfisme. Omgrepet stammar frå gresk ánthropos, som tyder «menneskeleg», og morphe, som tyder «form».

For å appellere må ein sosial robot må ha ein truverdig personlegdom. Han må kunne gi merksemd, uttrykke kjensler og engasjere seg i leik og narrestreker – alt på sin eigen karakteristiske måte. Personlegdomen vert vist fram gjennom rørsler, blikk og tale.

Robotens synssystem må minne om det menneske har. Roboten må kunne snu hovudet, fokusere på éin ting og så endre fokus. Eit gyroskop simulerer det indre øyret og lèt systemet oppdage sine eigne hovudrørsler, slik at auge og øyre snur seg naturleg etter hendingar, akkurat som hjå eit menneske. Folk veit instinktivt korleis dei bør samhandle med ein slik merksam robot. Vi får augekontakt, og vi hindrar augekontakt for å signalisere kven sin tur det er til å snakke. Blikkretninga fortel om roboten er klar til å snakke med deg eller ikkje. Viss han vender seg og ser på deg, er det eit signal om at interaksjonen vår kan byrje. Roboten lærer seg namnet ditt og brukar det som ein viktig del av interaksjonen.

Det må kjennast naturleg å snakke med roboten, sjølv om det er ein ganske innhaldstom samtale. Menneska kommuniserer i stor grad med stemningar, til dømes når vi «snakkar» med ein hund. Roboten har eit høyrslesystem som kjenner igjen markørar for slike stemningar, og reagerer «sosialt intelligent» på dei. Det gjeld særleg å gi godkjenning, gi forbod, be om merksemd og roe seg ned.

Det er viktig at roboten forstår kven sin tur det er til å snakke. Han må vere i stand til å ta ein pause, flytte blikket og fylle ei ubehageleg stille når partnaren ikkje seier noko. Vi kan fortelje når folk har problem eller lykkast ut frå andletsuttrykka deira. Det same må gjelde for robotar.

Det finst mange positive sider med sosiale robotar. Dei kan skape djupe emosjonelle band. Vi ynskjer å føle oss viktige for dei, og vi engasjerer oss med sterke kjensler som kjærleik, sjalusi og sorg. Det finst anekdotar om folk som held gravferd for roboten sin når han sluttar å verke.

Sosiale robotar vil på sikt kunne fungere godt i eldreomsorga, men dei er ikkje godt nok utvikla enno. Det ville bli problem om dei vart brukte på ein heim utan at pleiarar passa på. Vi kan ikkje stole på at roboten tar ansvar dersom nokon dett og vert liggande, eller handlar rett dersom nokon vert frustrert og hissar seg opp.

Kritikarar peikar på at sosiale robotar ikkje kan gje oss ekte kjensler tilbake. Sosiale robotar er designa for å engasjerte oss sosialt, ikkje til dømes med språkleg intelligens og felles oppgåveløysing. Vi knyter oss lett til teknologiar som hermar etter menneskeleg åtferd, men dei har jo ikkje ekte omsorg, dei fungerer berre ved å trykke på «darwinistiske knappar». Vi tek vare på dei vi elskar, men vi elskar også det vi tar vare på. Sosiale robotar utnyttar evna vi har til å tilskrive menneskelege eigenskapar til noko ikkje-menneskeleg, på måtar som i verste fall er kyniske.

Dei olympiske maskotane Miraitowa og Someity viser kva muligheiter dagens sosiale robotar har, men viser òg avgrensingane. Det er framleis omtrent umuleg å lage sosiale robotar som kan gjere service- og kommunikasjonsoppgåver. Dei kan til dømes ikkje servere på ein kafé eller stå i skranken og ta imot gjester. Når omgjevnaden er kompleks og uføreseieleg vert roboten forvirra. Han stansar opp og seier: «Unnskyld, eg forstår ikkje kva du seier.» Tru mot vår natur vil vi kunne få sympati med den hjelpelause figuren og forsøke å hjelpe han. Omsorgsevna vår gjer at vi menneske nesten garantert kjem til å utvikle eit intenst og ektefølt engasjement for sosiale robotar.

Lars Nyre og
Bjørnar Tessem

Roboten treng ikkje å vere særleg intelligent, han må berre framstå som om han er det.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

Foto: Andrew Harnik / AP / NTB

Samfunn

Mot ein ny teknologisk tidsalder

Om få år kan verda stå overfor ein kvanteteknologisk revolusjon. I Noreg bur næringsliv og tryggingsmiljø seg på ei omvelting ingen enno kjenner dimensjonane av.

Christiane Jordheim Larsen
President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

Foto: Andrew Harnik / AP / NTB

Samfunn

Mot ein ny teknologisk tidsalder

Om få år kan verda stå overfor ein kvanteteknologisk revolusjon. I Noreg bur næringsliv og tryggingsmiljø seg på ei omvelting ingen enno kjenner dimensjonane av.

Christiane Jordheim Larsen

Foto: NTB

DiktetKunnskap
Jan Erik Vold

«Arne Paasche Aasen var ein av dei mest produktive poetane i Noreg.»

Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.

Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.

Foto: Lars Tore Mubalegh-Håvardsholm

DyrFeature
Naïd Mubalegh

Julefuglen i augustnatta

Havsvala tel blant dei minste sjøfuglane i verda. Ho er omtrent stor som ein sporv, men kan leve lenger enn tretti år.

Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.

Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.

Foto: Michael Sohn / AP / NTB

BokMeldingar
Bernt Hagtvet

Angela Merkel har mykje å læra oss om korleis politikk vert hamra ut – med fornuft.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis