JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HistorieFeature

Ingerid Sletten av Sillejord

Barndomens viseskattar:

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Seljord kyrkje.

Seljord kyrkje.

Fotograf: ÅM Seljord, Nasjonalbiblioteket

Seljord kyrkje.

Seljord kyrkje.

Fotograf: ÅM Seljord, Nasjonalbiblioteket

5313
20191213

Ingerid Sletten av Sillejord

Ingerid Sletten av Sillejord
hadde verken sølv eller gull
men en liten hue av farvet
ull som hun hadde fått utav mor.

En liten hue av farvet ull –
hadde verken stas eller for,
men fattig minne om far og mor
der skinnet langt mere enn gull.

Hun gjemte huen i tjue år,
måtte ikke slite den ut.
Jeg bærer huen en gang som brud
når jeg for alteret står.

Hun gjemte huen i tredve år,
måtte ikke skjemme den ut.
Så bærer jeg den så glad som brur,
når jeg for Vårherre står.

Hun gjemte huen i førti år,
huskede ennå på mor.
Vesle min hue, for visst jeg tror –
vi aldri for alteret står.

Hun ganger for kisten at tage den,
hjertet var så stort derved.
Hun leter frem til den gamles sted,
da var ikke tråden igjen.

5313
20191213

Ingerid Sletten av Sillejord

Ingerid Sletten av Sillejord
hadde verken sølv eller gull
men en liten hue av farvet
ull som hun hadde fått utav mor.

En liten hue av farvet ull –
hadde verken stas eller for,
men fattig minne om far og mor
der skinnet langt mere enn gull.

Hun gjemte huen i tjue år,
måtte ikke slite den ut.
Jeg bærer huen en gang som brud
når jeg for alteret står.

Hun gjemte huen i tredve år,
måtte ikke skjemme den ut.
Så bærer jeg den så glad som brur,
når jeg for Vårherre står.

Hun gjemte huen i førti år,
huskede ennå på mor.
Vesle min hue, for visst jeg tror –
vi aldri for alteret står.

Hun ganger for kisten at tage den,
hjertet var så stort derved.
Hun leter frem til den gamles sted,
da var ikke tråden igjen.

Frå eg var barn, kan eg hugsa besto mi, mormor, syngja om jenta som hadde ei lue ho var så glad i at ho gøymde henne i kista si til dagen ho skulle stå brur. For meg, barnebarnet, var det ein underleg song – at ei lue som låg i ei kiste, kunne rotna av seg sjølv. Visa var så trist, så trist – for stakkars jente!

Men har Ingerid Sletten vore ei verkeleg kvinne, spurde eg kulturformidlaren Sigurd Telnes frå same bygda som Ingerid, Seljord.

Ingen veit sikkert, seier han. Den næraste historia som blir fortald om Ingerid, er henta frå Bjørnstjerne Bjørnsons besøk på gjestegarden Sanda i Øvre Bø, som den gong høyrde til Seljord.

Her har dei funne diktaren innskriven i gjesteboka, på same tid som der arbeidde ei jente frå Sletta som heitte Ingerid, seiest det.

Kanskje var det slik at Bjørnson såg henne der og kom i prat med henne, eller at han berre hadde dikta seg inn i lagnaden til ei ugift kvinne, i denne rørande og tankevekkjande visa som me også finn i Bjørnsons roman Arne.

Unge Ingerid åtte ikkje stort av ytre rikdom før ho fekk ei lue av mor si. Lua skein som gull og opna for draumen om å få bera henne i bryllaupet. Men det kom ingen friarar, og åra gjekk til ho endeleg ein dag skulle ta henne ut av kista, og der var inga lue.

Langsamt slokna draumen om å få vera brur her på jorda. Og etter tretti sørgjelege år vende Ingerid seg til han som aldri ville svikta, når ho ein dag var komen til himmelen og skulle møta han som brur.

Kjende ho det slik som den gamle kvinna eg tidlegare hadde møtt, som i heile ungdomen hadde ofra seg for dei sjuke foreldra, men som på slutten av livet hugsa forteljinga frå Bibelen om dei ti kloke og dei ti sløve brudemøyane? Dei sløve var utan olje på lampene sine i møte med den himmelske brudgomen. Difor bad ho inderleg Vårherre om at ho måtte ha olje på brudelampa si når han ein dag tok henne heim til seg.

Slik tenkte kanskje også Ingerid etter kvart – at det ein ikkje får gjort på den korte stunda her i livet, tar himmelen seg av. Vårherre sviktar ikkje den som har olje på lampa si.

Bjørnstjerne Bjørnson, som var fødd i 1832 på Kvikne i Østerdalen, vart på Ingerids tid ein av dei store i landet vårt. Han skreiv fedrelandssongen vår, «Ja, vi elsker», og viser, romanar, noveller og skodespel ved sida av å vera journalist og teater- og litteraturkritikar. Så etterspurd vart han etter kvart i heile Europa at han i 1903 fekk Nobelprisen i litteratur.

Bjørnson hadde tidleg sans for både ungdomen og dei vanskelegstilte. Det var han som skreiv boka om Synnøve Solbakken, Arne og En glad gutt, der den unge og trøblete kjærleiken går igjen, men har ein annan slutt enn Ingerid Slettens.

Når eg nå ruslar langs vegen i Seljord som for eit par tiår sidan fekk namnet Ingerid Slettens veg, er det som me går ved sida av kvarandre, Ingerid og eg. For kva var grunnen til at jenta som såg så trygt på framtida si, ikkje fekk oppfylt draumen om ein kjærast her på jorda?

Var det ingen som såg henne, andre enn mor? Og gjekk ho like still og blyg langs vegen som ho går ved sida av meg, utan å løfta blikket og sjå seg om? Eller vart livet så oppteke av det daglege slitet at ho ein dag fann ut at åra hadde gått ifrå henne?

I staden for å gøyma hua skulle ho kanskje heller ha gjeve etter for augneblinken og tatt henne på seg for å visa karane at ho var til og open for kjærleiken.

Me kan berre gjetta, for ingen veit sikkert om Ingerid ein gong har levd og traska med draumane sine langs vegen som nå ber namnet hennar, og lever like sterkt som sjøormen i Seljord-soga.

Men om ho ikkje har vore til anna enn gjennom songen, tårene til ei lita jente og vegen me går på, har ho i det minste fått gjeve liv til undringa både om seg sjølv, uretten på jorda og den uvisse kjærleiken.

Visa om Ingerid Sletten av Sillejord kom første gong ut i Bjørnstjerne Bjørnsons roman Arne i 1859.

Melodien kom på trykk i 1863. Komponisten Rikard Nordraak var fødd i 1842 og søskenbarn til Bjørnstjerne Bjørnson.

Nordraak skreiv musikken til mange av dikta hans. Melodiane, med mykje norsk folkemusikk i seg, har kanskje gjort at mange av visene er blitt kjære songskattar.

Men livet vart nok ikkje som venta for den aktive komponisten. Berre 23 år gamal, i 1866, døydde han av tuberkulose i Berlin. Etter 59 år kom leivningane hans til Æreslunden på Vår Frelsers gravlund i Oslo, der også Bjørnstjerne Bjørnson, som døydde av slag i 1910 i Paris, ligg i grava si.

Åshild Ulstrup

Åshild Ulstrup er
journalist og forfattar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Frå eg var barn, kan eg hugsa besto mi, mormor, syngja om jenta som hadde ei lue ho var så glad i at ho gøymde henne i kista si til dagen ho skulle stå brur. For meg, barnebarnet, var det ein underleg song – at ei lue som låg i ei kiste, kunne rotna av seg sjølv. Visa var så trist, så trist – for stakkars jente!

Men har Ingerid Sletten vore ei verkeleg kvinne, spurde eg kulturformidlaren Sigurd Telnes frå same bygda som Ingerid, Seljord.

Ingen veit sikkert, seier han. Den næraste historia som blir fortald om Ingerid, er henta frå Bjørnstjerne Bjørnsons besøk på gjestegarden Sanda i Øvre Bø, som den gong høyrde til Seljord.

Her har dei funne diktaren innskriven i gjesteboka, på same tid som der arbeidde ei jente frå Sletta som heitte Ingerid, seiest det.

Kanskje var det slik at Bjørnson såg henne der og kom i prat med henne, eller at han berre hadde dikta seg inn i lagnaden til ei ugift kvinne, i denne rørande og tankevekkjande visa som me også finn i Bjørnsons roman Arne.

Unge Ingerid åtte ikkje stort av ytre rikdom før ho fekk ei lue av mor si. Lua skein som gull og opna for draumen om å få bera henne i bryllaupet. Men det kom ingen friarar, og åra gjekk til ho endeleg ein dag skulle ta henne ut av kista, og der var inga lue.

Langsamt slokna draumen om å få vera brur her på jorda. Og etter tretti sørgjelege år vende Ingerid seg til han som aldri ville svikta, når ho ein dag var komen til himmelen og skulle møta han som brur.

Kjende ho det slik som den gamle kvinna eg tidlegare hadde møtt, som i heile ungdomen hadde ofra seg for dei sjuke foreldra, men som på slutten av livet hugsa forteljinga frå Bibelen om dei ti kloke og dei ti sløve brudemøyane? Dei sløve var utan olje på lampene sine i møte med den himmelske brudgomen. Difor bad ho inderleg Vårherre om at ho måtte ha olje på brudelampa si når han ein dag tok henne heim til seg.

Slik tenkte kanskje også Ingerid etter kvart – at det ein ikkje får gjort på den korte stunda her i livet, tar himmelen seg av. Vårherre sviktar ikkje den som har olje på lampa si.

Bjørnstjerne Bjørnson, som var fødd i 1832 på Kvikne i Østerdalen, vart på Ingerids tid ein av dei store i landet vårt. Han skreiv fedrelandssongen vår, «Ja, vi elsker», og viser, romanar, noveller og skodespel ved sida av å vera journalist og teater- og litteraturkritikar. Så etterspurd vart han etter kvart i heile Europa at han i 1903 fekk Nobelprisen i litteratur.

Bjørnson hadde tidleg sans for både ungdomen og dei vanskelegstilte. Det var han som skreiv boka om Synnøve Solbakken, Arne og En glad gutt, der den unge og trøblete kjærleiken går igjen, men har ein annan slutt enn Ingerid Slettens.

Når eg nå ruslar langs vegen i Seljord som for eit par tiår sidan fekk namnet Ingerid Slettens veg, er det som me går ved sida av kvarandre, Ingerid og eg. For kva var grunnen til at jenta som såg så trygt på framtida si, ikkje fekk oppfylt draumen om ein kjærast her på jorda?

Var det ingen som såg henne, andre enn mor? Og gjekk ho like still og blyg langs vegen som ho går ved sida av meg, utan å løfta blikket og sjå seg om? Eller vart livet så oppteke av det daglege slitet at ho ein dag fann ut at åra hadde gått ifrå henne?

I staden for å gøyma hua skulle ho kanskje heller ha gjeve etter for augneblinken og tatt henne på seg for å visa karane at ho var til og open for kjærleiken.

Me kan berre gjetta, for ingen veit sikkert om Ingerid ein gong har levd og traska med draumane sine langs vegen som nå ber namnet hennar, og lever like sterkt som sjøormen i Seljord-soga.

Men om ho ikkje har vore til anna enn gjennom songen, tårene til ei lita jente og vegen me går på, har ho i det minste fått gjeve liv til undringa både om seg sjølv, uretten på jorda og den uvisse kjærleiken.

Visa om Ingerid Sletten av Sillejord kom første gong ut i Bjørnstjerne Bjørnsons roman Arne i 1859.

Melodien kom på trykk i 1863. Komponisten Rikard Nordraak var fødd i 1842 og søskenbarn til Bjørnstjerne Bjørnson.

Nordraak skreiv musikken til mange av dikta hans. Melodiane, med mykje norsk folkemusikk i seg, har kanskje gjort at mange av visene er blitt kjære songskattar.

Men livet vart nok ikkje som venta for den aktive komponisten. Berre 23 år gamal, i 1866, døydde han av tuberkulose i Berlin. Etter 59 år kom leivningane hans til Æreslunden på Vår Frelsers gravlund i Oslo, der også Bjørnstjerne Bjørnson, som døydde av slag i 1910 i Paris, ligg i grava si.

Åshild Ulstrup

Åshild Ulstrup er
journalist og forfattar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis