JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

– Profesjonalitet er viktigare enn å «helse heim»

– Det er vanskeleg å seie kvifor det framleis er så stor motstand mot foretaksmodellen, seier statssekretær Anne Grethe Erlandsen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4341
20190412
4341
20190412

– Vi ser at motstanden kjem opp når nokon ikkje er nøgd med avgjerder i helseforetaka. Da er foretaksmodellen noko ein kan skyte på. Men det er jo ikkje sikkert at det ville vore annleis med ei anna styreform, seier Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet..

Ho er overtydd om at reforma i 2001 var naudsynt.

– Eg er gammal nok til å ha opplevd både den gamle og nye modellen for sjukehusa, seier Erlandsen, som tidlegare har arbeidd som oversjukepleiar og kommunal helse- og sosialsjef.

– Fylkeskommunen fungerte ikkje som sjukehuseigar. Det var raude tal og inga styring. Etter at staten tok over, kom økonomien meir under kontroll. No klarer dei regionale helseforetaka å køyre med overskot, så dei kan planlegge for framtida, investere og kjøpe utstyr.

Glavalaget

– Har foretaksmodellen redusert byråkratiet i helsevesenet, slik intensjonen var i 2001?

– Ja. Fleire får rett hjelp og rask hjelp. Og så kan ein stønne over dette, men om vi skal vere sikre på at kvaliteten i behandlinga er god, må vi faktisk dokumentere korleis vi behandlar pasientane og rapportere om korleis det går med dei. Det krev ein del arbeid. Men ein rapport frå Legeforeningen i 2016 tyder på at talet på administrativt tilsette ikkje har auka.

– Helseminister Bent Høie var før svært kritisk til helseforetaka. «Det er for mange beslutningsledd, vi vil ha mindre byråkrati og vil kvitte oss med det glavalaget som finnes i dag», sa Høie i 2015. Kva gjorde at han endra syn?

– I alle helseorganisasjonar er det eit lag med glava mellom øvste leiar og legane som møter pasientane. Det må faktisk vere nokon imellom. Høie sette ned Kvinnsland-utvalet for å sjå på styringsmodellen i 2015, og utvalet tilrådde ikkje å endre styringssystem. Vi har enno ikkje funne ein betre måte å gjere det på.

Profesjonalitet

I 2012 var Høie også kritisk til den manglande demokratiske styringa av helseforetaka. Helsepolitiske avgjerder «bør fattes av folkevalgte, ikke ansiktsløse byråkrater», skreiv han i Aftenposten. Men under den sitjande regjeringa har det blitt færre politikarar i styra til dei regionale helseforetaka. I 2013 vart kravet om at halvparten av styremedlemmene skulle vere folkevalde, fjerna.

– Sjukehusa er komplekse organisasjonar som treng ulike typar kompetanse. Dei treng profesjonelle styre. Det er viktigare enn at det sit politikarar i styra som er opptekne av å «helse heim» til områda dei kjem frå, seier Anne Grethe Erlandsen.

– Men foretaksmodellen har gjort den demokratiske kontrollen med helsevesenet mindre?

– Det kjem an på korleis ein ser det. Kontrollen er flytta frå fylke til stat, og det var ei lukkeleg flytting. Det var ikkje styring med verken økonomien eller verksemda ved sjukehusa under fylka. No er det ei heilt anna nasjonal styring med helseforetaka. Statsråden har lagt fram ein nasjonal helse- og sjukehusplan som fortel kva sjukehusa skal drive med. Stortinget skal styre den overordna utviklinga, men den daglege drifta skal styrast av helseforetaka.

Modig

– Frå regjeringsperspektiv er vel mangelen på demokratisk styring ein fordel? Det kan vere greitt å sleppe å stå direkte ansvarleg når det er ein konflikt eller ein skandale i eit helseforetak?

– Bent Høie har vore tydeleg på at alle avgjerder om strukturen i helseforetaka, til dømes nedlegging av sjukehus, skal på hans bord. Han har vore så modig å gjere det, medan forgjengarane hans skubba det frå seg. Høie har ikkje skugga unna ansvaret. Og vi opplever ikkje at folk har slutta å seie frå til departementet når det er noko.

– Legeforeninga og sterke krefter i LO er mot foretaksmodellen. Det same er Senterpartiet, SV og KrF. Høgre og Frp gjekk til val i 2013 på å kutte foretaka. No er det opposisjon også i Ap. Kvifor er denne modellen likevel så seigliva?

– Det er fordi modellen har gode resultat, både fagleg og økonomisk.

– Det vil du seie eintydig?

– Ja. Det er orden og systematikk i dette på ein heilt annan måte enn i fylkeskommunen si tid, seier Anne Grethe Erlandsen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

– Vi ser at motstanden kjem opp når nokon ikkje er nøgd med avgjerder i helseforetaka. Da er foretaksmodellen noko ein kan skyte på. Men det er jo ikkje sikkert at det ville vore annleis med ei anna styreform, seier Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet..

Ho er overtydd om at reforma i 2001 var naudsynt.

– Eg er gammal nok til å ha opplevd både den gamle og nye modellen for sjukehusa, seier Erlandsen, som tidlegare har arbeidd som oversjukepleiar og kommunal helse- og sosialsjef.

– Fylkeskommunen fungerte ikkje som sjukehuseigar. Det var raude tal og inga styring. Etter at staten tok over, kom økonomien meir under kontroll. No klarer dei regionale helseforetaka å køyre med overskot, så dei kan planlegge for framtida, investere og kjøpe utstyr.

Glavalaget

– Har foretaksmodellen redusert byråkratiet i helsevesenet, slik intensjonen var i 2001?

– Ja. Fleire får rett hjelp og rask hjelp. Og så kan ein stønne over dette, men om vi skal vere sikre på at kvaliteten i behandlinga er god, må vi faktisk dokumentere korleis vi behandlar pasientane og rapportere om korleis det går med dei. Det krev ein del arbeid. Men ein rapport frå Legeforeningen i 2016 tyder på at talet på administrativt tilsette ikkje har auka.

– Helseminister Bent Høie var før svært kritisk til helseforetaka. «Det er for mange beslutningsledd, vi vil ha mindre byråkrati og vil kvitte oss med det glavalaget som finnes i dag», sa Høie i 2015. Kva gjorde at han endra syn?

– I alle helseorganisasjonar er det eit lag med glava mellom øvste leiar og legane som møter pasientane. Det må faktisk vere nokon imellom. Høie sette ned Kvinnsland-utvalet for å sjå på styringsmodellen i 2015, og utvalet tilrådde ikkje å endre styringssystem. Vi har enno ikkje funne ein betre måte å gjere det på.

Profesjonalitet

I 2012 var Høie også kritisk til den manglande demokratiske styringa av helseforetaka. Helsepolitiske avgjerder «bør fattes av folkevalgte, ikke ansiktsløse byråkrater», skreiv han i Aftenposten. Men under den sitjande regjeringa har det blitt færre politikarar i styra til dei regionale helseforetaka. I 2013 vart kravet om at halvparten av styremedlemmene skulle vere folkevalde, fjerna.

– Sjukehusa er komplekse organisasjonar som treng ulike typar kompetanse. Dei treng profesjonelle styre. Det er viktigare enn at det sit politikarar i styra som er opptekne av å «helse heim» til områda dei kjem frå, seier Anne Grethe Erlandsen.

– Men foretaksmodellen har gjort den demokratiske kontrollen med helsevesenet mindre?

– Det kjem an på korleis ein ser det. Kontrollen er flytta frå fylke til stat, og det var ei lukkeleg flytting. Det var ikkje styring med verken økonomien eller verksemda ved sjukehusa under fylka. No er det ei heilt anna nasjonal styring med helseforetaka. Statsråden har lagt fram ein nasjonal helse- og sjukehusplan som fortel kva sjukehusa skal drive med. Stortinget skal styre den overordna utviklinga, men den daglege drifta skal styrast av helseforetaka.

Modig

– Frå regjeringsperspektiv er vel mangelen på demokratisk styring ein fordel? Det kan vere greitt å sleppe å stå direkte ansvarleg når det er ein konflikt eller ein skandale i eit helseforetak?

– Bent Høie har vore tydeleg på at alle avgjerder om strukturen i helseforetaka, til dømes nedlegging av sjukehus, skal på hans bord. Han har vore så modig å gjere det, medan forgjengarane hans skubba det frå seg. Høie har ikkje skugga unna ansvaret. Og vi opplever ikkje at folk har slutta å seie frå til departementet når det er noko.

– Legeforeninga og sterke krefter i LO er mot foretaksmodellen. Det same er Senterpartiet, SV og KrF. Høgre og Frp gjekk til val i 2013 på å kutte foretaka. No er det opposisjon også i Ap. Kvifor er denne modellen likevel så seigliva?

– Det er fordi modellen har gode resultat, både fagleg og økonomisk.

– Det vil du seie eintydig?

– Ja. Det er orden og systematikk i dette på ein heilt annan måte enn i fylkeskommunen si tid, seier Anne Grethe Erlandsen.

– Det var ikkje styring med
verken økonomien eller verk-
semda ved sjukehusa under fylka.

Anne Grethe Erlandsen, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
HumorFeature

Tre tog på ei øy

Då tre 17. mai-folketog vart til eitt, måtte formannen i komiteen gå.

Maren
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!

Foto: Per Løchen /NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Mat på nasjonaldagen

Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?

Teikning: May Linn Clement

Kultur
Frank Tønnesen

17. mai-pengar

«Mor mi viser meg telefonen og at ho har vipsa Oskar og Tomas. Det er irriterande å sjå på ein mobil som andre held i.»

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis