JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Amerikansk kapitalisme verkar ikkje

I USA er raseriet stort over at skattebetalarane igjen må redda kapitalistane.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

Foto: Jonathan Ernst / Reuters / NTB scanpix

No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

No vil Donald Trump til og med gje pengar til cruiseindustrien som ikkje betaler skatt til USA og seglar under flagget til andre nasjonar.

Foto: Jonathan Ernst / Reuters / NTB scanpix

4425
20200327

SAMTALEN

Espen
Henriksen

Forskar i finansteori ved Handelshøyskolen BI

AKTUELL

Amerikanske kapitalistar krev å få hjelp av staten

4425
20200327

SAMTALEN

Espen
Henriksen

Forskar i finansteori ved Handelshøyskolen BI

AKTUELL

Amerikanske kapitalistar krev å få hjelp av staten

jon@dagogtid.no

Atter ein gong er amerikanske kapitalistar i krise, og atter ein gong har dei lagt mykje av grunnlaget sjølve. I staden for å spara i gode tider har dei tømt verksemdene for pengar og gjeve dei til seg sjølve. Særleg stort er sinnet over tilbakekjøp av aksjar. Espen Henriksen arbeider med finansteori på handelshøgskulen BI i Oslo.

– Kva er tilbakekjøp reint teknisk?

– Eit aksjeselskap har to måtar å gjera det på om dei vil gje pengar til eigarane, i prinsippet skal det ikkje vera ein skilnad på desse to: å betala utbyte eller å kjøpa aksjar frå eigarane. Om du gjev eigaren kontantar, ja, så får dei kontantar. Betaler du ikkje utbyte, kan eigarane sjølve selja aksjar og få like mykje pengar som ved utbyte. For har selskapet fått meir kapital gjennom overskot eller anna, skal det føra til at aksjeprisen går opp tilsvarande den ekstra kapitalen. Altså ingen skilnad. Men kvifor har amerikanske verksemder drive så mykje med tilbakekjøp av aksjar likevel? Jau, av di det har vore skilnader i det amerikanske skattesystemet. Utbyteskatten har vore høgre enn kapitalskatten. Difor sat mange amerikanske selskap på mange kontantar og venta på ein president som skulle ville gjera noko med denne ubalansen i skattesystemet. Det har Trump no gjort.

– Men direktørane i selskapa har tent massivt på desse tilbakekjøpa, dei har fått mykje høgre løn av di løna deira har vore knytt til at aksjekursen går opp?

– Ja, men det tyder på at kontraktane til leiarane har vore dårleg sette opp. Det burde vera slik at utbyte talde like mykje som oppgang i aksjeprisane. Men det har til dømes vore lønskontraktar for leiarar som er knytte til forteneste per aksje. Tilbakekjøp av aksjar vil mekanisk gje høgre forteneste per aksje, sidan det reduserer talet på aksjar utan å endra fortenesta. I tillegg til skattevurderingar gjev slike kontraktar perverse insentiv for leiarane.

– Raseriet i USA er vel likevel forståeleg? Når Boeing-direktøren vert milliardær på grunn av aksjestiging, samstundes som han ikkje løyvde nok pengar til utviklinga av Max-flyet, vert folk sinte.

– Sjølvsagt og med all mogleg grunn. Men det største problemet er at mange selskap har drive med gearing, altså at dei har lånt stadig meir fordi rentene er låge, i staden for å byggja opp ein buffer for dårlege tider. Men høg gearing vert overskota og dimed leiarløningane i gode tider høge, medan dei same selskapa kjem på randen av konkurs når nedgangen kjem. Tak flyselskap: Vi kan seia at desse selskapa er sentral infrastruktur, men kvifor skal vi verna aksjeeigaren og dei som har lånt pengar til selskapa? Vi burde heller seia at ja, vi kan skyta inn eigenkapital etter at aksjane er nulla og gjelda avskriven. Folk har med opne auge teke risiko. Får eigarane av amerikanske flyindustri og dei som har lånt pengar til dei, hjelp, er dette kapitalisme som ikkje verkar. «Kapitalisme utan konkurs er som religion utan synd. Det fungerer ikkje», som økonomen Allan Meltzer sa det.

– Men særleg dårleg ser kapitalismen ut til å fungera i USA for tida. Amerikanske flyselskap har teke ut superprofitt samanlikna med europeiske. Dei har fått slå seg saman og skvisa kundane?

– Kvifor det har vorte slik, er det vanskeleg å svara på. Men det er truleg slik at vestlege økonomiar var for regulerte i 1970-åra. Dereguleringa var bra. Men vi må òg truleg innsjå at alt som er bra for kapitalistane, ikkje er bra for kapitalismen, og motsett. Kapitalistar er som andre folk i posisjon, dei liker ikkje konkurranse og å verta utfordra. Om du er ein stor etablert aktør, liker du marknadskonsentrasjon som reduserer konkurransegraden. Kapitalismen er ei fantastisk innovasjonsmaskin når han får alle aktørar til å verta marknadsdisiplinert. Men særleg i USA har kapitalistane fått konsolidera seg og dimed fått høve til å taka ut superprofitt. Når så dei same kapitalistane skal bergast av staten, vert det noko feil her. Og no krev til og med cruisereiarane som seglar med utanlandske flagg, å få hjelp. Eg fattar ikkje korleis ein kan argumentera for at cruise er ein sentral del av nasjonal infrastruktur.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

jon@dagogtid.no

Atter ein gong er amerikanske kapitalistar i krise, og atter ein gong har dei lagt mykje av grunnlaget sjølve. I staden for å spara i gode tider har dei tømt verksemdene for pengar og gjeve dei til seg sjølve. Særleg stort er sinnet over tilbakekjøp av aksjar. Espen Henriksen arbeider med finansteori på handelshøgskulen BI i Oslo.

– Kva er tilbakekjøp reint teknisk?

– Eit aksjeselskap har to måtar å gjera det på om dei vil gje pengar til eigarane, i prinsippet skal det ikkje vera ein skilnad på desse to: å betala utbyte eller å kjøpa aksjar frå eigarane. Om du gjev eigaren kontantar, ja, så får dei kontantar. Betaler du ikkje utbyte, kan eigarane sjølve selja aksjar og få like mykje pengar som ved utbyte. For har selskapet fått meir kapital gjennom overskot eller anna, skal det føra til at aksjeprisen går opp tilsvarande den ekstra kapitalen. Altså ingen skilnad. Men kvifor har amerikanske verksemder drive så mykje med tilbakekjøp av aksjar likevel? Jau, av di det har vore skilnader i det amerikanske skattesystemet. Utbyteskatten har vore høgre enn kapitalskatten. Difor sat mange amerikanske selskap på mange kontantar og venta på ein president som skulle ville gjera noko med denne ubalansen i skattesystemet. Det har Trump no gjort.

– Men direktørane i selskapa har tent massivt på desse tilbakekjøpa, dei har fått mykje høgre løn av di løna deira har vore knytt til at aksjekursen går opp?

– Ja, men det tyder på at kontraktane til leiarane har vore dårleg sette opp. Det burde vera slik at utbyte talde like mykje som oppgang i aksjeprisane. Men det har til dømes vore lønskontraktar for leiarar som er knytte til forteneste per aksje. Tilbakekjøp av aksjar vil mekanisk gje høgre forteneste per aksje, sidan det reduserer talet på aksjar utan å endra fortenesta. I tillegg til skattevurderingar gjev slike kontraktar perverse insentiv for leiarane.

– Raseriet i USA er vel likevel forståeleg? Når Boeing-direktøren vert milliardær på grunn av aksjestiging, samstundes som han ikkje løyvde nok pengar til utviklinga av Max-flyet, vert folk sinte.

– Sjølvsagt og med all mogleg grunn. Men det største problemet er at mange selskap har drive med gearing, altså at dei har lånt stadig meir fordi rentene er låge, i staden for å byggja opp ein buffer for dårlege tider. Men høg gearing vert overskota og dimed leiarløningane i gode tider høge, medan dei same selskapa kjem på randen av konkurs når nedgangen kjem. Tak flyselskap: Vi kan seia at desse selskapa er sentral infrastruktur, men kvifor skal vi verna aksjeeigaren og dei som har lånt pengar til selskapa? Vi burde heller seia at ja, vi kan skyta inn eigenkapital etter at aksjane er nulla og gjelda avskriven. Folk har med opne auge teke risiko. Får eigarane av amerikanske flyindustri og dei som har lånt pengar til dei, hjelp, er dette kapitalisme som ikkje verkar. «Kapitalisme utan konkurs er som religion utan synd. Det fungerer ikkje», som økonomen Allan Meltzer sa det.

– Men særleg dårleg ser kapitalismen ut til å fungera i USA for tida. Amerikanske flyselskap har teke ut superprofitt samanlikna med europeiske. Dei har fått slå seg saman og skvisa kundane?

– Kvifor det har vorte slik, er det vanskeleg å svara på. Men det er truleg slik at vestlege økonomiar var for regulerte i 1970-åra. Dereguleringa var bra. Men vi må òg truleg innsjå at alt som er bra for kapitalistane, ikkje er bra for kapitalismen, og motsett. Kapitalistar er som andre folk i posisjon, dei liker ikkje konkurranse og å verta utfordra. Om du er ein stor etablert aktør, liker du marknadskonsentrasjon som reduserer konkurransegraden. Kapitalismen er ei fantastisk innovasjonsmaskin når han får alle aktørar til å verta marknadsdisiplinert. Men særleg i USA har kapitalistane fått konsolidera seg og dimed fått høve til å taka ut superprofitt. Når så dei same kapitalistane skal bergast av staten, vert det noko feil her. Og no krev til og med cruisereiarane som seglar med utanlandske flagg, å få hjelp. Eg fattar ikkje korleis ein kan argumentera for at cruise er ein sentral del av nasjonal infrastruktur.

No krev til og med cruisereiarane som seglar med utanlandske flagg, å få hjelp.

Emneknaggar

Fleire artiklar

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.

Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild

BokMeldingar
Oddmund Hagen

«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbelt­gjengeri»

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis