JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2015
20170901
2015
20170901

TRANSPORT

Det blir absurd når Idar Mo talar om tog, no sist som ein svar på Håvard Rems tog-reportasje. Han jamfører kostnaden for moderne jarnbane med den nytten vi har av toget i dag på det skrale linenettet som finst. Han reknar på kostnader utan å ta med gevinsten. Med auka bruk av tog, blir ein kost/nytte-analyse mykje annleis. Tog er løysinga på kaoset som elles ville vorte rundt Oslo med aukande biltrafikk. På kjøpet får vi betre byutvikling og miljø samstundes som det fører til energisparing og reduserte utslepp av CO2, NOx og svevestøv.

Mo hevdar at tog er meir «... energi- og ressursbrukande samanlikna med alle andre former for transport». Ein motorveg på Austlandet med fire felt, midtrabatt, gjerde og parallell anleggsveg er gjerne 100 meter brei og går delvis gjennom rike jordbruksområde. Dessutan blir gamlevegen liggjande som før, slik at ingenting blir ført attende. Ny jarnbane derimot blir ofte lagt i tunnel, og blir på langt nær så arealkrevjande som ein motorveg. Gamal bane gjennom jordbruksjord kan bli sletta og arealet ført attende til jordbruket. Ein motorveg er ein barriere for viltet, medan ny jarnbane gjev rom for passasje oppå dei mange tunnelane.

Farten på den jarnbana som blir bygd i Noreg i dag, er berre 200–250 km/t som ikkje er høgfartsbane i europeisk forstand, men dette er snøgt nok for norske tilhøve. Om konseptet blir utvida utover i landet, vil reisetida kunne bli to­–tre timar for Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Toget ville då fange opp både vegtrafikk og flytrafikk – ja, for flytrafikken ville toget praktisk tala gjera «reint bord». Med tog får vi svært energieffektiv transport utan å måtte «eta av bioenergifatet» der det alt er vorte «matmangel». Det viser seg at folk likar toget betre enn andre transportformer, sjølv der anna transport kan konkurrere i tid. Det er hugnad i å reise med tog, så vi kan godt kalle det for eit privilegium. Med rett politikk blir det eit privilegium for dei mange.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

TRANSPORT

Det blir absurd når Idar Mo talar om tog, no sist som ein svar på Håvard Rems tog-reportasje. Han jamfører kostnaden for moderne jarnbane med den nytten vi har av toget i dag på det skrale linenettet som finst. Han reknar på kostnader utan å ta med gevinsten. Med auka bruk av tog, blir ein kost/nytte-analyse mykje annleis. Tog er løysinga på kaoset som elles ville vorte rundt Oslo med aukande biltrafikk. På kjøpet får vi betre byutvikling og miljø samstundes som det fører til energisparing og reduserte utslepp av CO2, NOx og svevestøv.

Mo hevdar at tog er meir «... energi- og ressursbrukande samanlikna med alle andre former for transport». Ein motorveg på Austlandet med fire felt, midtrabatt, gjerde og parallell anleggsveg er gjerne 100 meter brei og går delvis gjennom rike jordbruksområde. Dessutan blir gamlevegen liggjande som før, slik at ingenting blir ført attende. Ny jarnbane derimot blir ofte lagt i tunnel, og blir på langt nær så arealkrevjande som ein motorveg. Gamal bane gjennom jordbruksjord kan bli sletta og arealet ført attende til jordbruket. Ein motorveg er ein barriere for viltet, medan ny jarnbane gjev rom for passasje oppå dei mange tunnelane.

Farten på den jarnbana som blir bygd i Noreg i dag, er berre 200–250 km/t som ikkje er høgfartsbane i europeisk forstand, men dette er snøgt nok for norske tilhøve. Om konseptet blir utvida utover i landet, vil reisetida kunne bli to­–tre timar for Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Toget ville då fange opp både vegtrafikk og flytrafikk – ja, for flytrafikken ville toget praktisk tala gjera «reint bord». Med tog får vi svært energieffektiv transport utan å måtte «eta av bioenergifatet» der det alt er vorte «matmangel». Det viser seg at folk likar toget betre enn andre transportformer, sjølv der anna transport kan konkurrere i tid. Det er hugnad i å reise med tog, så vi kan godt kalle det for eit privilegium. Med rett politikk blir det eit privilegium for dei mange.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Forfattar Karin Haugane arbeider også som omsetjar.

Foto: Catharina Caprino

BokMeldingar

Draum og traume

Karin Haugane skriv dikt med ein særeigen mytisk og forheksande dåm over seg.

Sindre Ekrheim
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Foto: Terje Pedersen / NTB

PolitikkSamfunn
Eva Aalberg Undheim

Veksande fjernstyre

Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis