JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokFeature

Svimlande og jordnært

Thure Erik Lund opnar for det sjølvbiografiske og personlege i lett forkledning.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Thure Erik Lund ser langt inn i ei digital verd.

Thure Erik Lund ser langt inn i ei digital verd.

Per Anders Todal

Thure Erik Lund ser langt inn i ei digital verd.

Thure Erik Lund ser langt inn i ei digital verd.

Per Anders Todal

3698
20170526
3698
20170526

Roman

Thure Erik Lund:

Identitet

Aschehoug

Eg er sjølv av småbrukarslekt frå ei øy på trøndelagskysten, men avstanden til Modum i Buskerud er ikkje større enn at eg kjenner meg igjen i outsiderrolla Lund plasserer forteljarstemmene sine i, enten det er alter ego som Thomas Olsen Myrbråten eller årets Hallandsås. Sidan eg i ein mannsalder har budd i nabokommunen Krødsherad, kjenner eg også igjen geografien, landskapet, dialekten og mentaliteten, eller gjæla, som Lund kallar det. Eg les bøkene hans i spennet mellom det å vere utanfor og innanfor på same tid, å vere ein framand i eigen familie, ein framand i bygda, samtidig som det er han som tar vare på bygdehistoria, ein arv han drar med seg frå faren Thure Lund som var ein markant lokalhistorikar i Modum.

Framtidsperspektiv

Ja vel, var det så enkelt, men så enkelt er det likevel ikkje, for Thure Erik Lund ser langt bortanfor det nære og inn i ei digitalisert verd der grensene mellom menneske, maskiner og natur blir flytande, han snakkar om teknologiske livsformer, verdsidear og ein tekststraum som berre går og går og blir hans eige liv, «jeg er jo uansett en digital variant av meg sjøl». Dermed blir også all identitet flytande ved at det verkelege blir kunstig og det kunstige blir verkeleg, og dette science fiction-aktige framtidsperspektivet har følgt med i Lunds forfattarskap sidan debuten i 1992.

Det er den nær 60-årige småbrukaren, snikkaren, boksamlaren og «mångsysslaren» Hallandsås som fører ordet. Han har slutta å publisere romanar, men han skriv framleis, isolert i bryggarhuset på bruket der han i årevis har jobba med ein tekststraum som ingen skal lese, og som truleg er den romanen som ligg føre i Identitet. Sambuaren Maria og dei to ungane bur i hovudhuset. Dei unngår kvarandre, snakkar ikkje saman, det er ein avstand mellom dei som er ei paradoksal form for kjærleik. For dei passar på kvarandre, spionerer på kvarandre, og når Maria går kveldsturane sine, kryp Hallandsås rundt i buskar og kratt og følgjer med, sjalu, komisk og med eit ironisk skråblikk. Verre er mistanken om at ho har brote seg inn i tekststraumen hans og driv og rettar, skriv om og legg til, slik at han ikkje kjenner seg igjen i sitt eige verk. Det er ein forunderleg psykologi som driv fram denne ekteskaplege maktkampen.

Heimstaddikting

Identitet er ein tekst med mange forgreiningar. Éin ting er sivilisasjonskritikken og dei mange ironiske stikka til samtidslitteraturen, men eg set større pris på dei sjølvbiografiske innslaga der Lund på herleg vis skriv om snikring og skriving, og der han med ein keitete, distansert varme skriv om foreldra og slekta. I forlenginga av dette tar han med namns nemning eit oppgjer med dei som rundt tusenårsskiftet skulda han for nazisme. Det har nok plaga Thure Erik Lund at faren, Thure Lund, under og etter krigen fekk rykte på seg som stripete ved å bryte idrettsstreiken og ved å livnære seg som lensmannsbetjent. I røynda rapporterte han til motstandsrørsla i Modum, der Osvald-gruppa var ein del av bildet.

Lunds varemerke er det utopiske, burleske og særmerkte i språk og innhald. Lund tar lesaren inn i svimlande perspektiv samtidig som han leverer heimstaddikting av ypparste merke, og når han på originalt vis avsluttar Identitet med 20 sider av Identitet, andre bok, kan ein vente meir om denne samansette, ustabile og originale Hallandsås, som lever i randsona av det normale.

Det er berre å gle seg.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Thure Erik Lund:

Identitet

Aschehoug

Eg er sjølv av småbrukarslekt frå ei øy på trøndelagskysten, men avstanden til Modum i Buskerud er ikkje større enn at eg kjenner meg igjen i outsiderrolla Lund plasserer forteljarstemmene sine i, enten det er alter ego som Thomas Olsen Myrbråten eller årets Hallandsås. Sidan eg i ein mannsalder har budd i nabokommunen Krødsherad, kjenner eg også igjen geografien, landskapet, dialekten og mentaliteten, eller gjæla, som Lund kallar det. Eg les bøkene hans i spennet mellom det å vere utanfor og innanfor på same tid, å vere ein framand i eigen familie, ein framand i bygda, samtidig som det er han som tar vare på bygdehistoria, ein arv han drar med seg frå faren Thure Lund som var ein markant lokalhistorikar i Modum.

Framtidsperspektiv

Ja vel, var det så enkelt, men så enkelt er det likevel ikkje, for Thure Erik Lund ser langt bortanfor det nære og inn i ei digitalisert verd der grensene mellom menneske, maskiner og natur blir flytande, han snakkar om teknologiske livsformer, verdsidear og ein tekststraum som berre går og går og blir hans eige liv, «jeg er jo uansett en digital variant av meg sjøl». Dermed blir også all identitet flytande ved at det verkelege blir kunstig og det kunstige blir verkeleg, og dette science fiction-aktige framtidsperspektivet har følgt med i Lunds forfattarskap sidan debuten i 1992.

Det er den nær 60-årige småbrukaren, snikkaren, boksamlaren og «mångsysslaren» Hallandsås som fører ordet. Han har slutta å publisere romanar, men han skriv framleis, isolert i bryggarhuset på bruket der han i årevis har jobba med ein tekststraum som ingen skal lese, og som truleg er den romanen som ligg føre i Identitet. Sambuaren Maria og dei to ungane bur i hovudhuset. Dei unngår kvarandre, snakkar ikkje saman, det er ein avstand mellom dei som er ei paradoksal form for kjærleik. For dei passar på kvarandre, spionerer på kvarandre, og når Maria går kveldsturane sine, kryp Hallandsås rundt i buskar og kratt og følgjer med, sjalu, komisk og med eit ironisk skråblikk. Verre er mistanken om at ho har brote seg inn i tekststraumen hans og driv og rettar, skriv om og legg til, slik at han ikkje kjenner seg igjen i sitt eige verk. Det er ein forunderleg psykologi som driv fram denne ekteskaplege maktkampen.

Heimstaddikting

Identitet er ein tekst med mange forgreiningar. Éin ting er sivilisasjonskritikken og dei mange ironiske stikka til samtidslitteraturen, men eg set større pris på dei sjølvbiografiske innslaga der Lund på herleg vis skriv om snikring og skriving, og der han med ein keitete, distansert varme skriv om foreldra og slekta. I forlenginga av dette tar han med namns nemning eit oppgjer med dei som rundt tusenårsskiftet skulda han for nazisme. Det har nok plaga Thure Erik Lund at faren, Thure Lund, under og etter krigen fekk rykte på seg som stripete ved å bryte idrettsstreiken og ved å livnære seg som lensmannsbetjent. I røynda rapporterte han til motstandsrørsla i Modum, der Osvald-gruppa var ein del av bildet.

Lunds varemerke er det utopiske, burleske og særmerkte i språk og innhald. Lund tar lesaren inn i svimlande perspektiv samtidig som han leverer heimstaddikting av ypparste merke, og når han på originalt vis avsluttar Identitet med 20 sider av Identitet, andre bok, kan ein vente meir om denne samansette, ustabile og originale Hallandsås, som lever i randsona av det normale.

Det er berre å gle seg.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lund tar lesaren inn i svimlande perspektiv samtidig som han leverer heimstaddikting av ypparste merke.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis