JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Emmanuel Macron vert fransk president søndag 14. desember. Han får eit vanskeleg landskap å manøvrere i.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Emmanuel Macron tiltrer som ny president i Frankrike 14. mai.

Emmanuel Macron tiltrer som ny president i Frankrike 14. mai.

Foto: Christian Hartmann / Reuters / NTB scanpix

Emmanuel Macron tiltrer som ny president i Frankrike 14. mai.

Emmanuel Macron tiltrer som ny president i Frankrike 14. mai.

Foto: Christian Hartmann / Reuters / NTB scanpix

3729
20170512
3729
20170512

«Vandrarane» – «Les Marcheurs» – som dei vert kalla, tilhengjarane hans, lyt analysere terrenget på ny. Rørsla vert parti under namnet République En Marche, og det kan mot alle odds stå fram som noko nytt og friskt, sidan alle andre er splitta og frynsete etter denne underlegaste valkampen i fransk moderne historie.

Macron vert i norsk presse ofte framstilt i pakt med biletet motstandarane hans på ytste venstre og ytste høgre fløyer har skapt: ein nyliberalistisk finansmann utan omsut for folk flest. Men så har heller ikkje norske journalistar greie på den filosofiske inspirasjonen hans.

Røynsle

Som student arbeidde han for Paul Ricœur (1913–2005), som han hjelpte med å ferdigstille boka Historia, minnet, gløymsla (2003). Det gjorde varig inntrykk. Utgangspunktet til Ricœur var at all røynsle er omveges formidla. Alle vurderingsgrunnlaga våre kjem til oss i historisk bundne mønster, i tankeskjema andre har forma, i ein språkbruk for det meste skapt av andre og som vi er avhengige av.

Denne ufriviljuge sida ved kulturen kan samanliknast med og må fungere saman med dei ufriviljuge sidene ved biologien: trongen til mat og varme, og omsut, for den del; driftene vi prøver halde orden på; ein ikkje alltid oversiktleg psyke; sjukdom og til sist død. Midt oppe i desse elementære utfordringane må vi leve i institusjonar, i grupper, i samhandlingar vi må ta del i med ansvar.

Difor har vi ansvar for resultata av historia andre har forma før oss, for å vurdere minna, arkiva, leivningane, institusjonane, samhandlingane. Men ansvaret går vidare, og gjeld likså vel endring av vilkår som hemmar, som held evna til deltaking nede, som bind oss i det ufriviljuge. Vitskap, kunst, handverk, arbeidsliv, politikk og fyrst og sist deltaking med dei ressursar ein har – det er element som hjelper fram medvitsgjering. Vi har mange tilgangar, gjennom tekstar, språkbruk, forteljemåtar, førestellingar som formar liketil landskapet ikring oss, ja, alle dei sosiale og fysiske omstenda, miljø og samfunn.

Djupast sett er dette ein tragisk visjon: Det vi ikkje veit, har vi vondt av, for vi er fastbundne i uforstand. Det er som i tragiske drama; heltane skjønar lite før det er for seint. Om lag slik meiner Ricœur normalsituasjonen vår er. Å kome til medvit føreset hardt arbeid og forpliktande deltaking for å finne ut av kva som trengst for å takle utfordringane – og kva som står i vegen. Danna menneske ser utfordringane i augo og stikk ikkje av frå dei.

Macron hevdar sjølv at slike resonnement utgjer grunnen for livsfilosofien hans og inspirasjonskjelda for å drive politikk. Dermed er kulturelt tolkande arbeid naudsynt. Macron nektar å godta politiske og historisk forma tabu. Han insisterer på eit etisk moment i alle politiske val. Han trur det er mogleg å reise opp att gjensidig respekt som samfunnsprinsipp, så dei styrande atter ser dei styrte og gjev dei medverknadsrom.

Kynisk optimisme

Jau då, det er lov å smile. Men dette er «ein naivitet av andre orden», som Ricœur pla seie: Han føreset naken, open skildring av oppgåvene som ventar. Nei, veljarane lèt seg ikkje rive med i hovudlaus, forført begeistring. Men den siste tida har ein ny optimisme sloppe fram, og både høgre- og venstresida i tradisjonelt politisk liv ser på optimismen med motviljug undring: Går vi saman, kan vi utrette under i lag. Føresetnaden er ein kynisk optimisme: Er analysane ærlege, sjølv om dei svir, vert løysingane jamt forbetra.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

«Vandrarane» – «Les Marcheurs» – som dei vert kalla, tilhengjarane hans, lyt analysere terrenget på ny. Rørsla vert parti under namnet République En Marche, og det kan mot alle odds stå fram som noko nytt og friskt, sidan alle andre er splitta og frynsete etter denne underlegaste valkampen i fransk moderne historie.

Macron vert i norsk presse ofte framstilt i pakt med biletet motstandarane hans på ytste venstre og ytste høgre fløyer har skapt: ein nyliberalistisk finansmann utan omsut for folk flest. Men så har heller ikkje norske journalistar greie på den filosofiske inspirasjonen hans.

Røynsle

Som student arbeidde han for Paul Ricœur (1913–2005), som han hjelpte med å ferdigstille boka Historia, minnet, gløymsla (2003). Det gjorde varig inntrykk. Utgangspunktet til Ricœur var at all røynsle er omveges formidla. Alle vurderingsgrunnlaga våre kjem til oss i historisk bundne mønster, i tankeskjema andre har forma, i ein språkbruk for det meste skapt av andre og som vi er avhengige av.

Denne ufriviljuge sida ved kulturen kan samanliknast med og må fungere saman med dei ufriviljuge sidene ved biologien: trongen til mat og varme, og omsut, for den del; driftene vi prøver halde orden på; ein ikkje alltid oversiktleg psyke; sjukdom og til sist død. Midt oppe i desse elementære utfordringane må vi leve i institusjonar, i grupper, i samhandlingar vi må ta del i med ansvar.

Difor har vi ansvar for resultata av historia andre har forma før oss, for å vurdere minna, arkiva, leivningane, institusjonane, samhandlingane. Men ansvaret går vidare, og gjeld likså vel endring av vilkår som hemmar, som held evna til deltaking nede, som bind oss i det ufriviljuge. Vitskap, kunst, handverk, arbeidsliv, politikk og fyrst og sist deltaking med dei ressursar ein har – det er element som hjelper fram medvitsgjering. Vi har mange tilgangar, gjennom tekstar, språkbruk, forteljemåtar, førestellingar som formar liketil landskapet ikring oss, ja, alle dei sosiale og fysiske omstenda, miljø og samfunn.

Djupast sett er dette ein tragisk visjon: Det vi ikkje veit, har vi vondt av, for vi er fastbundne i uforstand. Det er som i tragiske drama; heltane skjønar lite før det er for seint. Om lag slik meiner Ricœur normalsituasjonen vår er. Å kome til medvit føreset hardt arbeid og forpliktande deltaking for å finne ut av kva som trengst for å takle utfordringane – og kva som står i vegen. Danna menneske ser utfordringane i augo og stikk ikkje av frå dei.

Macron hevdar sjølv at slike resonnement utgjer grunnen for livsfilosofien hans og inspirasjonskjelda for å drive politikk. Dermed er kulturelt tolkande arbeid naudsynt. Macron nektar å godta politiske og historisk forma tabu. Han insisterer på eit etisk moment i alle politiske val. Han trur det er mogleg å reise opp att gjensidig respekt som samfunnsprinsipp, så dei styrande atter ser dei styrte og gjev dei medverknadsrom.

Kynisk optimisme

Jau då, det er lov å smile. Men dette er «ein naivitet av andre orden», som Ricœur pla seie: Han føreset naken, open skildring av oppgåvene som ventar. Nei, veljarane lèt seg ikkje rive med i hovudlaus, forført begeistring. Men den siste tida har ein ny optimisme sloppe fram, og både høgre- og venstresida i tradisjonelt politisk liv ser på optimismen med motviljug undring: Går vi saman, kan vi utrette under i lag. Føresetnaden er ein kynisk optimisme: Er analysane ærlege, sjølv om dei svir, vert løysingane jamt forbetra.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Det vi ikkje veit, har

vi vondt av, for vi er

fastbundne i ufor-

stand.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis