Nedtur for norskfaget
Skule
I Dag og Tid den 23. mars skriv senior kommunikasjonsrådgjevar i Utdanningsdirektoratet, Linda Sørfjord, at faga i skulen er for innhaldstunge. Eg er usamd. Læreplanane er rett nok fulle, men ikkje innhaldstunge. Det er ikkje innhaldet, til dømes det eldre kulturhistoriske stoffet eller grammatikken, som gjer læreplanen i norsk overveldande, men alt det andre. Sidan innføringa av Kunnskapsløftet i 2007 har norskfaget blenda oss med ein solstorm av kompetansemål som svever i tynn luft høgt over kulturarven. Eleven skal vita lite, men kunna mykje. Det går ikkje. Ein kan ikkje, slik til dømes eit av mange liknande kompetansemål krev, «orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon» om ein ikkje allereie er lærd. Litt uklart er det jo òg kva sistnemnde og mykje anna i læreplanen skal tyde. Kvar byrjar og sluttar omgrepet tekst, før saga og etter CD? Når vert ein tekst kompleks eller ei mengd stor?
Kva ein læreplan er god for, veit me i det heile teke ikkje før han har realisert seg som lærebok. Fyrst då kan me verta samde om kor djupt intensjonane stikk, men anten læreboka heiter Grip teksten, Panorama eller Moment, ho inneheld mykje forvanska og ukonsentrert, gagnlaus og keisam prat om korleis eleven skal verta flink. Til gjengjeld vantar ho det som gjer ei lærebok god: systematikk, forteljing og stoffleg gravitas. Når elevane vert studentar ved høgskular og universitet, kan dei derfor for lite av det me skulle ha lært dei meir om: litteraturhistorie, språkhistorie og grammatikk.
Ketil Magnus Dokset er lektor i den vidaregåande skulen.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Skule
I Dag og Tid den 23. mars skriv senior kommunikasjonsrådgjevar i Utdanningsdirektoratet, Linda Sørfjord, at faga i skulen er for innhaldstunge. Eg er usamd. Læreplanane er rett nok fulle, men ikkje innhaldstunge. Det er ikkje innhaldet, til dømes det eldre kulturhistoriske stoffet eller grammatikken, som gjer læreplanen i norsk overveldande, men alt det andre. Sidan innføringa av Kunnskapsløftet i 2007 har norskfaget blenda oss med ein solstorm av kompetansemål som svever i tynn luft høgt over kulturarven. Eleven skal vita lite, men kunna mykje. Det går ikkje. Ein kan ikkje, slik til dømes eit av mange liknande kompetansemål krev, «orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon» om ein ikkje allereie er lærd. Litt uklart er det jo òg kva sistnemnde og mykje anna i læreplanen skal tyde. Kvar byrjar og sluttar omgrepet tekst, før saga og etter CD? Når vert ein tekst kompleks eller ei mengd stor?
Kva ein læreplan er god for, veit me i det heile teke ikkje før han har realisert seg som lærebok. Fyrst då kan me verta samde om kor djupt intensjonane stikk, men anten læreboka heiter Grip teksten, Panorama eller Moment, ho inneheld mykje forvanska og ukonsentrert, gagnlaus og keisam prat om korleis eleven skal verta flink. Til gjengjeld vantar ho det som gjer ei lærebok god: systematikk, forteljing og stoffleg gravitas. Når elevane vert studentar ved høgskular og universitet, kan dei derfor for lite av det me skulle ha lært dei meir om: litteraturhistorie, språkhistorie og grammatikk.
Ketil Magnus Dokset er lektor i den vidaregåande skulen.
Fleire artiklar
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.
Teikning: May Linn Clement
Ikkje til stades
«Kva er det han tråkker sånn for? Tenker folk. Skal han på besøk, eller hente noko? Nei, som vanleg skal han berre opp og snu.»