Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Amerikansk kapitalisme verkar ikkje

I USA er raseriet stort over at skattebetalarane igjen må redda kapitalistane.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

Foto: Jonathan Ernst / Reuters / NTB scanpix

No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

Foto: Jonathan Ernst / Reuters / NTB scanpix

4425
20200327

SAMTALEN

Espen
Henriksen

Forskar i finansteori ved Handelshøyskolen BI

AKTUELL

Amerikanske kapitalistar krev å få hjelp av staten

4425
20200327

SAMTALEN

Espen
Henriksen

Forskar i finansteori ved Handelshøyskolen BI

AKTUELL

Amerikanske kapitalistar krev å få hjelp av staten

jon@dagogtid.no

Atter ein gong er amerikanske kapitalistar i krise, og atter ein gong har dei lagt mykje av grunnlaget sjølve. I staden for å spara i gode tider har dei tømt verksemdene for pengar og gjeve dei til seg sjølve. Særleg stort er sinnet over tilbakekjøp av aksjar. Espen Henriksen arbeider med finansteori på handelshøgskulen BI i Oslo.

– Kva er tilbakekjøp reint teknisk?

– Eit aksjeselskap har to måtar å gjera det på om dei vil gje pengar til eigarane, i prinsippet skal det ikkje vera ein skilnad på desse to: å betala utbyte eller å kjøpa aksjar frå eigarane. Om du gjev eigaren kontantar, ja, så får dei kontantar. Betaler du ikkje utbyte, kan eigarane sjølve selja aksjar og få like mykje pengar som ved utbyte. For har selskapet fått meir kapital gjennom overskot eller anna, skal det føra til at aksjeprisen går opp tilsvarande den ekstra kapitalen. Altså ingen skilnad. Men kvifor har amerikanske verksemder drive så mykje med tilbakekjøp av aksjar likevel? Jau, av di det har vore skilnader i det amerikanske skattesystemet. Utbyteskatten har vore høgre enn kapitalskatten. Difor sat mange amerikanske selskap på mange kontantar og venta på ein president som skulle ville gjera noko med denne ubalansen i skattesystemet. Det har Trump no gjort.

– Men direktørane i selskapa har tent massivt på desse tilbakekjøpa, dei har fått mykje høgre løn av di løna deira har vore knytt til at aksjekursen går opp?

– Ja, men det tyder på at kontraktane til leiarane har vore dårleg sette opp. Det burde vera slik at utbyte talde like mykje som oppgang i aksjeprisane. Men det har til dømes vore lønskontraktar for leiarar som er knytte til forteneste per aksje. Tilbakekjøp av aksjar vil mekanisk gje høgre forteneste per aksje, sidan det reduserer talet på aksjar utan å endra fortenesta. I tillegg til skattevurderingar gjev slike kontraktar perverse insentiv for leiarane.

– Raseriet i USA er vel likevel forståeleg? Når Boeing-direktøren vert milliardær på grunn av aksjestiging, samstundes som han ikkje løyvde nok pengar til utviklinga av Max-flyet, vert folk sinte.

– Sjølvsagt og med all mogleg grunn. Men det største problemet er at mange selskap har drive med gearing, altså at dei har lånt stadig meir fordi rentene er låge, i staden for å byggja opp ein buffer for dårlege tider. Men høg gearing vert overskota og dimed leiarløningane i gode tider høge, medan dei same selskapa kjem på randen av konkurs når nedgangen kjem. Tak flyselskap: Vi kan seia at desse selskapa er sentral infrastruktur, men kvifor skal vi verna aksjeeigaren og dei som har lånt pengar til selskapa? Vi burde heller seia at ja, vi kan skyta inn eigenkapital etter at aksjane er nulla og gjelda avskriven. Folk har med opne auge teke risiko. Får eigarane av amerikanske flyindustri og dei som har lånt pengar til dei, hjelp, er dette kapitalisme som ikkje verkar. «Kapitalisme utan konkurs er som religion utan synd. Det fungerer ikkje», som økonomen Allan Meltzer sa det.

– Men særleg dårleg ser kapitalismen ut til å fungera i USA for tida. Amerikanske flyselskap har teke ut superprofitt samanlikna med europeiske. Dei har fått slå seg saman og skvisa kundane?

– Kvifor det har vorte slik, er det vanskeleg å svara på. Men det er truleg slik at vestlege økonomiar var for regulerte i 1970-åra. Dereguleringa var bra. Men vi må òg truleg innsjå at alt som er bra for kapitalistane, ikkje er bra for kapitalismen, og motsett. Kapitalistar er som andre folk i posisjon, dei liker ikkje konkurranse og å verta utfordra. Om du er ein stor etablert aktør, liker du marknadskonsentrasjon som reduserer konkurransegraden. Kapitalismen er ei fantastisk innovasjonsmaskin når han får alle aktørar til å verta marknadsdisiplinert. Men særleg i USA har kapitalistane fått konsolidera seg og dimed fått høve til å taka ut superprofitt. Når så dei same kapitalistane skal bergast av staten, vert det noko feil her. Og no krev til og med cruisereiarane som seglar med utanlandske flagg, å få hjelp. Eg fattar ikkje korleis ein kan argumentera for at cruise er ein sentral del av nasjonal infrastruktur.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

jon@dagogtid.no

Atter ein gong er amerikanske kapitalistar i krise, og atter ein gong har dei lagt mykje av grunnlaget sjølve. I staden for å spara i gode tider har dei tømt verksemdene for pengar og gjeve dei til seg sjølve. Særleg stort er sinnet over tilbakekjøp av aksjar. Espen Henriksen arbeider med finansteori på handelshøgskulen BI i Oslo.

– Kva er tilbakekjøp reint teknisk?

– Eit aksjeselskap har to måtar å gjera det på om dei vil gje pengar til eigarane, i prinsippet skal det ikkje vera ein skilnad på desse to: å betala utbyte eller å kjøpa aksjar frå eigarane. Om du gjev eigaren kontantar, ja, så får dei kontantar. Betaler du ikkje utbyte, kan eigarane sjølve selja aksjar og få like mykje pengar som ved utbyte. For har selskapet fått meir kapital gjennom overskot eller anna, skal det føra til at aksjeprisen går opp tilsvarande den ekstra kapitalen. Altså ingen skilnad. Men kvifor har amerikanske verksemder drive så mykje med tilbakekjøp av aksjar likevel? Jau, av di det har vore skilnader i det amerikanske skattesystemet. Utbyteskatten har vore høgre enn kapitalskatten. Difor sat mange amerikanske selskap på mange kontantar og venta på ein president som skulle ville gjera noko med denne ubalansen i skattesystemet. Det har Trump no gjort.

– Men direktørane i selskapa har tent massivt på desse tilbakekjøpa, dei har fått mykje høgre løn av di løna deira har vore knytt til at aksjekursen går opp?

– Ja, men det tyder på at kontraktane til leiarane har vore dårleg sette opp. Det burde vera slik at utbyte talde like mykje som oppgang i aksjeprisane. Men det har til dømes vore lønskontraktar for leiarar som er knytte til forteneste per aksje. Tilbakekjøp av aksjar vil mekanisk gje høgre forteneste per aksje, sidan det reduserer talet på aksjar utan å endra fortenesta. I tillegg til skattevurderingar gjev slike kontraktar perverse insentiv for leiarane.

– Raseriet i USA er vel likevel forståeleg? Når Boeing-direktøren vert milliardær på grunn av aksjestiging, samstundes som han ikkje løyvde nok pengar til utviklinga av Max-flyet, vert folk sinte.

– Sjølvsagt og med all mogleg grunn. Men det største problemet er at mange selskap har drive med gearing, altså at dei har lånt stadig meir fordi rentene er låge, i staden for å byggja opp ein buffer for dårlege tider. Men høg gearing vert overskota og dimed leiarløningane i gode tider høge, medan dei same selskapa kjem på randen av konkurs når nedgangen kjem. Tak flyselskap: Vi kan seia at desse selskapa er sentral infrastruktur, men kvifor skal vi verna aksjeeigaren og dei som har lånt pengar til selskapa? Vi burde heller seia at ja, vi kan skyta inn eigenkapital etter at aksjane er nulla og gjelda avskriven. Folk har med opne auge teke risiko. Får eigarane av amerikanske flyindustri og dei som har lånt pengar til dei, hjelp, er dette kapitalisme som ikkje verkar. «Kapitalisme utan konkurs er som religion utan synd. Det fungerer ikkje», som økonomen Allan Meltzer sa det.

– Men særleg dårleg ser kapitalismen ut til å fungera i USA for tida. Amerikanske flyselskap har teke ut superprofitt samanlikna med europeiske. Dei har fått slå seg saman og skvisa kundane?

– Kvifor det har vorte slik, er det vanskeleg å svara på. Men det er truleg slik at vestlege økonomiar var for regulerte i 1970-åra. Dereguleringa var bra. Men vi må òg truleg innsjå at alt som er bra for kapitalistane, ikkje er bra for kapitalismen, og motsett. Kapitalistar er som andre folk i posisjon, dei liker ikkje konkurranse og å verta utfordra. Om du er ein stor etablert aktør, liker du marknadskonsentrasjon som reduserer konkurransegraden. Kapitalismen er ei fantastisk innovasjonsmaskin når han får alle aktørar til å verta marknadsdisiplinert. Men særleg i USA har kapitalistane fått konsolidera seg og dimed fått høve til å taka ut superprofitt. Når så dei same kapitalistane skal bergast av staten, vert det noko feil her. Og no krev til og med cruisereiarane som seglar med utanlandske flagg, å få hjelp. Eg fattar ikkje korleis ein kan argumentera for at cruise er ein sentral del av nasjonal infrastruktur.

No krev til og med cruisereiarane som seglar med utanlandske flagg, å få hjelp.

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn
Marita Liabø

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar
Gjermund BakkeliHaga

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis