JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HumorFeature

Har du høyrt den
om kasakhstanaren?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
 «Zaporog-kosakkar skriv brev til den tyrkiske sultanen» av Ilja Repin (1880), Det russiske museet, Sankt Petersburg.

«Zaporog-kosakkar skriv brev til den tyrkiske sultanen» av Ilja Repin (1880), Det russiske museet, Sankt Petersburg.

Ilya Repin

 «Zaporog-kosakkar skriv brev til den tyrkiske sultanen» av Ilja Repin (1880), Det russiske museet, Sankt Petersburg.

«Zaporog-kosakkar skriv brev til den tyrkiske sultanen» av Ilja Repin (1880), Det russiske museet, Sankt Petersburg.

Ilya Repin

4291
20200925

Humorlitteratur

«General Theory of Verbal Humor» kan kjøpast på nettet, og det finst eit godt samandrag på Wikipedia.

Les du den boka, vil du etter kvart få sans for å lære meir om forskjellige typar humor, og gå til innkjøp av Mach dich nicht so klein, du bist nicht so groß!: Der jüdische Humor als Weisheit, Witz und Waffe av Josef Joffe.

Ein må ofte fnise litt av forskarar. Eg gjorde i alle fall det då eg las om evolusjonspsykologen Geoffrey Miller: «Frå eit evolusjonsmessig perspektiv ville humor ikkje ha nokon overlevingsverdi for dei første menneska på savannane i Afrika.»

Den som ler sist

Dagfinn Nordbø skriv om det som får oss til å le.

4291
20200925

Humorlitteratur

«General Theory of Verbal Humor» kan kjøpast på nettet, og det finst eit godt samandrag på Wikipedia.

Les du den boka, vil du etter kvart få sans for å lære meir om forskjellige typar humor, og gå til innkjøp av Mach dich nicht so klein, du bist nicht so groß!: Der jüdische Humor als Weisheit, Witz und Waffe av Josef Joffe.

Ein må ofte fnise litt av forskarar. Eg gjorde i alle fall det då eg las om evolusjonspsykologen Geoffrey Miller: «Frå eit evolusjonsmessig perspektiv ville humor ikkje ha nokon overlevingsverdi for dei første menneska på savannane i Afrika.»

Den som ler sist

Dagfinn Nordbø skriv om det som får oss til å le.

Humorteori er eit interessant felt. Konklusjonane spriker naturlegvis i alle retningar, så det beste er å finne ei samla oversikt.

Tidlegare har eg nemnt Freud og Bergson, men av nyare ting må nemnast «General Theory of Verbal Humor», av Viktor Raskin og Salvatore Attardo, frå 1991. Essayet er eit stort framsteg fordi du kan putte nesten kva som helst inn i forklaringsmodellen deira og finne svaret. Her skal eg hovudsakleg konsentrere meg om stereotypar, og kvifor dei er så vanlege i humorsamanheng.

Stereotypar verkar fordi dei ofte har ein kjerne av sanning, stor eller liten. Latteren du får, er basert på enkel og banal gjenkjenning, altså eit billeg og populært triks for komikarar og tekstforfattarar. Ein kan godt seie at stereotypar og fordommar er søstrer. Men er det for billeg å bruke fordommar for å få folk til å le? Det er ikkje sjølvsagt.

Komikaren kan gjere det lett for seg sjølv og vitse om eit folkeslag eller ei yrkesgruppe (gjerrige skottar eller late kommunearbeidarar) og la det bli med det. Eller det kan vere meir sofistikerte: Bruk fordommen som premiss. Ein utbreidd fordom er perfekt som innfallsport, og så kan ein snu det etterpå. Søk til dømes opp «Bill Hicks non-smokers» på YouTube, eit fantastisk døme der komikaren først gjer brutalt narr av røykjarar og tilsynelatande får heile publikum med seg. Dei vrir seg i latter når Hicks apar etter folk med røykhoste. Så, i løpet av eit sekund, snur han perspektivet, og no er det ikkje-røykjarane, dei som først lo høgast, som får gjennomgå. Kosteleg!

Sacha Baron Cohen fornærma Kasakhstan så blodig i ein Borat-film at han vart erklært uønskt i landet, men seinare snudde styresmaktene og brukte Cohens humor i marknadsføringa av Kasakhstan som turistmål. Det var smart.

Ein vits har ofte ein setup (ei felle) og deretter ei overraskande løysing, som er opp til kreativiteten til komikaren. Raskin og Attardo tar mellom anna for seg lyspærevitsane, som finst i milliontal, og det vert laga nye kvar einaste dag: «Kor mange U2-medlemmer trengst for å skifte ei lyspære? Bono vil halde i pæra og heile verda vil dreie rundt han.» Svensken, dansken og nordmannen-vitsar er ikkje på moten no, men alle regionar på kloden har ein tradisjon som involverer eige folk og eitt eller to til: «Kvifor har arabarane kamelar, medan russarane har Lada? Arabarane fekk velje først.» I ei tid der norske veganarar søkjer statsstøtte som livssynssamfunn, må eg òg få minne om denne: «På ein restaurant sit ein familie, og familiefaren spør kelneren: ’Vi et ikkje kjøt, kylling eller fisk, ikkje gluten og ikkje laktose, kva synest du vi bør bestille?’ Kelneren: ’Ein taxi.’»

I gamle dagar stod dei ikkje tilbake for å lage vitsar og fornærme fiendane sine, sjå berre kva kosakkhøvdingen Sakhartsjenko i året 1680 skreiv i eit sirleg brev til sultanen av Tyrkia:

«Du tyrkiske satan, djevelens eigen bror og kamerat, sjølvaste Lucifers sekretær og Fandens eiga likning, måtte han hente deg og ditt lurvete krigarfølgje, ikkje maktar du å tvinge kristne under herredømmet ditt. Krigarane dine fryktar vi ikkje, til havs og til lands vil vi kjempe mot deg. Din babylonske kokk, makedonske hjulmakar, jerusalemske skomakar, aleksandrinske geitebukk, store og litle Egypts grisegjeller, armenske svin, tartanske potte, kamenetzke stut, podolske illgjerningsmann, sjølve djevelens yngel, ei forarging for Jorda og for Himmelen og ein narr for Vårherre. Ditt grisetryne, di hoppefitte, din skabbete kjøter, din udøypte skolt, måtte Fanden skålde deg i blanke ræva.»

Dagfinn Nordbø

Dagfinn Nordbø er tekstforfattar, satirikar
og matmons.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Humorteori er eit interessant felt. Konklusjonane spriker naturlegvis i alle retningar, så det beste er å finne ei samla oversikt.

Tidlegare har eg nemnt Freud og Bergson, men av nyare ting må nemnast «General Theory of Verbal Humor», av Viktor Raskin og Salvatore Attardo, frå 1991. Essayet er eit stort framsteg fordi du kan putte nesten kva som helst inn i forklaringsmodellen deira og finne svaret. Her skal eg hovudsakleg konsentrere meg om stereotypar, og kvifor dei er så vanlege i humorsamanheng.

Stereotypar verkar fordi dei ofte har ein kjerne av sanning, stor eller liten. Latteren du får, er basert på enkel og banal gjenkjenning, altså eit billeg og populært triks for komikarar og tekstforfattarar. Ein kan godt seie at stereotypar og fordommar er søstrer. Men er det for billeg å bruke fordommar for å få folk til å le? Det er ikkje sjølvsagt.

Komikaren kan gjere det lett for seg sjølv og vitse om eit folkeslag eller ei yrkesgruppe (gjerrige skottar eller late kommunearbeidarar) og la det bli med det. Eller det kan vere meir sofistikerte: Bruk fordommen som premiss. Ein utbreidd fordom er perfekt som innfallsport, og så kan ein snu det etterpå. Søk til dømes opp «Bill Hicks non-smokers» på YouTube, eit fantastisk døme der komikaren først gjer brutalt narr av røykjarar og tilsynelatande får heile publikum med seg. Dei vrir seg i latter når Hicks apar etter folk med røykhoste. Så, i løpet av eit sekund, snur han perspektivet, og no er det ikkje-røykjarane, dei som først lo høgast, som får gjennomgå. Kosteleg!

Sacha Baron Cohen fornærma Kasakhstan så blodig i ein Borat-film at han vart erklært uønskt i landet, men seinare snudde styresmaktene og brukte Cohens humor i marknadsføringa av Kasakhstan som turistmål. Det var smart.

Ein vits har ofte ein setup (ei felle) og deretter ei overraskande løysing, som er opp til kreativiteten til komikaren. Raskin og Attardo tar mellom anna for seg lyspærevitsane, som finst i milliontal, og det vert laga nye kvar einaste dag: «Kor mange U2-medlemmer trengst for å skifte ei lyspære? Bono vil halde i pæra og heile verda vil dreie rundt han.» Svensken, dansken og nordmannen-vitsar er ikkje på moten no, men alle regionar på kloden har ein tradisjon som involverer eige folk og eitt eller to til: «Kvifor har arabarane kamelar, medan russarane har Lada? Arabarane fekk velje først.» I ei tid der norske veganarar søkjer statsstøtte som livssynssamfunn, må eg òg få minne om denne: «På ein restaurant sit ein familie, og familiefaren spør kelneren: ’Vi et ikkje kjøt, kylling eller fisk, ikkje gluten og ikkje laktose, kva synest du vi bør bestille?’ Kelneren: ’Ein taxi.’»

I gamle dagar stod dei ikkje tilbake for å lage vitsar og fornærme fiendane sine, sjå berre kva kosakkhøvdingen Sakhartsjenko i året 1680 skreiv i eit sirleg brev til sultanen av Tyrkia:

«Du tyrkiske satan, djevelens eigen bror og kamerat, sjølvaste Lucifers sekretær og Fandens eiga likning, måtte han hente deg og ditt lurvete krigarfølgje, ikkje maktar du å tvinge kristne under herredømmet ditt. Krigarane dine fryktar vi ikkje, til havs og til lands vil vi kjempe mot deg. Din babylonske kokk, makedonske hjulmakar, jerusalemske skomakar, aleksandrinske geitebukk, store og litle Egypts grisegjeller, armenske svin, tartanske potte, kamenetzke stut, podolske illgjerningsmann, sjølve djevelens yngel, ei forarging for Jorda og for Himmelen og ein narr for Vårherre. Ditt grisetryne, di hoppefitte, din skabbete kjøter, din udøypte skolt, måtte Fanden skålde deg i blanke ræva.»

Dagfinn Nordbø

Dagfinn Nordbø er tekstforfattar, satirikar
og matmons.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis