JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KommentarSamfunn

Kan vi stole på FN?

Debatten om klimakrisa kan framstå som ein strid mellom klimafornektarar på den eine sida og dei som går inn for FNs klimamål, på den andre.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
I det første berelkraftsmålet seier FN at dei vil avskaffe fattigdom, ikkje berre redusere han.

I det første berelkraftsmålet seier FN at dei vil avskaffe fattigdom, ikkje berre redusere han.

Foto: Fareed Khan / AP / NTB scanpix

I det første berelkraftsmålet seier FN at dei vil avskaffe fattigdom, ikkje berre redusere han.

I det første berelkraftsmålet seier FN at dei vil avskaffe fattigdom, ikkje berre redusere han.

Foto: Fareed Khan / AP / NTB scanpix

4884
20200320
4884
20200320

Kommentar

redaksjonen@dagogtid.no

Ettersom tida går, framstår klimafornektarane som stadig mindre truverdige, medan dei som stør FNs klimamål, etter kvart blir mange og lydsterke. Godt så. Men det er ein hake ved det heile. For i stridens hete for den gode sak kan skiljet mellom vitskaplege rapportar og politiske vedtak bli oversett og slura til: Alt som kjem frå FN, framstår som riktig og viktig, anten det er forskingsbaserte rapportar eller konsensusbaserte politiske vedtak.

Men gjer det noko om vi overser dette skiljet mellom vitskap og politikk? For det er jo rimeleg med ein overgang frå det å prøve å finne ut kva krisa går ut på, til det å bestemme kva vi bør gjere – ein overgang frå vitskaplege rapportar, som fortløpande blir justerte og kvalitetssikra ved pågåande forsking og fagkritikk, til framforhandla vedtak ved representantar for statane i FN-systemet. Så kvifor stresse med dette skiljet?

Svar: Ta deg tid til å lese Agenda 2030 (for Sustainable Development) nøye, paragraf for paragraf, punkt for punkt, dei 17 berekraftsmåla (Sustainable Development Goals, SDG), ofte med talrike underpunkt, i tillegg til innleiing og 91 utfyllande merknader.

Uklar og tvitydig

Eg har prøvd. Og kva fann eg? Mellom anna dette: Dei fleste «berekraftsmåla» handlar ikkje om klima og økologi, men om kampen mot fattigdom og om velstandsauke, og utan at forholdet mellom økonomisk vekst og økologisk berekraft blir drøfta på ein truverdig måte. Dermed blir teksten uklar som analyse og tvitydig som handlingsplan. Her er eit par smakebitar:

Paragraf 1 (første berekraftsmål): «Avskaffe fattigdom i alle former overalt.» (End poverty in all its forms everywhere.) Ikkje redusere, men avskaffe (innan 2030). Ikkje visse former for fattigdom, men alle former for fattigdom (poverty in all its forms and dimensions). Men korleis, og kva betyr det: alle former for fattigdom? Omfattar denne vide fattigdomsoppfatninga også mangel på opplysning, det vi i eit moderniseringsperspektiv kunne kalle kulturell fattigdom? Men ville det ha vore konsensus om det, i FN, med statar som Saudi-Arabia og Pakistan? Dessutan, tredje setning i Preamble: «… å utrydde fattigdom i alle former og dimensjonar… er den største globale utfordringa ...» (We recognize that eradicating poverty in all its forms and dimensions… is the greatest global challenge…) Men kva med atomkrig, eller økologisk samanbrot?

Paragraf 8 (åttande berekraftsmål): «Fremje berekraftig økonomisk vekst, full sysselsetjing og høveleg arbeid for alle.» (Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all.) Men korleis? Og er det ikkje ei spenning her, mellom økonomisk vekst og naturens grenser, ei problemstilling som går attende til Brundtland-kommisjonen på åttitalet? Og korleis sikre full sysselsetjing, og gode arbeidsvilkår for alle, innanfor ein globalisert kapitalisme, med ny teknologi som endrar arbeidslivet, og med sterk befolkningsvekst i visse regionar? Kor er omtalen av slike faktorar? I denne teksten finst ikkje eingong ord som capitalism, demography, military.

Kort sagt, i denne teksten er omgrepsbruken gjennomgåande uklar, ofte motstridande, og mangelfull. Her er det eit stort forbetringspotensial.

Sakleg kritikk

Konklusjonen er klar: Når konsensusdrivne forhandlingar i FN-systemet endar med så vidt mangelfulle, uklare og motstridande erklæringar, om klimakrisa og andre kriser, blir det viktig å skilje mellom politiske vedtak og vitskapsbaserte rapportar i FN-regi. Dette er viktig for å hindre at dei vitskaplege rapportane blir slått i hartkorn med dei politiske erklæringane. Og det er viktig for å få fram meir truverdige og realistiske handlingsplanar.

Men også dei vitskaplege rapportane treng sakleg kritikk, både med tanke på om påstandar og tilrådingar er empirisk velfunderte, og med tanke på om det faglege perspektivet er einsidig eller mangelfullt med omsyn til dei problema ein søkjer å løyse. Her er det eit skilje, eit flytande skilje mellom empiri og perspektiv, eit fagkritisk skilje som vi ikkje bør tape av syne. Men det er ei anna skål!

Til slutt: Det eg her har sagt, kan framstå som frittsvevande påstandar frå mi side. Men dei som vil gå meg etter i saumane, kan ta ein titt på ein tekst eg som gav ut ved juletider, ein kjapp tekst på vel 70 sider, skriven for folk som ikkje har tid til å lese lange tekstar, men ein tekst med fyldig og detaljert belegg, punkt for punkt, mellom anna av Agenda 2030. Tittelen er Epistemic Challenges in a Modern World, Zürich 2019.

Gunnar Skirbekk er filosof og kulturkritikar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kommentar

redaksjonen@dagogtid.no

Ettersom tida går, framstår klimafornektarane som stadig mindre truverdige, medan dei som stør FNs klimamål, etter kvart blir mange og lydsterke. Godt så. Men det er ein hake ved det heile. For i stridens hete for den gode sak kan skiljet mellom vitskaplege rapportar og politiske vedtak bli oversett og slura til: Alt som kjem frå FN, framstår som riktig og viktig, anten det er forskingsbaserte rapportar eller konsensusbaserte politiske vedtak.

Men gjer det noko om vi overser dette skiljet mellom vitskap og politikk? For det er jo rimeleg med ein overgang frå det å prøve å finne ut kva krisa går ut på, til det å bestemme kva vi bør gjere – ein overgang frå vitskaplege rapportar, som fortløpande blir justerte og kvalitetssikra ved pågåande forsking og fagkritikk, til framforhandla vedtak ved representantar for statane i FN-systemet. Så kvifor stresse med dette skiljet?

Svar: Ta deg tid til å lese Agenda 2030 (for Sustainable Development) nøye, paragraf for paragraf, punkt for punkt, dei 17 berekraftsmåla (Sustainable Development Goals, SDG), ofte med talrike underpunkt, i tillegg til innleiing og 91 utfyllande merknader.

Uklar og tvitydig

Eg har prøvd. Og kva fann eg? Mellom anna dette: Dei fleste «berekraftsmåla» handlar ikkje om klima og økologi, men om kampen mot fattigdom og om velstandsauke, og utan at forholdet mellom økonomisk vekst og økologisk berekraft blir drøfta på ein truverdig måte. Dermed blir teksten uklar som analyse og tvitydig som handlingsplan. Her er eit par smakebitar:

Paragraf 1 (første berekraftsmål): «Avskaffe fattigdom i alle former overalt.» (End poverty in all its forms everywhere.) Ikkje redusere, men avskaffe (innan 2030). Ikkje visse former for fattigdom, men alle former for fattigdom (poverty in all its forms and dimensions). Men korleis, og kva betyr det: alle former for fattigdom? Omfattar denne vide fattigdomsoppfatninga også mangel på opplysning, det vi i eit moderniseringsperspektiv kunne kalle kulturell fattigdom? Men ville det ha vore konsensus om det, i FN, med statar som Saudi-Arabia og Pakistan? Dessutan, tredje setning i Preamble: «… å utrydde fattigdom i alle former og dimensjonar… er den største globale utfordringa ...» (We recognize that eradicating poverty in all its forms and dimensions… is the greatest global challenge…) Men kva med atomkrig, eller økologisk samanbrot?

Paragraf 8 (åttande berekraftsmål): «Fremje berekraftig økonomisk vekst, full sysselsetjing og høveleg arbeid for alle.» (Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all.) Men korleis? Og er det ikkje ei spenning her, mellom økonomisk vekst og naturens grenser, ei problemstilling som går attende til Brundtland-kommisjonen på åttitalet? Og korleis sikre full sysselsetjing, og gode arbeidsvilkår for alle, innanfor ein globalisert kapitalisme, med ny teknologi som endrar arbeidslivet, og med sterk befolkningsvekst i visse regionar? Kor er omtalen av slike faktorar? I denne teksten finst ikkje eingong ord som capitalism, demography, military.

Kort sagt, i denne teksten er omgrepsbruken gjennomgåande uklar, ofte motstridande, og mangelfull. Her er det eit stort forbetringspotensial.

Sakleg kritikk

Konklusjonen er klar: Når konsensusdrivne forhandlingar i FN-systemet endar med så vidt mangelfulle, uklare og motstridande erklæringar, om klimakrisa og andre kriser, blir det viktig å skilje mellom politiske vedtak og vitskapsbaserte rapportar i FN-regi. Dette er viktig for å hindre at dei vitskaplege rapportane blir slått i hartkorn med dei politiske erklæringane. Og det er viktig for å få fram meir truverdige og realistiske handlingsplanar.

Men også dei vitskaplege rapportane treng sakleg kritikk, både med tanke på om påstandar og tilrådingar er empirisk velfunderte, og med tanke på om det faglege perspektivet er einsidig eller mangelfullt med omsyn til dei problema ein søkjer å løyse. Her er det eit skilje, eit flytande skilje mellom empiri og perspektiv, eit fagkritisk skilje som vi ikkje bør tape av syne. Men det er ei anna skål!

Til slutt: Det eg her har sagt, kan framstå som frittsvevande påstandar frå mi side. Men dei som vil gå meg etter i saumane, kan ta ein titt på ein tekst eg som gav ut ved juletider, ein kjapp tekst på vel 70 sider, skriven for folk som ikkje har tid til å lese lange tekstar, men ein tekst med fyldig og detaljert belegg, punkt for punkt, mellom anna av Agenda 2030. Tittelen er Epistemic Challenges in a Modern World, Zürich 2019.

Gunnar Skirbekk er filosof og kulturkritikar.

Dei fleste «berekraftsmåla» handlar ikkje klima og økologi, men om kampen mot fattigdom og om velstandsauke.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis