TRANSPORT
Det blir absurd når Idar Mo talar om tog, no sist som ein svar på Håvard Rems tog-reportasje. Han jamfører kostnaden for moderne jarnbane med den nytten vi har av toget i dag på det skrale linenettet som finst. Han reknar på kostnader utan å ta med gevinsten. Med auka bruk av tog, blir ein kost/nytte-analyse mykje annleis. Tog er løysinga på kaoset som elles ville vorte rundt Oslo med aukande biltrafikk. På kjøpet får vi betre byutvikling og miljø samstundes som det fører til energisparing og reduserte utslepp av CO2, NOx og svevestøv.
Mo hevdar at tog er meir «... energi- og ressursbrukande samanlikna med alle andre former for transport». Ein motorveg på Austlandet med fire felt, midtrabatt, gjerde og parallell anleggsveg er gjerne 100 meter brei og går delvis gjennom rike jordbruksområde. Dessutan blir gamlevegen liggjande som før, slik at ingenting blir ført attende. Ny jarnbane derimot blir ofte lagt i tunnel, og blir på langt nær så arealkrevjande som ein motorveg. Gamal bane gjennom jordbruksjord kan bli sletta og arealet ført attende til jordbruket. Ein motorveg er ein barriere for viltet, medan ny jarnbane gjev rom for passasje oppå dei mange tunnelane.
Farten på den jarnbana som blir bygd i Noreg i dag, er berre 200–250 km/t som ikkje er høgfartsbane i europeisk forstand, men dette er snøgt nok for norske tilhøve. Om konseptet blir utvida utover i landet, vil reisetida kunne bli to–tre timar for Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Toget ville då fange opp både vegtrafikk og flytrafikk – ja, for flytrafikken ville toget praktisk tala gjera «reint bord». Med tog får vi svært energieffektiv transport utan å måtte «eta av bioenergifatet» der det alt er vorte «matmangel». Det viser seg at folk likar toget betre enn andre transportformer, sjølv der anna transport kan konkurrere i tid. Det er hugnad i å reise med tog, så vi kan godt kalle det for eit privilegium. Med rett politikk blir det eit privilegium for dei mange.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
TRANSPORT
Det blir absurd når Idar Mo talar om tog, no sist som ein svar på Håvard Rems tog-reportasje. Han jamfører kostnaden for moderne jarnbane med den nytten vi har av toget i dag på det skrale linenettet som finst. Han reknar på kostnader utan å ta med gevinsten. Med auka bruk av tog, blir ein kost/nytte-analyse mykje annleis. Tog er løysinga på kaoset som elles ville vorte rundt Oslo med aukande biltrafikk. På kjøpet får vi betre byutvikling og miljø samstundes som det fører til energisparing og reduserte utslepp av CO2, NOx og svevestøv.
Mo hevdar at tog er meir «... energi- og ressursbrukande samanlikna med alle andre former for transport». Ein motorveg på Austlandet med fire felt, midtrabatt, gjerde og parallell anleggsveg er gjerne 100 meter brei og går delvis gjennom rike jordbruksområde. Dessutan blir gamlevegen liggjande som før, slik at ingenting blir ført attende. Ny jarnbane derimot blir ofte lagt i tunnel, og blir på langt nær så arealkrevjande som ein motorveg. Gamal bane gjennom jordbruksjord kan bli sletta og arealet ført attende til jordbruket. Ein motorveg er ein barriere for viltet, medan ny jarnbane gjev rom for passasje oppå dei mange tunnelane.
Farten på den jarnbana som blir bygd i Noreg i dag, er berre 200–250 km/t som ikkje er høgfartsbane i europeisk forstand, men dette er snøgt nok for norske tilhøve. Om konseptet blir utvida utover i landet, vil reisetida kunne bli to–tre timar for Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Toget ville då fange opp både vegtrafikk og flytrafikk – ja, for flytrafikken ville toget praktisk tala gjera «reint bord». Med tog får vi svært energieffektiv transport utan å måtte «eta av bioenergifatet» der det alt er vorte «matmangel». Det viser seg at folk likar toget betre enn andre transportformer, sjølv der anna transport kan konkurrere i tid. Det er hugnad i å reise med tog, så vi kan godt kalle det for eit privilegium. Med rett politikk blir det eit privilegium for dei mange.
Fleire artiklar
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.
Foto: Erik Johansen / NTB
Meir om seinfølgjer
Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.
Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.
Foto: Ng Han Guan / AP / NTB
Ein straum av problem
Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.